Тема. Прикметники твердої і м’якої груп. Відмінювання прикметників
Соціокультурна тема: «Символіка України»
Мета: дати відомості про поділ прикметників на тверду і м’яку групи; навчити визначати належність прикметника до певної групи, відмінювати прикметники, правильно вживати їх у мовленні; вдосконалювати культуру усного й писемного мовлення; формувати національну свідомість школярів; виховувати патріотичні почуття і повагу до символіки України.
Тип уроку: урок формування мовних і мовленнєвих умінь і навичок.
Форма уроку: урок-практикум
Обладнання: епіграф, підручник, таблиця «Відмінювання прикметників», мультимедійна дошка, рушник, колоски пшениці, кетяги калини, роздруковані речення.
Методи і прийоми: бесіда, робота в парах, «Незакінчені речення», лінгвістичне спостереження, ігрові завдання, метод вправ, робота біля дошки, метод «Мікрофон».
Очікувані результати:
учні знатимуть: принцип поділу прикметників на тверду і м’яку групи; особливості прикметників, які мають мішану групу відмінкових закінчень; послідовність розбору прикметника як частини мови;
учні вмітимуть: визначати належність прикметника до певної групи; правильно відмінювати прикметники твердої, м'якої та мішаної груп; робити морфологічний розбір прикметників; грамотно вживати відмінкові закінчення в усному та писемному мовленні.
Епіграф:
Глибоке пізнання символіки –
це органічна потреба кожної людини,
котра прагне до самовдосконалення
духовності та культури.
Микола Дмитренко
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Слово вчителя
- Доброго дня, дорогі діти! Чи всі готові до уроку української мови? Налаштуйтесь, будь ласка, на урок. Перевірте, чи у вас є все необхідне для уроку.
2. Забезпечення емоційної готовності до уроку
Обмін компліментами в парах.
ІІ. Повідомлення теми уроку
Слово вчителя
до нашого уроку (учитель зачитує епіграф). Кожна країна світу обов'язково
має свою символіку, а у нас, українців, окрім державних символів, є багато народних символів-оберегів, які ми маємо знати і шанувати. Отже, сьогодні, вивчаючи тему нашого уроку, ми поговоримо про символіку України.
Запишіть тему уроку - «Прикметники твердої та м’якої груп. Відмінювання прикметників»
Запитання до учнів
- А чи знаєте ви, що означає слово «символ»?
Символ – це предмет, який характеризує державу, відображає її побут, традиції, господарювання, історичне минуле, прагнення народу.
- Які ви знаєте державні символи України?
Герб, гімн, прапор.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Робота в парах
Учні здійснюють взаємоперевірку домашнього задання. Учитель перевіряє декілька робіт вибірково.
2. Вправа «Незакінчені речення».
- Прикметники мають форми …(повну і коротку).
- Короткі форми прикметників уживаються... (в народній творчості та поетичному мовленні)
- Короткі прикметники творяться від… (повних якісних шляхом відкидання закінчень: повний – повен).
- Короткі прикметники не змінюються… (ні за родами, ні за числами, ні за відмінками).
- Вони вживаються лише… (у формі називного відмінка однини чоловічого роду).
- Повні прикметники функціонують … (у двох різновидах: стягненому і нестягненому).
3. Використання мультимедійної дошки (диференційоване завдання)
Завдання: виписати прикметники у зошити, з’ясувати їх рід, число, відмінок (для учнів середнього рівня); визначити розряд за значенням та форму прикметників (для учнів достатнього рівня); зробити синтаксичний розбір першого речення (для учнів високого рівня).
Слайд №1 Синьо-жовтий прапор України – Це безхмарне небо, синє-синє. А під небом золотіє нива, І народ – і вільний, і щасливий.
|
Слайд №2 Знак країни головний – Це тризубець золотий. Він – як сонце в небі синім, В ньому слава, в ньому сила.
|
Слайд №3 До нових здобутків кличе Пісня Україну, А зовуть її велично Гімном України.
|
ІV. Мотивація навчання. Цілевизначення
1. Проблемне запитання
- Наш прапор має колір синього неба і золотих колосків пшениці. Скажіть, будь ласка, чим відрізняються прикметники жовтий і синій? Яких знань нам не вистачає? Чим будемо займатися на уроці?
Учні визначають цілі уроку.
V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Лінгвістичне спостереження
На мультимедійній дошці подані дві колонки слів.
Слайд №4 Жовтий Синій Золотий Мужній Гордий Дружній Сучасний Майбутній Незалежний Вечірній |
Завдання учням: запишіть слова у зошит, виділіть основи. Зверніть увагу на кінцевий приголосний основи. Зробіть висновок.
Учитель
- Діти, як ви правильно помітили, у першому стовпчику були записані слова з основою на твердий приголосний, а в другому — з основою на м'який приголосний.
Я стверджую, що у першому стовпчику були прикметники твердої групи, а у другому - м'якої групи. Спробуйте самостійно сформулювати правила розподілу прикметників на групи. Перевірте правильність власного формулювання за підручником (с. 203). Від того, до якої групи належать прикметники, будуть залежати відмінкові закінчення. Зверніть увагу на таблицю «Відмінювання прикметників», розміщену на дошці ( див. додаток №1).
Діти колективно опрацьовують таблицю, після чого складають пам’ятку «Як перевірити відмінкові закінчення прикметників» (див. додаток №2)).
2. Вправа «Займи позицію»
«Так» «Ні» «Не можу визначитись»
Учитель подає твердження, що прикметник «круглолиций» відмінюється як прикметник твердої групи. Учні, провідмінявши прикметник, роблять висновки.
3. Пояснення вчителя
- Складні прикметники з другою частиною на –лиций не належать ні до твердої, ні до м’якої групи і мають мішану систему відмінкових закінчень. Кінцевий приголосний основи таких прикметників у формах називного і орудного відмінків однини чоловічого й середнього родів твердий, а в інших відмінках чоловічого й середнього родів і в усіх відмінках жіночого роду - м’який.
VІ. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування умінь і навичок
Слово вчителя
- Діти, які ви знаєте рослини-символи України?
Орієнтовні відповіді: калина, тополя, верба, мальви, барвінок, чорнобривці, жито... .
1. Гра «Зроби правильний вибір»
Завдання: учитель зачитує прикметники, а учні розподіляють їх у дві колонки: у І – прикметники твердої групи, у ІІ – м’якої групи. Підкресливши другу літеру у кожному слові, учні отримають ще один оберег-символ.
Обережні, веселі, давні, організовані, великі, сторонні, огрядні, тихі, енергійні, сині, м’які, сміливі.
Ключ: Берегиня – Мати.
2. Прийом «Свої приклади»
Учні доповнюють колонки власними прикладами.
3. Гра «Хто швидше» (змагання між рядами)
Кожен ряд отримує аркуш паперу, на якому написані прикметники.
Заdдання: провідміняти прикметники, передаючи аркуш один одному. Виграє той ряд, який швидше впорався із завданням (гра відбувається за умови: кількість учнів в рядах однакова).
І ряд – калинова, житнє, тополиний;
ІІ ряд – барвінковий, братній, українське;
ІІІ ряд – вербова, зоряні, дружній.
4. Гра « Я – перекладач»
Учні отримують роздруковані речення і перекладають їх українською мовою.
1. Символика государства - это визитная карточка страны. 2. Сине-жёлтый флаг всегда был национальным флагом украинского народа. 3. Тризубец был родовым знаком князей из династии Рюриковичей. 4. Гимн - это торжественная песня, которая символизирует государство и является одним из атрибутов государственности. 5. Дети, уважайте национальные символы Украины! 6. Родной дом! Воспетый в песнях, окутаный легендами, он всегда будет символом добра и надежды (див. додаток №3).
5. Хвилинка поезії
Випереджувальне завдання (дома учні мали знайти поетичні рядки про народні символи-обереги)
Учні по черзі читають напам’ять поетичні рядки, а решта учнів вибирає прикметники і записує їх в зошит.
Калина – символ долі, щастя і краси,
Чистої дівочої коси.
Шанують цю красуню пишну люди.
А чай з калини – ліки від застуди.
Верба – одвічний символ України,
Така відома культова рослина.
Символізує вірність, рідний край,
Любов безмежну, ніби небокрай.
І жито – також символ України.
Це обрядова, культова рослина,
Це знак добробуту і злагоди в сім’ї,
І довгого життя на цій землі.
Барвінок – теж рослина обрядова,
Це символ пам’яті і вірності, здоров’я,
Краси і вічності, безсмертя, довгих літ.
Любові знак – барвінку синій цвіт.
Лелека – символ щастя і родини,
Любові до своєї Батьківщини,
Добробуту, продовження життя.
Надії символ, віри в майбуття.
Хліб і сіль, рушник – гостинності ознака,
Теж культові й обрядові знаки.
Чудовий український наш рушник!
На щастя, він ще з побуту не зник.
6. Робота за підручником
Опрацювати в парах схему розбору прикметника як частини мови за підручником (с. 206).
7. Робота біля дошки
З будь-яким прикметником, записаним в зошиті, сласти речення. Зробити морфологічний розбір прикметника.
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання
1. «Мікрофон»
- Чи засвоїли ви тему уроку?
2. Виставлення й коментування оцінок
3. Заключне слово вчителя
- Отже, ми з упевненістю можемо сказати, що в українців є багато оберегів, які лікують, прикрашають, оберігають від зла. Бережіть, шануйте, любіть обереги, вивчайте традиції свого народу, адже ми – українці, пишаймося цим.
VІІІ. Домашнє завдання
Параграф 27; вправа 423 (для учнів середньго рівня); вправа 425 (для учнів достатньго та високого рівнів).
Підготувати усне повідомлення про цілющі властивості лікарських рослин України та їх використання в народній медицині.
Додаток №1
Таблиця «Відмінювання прикметників»
Тверда група |
||||
Відмінки |
Однина |
Множина |
||
Чоловічий рід |
Середній рід |
Жіночий рід |
||
Н. |
горд-ий |
горд-е |
горд-а |
горд-і |
Р. |
горд-ого |
горд-ого |
горд-ої |
горд-их |
Д. |
горд-ому |
горд-ому |
горд-ій |
горд-им |
З. |
=Н. або Р. |
горд-е |
горд-у |
=Н. або Р. |
О. |
горд-им |
горд-им |
горд-ою |
горд-ими |
М. |
...горд-ому(ім) |
...горд-ому(-ім) |
...горд-ій |
горд-их |
М’яка група |
||||
Н. |
дружн-ій |
дружн-є |
дружн-я |
дружн-і |
Р. |
дружнь-ого |
дружнь-ого |
дружнь-ої |
дружн-іх |
Д. |
дружн-ому |
дружнь-ому |
дружн-ій |
дружн-ім |
З. |
=Н. або Р. |
дружн-є |
дружн-ю |
=Н. або Р. |
О. |
дружн-ім |
дружн-ім |
дружнь-ою |
дружн-іми |
М. |
...дружнь-ому |
...дружн-ому |
...дружн-ій |
...дружн-іх |
Складні прикметники з -лиций |
||||
Н. |
повнолиц-ий |
повнолиц-е |
повнолиц-я |
повнолиц-і |
Р. |
повнолиц-ого |
повнолиць-ої |
повнолиц-их |
|
Д. |
повнолиц-ому |
повнолиц-ій |
повнолиц-им |
|
З. |
=Н. або Р. |
повнолиц-е |
повнолиц-ю |
=Н. або Р. |
О. |
повнолиц-им |
повнолиць-ою |
повнолиц-ими |
|
М. |
повнолиц-ому |
повнолиц-ій |
...повнолиц-их |
Додаток №2
Пам’ятка «Як перевірити відмінкові закінчення прикметників»
1. Визначити рід, число, відмінок прикметника.
2. Встановити групу прикметника.
3. За таблицею визначити, які відмінкові закінчення повинен мати прикметник.
Додаток №3
Гра «Я – перекладач»
(переклад українською мовою)
1. Символіка держави - це візитна картка країни. 2. Синьо-жовтий прапор завжди був національним прапором українського народу. 3. Тризуб був родовим знаком князів з династії Рюриковичів. 4. Гімн - це урочиста пісня, яка символізує Державу і є одним із атрибутів державності. 5. Діти, поважайте національні символи України! 6. Рідна хата! Оспівана в піснях, оповита легендами, вона завжди буде символом добра і надії.