Урок на тему "Революція Гідності 2013-2014 рр. Агресія Росії проти України"

Про матеріал
Мета: познайомити здобувачів освіти з основними подіями, пов’язаними із Революцією Гідності та агресією Росії проти України; формувати навички самостійної роботи з текстом підручника, роботи з історичними фактами; розвивати інтерес до вивчення історії своєї держави; виховувати почуття поваги до власної держави.
Перегляд файлу

Тема. Революція Гідності 2013-2014 рр. Агресія Росії проти України.

Мета:  познайомити здобувачів освіти з основними подіями, пов’язаними із

           Революцією Гідності та агресією Росії проти України;  формувати навички

           самостійної роботи з текстом підручника, роботи з історичними фактами;

           розвивати інтерес до вивчення історії своєї держави; виховувати почуття

           поваги до  власної держави.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручники, роздатковий матеріал.

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (2хв)

Привітання.

Облік відвідування.

Перевірка готовності здобувачів освіти до уроку.

 

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ (8хв)

Вставте пропущені слова в текст

Національно-визвольний рух українців продовжувався. У його лавах перебувало багато відданих рідній землі та своєму народові борців. Їх називали дисидентами -  "……." (незгодними).  Вони влаштовували акції протесту, поширювали заборонені владою …..  ….. (літературні твори). Першим їхнім успіхом стало прийняття в 1989 році ……  ……  …(Закону "Про мову"), який проголошував українську мову ……. (державною)  в республіці. У 1989 році було утворено …..  ……..   ……..(Народний Рух України). 

19-21 серпня 1991 року у Радянському Союзі було здійснено спробу  …………  ………. (державного перевороту).  

… …. …  (24 серпня 1991 р.)  ухвалено Акт проголошення незалежності України.  1 грудня 1991 року документ було підтримано на всеукраїнському ……… (референдумі).  Першим президентом України став ……. …….. (Леонід Кравчук).    28 червня 1996 року було схвалео найважливіший для життя суспільства документ - ………… Конституцію (Основний Закон).

Хронологічна задача

Накресліть лінію часу, позначте потрібні дати та розв’яжіть хронологічну задачу.

Скільки років минуло між прийняттям Акта проголошення незалежності України та ухваленням Конституції України? Яку річницю незалежності України святкуватимемо цього року?

 

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь вчителя

Проголошення незалежності України, здавалося б, завершило складний шлях нашого народу до омріяного гідного життя. Головними напрямами розвитку України, на переконання більшості громадян, мала бути побудова демократичного суспільства. Зразком для розвитку було обрано Європейський Союз — об’єднання високорозвинених країн, де найбільше цінують чесність, турботу про ближнього, правопорядок. Саме така мета державного будівництва була окреслена в Конституції України.

Робота з документом

З Конституції України:

«Стаття 3. Людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави».

Бесіда

1. Кого Конституція України проголошує найвищою цінністю держави?

2. Чи вдалося за період незалежності України втілити ці положення Конституції в життя? Свою думку підтверджуйте фактами.

Розповідь вчителя

На шляху розбудови незалежної держави українське суспільство змушене було долати перешкоди. Із кожним роком накопичувалися проблеми, які заважали країні розвиватися. Найскладнішою стала проблема корупції, коли представники влади почали використовувати своє становище для незаконного збагачення.

Робота над поняттям

Корупція - використання особою наданих їй службових повноважень та пов'язаних

                   із цим можливостей із метою отримання неправомірної вигоди.

Кошти країни розкрадали, і незабаром вони зосередилися в невеликої групи людей. У той самий час більша частина українців опинилася у злиднях. Щоб їх подолати, одні громадяни виїздили на заробітки за кордон, інші взагалі залишали країну назавжди. Ті, що залишилися, пристосовувалися як могли. У суспільстві зріло невдоволення як життєвим рівнем, так і свавіллям влади.  Найбільшу загрозу становили спроби окремих представників влади завадити розвиткові демократії, привласнити державне майно, повернути Україну в підпорядкування Росії, як було колись за Російської імперії та СРСР. Однак українське суспільство виявило волю до життя за європейськими зразками свободи. Уперше своє прагнення будувати нову європейську Україну суспільство захистило під час Помаранчевої революції 2004 р.

Однак невдовзі відновили свої позиції нечесні політики, які зловживали владою задля власного збагачення. Новий президент Віктор Янукович вів подвійну гру. Суспільству обіцяли продовження курсу держави на встановлення тісніших контактів з Європейським Союзом, а насправді всіляко загальмовували оновлення та реформування країни.

Невдоволення такою політикою досягло найвищої точки наприкінці листопада 2013 р., коли президент Віктор Янукович оголосив про відмову підписати Угоду про асоціацію з Європейським Союзом. Починаючи з 21 листопада 2013 р., відбувалися мітинги активних громадян. 30 листопада за наказом влади в центрі столиці жорстоко побили студентів, які провадили мирне зібрання. Після цього сплеск народного невдоволення виявився в організації революційного наметового містечка в центрі столиці на майдані Незалежності. Антиурядові акції протесту прокотилися хвилею по всіх великих і малих містах та містечках України. Головними вимогами мітингарів були подолання корупції, дотримання прав і свобод людини, відновлення європейського напряму розвитку держави. Ці події ввійшли в історію під назвою Революція гідності.

Робота над поняттям

Гідність - усвідомлення людиною своєї цінності через почуття власного

                благородства, скромності, відповідальності, повагу з боку інших. Кожна

                людина сама визначає, що є гідним або негідним її. Проте у відносинах

                людини і держави людська гідність — це визнання за кожним його

                цінності як людини взагалі.

Революція Гідності – національно-патріотичні протестні акції в Україні, передусім,

                                   проти корупції, свавілля правоохоронних органів та сил

                                    спецпрезначенців, а також на підтримку європейського вектора

                                   зовнішньої політики України.  

Коментоване читання матеріалу підручника  с. 102-103.

Робота з ілюстративним матеріалом с. 103. Табір протестувальників на Майдані Незалежності

Розповідь вчителя

Розв’язка ситуації настала в лютому 2014 р. Влада вирішила остаточно придушити виступ народу силою. Після розгону протесту під стінами Верховної Ради України почався штурм Майдану. Проти протестувальників було кинуто бронетранспортери, водомети й вогнепальну зброю. Найбільше патріотів було вбито в останні дні Революції гідності протягом 18—20 лютого 2014 р. У пам’ять українського народу загиблі герої ввійшли як Небесна Сотня. 20 лютого відзначають День Героїв Небесної Сотні.

Робота з історичним джерелом

Свідчення очевидця

На Майдані були не ті люди, у яких нічого не було, а ті, хто хотіли більшого. Хотіли чути українську мову ... на вулицях українських міст. Хотіли не тільки мати змогу вести бізнес чесно, а і щоби чесною щодо них була держава. Хотіли ... вільно відвідувати країни західніше України. <...>

Метою Революції Гідності була і є Україна, де кожна людина зможе жити і реалізуватись, при цьому не принижуючи себе.

(Андрій Приймаченко, учасник Майдану).

Робота зі схемою с. 104 "Революція гідності у фактах і цифрах".

Розповідь вчителя

 Як вшановується пам’ять про події Революції Гідності та Небесну Сотню?

У пам’ять про події Революції Гідності та Небесну сотню названо низку вулиць і площ в містах і селах України, написано чимало праць, знято фільми, відкрито пам’ятники.

На місці трагічних подій в Києві встановлені пам’ятні знаки. Головним місцем ушанування пам’яті подій Революції Гідності, учасників боротьби за свободу, права та гідність людини буде Меморіал Героям Небесної Сотні. В 2017 р. оголошено конкурс на його проект.

У вересні 2015 р. було відкрито Музей Небесної Сотні в Івано-Франківську. Ідея його створення належить місцевому художнику Роману Бончуку. До цієї роботи долучилися також художники, студенти, громадські активісти, учасники Майдану, родичі загиблих під час Революції Гідності.

  •  Чому важливо вшановувати пам’ять про події Революції Гідності та Небесну сотню?

У музеї представлено близько 600 експонатів. Це і мистецькі роботи, присвячені Революції Гідності, особисті речі учасників тих подій, інсталяція з шин і каміння, саморобна зброя, щити, бочки, каски, стріляні гільзи, скульптури скорботних янголів та портрети загиблих майданівців. На стінах є уривки віршів, цитати, плакати і гасла Майдану.

Центральний об’єкт Музею — 30 метрове панно із зображенням тогочасних подій, яке доповнюють своєрідні барикади з шин і щитів. Над ним — портрети загиблих героїв Небесної Сотні. У музеї є також кілька тематичних зон про Самооборону, мистецький Майдан, Медичну Сотню, молитовний Майдан.

2. Агресія Росії проти України

Розповідь вчителя

Революція гідності перемогла, однак з перемогою патріотів не змирилися вороги України. Невдовзі сусідня Росія захопила Крим і розпочала за підтримки місцевих сепаратистів війну проти України з метою загарбати території на сході нашої держави. Але українці не здалися. Дуже швидко тисячі вірних синів і дочок стали на захист Батьківщини, вступаючи до лав добровольчих батальйонів і Збройних сил України. Активну допомогу захисникам надають волонтери, які збирають усе необхідне для солдатів.

Робота над поняттям

Волонтер – особа, яка добровільно і безоплатно здійснює суспільно корисну діяльність.

 На жаль, у результаті конфлікту на Донбасі гинуть і військові, і мирні люди. Війна уповільнює реформування країни. Однак українці щиро вірять, що настануть кращі часи й війна за утвердження незалежності й територіальної цілісності нашої держави завершиться перемогою.

 

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Інтерактивна вправа «Доповни речення»

Тема: «Я бажаю тобі, Україно моя…»

Подумайте, що б ви побажали своїй державі у такий непростий час, запишіть свої побажання на аркушах, прикріпіть на дошці та озвучте.

 

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

 

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати параграф 18.

Поспілкуйтеся з учасниками подій Революції гідності та захисниками нашої Батьківщини у війні на сході України. Запишіть їхні спогади. Дізнайтеся, що їх спонукало до участі в цих подіях.

1

 

docx
Додано
30 березня 2021
Переглядів
649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку