Українська мова
Урок № 23
Тема уроку. Апостроф.
Мета уроку. Познайомити учнів з роллю апострофа в словах, формувати вміння правильно читати слова з апострофом, позначати апострофом роздільну вимову звуків, вчити правильно переносити слова з апострофом, розвивати мовлення, вміння порівнювати, робити висновки, виховувати інтерес до вивчення української мови, старанність.
Обладнання уроку: малюнок із зображенням апострофа, схема «Вживання апострофа», картка «Транскрипція слів», завдання для роботи в парах, малюнки із зображенням м’яча, хом’яка, пам’ятника, пір’я, сім ̓ ї.
Хід уроку
Організація класу
Актуалізація опорних знань учнів
Любов, вісім, аптекар, буквар, голуб, вечір, ніч, якір, лікар, воротар, піч, ліхтар.
Мотивація навчальної діяльності.
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати «ім’я» -
Зразу стану потрібний і я.
(Апостроф)
Повідомлення теми та завдань уроку
Сьогодні на уроці ми будемо розширювати свої знання про апостроф. Визначимо, яку роботу виконає апостроф у словах. Будемо записувати слова з апострофом, вчитися правильно переносити слова з апострофом. А для цього слід вивчити правила вживання апострофа.
Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
У далекому тридесятому царстві існувала незвична країна Фонетика. Правили тою країною три сестри: точна Графіка, строга, але розумна Орфографія, і мила й співуча Орфоепія. Одного разу сталася у них дуже надзвичайна подія – зник Апостроф. Почався у тій країні справжній безлад. Сестри Орфографія і Графіка навіть не уявляли, що робити, адже всі почали неправильно записувати слова. Ніхто не міг між собою порозумітись!.. Було вирішено: необхідно знайти Апостроф. До роботи взялися найкращі знавці. Було виявлене наступне: Кома із сусідньої країни вже давно заздрить Апострофу, адже вони були однаковими, проте він завжди стояв вище за неї. А чи не її рук це справа?
Подані в транскрипції слова запишіть відповідно до орфографічних норм.
[пʼірйа] [вйун] [бйе] [сʼімйа]
Пір’я, в’юн, б’є, сім ̓я.
Пам ̓- ять, в ̓я – лий, п ̓я – та, хло – п ̓я, м ̓ я – та, пі – р ̓ я, реп ̓ - ях.
Закріплення вивченого матеріалу.
М’яч, хом’як, пам’ятник, пір’я, сім ̓я.
Мята, червйак, пйавка, сімя, мяч, бурьян, соловйі, піря, пйать, полумья.
+ - ставиться апостроф
Б’ють, п’явка, в’юн, будяк, буряк, Лук’янівка, свято, цвях, різьбяр, ряст, любов’ю, цвях.
Відповіді: + + + - - + - - - - + -
Підсумок уроку
Д/З с. 52, впр. 148