Урок на тему "Революції 1848-1849 рр. в Європі"

Про матеріал

Даний урок з всесвітньої історії в 9 класі має на меті розкрити передумови та причини революцій 1848-1849 років в Європі, ознайомити учнів з перебігом основних революційних подій, порівняти результати революцій в Німеччині, Італії, Австрії та Угорщині; розвивати вміння учнів порівнювати, узагальнювати, робити висновки, формувати навички роботи в групах, роботи з історичними джерелами, картою,таблицями. Розробка уроку містить різні види та методи активізації пізнавальної активності учнів на уроках історії: інтерактивні методики "мікрофон" , робота в малих групах, "прес", робота з документами, таблицею та картою.

Перегляд файлу

Тема: Революції 1848-1849 років в Європі

 Епіграф: "Революції можна розглядати, як гарячку… Спочатку з’являються ознаки того, що щось негаразд… далі виявляються симптоми. Зрештою доходить до кризи… Після кризи настає період заспокоєння. З часом гарячка минає і пацієнт приходить до себе, зміцнілий від випробувань і загартований проти подібних нападів."

                                            Крейн Бринтон  "Анатомія революції"

   Мета: розкрити передумови та причини революцій 1848-1849 років в Європі, ознайомити учнів з перебігом основних революційних подій, порівняти результати революцій в Німеччині, Італії, Австрії та Угорщині; розвивати  вміння учнів порівнювати, узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, формувати навички роботи в групах, роботи з історичними джерелами, картою, виховувати інтерес до минулого інших народів, формувати систему демократичних цінностей. 

   

  Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

  

   Основні поняття: революція, феодальні пережитки, політична роздробленість, ліберально-демократична буржуазія, національне гноблення, республіка, політика протекціонізму.

   Обладнання: карта Європи, таблиця результатів роботи груп, портрети діячів революції.

   Інтерактивні методики: робота в групах," килимок ідей "

 

Хід уроку.

І. Початок уроку . Організаційні моменти.

    Учні діляться на чотири групи, обирають діючих осіб. Керівники груп отримують пакети з завданнями.

ІІ. Перехід до вивчення нового матеріалу. Мотиваційний аспект.

   Слово вчителя .

Сьогодні ми вивчатимемо революції 1848-1849 рр. у Німеччині, Італії та Австрії. Щоб з’ясувати, що нового ви отримаєте на цьому уроці, чи справдяться ваші очікування, я пропоную вам провести експрес - опитування вчителя шляхом "5 запитань". Орієнтовні відповіді:

1. Які нові знання ми отримаємо?

- Ми розглянемо головні революційні події в Німеччині, Італії та Австрійській імперії, з’ясуємо їх причини та результати.

2. Які методи роботи ми будемо використовувати?

-  Ми будемо використовувати методи роботи в малих групах та
аналіз революційної ситуації.

3. Чи будемо використовувати карту на уроці?

- Обов'язково, тому атласи повинні бути.

4. Які вміння отримаємо ?

- Ви навчитеся аналізувати, робити висновки, встановлювати причинно- наслідкові зв’язки.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів:

 Фронтальна бесіда.

  1. Пригадайте і дайте визначення поняттю „ революція".
  2. Які революції ми вже з вами вивчили з курсу всесвітньої історії в цьому році?
  3. Які спільні риси всіх вивчених вами революцій?

 

  1. Чи згідні ви з висловом Бринтона, який порівнює революцію з хворобою?
  2.   Спробуйте визначити основні етапи революцій.
  3.   Чи революція закінчується врівноваженням, чи зміни продовжуються?

7. Коли ці зміни можуть привести до нової революції?
ІV. Вивчення нового матеріалу.

План

  1. Революція 1848-1849 рр. в Німеччині.
  2. Особливості революції в Італії.
  3. Революція в Австрійській імперії.

   Проблемне завдання:

   На основі розповіді вчителя та  інформації, отриманої під час роботи в групах учням необхідно визначити спільні та відмінні риси революцій 1848р. в Німеччині, Італії та Австрійській імперії.

   Слово вчителя.

   Революції в Європі в 1848-1849 рр. почались у Франції, а згодом охопили Італію, Німеччину та Австрійську імперію.

- Давите пригадаємо, що являли собою ці країни після Віденського конгресу
1815р.?

Проблеми , які визріли на цей час в країнах вимагали їх рішучого вирішення. Насамперед це були перешкоди , які стояли на шляху капіталістичного розвитку Німеччини, Італії та Австрії.

Німеччина пізніше за інші європейські країни стала на шлях капіталістичного розвитку. Незважаючи на це , протягом 1816-1847 р.

  •      зросла кількість підприємств, які використовували парові двигуни ;
  •      швидких темпів розвитку набрала вугільна та хімічна промисловість;
  • відбувався процес урбанізації (зростання населення міст) , який супроводжував розвиток промисловості.

  Але чим швидше розвивався капіталістичний спосіб виробництва, тим у гостріші протиріччя він вступав з політичною роздробленістю країни , засиллям консервативних елементів у державному апараті. На початок XIX ст. Німеччина складалась з багатьох держав з власними митними системами, органами управління, законодавствами, системами мір і ваги. Німецький Союз не мав загальної армії, в ньому не було союзного суду, єдиної фінансової системи і навіть єдиної державної печатки. В галузі внутрішньої і зовнішньої політики уряди цих держав керувались лише власними інтересами. Абсолютизм переважав як форма правління.

   Отже, політична роздробленість та феодальні пережитки (цехове ремесло , панування дворянства, сваволя чиновників і поліції) стримували розвиток промисловості, торгівлі, конфлікт між старими і новими відносинами загострювався.

    Подібна ситуація склалася в Італії. Політична роздробленість, тиранія дрібних монархів, панування дворянства, залежність селян від поміщиків  усе це гальмувало дальший розвиток капіталізму, зумовлювало зростаюче невдоволення буржуазії та народних мас.

   Особливістю Італії було те, що значна частина країни перебувала під

австрійським гнітом. У Римській області збереглася світська влада папи , що також стала однією з головних перешкод на шляху національного об'єднання й буржуазних перетворень.

   Отже, головними причинами революцій в Німеччині та Італії були політична

роздробленість країн , існування феодальних порядків та абсолютизму, що

перешкоджали розвитку капіталізму в цих країнах.

    Передумови революції 1848-1849 рр. в Австрійській імперії мали свої особливості. Австрійська імперія була однією з найбільших європейських держав. Володіння Габсбургів складали територію більше півмільйона км 2 . Це була друга по величині після Російської імперія в Європі. Населення її складало 37 млн. чол. З них слов’яни складали 18 млн., австрійці -7 млн., угорці - 5 млн., решта - італійці, румуни, чехи, українці. Австрійська імперія у своєму розвитку значно відставала від передових європейських країн. Кріпосне право, цехова організація, свавілля землевласників, бюрократичний апарат  все це стримувало темпи ринку капіталістичного виробництва. Все це в поєднанні з національним гнобленням підкорених народів спричинило революцію в Австрії.

    Таким чином, у 1848 році європейські народи повстали проти режиму самовладдя монархів , встановленого ще у 1815 р. Віденським конгресом. Народи незалежних країн вимагали демократії і політичної рівноправності усіх класів і станів . Політично залежні народи вимагали відродження власної державності. Невипадково події 1848 р. увійшли в історію під назвою „весна народів".

    Революціонери Австрійської імперії ставили перед собою такі головні завдання:

  • скасування феодальних порядків та абсолютизму;
  • створення єдиних держав, ліквідація роздробленості;
  • запровадження загального виборчого права;
  • ліквідація національного гніту, створення незалежних національних держав;
  • введення конституції, в якій надані широкі права народу;
  • проведення політики протекціонізму та торгівлі.

    Як проходили революції та чи вирішені були всі завдання ви розглянете, працюючи в групах.

Учні сідають в  4 групи, обирають діючих осіб, отримують картки – інструкції.

 Картка - інструкція групі № І

І.   Вашій групі необхідно розглянути питання "Революція 1848 -1849років в Німеччині."

ІІ. Використовуйте підручник, додаткову літературу, атлас і контурну карту.

ІІІ. Під час роботи потрібно виконати такі завдання:

1. 3'ясуйте основні етапи перебігу революції є Німеччині. Результати роботи потрібно представити у вигляді таблиці в зошитах:

 

Країна

Причини революції

Хід революції

Результати революції

 

                  2. Секретарям групи підготувати додатки до таблиці на дошці.

 

                3. Які завдання ставили перед собою революціонери? Чи були вони вирішені вході революції?

                4.Підготуйте короткий аналіз основних етапів революції у вигляді повідомлення доповідача від групи. 

Картка - інструкція групі №2

І. Вашій групі необхідно розглянути питання "Революція 1848 -1849років в Італії."

ІІ. Використовуйте підручник, додаткову літературу, атлас і контурну карту.

ІІІ. Під час роботи потрібно виконати такі завдання:

              1.3'ясуйте основні етапи перебігу революції в Італії. Результати роботи потрібно представити у вигляді таблиці в зошитах:

 

Країна

Причини революції

Хід революції

Результати революції

 

                  2. Секретарям групи підготувати додатки до таблиці на дошці.

               3. Які завдання ставили перед собою революціонери? Чи були вони вирішені вході революції?

               4.Підготуйте короткий аналіз основних етапів революції у вигляді повідомлення доповідача від групи. 

Картка - інструкція групі №3

 І. Вашій групі необхідно розглянути питання "Революція 1848 -1849років в Австрійській імперії."

ІІ. Використовуйте підручник, додаткову літературу, атлас і контурну карту.

ІІІ. Під час роботи потрібно виконати такі завдання:

              1.3'ясуйте основні етапи перебігу революції в Австрійській імперії. Результати роботи потрібно представити у вигляді таблиці в зошитах:

 

Країна

Причини революції

Хід революції

Результати революції

          

                  2. Секретарям групи підготувати додатки до таблиці на дошці.

               3. Які завдання ставили перед собою революціонери? Чи були вони вирішені вході революції?

               4.Підготуйте короткий аналіз основних етапів революції у вигляді повідомлення доповідача від групи. 

Картка - інструкція групі №4

        І. Вашій групі необхідно розглянути питання "Революція 1848 -1849років в Німеччині, Італії та Австрійській імперії."

ІІ. Використовуйте підручник, атлас і контурну карту.

ІІІ. Під час роботи потрібно виконати такі завдання:

                1.Розгляньте хід революцій в Німеччині, Італії та Австрійській імперії за атласом.

                 2. Нанесіть на контурній карті місця основних революційних подій.

                3. Підготуйте повідомлення картографа біля загальної карти.

 

V. Узагальнення вивченого матеріалу.

      Обговорення роботи груп. Висловлюються доповідачі і картограф.

      Вирішення проблемного завдання, яке було поставлене вчителем на початку уроку. Групи визначають на швидкість спільні (на рожевих папірцях) риси та відмінні (на жовтих папірцях). Приклеюють їх на заздалегідь приготованому ватмані (Килимок ідей).

V І. Висновок.

       Отже, сьогодні ми з'ясували, що революції 1848-1849 рр. в Європі виникли внаслідок перешкод, що стояли на шляху капіталістичного розвитку (феодальні порядки, наявність абсолютизму, національний гніт). Всі ці революції були незавершеними , проте вони прискорили суспільний прогрес , прискорили промисловий переворот, створили передумови для виникнення єдиних національних держав у Німеччині, Італії. Заклали підгрунття для подальшої демократизації суспільства.

VІІ. Домашнє завдання: вивчити відповідний параграф підручника, підготувати повідомлення про Д.Гарібальді та  К. Кавура.

 

docx
Додано
9 травня 2020
Переглядів
5185
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку