Урок на тему " Рівняння теплового балансу"

Про матеріал
Розробка уроку з фізики тема " Рівняння теплового балансу" матеріал використовується для викладання фізики в 10 класі
Перегляд файлу

   Тема: « Рівняння теплового балансу» Мета: формувати компетентності:

1. Предметну (фізична):

-                 теоретичну (повторити основні поняття термодинаміки та увести  поняття  кількості теплоти , способи розрахунку кількості теплоти, розглянути рівняння теплового балансу);

-                 дослідницьку (дослідження теми «Рівняння теплового балансу»).

2.                       Ключові: навчально-пізнавальна (формувати науковий світогляд та інтерес до вивчення фізики), кооперативна (уміння організувати власну трудову діяльність в колективі), комунікативна (уміння спілкуватися в інформаційному полі фізики), інформаційна  (розвивати уміння працювати з підручником, уміння відбирати, аналізувати, оцінювати, перекодувати та систематизувати інформацію).

3.                       Екологічну (дослідити екологічні проблеми, пов’язані із вивільненням, передачею і використанням теплової енергії)

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

План уроку

Етапи уроку

Час

Вид роботи, методи та прийоми

Компетентність, що розвивається

1

Організаційний момент

1 хв

Перевірка домашнього завдання

Ключові:

комунікативна, кооперативна

2

Мотивація, постановка мети та задач уроку

1 хв

Розповідь

Ключова: комунікативна 

3

Актуалізація опорних знань

4 хв

Бесіда за запитаннями

Навчальнопізнавальна та комунікативна компетентності

4

Вивчення нового матеріалу

35 хв

1.     Кількість теплоти;

2.     Розрахунок кількості теплоти ;

3.     Рівняння теплового балансу.

 

Фізична: теоретична, дослідницька ключові: навчальнопізнавальна, кооперативна, комунікативна, інформаційна, Екологічна

5

Закріплення вивченого матеріалу

2 хв

Бліц-опитування

Фізична: теоретична; ключові:

 

 

 

 

навчальнопізнавальна, комунікативна

6

Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи учнів

1 хв

 

Ключова: комунікативна 

7

Домашнє завдання

1 хв

Пояснення

Фізична:

дослідницька; ключова:

комунікативна

 

Хід уроку

1.     Організаційний етап 

Привітання. Перевірка готовності класу до уроку. Перевірка домашнього завдання.

2.     Мотивація, постановка мети та задач уроку

Тема нашого уроку: Рівняння теплового балансу. На сьогоднішньому уроці ми з вами згадаємо поняття внутрішньої енергії, способи  зміни внутрішньої енергії системи,  та розглянемо поняття увести  поняття  кількості теплоти , способи розрахунку кількості теплоти,  рівняння теплового балансу.

3.     Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

На минулих уроках ми розглядали з вами поняття внутрішньої енергії, способи  зміни внутрішньої енергії системи,. Давайте згадаємо:

1.     Що таке внутрішня енергія тіла.

2.     Назвіть способи зміни внутрішньої енергії та запишіть формулу для визначення зміни внутрішньої енергії.

4. Вивчення нового матеріалу

  Відомо, що внутрішня енергія – це сума всіх видів енергії частинок, з яких складається тіло, і енергії всіх полів, які здійснюють взаємодію і взаємозв’язок  між його частинками. Зміна внутрішньої енергії тіла завжди пов’язана з його взаємодією з іншими тілами, та з навколишнім середовищем. В деяких випадках, встановивши, яку кількість енергії втрачають або отримують ці тіла і навколишнє середовище, визначають зміну внутрішньої енергії тіла. В деяких випадках, навпаки, по зміні внутрішньої енергії тіла визначають, скільки  енергії отримало навколишнє середовище та інші навколишні тіла.

     Одним з найважливіших видів обміну енергією між тілами і навколишнім середовищем є теплообмін. Сонячні промені влітку помітно нагрівають поверхню Землі, гарячий чай, що стоїть на столі, з часом  охолоджується. Все це є приклади теплообміну.  Обмін внутрішньою енергією між тілами і навколишнім середовищем або між частинами тіла без виконання механічної роботи називається теплообміном. Причиною виникнення явища теплообміну є обміном енергіями при зіткненні молекул більш нагрітого тіла з молекулами менш нагрітого. При цих зіткненнях перші втрачають енергію, а інші – її отримують. Так триває до тих пір, поки енергії частинок не зрівняються.

       Таким чином, при теплообміні більшість актів молекулярних взаємодій спонукає передачі енергії від тіла з більшою температурою, до тіла, температура якого менша і веде до вирівнювання температури цих тіл.

        Історично склалось так, що зміну внутрішньої енергії тіла при теплообміні часто називають наданою або отриманою кількістю теплоти  Q . Якщо в процесі теплообміну внутрішня енергія тіла збільшилась, то кажуть, що тіло отримало кількість   теплоти Q Якщо ж внутрішня енергія тіла зменшується, то кажуть, що тіло віддало кількість теплоти Q . В СІ одиницею кількості теплоти  є  д ж о у л ь (Дж).

        Кількість теплоти  Q  є мірою зміни в процесі теплообміну внутрішньої енергії тіл і залежить від роду процесу. Це означає , що про кількість теплоти можна казати тільки в зв’язку з певним процесом. Якщо ж тіло знаходиться в деякому визначеному стані, то ні про яку кількість теплоти в тілі мова йти не може. В цьому випадку говорять лише про внутрішню енергію тіла.

        Досліди показують, що кількість теплоти  Q  залежить від роду речовини, від зовнішніх умов, від агрегатного стану речовини.  Ці  залежності виражаються величиною, що вимірюється  кількістю енергії, яка поглинається при нагріванні  або виділяється при охолодженні на 10С  одиницею маси тіла і називається  питомою теплоємністю речовини с. В СІ  одиницею питомої теплоємності є 1Дж/кгК. Отже зміну внутрішньої енергії тіла будь-якої маси обчислюють за таким співвідношенням

 

Q =cm ΔT          Внутрішня енергія тіла може частково вивільнюватись, коли з речовиною тіла  проходить хімічна реакція. Особливо багато теплоти виділяється при реакції горіння. Кількість теплоти, яка виділяється при згорянні певного виду палива, прямо пропорційна масі m палива, що згоріло

 

Q  = q m.

          Величина  q, характеризує залежність кількості теплоти, що виділяється при згорянні палива, від його виду, називається питомою теплотою згоряння палива і вимірюється в СІ в  Дж/кг.

         Повністю використати все тепло, яке виділяється при згорянні не вдається, тому що деяка його частина вивітрюється і розсіюється в навколишньому середовищі. Величина η, що характеризує ефективність пристрою для спалювання палива, називається коефіцієнтом корисної дії пристрою. Коефіцієнт корисної дії нагрівника показує, яку частину кількісті теплоти

Qповна, що виділилась при спалюванні, складає корисно використана теплота     

Q корисна 

Qкорисна

= imageQповна 100%

         В процесі нагрівання кристалічного тіла, або охолодження  рідини, речовина переходить в інший агрегатний стан. Перехід речовини з твердого стану в рідкий називається плавленням, а з рідкого стану в твердий – кристалізацією. При протіканні цих процесів температура не змінюється. Величина, що вказує яка кількість енергії затрачається при плавленні, або виділяється при кристалізації, називається питомою теплотою плавлення або кристалізації  λ і вимірюється в СІ в Дж /кг

 

Q = . m

          Для перетворення рідини в пару при теплообміні, до неї повинно надходити тепло, а при конденсації  пари – виділятись. Кількість теплоти Q, яку необхідно надати рідині, для перетворення її в пару, або забрати у пари, для перетворення її в рідину, при незмінній температурі, називається питомою теплотою пароутворення абоконденсації  r . В  СІ за одиницю r  приймають питому теплоту пароутворення такої рідини, для перетворення в пару 1кг  якої, при незмінній температурі, потрібно 1 Дж теплоти. 

 

Q = r m          Як вказувалось раніше, при відсутності механічної роботи зміна внутрішньої енергії тіла оцінюють кількістю теплоти Q. Розглянемо приклад з калориметром наповненим гарячою водою, вміщеним туди мідним циліндром і термометром. Між циліндром і термометром, з одного боку, і між калориметром і водою – з іншого проходить теплообмін: калориметр і вода віддають свою внутрішню енергію і охолоджуються, а циліндр і термометр приймають її і нагріваються. В даному випадку ніяка механічна робота не виконується і внутрішня енергія тіл змінюється тільки шляхом теплообміну. Позначимо кількість енергії, яку віддали при охолодженні вода і калориметр, через Q1  і Q2,  а отриману при нагріванні циліндра і термометра – через Q3  і 

Q4. Тоді на основі закону збереження енергії отримаємо

 

Q1 + Q2 = Q3 + Q4.

Отримане співвідношення називається  рівнянням теплового балансу (в загальному вигляді). Воно являє собою математичне вираження закону збереження енергії для теплових процесів, в яких не виконується механічна робота.

         Єдиної загальної формули теплового балансу для всіх видів теплообміну не існує. Але завжди рівняння теплового балансу складають за такими правилами:

 

1)    встановлюють всі тіла, які віддають або отримують енергію в процесі теплообміну;

2)    визначають кількість енергії, яку віддало або отримало кожне тіло окремо;

3)    складають рівняння теплового балансу і знаходять з нього невідому величину.

 

         При складанні рівняння теплового балансу потрібно дотримуватись правила індексів: всі величини, що відносяться до одного і того ж тіла, позначають однаковими індексами.                      Це правило не стосується температури, тому що вона може бути у різних тіл однаковою.

5.     Закріплення вивченого матеріалу

1. Як змінюється перший закон термодинаміки при використанні його в ізопроцесах?

6.     Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи учнів

7.     Домашнє завдання

5. Домашнє завдання

Параграф з підручника «Фізика» М.В Головко §34 ст.211-214 і вправи після нього

pdf
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
11 січня 2021
Переглядів
2242
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку