Урок на тему:"Різноманітність культурних рослин. Підгрупа овочеві культури. Звідки взялася картопля?"

Про матеріал
Розробка уроку з природознавства в 3 класі на тему: "Різноманітність культурних рослин. Підгрупа овочеві культури. Звідки взялася картопля?"
Перегляд файлу

СТЕМ урок у 3 класі з природознавства.

Тема: Рзноманітність культурних рослин. Підгрупа овочеві культури. Звідки взялася картопля?

Мета . Продовжувати формувати знання про культурні рослини, їх класифікацію та значення для людини;розширити і збагатити знання дітей про картоплю , вчити порівнювати і зіставляти ; розвивати уяву і фантазію , спостережливість ; використовувати рослину і  виховувати бажання примножувати природу і її багатства .

Обладнання. Малюнок " тітоньки Картопельки" , сира картопля (незвичної форми) , електронні ваги, картон, пластикові трубочки, бамбукові палички, мультимедійна презентація, картки з загадками, мікроскоп.

Хід уроку

1 Повідомлення теми і мети уроку .

  • Сьогодні до нас завітала у гості тітонька Карпелька з картоплинами . Чим більше ми збираємо картоплинок , тим кращий і багатший урожай,тим більше ми дізнаємося про цю рослину. Для цього проведемо колективне дослідження –звідки взялася картопля . А розглядати сьогодні ми будемо такі питання:
  • Звідки родом картопля?
  • Як вона з’явилася у нашій країні?
  • Яка будова цієї рослини?
  • Де в Україні найсприятливіші умови для вирощування картопля? Як правильно її вирощувати?
  • Скільки страв з наї можна приготувати?
  • Які корисні поради можемо дати?
  •  В кожній картоплині нерозгадана таємниця , кожна із них містить завдання для нас .

2 . " Відгадайте загадки " .

( Вкажіть які характерні ознаки допомагають відгадати загадки ).

І печуть мене , і варять ,

І їдять мене, і хвалять ,- бо я добра .

- Під землею птиця кубло звила і яєць нанесла.

- Хто ховає під кущі наші супи і борщі ?

  • Я росла в темній теплиці , як зросла - взяли в світлицю .

З мене шкуру всі деруть .

Мене варять , мене труть .

Пироги з мене печуть.

Відгадайте , хто ж я є ,

чи визнаєте мене ?

-Неприваблива шишкувата , а як прийде на стіл вона , скажуть весело хлоп`ята . " Ну й розсипчаста , смачна !"

3.ПослухайтерозповідтітонькиКартопельки .

Чи знаєте ви про те ,що мене відкривали аж тричі ?

Вперше мене відкрили індіанці .Високо в горах Південної Америки вони побачили дивну рослину . Вона мала гіркі на смак " ягоди " і на гілках і на корінні .Індіанці назвали цю рослину "папа".

Вдруге мене відкрили іспанці. Іспанська військова експедиція напала на індійське селище ,солдати знайшли " борошнисті корені "добрі на смак .Знайдені " корені " нагадували іспанцям земляні гриби-"трюфеля".Цим словом вони й назвали мене. Так я стала " тартуфоло" . Але коли вони привезли мене в Європу , то церква оголосила бульби "чортовими яблуками " і заборонила іх.

Так було і у Франції. Аптекар , а потім і агроном -любитель Антуан Парманьє посадив картоплю,щоб ніхто не бачив .Він хотів зацікавити селян своїм городом ,найняв солдат охороняти його. Але селяни в цей час викопували картоплю і садили на своїх городах.

А.Парманьэ радів,що люди познайомляться з картоплею . Так мене відкрили втретє .

А чи давно знають мене в Україні ?

Вперше посадили мене на Харківщині у 1805 році. Проте мене знали ще запорізькі козаки .Вони ,мабуть , привезли мене зі своїх походів.

То як же папа -тартуфало  стала картоплею ? (на дощці запис )

З італійської мови тартуфало потрапило до німців , які зробили з нього картоффель. Далі поляки вимовляли трішечки інакше -картофля , а вже від картофлі до картоплі -один крок.

Папа -тартуфоло-картофель-картофля-картопля.

Картопля.

У мене є корінь , стебла , листки , квіти ( показ на таблиці ) і плоди .Плід-цеягоди , але вони отруйні, в ягоді є насіння , яке потрібне лишев ченим ,які виводять нові сорти .Розмножуюсь я бульбами , маю різну форму ( круглу , овальну ,плоску ).По кольору я біла , червона,жовта . Мене виведено більш 2000 сортів. Столовий( для їжі ) , технічний ( для отримання крохмалю і інших продуктів ) , кормовий - для домашніх тварин , універсальний -для всіх цих потреб . Наука, що вивчає особливості будови, умови розвитку, різноманітність і значення рослин в житті людини називається біологія. –

Усі живі організми ростуть завдяки тому, що їхні клітини діляться між собою. Кожна клітина дільться на 2, і так далі, ланцюговою реакцією. Пропоною вам розглянути будову клітини картоплі у мікроскоп.

4 . " Картопелька у вашому житті" , " Поміркуй !" , " Запам'ятай !" , " Розглянь"

Тітонька Картопелька хоче запитати , чи знаєте ви , де її використовують ? ( Діти наводять приклади із власних спостережень)

 

  1. Вживають як продукт харчування .
  2. Кормлять домашніх тварин
  3. Виробляють крохмаль.
  4. Парфуми .
  5. Пластмаси .
  6. Ліки . 

-  А де ви використовуєте картоплю найчастіше? (Як продукт харчування). Зараз я пропоную майбутній господарям і господиням розв’язати задачу.

Задача

За 7 днів господарка використала 14 кг картоплі. На скільки днів вистачить 18 кг картоплі, якщо денна норма збільшиться на 1 кг?

-Як ви гадаєте? Господарка економно використовує картоплю? Як ви розумієте це слово? Я пропоную вам зараз провести дослід. Ми зважимо ві картоплини та почистимо їх. Одну картоплину ми будемо намагатися чистити тоненьким лушпинням, а другу як завжди. Потім ми зважимо ці лушпиння.

Дослід «Економне чищення картоплі»

Висновок. – Отже, на скільки грамів картоплі більше ми витратили, коли чистили її не економно? (Підрахунки). Це тільки одна картоплина. Для приготування їжі в середньому на сімю з 3 осіб потрібно 7-10 середніх картоплин.

5.Чому так говорять про мене ? Поясніть значення слів.

Картопля - це "другий хліб".

Картопля хліб береже .

Самою картоплею ситий не будеш.

- Ми зрозуміли, що економне використання картоплі це добре. А чи знаєте ви, що і лушпиння від картоплі можна використати? (Відповіді дітей)

- Як лікувальний засіб, використовують відвар лушпиння картоплі. Хворий повинен дихати паром, за відсутності температури.  Також ним годують домашніх тварин у селі. Це називається технологія безвідходного виробництва.

6.Музична пауза

Звучить білоруська народна пісня " Бульба ".

7. Хвилинка поезії.

Збірка Дмитра Куровського " Косить тато травиченьку" ,вірш

 "Начистила картопельки ".

Начистила картопельки ,

Сама й накришила

І цибульку ,

Й морквиночку …

Потім засмачила .

Кипи, супе,

Вибулькочуй ,

Густий та пахучий !

Баба тільки наглядає

Та онуку учить.

-Отак , яско .

Треба все уміти .

І читати , і писати

І страву варити.

8. "Пофантазуй !"

( У дітей на парті картоплинки незвичної форми. Учні отримують завдання розглянути їх і сказати , на кого або на що схожі картоплинки. Відповіді дітей).

9."Чи знаєте ви ?"

В Бельгії  в місті Брюсселі є музей картоплі .В ньому зібрана історія цієї рослини. А в окремому залі картинна галерея. Тут знаходяться картини " Їдаки картоплі " Ван Гога (перегляд репродукції картини ) , " Картопляна Ідилія " Вільгема Буша , тут же можна прочитати  вірші і балади про картоплю, послухати музику Іоганна Себастьяна Баха. "Молодший брат " цього музею є в державі Білорусь і в Росії ( Брянський області ) ,  де найбільше картопляне поле. Найбільшою картоплиною в світі вважається картоплина масою 1 кг 300 гр. Більше 100 страв готують з картоплі .

10. Лайфхаки тітоньки Картопельки маленьким господарочкам і господарям .

1.Як новенькі заблищать виделки , ножі і ложки з нержавіючо їсталі , якщо їх на 10-15 хвилин залишити у воді , в якій варилась картопля. (Раджу зробити такий сюрприз мамі ) .

2. Вода , в якій варилась картопля , знадобиться для поливу квітів, для пом`якшення шкіри рук , прання носових хустинок .

11." Я -лікую ".

  1. Сиру , нарізану кружальцями картоплю , прикладати до чола або скронь для зниження температури.
  2. Терту масу до опіків або наривів .
  3. З неочищених варених розім`ятих картоплин робити зігрівальні компреси проти болях у горлі , попереку.
  4. Від коклюшу у Волинській і Київській областях давали пити відвар свіжого або сушеного цвіту.

12. Конструювання.

Щоб картопля довго зберігалася в домашніх умовах, потрібно тримати її у сухому, темному місці. Найкраще для зберігання картоплі підходить пластмасовий, дерев’яний або картонний ящик.

Діти об’єднані у три групи. Кожна з них виготовляє ящик (пластмасових соломинок, дерев’яних бамбукових паличок, картону).

13. Підсумки уроку.

-Чи багатий "урожай " ми зібрали ?

-Чи задоволені ви своєю працею ?

-Смачного , коли будете їсти картоплю !

docx
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
1692
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку