Даний урок розроблений для факультативних занять з медіакультури особистості.
Мета його дослідити роботу радіостанцій, розвивати у дітей навички аналізувати інформацію та визначати формати радіостанцій.
Тема: Радіо як мас-медіа. Формати радіо. Онлайн радіо.
Мета: Сформувати в учнів поняття про радіо як особливий вид мистецтва, що має свою мову .
Ознайомити з основними етапами розвитку радіомовлення
Формувати потребу бути компетентним слухачем, розумітися на медіамистецтві.
Виховувати вміння добирати якісні радіопередачі.
Обладнання: Мережа Інтернет, таблиці рейтинги радіостанцій.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
В наш час радіомовлення набуває своєї популярності. Ми з вами, навіть попри своє бажання вимушені слухати те що нам пропонують в ефірі, бо радіо супроводжує нас усюди: у транспорті, на роботі, навчанні, вдома – звучить і сприймається у фоновому режимі та діє на підсвідомість різних верств населення.
Кожен слухач має можливість вибирати радіохвилю за своїми вподобаннями. В українському ефірі існує велика кількість радіостанцій.
ІІІ. Сприймання й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Першим етапом виникнення радіо в Україні було 16 листопада 1924 року в Харкові (тодішній столиці УРСР) відбувалась перша передача Українського радіо.
Радіо існує у багатьох країнах світу та набуває своє популярності. Навіть попри нашого бажання ми вимушені нав’язливо слухати, те що нам пропонують у ефірі, бо радіо супроводжує нас усюди: у транспорті, на роботі, навчанні, вдома – звучить і сприймається у фоновому режимі та діє на підсвідомість різних верств нселення. Розглянемо світові тенденції розвитку радіомовлення.
Всесвітня служба Бі-Бі-Сі заснована 18 жовтня 1922 року. Передачі на коротких хвилях для аудиторії за кордоном (Empire Service) розпочались 11 листопада 1927 року. Українські програми в ефірі з 1 червня 1992 року. Бі-Бі-Сі має своє бюро й студії в Києві. Зараз мовлення ведеться 33 мовами світу
Національною радою України з питань телебачення та радіомовлення до єдиного реєстру внесено близько 800 телерадіоорганізацій, з яких лише 28 є державними. Радіомережа поширюється й активно розвивається. З'являються все більше прихильників, бо на відміну від телебачення, яке ми сприймаємо у аудіовізуальному режимі, радіо – дає можливість помислити, продумати, передбачити, представити в уяві ту чи іншу ситуацію, осмислити слова, які подаються з радіопередач.
Назвіть будь ласка радіостанції, які слухаєте ви?
Рейтинг радіостанцій за 2016, 2017 роки.
Вправа 1.
Дивлячись на рейтинги найпопулярніших радіостанцій, зробіть припущення чому змінюється рейтинг і деякі радіостанції виходять за межі рейтингу. Спробуйте створити рейтинг 2018 р. Дивлячись на свої вподобання.
Формати радіо
1. Інформаційне мовлення
Формат "All news" є основним складником для інформаційного типу мовлення. Тому, коли розглядається специфіка цього типу мовлення, варто спочатку говорити про специфіку формату "All news". Тобто про типові випуски новин з постійним оновлен-ням інформації плюс рекламні вставки.
Музичні композиції в інформаційному типі мовлення практично не звучать. Хоча, як правило, музичних заставок, джинглів, фонової музики є достатньо для того, щоб говорити про помітну роль музичного матеріалу. До цього типу мовлення належить також формат "Financial".
2. Інформаційно-музичне мовлення
Співвідношення інформації і музики у цьому типі мовлення приблизно 70% до 30 %. Тобто інформаційно-музичний тип мовлення характеризується переважаючим співвідношенням інформаційних і розмовних програм над музичним контекстом. Цей тип мовлення є характерним для радіостанцій з державною і громадською формою власності, його переважно складають такі розмовні формати, як "Public", "Children's Radio" та "Ethnic Radio"
3. Музично-інформаційне мовлення
У цьому типі мовлення співвідношення інформації і музики діаметрально протилежне, приблизно 30 % до 70 %. Деякі державні радіоканали і громадські радіо-станції використовують цей тип мовлення. Окремі недержавні радіостанції теж прагнуть працювати у такому співвідношенні інформації і музики, що дозволяє їм урізноманітнити ефір і залучити різнопланову за соціально-демографічною характеристикою аудиторію. Музично-інформаційний тип мовлення складають розмовні формати "College", "Public" і більшість музичних форматі
4. Музичне мовлення
Не можна говорити про те, що цей тип мовлення абсолютно виключає інформаційний контекст. Як правило, 10-20 % інформаційних програм (короткі рубрики, випуски 3-5-хвилинних новин, реклама) протягом доби звучить в ефірі недержавних, приватних радіостанцій, які є музичними і використовують музичні формати. Таким чином, цей тип мовлення складають всі відомі музичні формати.
IV. Робота в групах.
Учні розділяються на 4 групи.
В залежності від формату радіо, ви повинні підготувати онлайн випуск новин за минулий тиждень.
Файл-заготовка «інформаційного випуску»
V. Підсумки уроку.
Обговорення питання:
Чи витіснить Інтернет простір радіо ефір?
Список використаних джерел.