Людинська ЗОШ І-ІІІ ст. ім. К. Хомич вч. хімії Верес О.В.
Урок №_______ Дата________________
Тема уроку. Прості та складні речовини. Метали і неметали.
Мета уроку: поглибити знання учнів про класифікацію речовин, сформувати поняття про прості та складні речовини; ознайомити з поділом простих речовин на метали та неметали; показати істотну відмінність будови та фізичних властивостей металів і неметалів; розвивати вміння розрізняти поняття «проста речовина» і «хімічний елемент», «складна речовина» та «суміш»; виховувати спостережливість.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: бліц -опитування; бесіда; розповідь учителя; робота з таблицями; виконаннявправ; лабораторний дослід.
Обладнання: ПК, проектор, періодична система хімічних елементів Д.І. Менделеєва, дидактичні картки, зразки простих та складних речовиню
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учням пропонується на полях замалювати «смайлик» , яких характеризує іхній настрій на початку уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
бліц –опитування
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу.
розповідь учителя
За складом речовиниподіляються на прості та складні. Прості в свою чергу поділяються на метали неметали.
Прості— речовини, молекулиякихскладаються з атомів одного хімічногоелемента.
O2, H2, С, S8, Fe
(Індексунизуправоручуказує на число атомів у молекулі.)
Складні-речовини, молекулиякихскладаються з атомівдвох і більшехімічнихелементів.
FeS, CO2, H2SO4 ,CaCO3
Прості в свою чергу поділяються на метали неметали. Для того щоб розділити елементи метали та не неметали потрібно в періодичній системі провести уявну діагональ через комірки таких хімічних елементів: B, Si, As, Te, At. Хімічні елементи головних підгруп, що лежать на діагоналі та знаходяться нижче діагоналі, а також Гідроген – неметали. Хімічні елементи що лежать нижче діагоналі та всі елементи побічних підгруп – метали.
Інколи проста речовина має ту ж назву, що і хімічний елемент, алечасто просту речовину
називають так, як це склалосятрадиційно. Наведемо приклади.
Робота за таблицею.
Назвапростоїречовини
|
Назва відповідного хімічного елемента |
Азот |
Нітроген |
Хлор |
Хлор |
Водень |
Гідроген |
Кальцій |
Кальцій |
Кисень |
Оксиген |
Алюміній |
Алюміній |
Залізо |
Ферум |
Фосфор |
Фосфор |
Ви повинні завжди пам’ятати, що хімічний елемент — це вид атомів;
проста речовина — це сукупність атомів, з’єднаних між собою хімічними зв’язками.
Хімічні елементи-метали утворюють прості речовини — метали, а хімічні елементи-неметали утворюють прості речовини —неметали.
Потріно розуміти коли мова йде про хімічний елемент, а коли про просту речовину.
Вправа 1
У яких реченнях мова йде про хімічний елемент, а у яких про просту речовину:
A) Сірка легко плавиться.
Б) Посуд виготовлений з алюмінію.
B) Алюміній входить до складу глини.
Г) Пластинка виготовлена з міді.
Д) Купрум входить до складу малахіту.
V. Закріплення і поглибленнязнань
ЛАБОРАТОРНИЙ ДОСЛІД № 2
Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин
Мета: Ознайомитись із фізичними властивостями простих та складних речовин.
Повторіть правила безпеки життєдіяльності під час виконання досліду!!!
Хід досліду
№ |
Речовина |
Тип речовини |
Фізичні властивості |
|||
Агрегатний стан |
Колір |
Запах |
Блиск |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. Визначте, де на малюнкузображенопростуречовину, складнуречовину, суміш:
Завдання3. Позначте в таблиці суміш, просту речовину і складну речовину навпроти переліченню назв. З одержаних літер складіть назву металу, що на думку алхіміків мав зв'язок і Місяцем.
Назва |
Суміш |
Складна речовина |
Проста речовина |
Вода |
м |
с |
д |
Фруктовий сік |
р |
о |
п |
Сірка |
а |
є |
і |
Молоко |
б |
я |
в |
Залізо |
н |
ж |
л |
Кухонна сіль |
о |
о |
и |
VI. Оцінювання роботи на уроці, підбиття підсумків
Бесіда
Поміркуй над питаннями:
VII. Домашнє завдання
Людинська ЗОШ І-ІІІ ст. ім. К. Хомич Людинська ЗОШ І-ІІІ ст. ім. К. Хомич
ЛАБОРАТОРНИЙ ДОСЛІД № 2
Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин
Мета: Ознайомитись із фізичними властивостями простих та складних речовин.
Повторіть правила безпеки життєдіяльності під час виконання досліду!!!
Хід досліду
№ |
Речовина |
Тип речовини |
Фізичні властивості |
|||
Агрегатний стан |
Колір |
Запах |
Блиск |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЛАБОРАТОРНИЙ ДОСЛІД № 2
Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин
Мета: Ознайомитись із фізичними властивостями простих та складних речовин.
Повторіть правила безпеки життєдіяльності під час виконання досліду!!!
Хід досліду
№ |
Речовина |
Тип речовини |
Фізичні властивості |
|||
Агрегатний стан |
Колір |
Запах |
Блиск |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________