Річард Бах «Чайка Джонатан Лівінгстон»
Урок № 3
Тема. Алегоричні образи повісті. Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана
Мета: допомогти учням зрозуміти глибину філософської повісті-притчі Річарда Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон»; розвивати вміння учнів аналізувати та систематизувати навчальний матеріал; виховувати прагнення до постійного самовдосконалення та пізнання світу.
Обладнання: мультимедійний проєктор;
аудіозапис поезії Ліни Костенко «Крила» у виконанні Богдана Ступки (https://www.youtube.com/watch?v=kkHMxXsnE5k);
презентація «Алегоричні образи повісті-притчі «Чайка Джонатан Лівінгстон» Річарда Баха.
Зрештою, для того, щоб літати,
тобі вже нічого не буде потрібно,
крім неба і прагнення вгору до хмар.
Досконалість не має меж.
Річард Бах
І. Організація класу до уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Фрази-афоризми. Пояснення їх значень.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.«Крила» Ліна Костенко (аудіозапис поезії у виконанні Богдана Ступки)
2.Бесіда
- Які крила має людина?
- Для чого крила птахам?
- Для чого крила людині?
3.Проблемне завдання
- Уявіть, що у вас є крила. Щоб піднестися до небес, які повинні бути крила? Чим ви наповните свої? (У кожного учня на парті пір’їни).
- Вам є час подумати до підбиття підсумків уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань
Теорія літератури.
- Що таке притча?
- Основною ознакою притчі є алегорія.
- Пригадайте, які художні засоби називають алегорією, символом.
Алегорія – спосіб художнього зображення, заснований на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями, з характериними ознаками приховуваного.
Символ – такий тип художнього образу, в якому конкретний зображувальний предмет водночас з власним має значення вказівки на інший предмет, явище або ідею, які безпосередньо в зображуване не входять. Символи вказують на ідеї, поняття або інші абстракції, використовуючи для цього асоціацію, подібність або домовленість. За цими ознаками символ схожий на алегорію, проте ідея алегорії раціональна і однозначна, тоді як ідея символу емоційна і багатозначна.
- Які символи та алегоричні образи діють у повісті «Чайка Джонатан Лівінгстон» Р. Баха ми опрацюємо на сьогоднішньому уроці. Окрім того, зупинимося на образі чайки Джонатан та з’ясуємо, що втілює цей образ.
V. Оголошення теми та мети уроку
Тема уроку «Алегоричні образи повісті. Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана (запис теми та епіграфу в зошит).
VІ. Засвоєння знань, вироблення умінь та навичок
1.Презентація «Алегоричні образи та символи повісті»
- На слайдах – образ. Учні пояснюють, що означає даний образ. Звіряють відповідь з підготовленими поясненнями. Записують у зошити.
Чайка Джонатан – людина, яка прагне до знань, досконалості.
Зграя чайок із непереборною жадобою їжі – повсякденне життя.
Політ Джонатана – свобода, необмеженість дій.
Прагнення Джонатана вдосконалювати свій політ – це наше бажання вирватись із дріб’язкової суєти, пізнати сенс життя й осмислити своє місце в суспільстві.
Крила – символ свободи, волі, духовності, багатства думки, емоційного піднесення, могутності, незалежності й впевненості.
2.Слово вчителя
Отже, повість Р. Баха «Чайка Джонатан Лівінгстом», як ми бачимо багата на алегоричні образи, а також має символіку. Символом є крила. Образ крил уособлює усі ті чесноти, які роблять людину людиною. У греків крила символізували любов і перемогу. А давньогрецький філософ Платон вважав крила символом розуму.
- Як же використовує свої крила чайка Джонатан?
3.Бесіда
- Чи можемо ми точно сказати, де жив Джонатан після вигнання зі Зграї? Чому автор не дає точних координат? Як ви вважаєте, герой знаходиться в земному чи позаземному світі? Наведіть аргументи з тексту для підтвердження своєї думки.
- Виразно прочитайте фрагменти зузстрічі Джонатана з «двома чайками». Чим ці чайки були близькі героєві й чим вони відрізнялися від Зграї?
- Які зміни відбулися з Джонатаном, коли він покинув земний простір? – У який світ потрапив Джонатан? Чи були це дійсно Небеса, як гадав герой?
- Чому в новому світі чайок було не так багато?
- Чому чайка Джонатан звернувся із запитанням про Небеса до Старійшини Чіанга? Як Чіанг пояснив, що таке Небеса?
- Який зміст вкладає автор у поняття «небо» і «небеса». Чим вони відрізняються?
- Що стало головним факторам бажання Джонатана повернутися на Землю?
- Схарактеризуйте стосунки чайки Джонатона й чайки Флетчера Лінда як взаємини вчителя й учня. Доведіть, що Флетчер був ідеальним учнем, а Джонатан – ідеальним учителем. Яка риса, по-вашому, робила його бездоганним учнем? (Він точно знав, чого хотів, і робив усе для досягнення своєї мети. «Він мав і силу, і хист до польоту, і найголовніше – палке бажання учитись»). Поміркуйте, наскільки важливим є такий підхід до навчання особисто для вас.
4.Слово вчителя
Разом із Джонатаном ми розуміємо, що в цьому світі немає нічого неможливого, все залежить лише від сили духу і спрямованості того, хто прагне до чогось. Він не хотів бути таким як усі. Джонатан не хотів жити у світі чайок, яким політ був потрібен тільки для того, щоб добувати собі їжу. Він тренувався і вважав, що відчуття польоту – це шлях до досконалості. Відкривши в собі безмежні можливості, Джонатан хотів надихнути цим прагненням інших. Навчати інших бути істинними чайками. Він умів прощати та допомогав іншим усвідомити своє призначення.
5.Проблемне питання
- Що потрібно Людині для досягнення успіху? (Мати «крила» та вміти ними скористатися).
6.Робота в групах. «Мозаїка»
- Із слів скласти крилатий вислів та пояснити його.
Перемога – / це ще / не все, / все – це / постійне / бажання / перемагати (Вінс Ломбарді)./
Найскладніше / почати / діяти, / все інше / залежить / тільки / від наполегливості / (Амелія Ергарт)./
Впади / сім / разів, / піднімися / вісім / (Японська приказка)./
Недостатньо / тільки отримати / знання, / їх треба / застосувати. / Недостатньо / тільки бажати, / треба діяти / (Й. В. Гете)./
Невдача – / це просто / можливість / почати / знову, / але вже / більш мудро / (Генрі Форд)./
Успіх – / це здатність / крокувати / від однієї / невдачі / до іншої, / не втрачаючи / ентузіазму / (Вінстон Черчиль)./
VІІ. Домашнє завдання
1.Знайти, записати та пояснити по 2 крилаті вислови, які б характеризувати чайку Джонатана.
2.Яку паралель можна провести з твором Антуана де Сент-Екзюпері «Маленький принц», читаючи повість-притчу Р. Баха? (Дати розгорнуту письмову відповідь).
VІІІ. Підсумок уроку
1.Слово вчителя
Відомий німецький професор, доктор медицини Носсарат Пезешкіан писав, що людина – шахта, повна дорогоцінних каменів. Одне із завдань – відшукати прихований цінний скарб, підняти його з надр людської душі і покласити світові у вигляді застосування природних задатків й талантів, що у кінцевому підсумку призводить до самореалізації людини.
2. Колективний мініпроєкт «Політ чайки Джонатана, що живе в кожному із нас».
На дошці намальована чайка з опушеними крилами. Учні на своїх пір’їнках пишуть бачення, розуміння того, що потрібно їм, щоб піднятися до небес, досягти успіху.
3.Фрагмент відеозапису поезії «Крила» Ліни Костенко: «Людина наче б то не літає, а крила має, а крила має…»
4.Слово вчителя
- Я також хочу приєднатися до слів Ліни Костенко й побажати вам опанувати вміння скористатися своїми крилами та досягти високої мети у вашому житті.