Українська мова
Урок № 44
Тема уроку. Префікси з- (с-)
Мета уроку. Розвивати в учнів уміння вимовляти і писати слова з префіксами з-,
с-; розвивати фонематичний слух, увагу, вміння свідомо
використовувати префікси на письмі; формувати дії контролю й
оцінювання; виховувати культуру поведінки, повагу й любов до
оточуючих.
Хід уроку
Організація класу
Актуалізація опорних знань учнів
— Що ми знаємо про префікси?
пишеться зі слоном разом
значуща частина слова слова
можна утворити нові слова
ПРЕФІКС
роз-, без завжди з буквою з
частина основи
стоїть перед коренем
2. Диктант
Безстрашний, розчесати, безтурботний, розстелити, безхарактерний, розлити, безшумний, безхмарний, розписати.
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку.
?хитрує ?горіти
з с з с
— Тож яку проблему нам сьогодні потрібно розв'язати?
Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
Завдання: розглянути групу слів, позначити префікси та зробити висновок про вживання префіксів з-, с-.
Сказав, здобути, зважити, спитав, схилився, змішав, станцює, сфотографує, злити.
Обговорення результатів групової роботи. Запис висновку у вигляді схеми:
с + к,п, т, ф, х
з + дзвінкі приголосні
Завдання: записати слова, додаючи префікс з- або с-.
..хотів, ..рубав, ..в'язав, ..плести, ..летіли, ..варила, ..сипав, ..шити.
— Тож перед якими приголосними пишеться префікс с-? А префікс з-?Як виправити нашу схему про написання префікса з-?
з + усі інші приголосні
Казка про префікси
Була собі країна Українська мова. У ній було дуже багато слів. Кожен з них виконував певну роботу. Одні слова називали предмет, інші – вказували на його ознаку. Були такі слова, що називали дію предмета, а ще інші вміли зв’язувати слова у речення.
Також в українській мові жили префікси, які вміли утворювати нові слова. Вони завжди знали перед коренем якого слова стати. Префікси виконували важливу роботу, вміли змінити слово. Префікси жили у дружбі і злагоді. Але одного разу між префіксами з – і с – виникла суперечка. Кожен з них думав, що він важливіший за свого брата. Вони наввипередки почали ставати перед коренем кожного слова. Почався у країні великий безлад. І тому королева Грамотійка розсудила їх так. Префікс с – стає перед буквами к, п , т, ф, х, а префікс з- стає перед іншими буквами. З того часу запанувала в Українській мові гармонія.
Перед дзвінкими приголосними префікс з- вимовляється дзвінко, а перед глухими наближається у вимові до парного глухого [с].
Буква с пишеться перед літерами к, п, т, ф, х: сказати, список, стерти, сформувати, схопити. Їх легко запам'ятати у вислові: кафе «Птах».
В інших випадках потрібно писати букву з: зчистити, зжувати, змити, зцідити, здружити.
5. Первинне закріплення
1) Фронтальна робота (с. 94, впр. 267). Запам'ятай!
— Прочитайте слова. Простежте, перед якими буквами вживається префікс з-, а перед якими — с-.
2) Поміркуй! (с. 94, впр. 268).
Уважно прочитайте вірш. Поміркуйте, у яких словах с- — префікс, а в яких — частина кореня.
Спишіть вірш, у словах позначте префікс (склювала, спитала, сказала).
6. Фізкультхвилинка
Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота за підручником (с. 94, впр. 269)
— Прочитайте слова. Утворіть від них спільнокореневі за допомогою префікса з- (с ) за зразком та запишіть.
2. Гра «Розподіли» (с. 95, впр. 270)
А) снігопад, стеля, сріблястий, сьогодні, стежка.
Б) стерти, спитати, склеїти, схилити, створити.
3. Проблемне завдання
— Знайдіть помилки, виправте їх.
Зхилити, стерти, сшити спитають, зписують, збудувати, станцює.
— У яких словах допущені помилки? Чому ви так уважаєте? Доведіть свою думку.
— Дивіться: орфографічний аукціон! Купують префікси. Підемо і ми дещо купимо. (На дошці записані слова, потрібно вставити префікси.)
..ліпити, ..берегти, ..малювати, ..питати, ..кинути, ..дерти, ..писати, ..шити.
Підсумок уроку
Д/З с.95,впр.271.