План уроку з предмету «Біологія і екологія»
Професія: «Помічник машиніста електровоза»
ТЕМА ЗА ПРОГРАМОЮ: «Обмін речовин і перетворення енергії»
ТЕМА УРОКУ: «Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин»
МЕТА УРОКУ:
Тип уроку: засвоєння нових знань
Вид уроку: урок-дослідження
Форма організації навчальної діяльності: індивідуальна, фронтальна.
Методи: словесні, ілюстративні, наочні, інтерактивні, частково пошукові.
Дидактичне забезпечення: мультимедійні презентації (викладача, здобувачів освіти), роздатковий матеріал.
Матеріально-технічне забезпечення: проектор, екран, персональний комп’ютер.
Міжпредметні зв’язки: хімія, медицина, санітарія та гігієна, фізіологія харчування, математика, статистика.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Повідомлення теми і мети уроку:
«Найбільше багатство людини – це здоров’я»
(Гіппократ)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Викладач: Найбільший скарб, який подарувала людині природа – це життя. Життя людини – це дар, який ми повинні цінувати. Життя дало нам багато цінностей, але найдорожча, найважливіша та найбільша цінність – це здоров’я.
В Україні вітаючись говорять: «Доброго здоров’я!» або «Здоров’я вам!» «Здоровенькі були!». Такими словами, вітаючи один одного, ми бажаємо здоров’я.
У народі є вислів: «Здоровому все здорово!». Здорова людина красива та приємна у спілкуванні, легко долає труднощі. Уміє по справжньому працювати та відпочивати. А їжа – це джерело здоров’я, спосіб впоратися з депресією і поганим настроєм. Від того що ми їмо, залежить наша здатність радіти життю, працювати і творити. А при неправильному харчуванні – хворіти і нервувати. Отже, щоб бути здоровим потрібно правильно і раціонально харчуватися, про що і піде мова на нашому уроці.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Перед тим як перейти до вивчення нової теми, давайте пригадаємо що ми дізнались на минулих уроках.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Питання для бесіди:
1. Яке прислів’я правильне?
«Ми живемо, для того щоб їсти» чи «Ми їмо, для того щоб жити»
2. Для чого людина споживає їжу?
3. Для чого потрібна енергія, яка знаходиться в їжі?
4. Які поживні речовини входять до складу їжі?
5. Які продукти є джерелом білків?
6. Які основні функції виконують білки?
7. Які продукти є джерелом жирів?
8. Які основні функції виконують жири?
9. Які продукти є джерелом вуглеводів?
10. Які основні функції виконують вуглеводи?
11. Яку роль виконують вітаміни?
12. Яке значення мінеральних речовин?
13. Що таке метаболізм?
14. З яких 2-х процесів складається обмін речовин?
IV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь викладача з елементами бесіди
Один із засновників харчування, відомий арабський лікар Авіценна (980р.-1037р.)
народився в місті Бухара ( Узбекистан), перший розробив правила раціонального харчування. Його рекомендації щодо різноманітності їжі та помірної кількості її споживання важливі і тепер.
Фахівці у галузі раціонального харчування стверджують, що 80% нашого здоров’я безпосередньо залежить від здорового харчування, яке полягає у встановленні гармонії між продуктами харчування та гомеостазом організму людини.
1.Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин.
Раціональне харчування – це харчування за якого до організму з харчовими продуктами надходять усі поживні речовини, вітаміни та мінеральні солі в кількостях, необхідних для нормальної життєдіяльності. Тобто, раціональне харчування – це розумне, розраховане забезпечення людини їжею.
1.1Основні принципи раціонального харчування:
1.2 Вимоги до раціонального харчування:
Харчовий раціон – це набір продуктів необхідних людині на певний період.
(Викладач)
На основі цих принципів і вимог можна сформулювати такі основні рекомендації щодо раціонального харчування:
1.3Рекомендації щодо раціонального харчування:
Висновок: отже, раціональне харчування сприяє збереженню здоров’я, опірності шкідливим чинникам середовища, високій працездатності та активному довголіттю.
Викладач:
Основним критерієм раціонального харчування є дотримання енергетичного балансу організму, тобто кількість енергії, що находить в організм, має дорівнювати кількості енергії, що витрачається в процесі життєдіяльності.
2.1 Енергетичний баланс людини – це співвідношення між кількістю енергії, що надходить в організм, і кількістю енергії, що виділяється ним.
2.2Кількість витраченої енергії залежить від виду діяльності людини.
2.3 Щоб визначити потребу дорослого працездатного населення у харчових речовинах і калоріях слід звертати увагу на професійні групи, оскільки розхід енергії залежить від діяльності м’язів. У зв’язку з цим все населення поділяють на IV групи інтенсивності праці:
Витрати енергії людьми різних професій (за добу)
2.4Харчова цінність (поживність) їжі характеризується хімічним складом продукту з урахуванням його споживання в загальноприйнятій кількості. Усі речовини, що входять до складу харчових продуктів та їжі, поділяють на 2 групи: поживні (білки, жири, вуглеводи) й додаткові (вітаміни, органічні кислоти, мінеральні солі, харчові добавки).
2.5 Критерії для складання раціонального меню.
При складанні раціонального меню необхідно врахувати наступне:
2.6 Золоте правило при складанні раціонального меню.
К = Б×4ккал + Ж×9ккал + В×4ккал,
де К – калорійність сніданку, обіду та вечері, підраховується додаванням калорійності всіх страв, що входять до складу меню;
(випереджальне завдання)
2.7 Здобувачі освіти презентують складений добовий раціон та підраховують його калорійність.
Слід пам'ятати що:
- на I сніданок повинно припадати 25% добового раціону;
- ІІ сніданок – 10%;
- обід 40%;
- вечеря 25%
Добовий раціон |
Назва страви |
Маса продуктів |
% добового раціону |
Енергетична цінність |
І сніданок
|
Макарони з маслом, котлета з яловичини, салат з помідорів. Чай, булка з сиром. |
Вихід:200/10/ 100; 100/10. Вихід: 200; 50; 10. |
25% |
950 |
ІІ сніданок
|
Печиво цукрове. |
Вихід: 50; 100. |
10% |
250 |
Обід |
1.Борщ овочевий із сметаною. 2.Картопляне пюре з маслом. Гуляш курячий. Салат із свіжої капусти. 3.Компот із сухофруктів. |
Вихід: 300; 10. Вихід: 200/10; 100; 100/10.
Вихід: 200/20. |
40% |
800 |
Вечеря |
Гречана каша, сосиска. Сирники із сметаною. Кефір. |
Вихід: 200; 100; 100/20; 200. |
25% |
900 |
Всього: |
|
2450 |
100% |
2900 |
Здобувач освіти: презентує раціон І сніданку та доповідає про його енергетичну цінність (калорійність).
Здобувач освіти: На І сніданок наша група запропонувала таке меню:
Енергетична цінність склала 950ккал.
Ми підрахували Ксніданку, скориставшись загальною формулою.
К(макаронів в 100гр.)= 10,7×4ккал+1,3×9ккал+74,2×4ккал ≈ 350 ккал;
К(масла в 10гр)= 750ккал/10гр = 75 ккал;
К(макаронів з маслом)≈430 ккал;
Аналогічно обчислюємо:
К(котлети)= 214 ккал; К(чай)= 75 ккал;
К(салату)= 75 ккал; К(булочка)= 125 ккал;
К(сиру)= 35 ккал;
Разом К(І сніданку)= 950 ккал.
Здобувач освіти: презентує раціон ІІ сніданку та доповідає про його енергетичну цінність (калорійність).
Здобувач освіти: доповідає про енергетичну цінність обіду.
Здобувач освіти: доповідає про енергетичну цінність вечері.
Підраховуємо калорійність всього добового раціону (учні всієї групи)
К(всього раціону) = К(сніданку) + К(сніданку ІІ) + К(обіду) + К(вечері)
К(всього раціону) = 950 + 250 + 800 + 900 = 2900 (ккал)
Викладач.(Питання до групи):
Висновок: отже, визначення метаболічних потреб й організація раціонального харчування відбуваються на основі енергетичного балансу.
3.Наслідки нестачі чи надлишку поживних речовин в організмі людини.
Викладач:
З давних-давен люди надавали великого значення харчуванню як засобу збереження здоров’я. Вони помітили, що від неправильного харчування затримується ріст і розвиток дітей, виникає низка хвороб, погіршується працездатність.
(Здобувач освіти отримали випереджальне завдання)
Як нестача так і надлишок білка негативно впливають на здоров’я людини.
Недостатнє вживання білків призводить до порушення працездатності, пригнічення захисних сил організму, підвищеної сприйнятливості до інфекцій і в крайніх випадках – до дистрофіїі «голодних набряків». За надмірного вживання білків посилюються процеси гниття в товстій кишці, що спричиняє розлади травлення. Надлишок білка призводить до збудження ц.нс та залоз внутрішньої секреції, перевантаження органів травлення, відкладання жиру в печінці. Крім того, надлишок білків сприяє розвитку подагри в осіб, які мають схильність до цього захворювання.
За недостатнього вживання вуглеводів, під час великих фізичних навантажень для утворення енергії використовуються запасний жир і білок організму, а глюкоза може утворюватися із глікогену. Першою ознакою пониження вмісту цукру в крові є сильне відчуття голоду і зниження фізичної й розумової працездатності. Якщо вміст цукру в крові знижується настільки, що перестає задовольняти потреби в ньому головного мозку, то наступає втрата свідомості й судоми (гіпоглікемічний шок). За надлишкового вживання вуглеводів вони перетворюються на жири і в такому вигляді відкладаються про запас. Надмірне вживання вуглеводів може призвести до розладів травлення через посилення процесів бродіння в товстому кишечнику, а за тривалого споживання великої кількості – до цукрового діабету. При надлишку вуглеводів у їжі жировий запас поповнюється, що призводить до збільшення маси тіла людини (ожиріння).
Зі зниженням вживання жирів зменшується надходження жиророзчинних вітамінів, що може спричинити гіповітамінозиза жиророзчинними вітамінами A, D, E і K. Цими порушеннями є куряча сліпота, рахіт, безплідність, порушення зсідання крові, тощо. Крім того, може спостерігатися нестача незамінних жирних кислот, що зумовлює появу шкірних захворювань, порушення обміну речовин, пошкодження мітохондрій та ін. Надлилишок жиру в організмі негативно впливає на стан людини. При цьому відкладається велика кількість жиру. У результаті порушується функція печінки, серця, розвивається атеросклероз. За надмірного вживання насичених жирних кислот може підвищуватися вміст холестеролу, що призводить до утворення жовчних каменів, атеросклерозу. З підвищенням у раціоні вмісту жирів збільшується відкладання жиру в організмі (ожиріння).
Висновок: отже, як нестача, так і надлишок поживних речовин призводять до порушень обміну речовин і розвитку захворювань, тому харчування має бути повноцінним і достатнім.
V.Узагальнення знань учнів.
Ми знайшли цікаві факти про харчування(повідомлення учнів)
«Статистичні дані про їжу»;
За 70 років життя людина з’їдає близько:
2. Повідомлення здобувача освіти: «10 продуктів які зміцнюють імунітет та продовжують життя людини».
Всім добре відомо, що у холодну пору року вплив на організм різних вірусів та інфекцій значно посилюється, і ми стаємо дуже вразливими для респіраторних захворювань. Способів зміцнити імунітет існує чимало - загартовування, спорт, прогулянки, але не менш важливо стежити за своїм харчуванням і включити до раціону правильні продукти. Про ці диво-продукти, що активують захисні сили організму, ми й розповімо вам сьогодні.
Часник. Зміцнює імунну систему та допомагає боротися з вірусами. Ще у Стародавньому Єгипті суміш солі з часником використовували як жарознижуючий засіб. А у XIX столітті Луї Пастер виявив, що часник є природним антибіотиком і здатен вбивати бактерії. Справа у тому, що в часнику міститься аліцин, який блокує потрапляння вірусів в організм, і білок, що захищає його від несприятливих впливів. Тому часник корисний і для лікування простудних захворювань, і у профілактичних цілях. Головне, пам'ятайте, що їсти його потрібно сирим.
Мед. Мед - це просто джерело вітамінів, мінеральних речовин і мікроелементів. Завдяки цьому він має безліч чудових властивостей - нормалізує роботу внутрішніх органів, поліпшує склад крові, підвищує імунітет і навіть запобігає передчасному старінню. Можна їсти його в чистому вигляді, можна розводити водою - великої ролі це не грає. І те, й інше однаково корисно.
Броколі. У капусті броколі міститься величезна кількість вітамінів. І саме вітаміну С, який відповідає за імунітет, у ній в декілька разів більше, ніж у цитрусових. Треба лише пам’ятати, що зберігати броколі потрібно
обов'язково в замороженому вигляді, так її вітамінний потенціал зберігається довше. Окрім цього, у ній міститься ще й гормон щастя - серотонін, тому їсти цю капусту вдвічі корисно - і для тіла, і для душі.
Журавлина. Журавлина також збагачена вітаміном С, крім того, морси та відвари з неї мають жарознижуючу дію, добре втамовують спрагу і перешкоджають розмноженню бактерій та мікробів. Пити їх корисно і в профілактичних цілях, а особливо – під час грипу та температури.
Кисломолочні продукти. Стан імунної системи безпосередньо залежить від стану шлунково-кишкового тракту. На жаль, в житті сучасних людей існує багато чинників, які порушують його нормальну роботу - неправильне харчування, стреси, перевтома. Ось тут на допомогу шлунку приходять пробіотики - живі мікроорганізми, що створюють сприятливе середовище, насичуючи організм корисними біфідо та лактобактеріями. Пробіотики не обов'язково купувати в аптеці, адже кисломолочні продукти, такі як йогурт чи кефір, є їх натуральними джерелами.
Шипшина. Продукту, в якому міститься більше вітаміну С, ніж у шипшині, просто не існує! Наприклад, у лимоні його аж у 40 разів менше! І, крім того, тут багато калію, магнію, заліза та органічних кислот. Поєднання всіх цих корисних речовин робить його ідеальним для підвищення імунітету, а також підтримки працездатності. З шипшини готують настоянку. Для цього потрібно 1 ст. ложку ягід залити склянкою теплої води і дати їй постояти кілька годин (можна залишити на ніч). А якщо додати до настоянки ще й ложечку меду, і пити цей напій щодня, то ніяким застудам та інфекціям вас не здолати.
Морква. У моркві багато різних вітамінів і мінералів, але головна її перевага - високий вміст каротину. Вживання в їжу свіжої моркви та морквяних соків допомагає зміцнити імунітет, запобігає появі авітамінозу, а також зменшує ризик захворювання на застуду чи грип. А якщо ви все ж таки захворіли, морквяний фреш, змішаний з медом, допоможе вам швидко встати на ноги.
Морська капуста. Морську капусту поетично називають морським женьшенем, і це порівняння цілком справедливе. Ламінарія - ідеально збалансований натуральний комплекс вітамінів, мікроелементів і мінеральних речовин. Вона покращує імунітет, знижує ризик захворювання застудою, добре впливає на травлення, нормалізує обмін речовин. Приємним бонусом можна вважати те, що від неї ще й краще росте волосся.
Імбир. Корінь імбиру - один з кращих засобів для підвищення імунітету та загального зміцнення організму. Крім цього, він має антиоксидантну, протизапальну, заспокійливу і спазмолітичну дію. Спробуйте щодня випивати хоча б чашку імбирного чаю, це додасть вам сил і захистить від хвороб.
Козяче молоко. Завдяки високому вмісту кобальту, козяче молоко є найпотужнішим натуральним імуномодулятором. Його регулярне вживання допомагає зміцнити імунітет і протистояти інфекціям та вірусам. У холодну пору року всього лише одна склянка козячого молока у день знижує ризик захворіти на застуду вдвічі. Та й відновити сили після перенесеної хвороби воно також допомагає відмінно.
VІ. Підведення підсумків уроку. (підсумки роблять здобувачі освіти)
Вправа «Мікрофон»
Назвіть по черзі по одній рекомендації щодо раціонального харчування.
Виконаємо тест «Чи правильно ви харчуєтесь?»
Згадайте деякі правила правильного харчування та оцініть в балах, наскільки ви цих правил дотримується. Якщо ви дотримуєтесь цього правила, поставте навпроти 2 бали, якщо іноді – 1 бал, зовсім не дотримуєтесь – 0 балів.
Правила раціонального харчування |
Бали |
1. Їжу приймати 3 – 4 рази на день, у певні години, не частіше, ніж через 3 – 4 години. |
|
2. Пережовувати їжу повільно і ретельно. |
|
3. Ввечері не пити міцний чай, каву. |
|
4. Цукор замінити медом, ягодами, фруктами. |
|
5. Білий хліб їсти якомога рідше, а житній – частіше. |
|
6. Вживати менше солі. |
|
7. Воду пити невеликими порціями. |
|
8. Їжа повинна бути свіжоприготовлена, тепла. |
|
9. Сідати за стіл тільки тоді, коли хочеться їсти. |
|
Підрахуйте суму набраних балів і зіставте з відповідями.
Оголошення оцінок
VII.Домашнє завдання.
1