Даний матеріал допоможе при проведенні уроку, сприятиме підвищенню інтересу до предмету.
Мета:
Тип уроку: Удосконалення знань і вмінь
Обладнання та наочність: Презентація до уроку, листок-маршрут, картки-смайлики, роздатковий матеріал, «весела тарілочка»
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання до учнів.
ІІ. Мотивація навчання.
(На екрані слайд №1)
Людина.. Це така розумна істота, яка є найбільшою досконалістю в нашій галактиці.Всі ми різні, у кожного свої вподобання, але поєднує нас одне – нам хочеться постійно чути слова: «Який ти молодець!Ти –найкращий». І саме ці людські риси спонукають до найкращих звершень.
Україна – одна з небагатьох країн постійно доводить, що її нація найсильніша, найволелюбніша, найспівучіша, наймудріша.
Ось вони – наші герої: Володимир та Віталій Кличко, Андрій Шевченко, Руслана та Настя Петрик, а наші параолімпійці! До цих пір ніхто не може пояснити феномену їхніх перемог.Не можу не згадати Марію Музичук, яка в цьому році привезла шахову корону до України.
То ж вирушаємо в дорогу, по знання з математики. І беремо з собою: усмішку Насті Петрик, фізичний дух братів Кличко,швидкість Андрія Шевченка, віру в перемогу Руслани, логічне мислення Марії Музичук,ну, і, звичайно ж, нехай у кожного з вас з’явиться маленький особистий феномен, як у параолімпійців.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, плану уроку. Інструктаж по проведенню вправ.
(На екрані слайд №2)
Дуже багато рівнянь є в житті.
Потрібно для кожного корінь знайти.
Ви ж починаєте з парти шкільної,
З пошуків «ікс» та задачі важкої.
Раджу: хай труднощі вас не лякають,
Той переможе, хто їх подолає.
Отже, запишемо тему уроку: «Розв'язування раціональних рівнянь»
Метою нашого уроку є удосконалення вмінь розв’язувати дробово – раціональні рівняння.
А досягнемо ми поставленої мети під час заочних «математичних олімпійських змагань». Кожен з вас стане учасником, кожен з вас отримає нагороду – оцінку.Змагатися ми з вами будемо із її величністю пані Математикою.Вона нам пропонує такі види змагагань.
(На екрані слайд №3)
У кожного є листок із зображенням математичних видів вправ . Біля кожного прямокутничка ви будете ставити маленькі олімпійські кільця, які потім переведуться в бали. Таким чином кожен з вас зможе показати на що ви здібні. А разом ми доведемо. Що математику ми знаємо та любимо.
ІV. Актуалізація опорних знань
(Слайд№4)
Вправа «Смайлик»
Вчитель говорить твердження, а учні піднімають смайлик: твердження вірне – веселий смайлик, невірне – похмурий.
Інтерактивна технологія “Доповни речення”
1)Рівнянням називається рівність, яка містить... (змінну);
2)Коренем рівняння називається значення змінної, при якому рівняння перетворюється у ...(правильну рівність);
3)Розв’язати рівняння – означає знайти всі його корені або довести,...(що їх немає);
4)Рівняння, які мають одні й ті самі корені, називаються ...(рівносильними);
5)Рівняння, також вважають рівносильними, якщо ...(вони не мають коренів);
6) Дістанемо рівняння, рівносильне даному, якщо в рівнянні перенести доданок з однієї частини в другу, при цьому...(змінивши його знак);
7)Якщо обидві частини рівняння помножити або ...(поділити) на одне й те саме відмінне від нуля число, то дістанемо рівняння, рівносильне даному;
8)Значення змінних, при яких вираз має зміст, називають...(допустимими значеннями змінних);
9) Дріб дорівнює нулю, якщо… (його чисельник дорівнює нулю, а знаменник не дорівнює нулю);
10) дробово-раціональне рівняння – це рівняння, у якого хоча б одна частина є…( дробовим виразом)
Молодці, ми на вірному шляху.
Отже, знаходження допустимих значень - це невід’ємна частина в ході розв’язування дробово-раціональних рівнянь.
Вправа «А де моя половинка?»
1. На дошці в лівому стовпчику записані вирази, а в правому – відповідні допустимі значенння. Давайте поєднаємо половинки.
1); А. ОДЗ: x≠0, x≠ -2;
2); Б. ОДЗ: x≠5;
3); В. ОДЗ: x≠3,x≠-3;
4) + Г. ОДЗ: R.
2. У правому стовпчику дроби, а влівому вказані спільні знаменники. Знайдіть відповідність.
V . Удосконалення знань і вмінь учнів.
Дробово-рацілнальні рівняння можна розв’язувати різними способами, використовуючи рівносильні перетворення та властивості дробів. В залежності від рівняння можна вибирати той, який буде більш раціональним. Та, на мою думку, яким би ви шляхом не пішли, головне , щоб отримали вірну відповідь.
(Слайд№5)
Давайте ще раз пригадаємо за якої умови дріб дорівнює 0?
(Слайд№6)
(Слайд№7)
1)Розв’язати рівняння: =0
Розв’язання:
9x-18=0; 9x=18; x=2.
ОДЗ: x≠2, x≠-2.
Отже, якщо x=2, то знаменник дробу перетвориться на нуль.
Тому рівняння розв’язків не має.
Відповідь:рівняння розв’язків не має.
2)Розв’язати рівняння: +
З допомогою перетворень отримаємо рівняння, рівносильне даному:
=0;
=0;
x(2–3x)=0; x=0,x=
x≠0,
x≠5,
x≠–5.
Отже, x=
Відповідь:
3.Застосування рівняь до розв’язування задач
(Слайд№8)
Задача.
Моторний човен пройшов проти течії річки 16 км. І повернувся назад, витративши на зворотний шлях на 40 хвилин менше, ніж на шлях проти течії річки. Знайдіть швидкість човна в стоячій воді, коли відомо, що швидкість течії річки 2.
Розв’язуванння
(Слайд№9)
Зробимо аналіз задачі:1) Що дано в задачі?2)Що потрібно знайти?3)Що позначимо за невідоме?4)Як знайти час, коли відомо шлях і швидкість?5)Час дано в хвилинах. Як записати його в годинах?
Складемо таблицю:
(Слайд№10)
Розв’яжемо його:
Після скорочення маємо:
– =,
Знайдемо спільний знаменник та зведемо рівняння до виду =0:
=0;
=0;
=0;
100–
3(
Отже,
Обидва корені задовольняють рівняння. Знаменник дробів не перетворюється на нуль при обох значеннях. Але від’ємний корінь не відповідає умові задачі.
Відповідь: 10
4.Індивідуальна диференційована робота
(Слайд№11)
Розв’язати рівняння (учні обирають для себе завдання)
1.=0, (x=8);
2. (x=5,x≠0)
3. =x+1;
ОДЗ: x≠ –
3
1,25
Відповідь: x=–1,25
4. + = ,
=0,
8x–8=0,
x≠,
x=1
Відповідь: x=1
Працюємо в команді.
(Слайд №12)
Вправа «Ланцюжок»
Поетапне розв’язування рівняння ( учням потрібно, передаючи один спільний листок, який дається на ряд, вставити етап розв’язування на місце пропусків. Дозволяється виправляти помилки )
=,
Зведемо рівняння до виду =0:
–…….=0,
Знайдемо спільний знаменник, розклавши на множники:
=0,
Знайдемо додаткові множники:
=0,
Виконаємо множення:
=0,
Дріб дорівнює нулю, коли чисельник дорівнює нулю, а знаменник не дорівнює нулю
10x–6=0, x=……….
ОДЗ: (5x+3)(5x–3)≠0, тому x≠–0,6 і x≠…….
Тому рівняння коренів ……………
Відповідь: рівняння коренів не має.
(Учні записують розв’язок рівняння в зошит)
VІ. Підсумок уроку.
1.Поринемо на хвилинку в історію олімпійських ігор
(Слайд №13)
З 2008 року до складу медалі став включатися нефрит, до неї видається спеціальний футляр, стрічечка та свідоцтво. Олімпійська медаль за першість насправді зроблена зі срібла і має у своєму складі лише шість грамів чистого золота.
А ви сьогодні теж заслуговуєте на нагороди (вручення медалей учням)
2.Запишемо домашнє завдання.
(Слайд№14)
Ось і закінчуються наші математичні олімпійські ігри. Ми разом з вами спробували перемогти сильного суперника пані-математику.
(Слайд№15)
Я хочу, щоб ви зараз, як активні учасники цих змагань, оцінили роботу організатора, тобто мене .
Рефлексія.
Вправа «Весела тарілочка»
( Діти передають тарілочку у вигляді смайлика, на якому прикріплені стікери, виставляючи оцінки по 12-бальній шкалі. При цьому говорять, що їм сподобалося під час уроку, чого вони навчилися.)
На цьому наш урок закінчується. Вчіть математику та ставайте олімпійськими чемпіонами!