Урок на тему "Річард Бах. "Чайка Джонатан Лівінгстон". Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі"

Про матеріал
Опублікований матеріал - конспект уроку зарубіжної літератури у 8 класі за творчістю Річарда Баха, який має на меті закріпити поняття про притчу як художній жанр, засвоїти, в чому полягає конфлікт притчі; удосконалювати навички аналізу твору; розвивати уміння висловлювати свої думки; виховувати бажання зробити цей світ кращим і досконалішим.
Перегляд файлу

Річард Бах «Чайка Джонатан Лівінгстон»

Урок № 2

Тема: Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі

Мета: закріпити поняття про притчу як художній жанр, засвоїти, в чому полягає конфлікт притчі; удосконалювати навички аналізу твору; розвивати уміння висловлювати свої думки; виховувати бажання зробити цей світ кращим і досконалішим.

Обладнання: підручник «Зарубіжна література» (8 клас) Волощук, кросворд «Притча», ілюстрації Владислава Єркова до книги Р.Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон»; картки із написами (до творчого завдання «Художній конфлікт повісті-притчі»).

«Ви ніколи не перетнете океан,

якщо не наберетеся мужності

                                                                         втратити берег із виду»  

Христофор Колумб

«Хто хоче зрушити світ,

нехай зрушить себе»

Сократ

Хід уроку

Конспект уроку зарубіжної літератури для 8 класу « У чому ж сенс життя ?»  (за повістю Р. Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон»)   І. Організація класу до уроку

   ІІ. Перевірка домашнього завадання

Розповідь історії чайки Джонатана:

- від імені чайки зі Зграї;

- від імені Флетчера;

- від імені Джонатана.

   ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Продовжіть речення

 1. Всесвітньо відомий письменник Річард Дейвіс Бах порівнює життя з … (польотом).

 2. На думку митця, метою всього життєвого щляху є … (пошук досконалості).

 3. Після навчання в Каліфорнійському університеті Лонг-Біч Річард розпочав кар’єру … (військового льотчика на тактичних винищувачах у Військово-повітряних силах США).

 4. Річард Бах став знаменитим завдяки … (повісті «Чайка Джонатом Лівінгстон).

 5. Найвідоміший твір Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон» побачив світ у … (1370 році).

 6. «Чайка Джонатан Лівінгстон» - це повість про тих, хто … (слухає поклик свого серця і встановлює власні правила).

 7. ЇЇ головний герой – птах, який … (упевнено й безстрашно прямує до своєї мети, долаючи перешкоди).

 8. Після повісті «Чайка Джонатан Лівінгстон» Бах опублікував такі твори, як … («Дар, який приносить крила», «Не існує таких місць, як далечінь», «Міст через вічність», «Ілюзії, або пригоди Месії мимоволі»).

          2. Кросворд «Притча»

 Розгадавши кросворд, ми повторимо героїв та дізнаємося жанр твору Річарда Баха.

  1. Про що мріяв чайка Джонатан Лівінгстон?
  2. Хто засудив до самотнього життя на Далеких Скелях чайку Джонатана?
  3. У яке Коло поставили Джонатана Лівінгстона?
  4. Ім’я чайки – найкращого учня Джонатана?
  5. Ім’я Старійшини, який скоро має покинути цей світ
  6. Ім’я вчителя та друга Лівінгстона.

 

п

о

л

і

т

 

з

г

р

а

я

 

 

г

а

н

ь

б

и

 

 

ф

л

е

т

ч

е

р

 

 

ч

і

а

н

г

с

а

л

л

і

в

а

н

 

          - Який літературний жанр ми називаємо притчею? (Це твір, в основу якого покладено повчально-алегоричний сюжет, побудований на прихованому порівнянні. При розшифруванні цього порівняння, розкриваються інакомовний зміст притчі та закладена в ній повчальна мудрість).

- Чи дійсно «Чайка Джонатан Лівінгстон» Річарда Баха є притчею, ми з’ясуємо на сьогоднішньому уроці. А також ознайомимося з художнім конфліктом та можливістю його подолати.

   ІV. Оголошення теми та мети уроку

  1. Запис у зошити теми уроку
  2. Робота з епіграфом

- Як ви розумієте вислів?

   V. Засвоєння знань, вироблення умінь та навичок

  1. Метод «Прес» (письмово)

- Доведіть, що «Чайка Джонатан Лівінгстон» Р. Баха – це притча.

Я вважаю, … Тому  що … Наприклад, … Отже, я вважаю …

  1. Слово вчителя

Отже, як тільки не визначала критика жанрову своєрідність цього твору. Це і притча, і філософська казка, і поема у прозі. І все-таки за жанром повість «Чайка Джонатан Лівінгстон» наближається саме до притчі, тому що в алегоричній формі пояснює складні соціальні й філософські проблеми, містить багато істин, мораль і навчає добру.

 Повість прочитується на двох рівнях: текстовому, заснованому на сюжетній лінії – спробах Чайки Джонатана досягти досконалості в польоті, та символічному – побудованому на багатозначності образів (Чайка, Зграя, Небеса та інші). Герої твору, у тому числі й Чайки Джонатана, намальовані дуже схематично і мало індивідуалізовані, що в цілому відповідає жанру притчі.

  1. Робота з ілюстраціями Владислава Єрка до твору.
  • Що зображено на малюнку?
  • Рецензия: Ричард Бах - Чайка Джонатан Ливингстон | РецензентПин от пользователя Osiris на доске просто красиво | Ливингстон,  Иллюстрации, ИллюстраторРичард Бах " Чайка Джонатан Ливингстон". Иллюстратор Владислав ЕркоСпробуйте підібрати цитати з твору.
  1. Мозковий штурм

1) Схарактеризуйте світ Зграї. За якими законами вона живе? Чим вирізняється Джонатан з-поміж інших чайок?

2) Що спонукало Джонатана порушити Закони Зграї? Чого прагнув герой?

3) Чому зі Зграї усе частіше почали виганяти чайок? («За три місяці у Джонатана з’явилося ще шість учнів. Усі були Вигнанцями, бо їх захопила нова дивна ідея – літати заради того, щоб відчути радість польоту» … Це дивовижний механізм розвитку нових прогресивних ідей, … які спочатку зароджуються у геніїв, а потім знаходять усе більше прихильників серед мислячих людей …»)

4) Чому учні боялися повертатися до Зграї, а Джонатан – ні?

5) Чи однаково сприймали повернення до Зграї Джонатаном і його учнями?

6) Яка була реакція Зграї на повернення Вигнанців? («Не зважати на них!»). Знайдіть у тексті.

7) Яку тактику впливу на Зграю обрав Чайка Джонатан Лівінгстон? Чому? Чи дало це результат?

8) Який Закон протиставив чайка Джонатан Лівінгстон Закону поживи Зграї?

  1. Слово вчителя

- Головний герой у конфлікті зі Зграєю. Конфлікт – зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що приводить до активних дій, ускладнень, боротьби, що супроводжується складними колізіями; ситуація, в якій кожна зі сторін намагається зайняти позицію несумісну з інтересами іншої сторони.

  1. Творче завдання

- Складання схеми «Художній конфлікт повісті притчі»

ідея добра – злості

ідея любові – ненависті

ідея прощення – ідея образи

бажання зробити – обмеженість у бажаннях

пізнання незвіданого – закритість до всього нового

знання про навколишній світ – небажання пізнавати світ

пізнання самого себе – небажання самовдосконалення

усталене – те, що має традиції

меркантильні та заматеріалізовані істоти – творчо мислячі особистості

  1. Слово вчителя

Основний конфлікт повісті-притчі «Чайка Джонатан Лівінгстон» Річарда Баха – це конфлікт ідей (добра, любові, прощення, бажання зробити цей світ кращим і досконалішим завдяки знанням і вмінням – з одного боку, і ненависті, заздрості, тупості, обмеженості, закритості до всього нового й прогресивного з іншого); конфлікт знань про навколишній світ і самого себе (нового й старого, усталеного й того, що ламає традиції та закони, що веде вперед, до нових висот); це конфлікт обивательської психології меркантильних заматеріалізованих істот й творчо мислячих особистостей, які є рушіями прогресу (досягши однієї мети, вони ставлять перед собою наступну в ім’я свободи, добра й любові).

   VІ. Підбиття підсумків уроку

1.Бесіда

- Які ознаки притчі наявні в повісті «Чайка Джонатан Лівінгстон» Р. Баха?

- Який основний конфлікт повісті-притчі «Чайка Джонатан Лівінгстон»?

У СВІТІ МИСТЕЦТВА 6 - Зарубіжна література. Підручник. 8 клас. Є. В.  Волощук - Шкільна програма- Які моральні цінності утверджує повість Р. Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон»?

2.Опитування-анкетування (інтерактивна вправа)

- Я зрозумів …

- Мене здивувало …

- Я зумів …

- Я знав …

- Найбільші труднощі я відчув …

- Мені б хотілося ще …

   VІІ. Домащнє завдання

   Виписати фрази з повісті-притчі, які, на вашу думку, можна вважати афоризмами. Вказати, хто з героїв  повісті їх говорив.  Пояснити ці фрази.

 

docx
Додав(-ла)
Dyagovets Svitlana
Додано
24 січня 2021
Переглядів
17827
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку