СТЕМ урок у 3 класі з природознавства.
Тема: Рзноманітність культурних рослин. Підгрупа овочеві культури. Звідки взялася картопля?
Мета . Продовжувати формувати знання про культурні рослини, їх класифікацію та значення для людини;розширити і збагатити знання дітей про картоплю , вчити порівнювати і зіставляти ; розвивати уяву і фантазію , спостережливість ; використовувати рослину і виховувати бажання примножувати природу і її багатства .
Обладнання. Малюнок " тітоньки Картопельки" , сира картопля (незвичної форми) , електронні ваги, картон, пластикові трубочки, бамбукові палички, мультимедійна презентація, картки з загадками, мікроскоп.
Хід уроку
1 Повідомлення теми і мети уроку .
2 . " Відгадайте загадки " .
( Вкажіть які характерні ознаки допомагають відгадати загадки ).
І печуть мене , і варять ,
І їдять мене, і хвалять ,- бо я добра .
- Під землею птиця кубло звила і яєць нанесла.
- Хто ховає під кущі наші супи і борщі ?
З мене шкуру всі деруть .
Мене варять , мене труть .
Пироги з мене печуть.
Відгадайте , хто ж я є ,
чи визнаєте мене ?
-Неприваблива шишкувата , а як прийде на стіл вона , скажуть весело хлоп`ята . " Ну й розсипчаста , смачна !"
3.ПослухайтерозповідтітонькиКартопельки .
Чи знаєте ви про те ,що мене відкривали аж тричі ?
Вперше мене відкрили індіанці .Високо в горах Південної Америки вони побачили дивну рослину . Вона мала гіркі на смак " ягоди " і на гілках і на корінні .Індіанці назвали цю рослину "папа".
Вдруге мене відкрили іспанці. Іспанська військова експедиція напала на індійське селище ,солдати знайшли " борошнисті корені "добрі на смак .Знайдені " корені " нагадували іспанцям земляні гриби-"трюфеля".Цим словом вони й назвали мене. Так я стала " тартуфоло" . Але коли вони привезли мене в Європу , то церква оголосила бульби "чортовими яблуками " і заборонила іх.
Так було і у Франції. Аптекар , а потім і агроном -любитель Антуан Парманьє посадив картоплю,щоб ніхто не бачив .Він хотів зацікавити селян своїм городом ,найняв солдат охороняти його. Але селяни в цей час викопували картоплю і садили на своїх городах.
А.Парманьэ радів,що люди познайомляться з картоплею . Так мене відкрили втретє .
А чи давно знають мене в Україні ?
Вперше посадили мене на Харківщині у 1805 році. Проте мене знали ще запорізькі козаки .Вони ,мабуть , привезли мене зі своїх походів.
То як же папа -тартуфало стала картоплею ? (на дощці запис )
З італійської мови тартуфало потрапило до німців , які зробили з нього картоффель. Далі поляки вимовляли трішечки інакше -картофля , а вже від картофлі до картоплі -один крок.
Папа -тартуфоло-картофель-картофля-картопля.
Картопля.
У мене є корінь , стебла , листки , квіти ( показ на таблиці ) і плоди .Плід-цеягоди , але вони отруйні, в ягоді є насіння , яке потрібне лишев ченим ,які виводять нові сорти .Розмножуюсь я бульбами , маю різну форму ( круглу , овальну ,плоску ).По кольору я біла , червона,жовта . Мене виведено більш 2000 сортів. Столовий( для їжі ) , технічний ( для отримання крохмалю і інших продуктів ) , кормовий - для домашніх тварин , універсальний -для всіх цих потреб . Наука, що вивчає особливості будови, умови розвитку, різноманітність і значення рослин в житті людини називається біологія. –
Усі живі організми ростуть завдяки тому, що їхні клітини діляться між собою. Кожна клітина дільться на 2, і так далі, ланцюговою реакцією. Пропоною вам розглянути будову клітини картоплі у мікроскоп.
4 . " Картопелька у вашому житті" , " Поміркуй !" , " Запам'ятай !" , " Розглянь"
Тітонька Картопелька хоче запитати , чи знаєте ви , де її використовують ? ( Діти наводять приклади із власних спостережень)
- А де ви використовуєте картоплю найчастіше? (Як продукт харчування). Зараз я пропоную майбутній господарям і господиням розв’язати задачу.
Задача
За 7 днів господарка використала 14 кг картоплі. На скільки днів вистачить 18 кг картоплі, якщо денна норма збільшиться на 1 кг?
-Як ви гадаєте? Господарка економно використовує картоплю? Як ви розумієте це слово? Я пропоную вам зараз провести дослід. Ми зважимо ві картоплини та почистимо їх. Одну картоплину ми будемо намагатися чистити тоненьким лушпинням, а другу як завжди. Потім ми зважимо ці лушпиння.
Дослід «Економне чищення картоплі»
Висновок. – Отже, на скільки грамів картоплі більше ми витратили, коли чистили її не економно? (Підрахунки). Це тільки одна картоплина. Для приготування їжі в середньому на сім’ю з 3 осіб потрібно 7-10 середніх картоплин.
5.Чому так говорять про мене ? Поясніть значення слів.
Картопля - це "другий хліб".
Картопля хліб береже .
Самою картоплею ситий не будеш.
- Ми зрозуміли, що економне використання картоплі це добре. А чи знаєте ви, що і лушпиння від картоплі можна використати? (Відповіді дітей)
- Як лікувальний засіб, використовують відвар лушпиння картоплі. Хворий повинен дихати паром, за відсутності температури. Також ним годують домашніх тварин у селі. Це називається технологія безвідходного виробництва.
6.Музична пауза
Звучить білоруська народна пісня " Бульба ".
7. Хвилинка поезії.
Збірка Дмитра Куровського " Косить тато травиченьку" ,вірш
"Начистила картопельки ".
Начистила картопельки ,
Сама й накришила
І цибульку ,
Й морквиночку …
Потім засмачила .
Кипи, супе,
Вибулькочуй ,
Густий та пахучий !
Баба тільки наглядає
Та онуку учить.
-Отак , яско .
Треба все уміти .
І читати , і писати
І страву варити.
8. "Пофантазуй !"
( У дітей на парті картоплинки незвичної форми. Учні отримують завдання розглянути їх і сказати , на кого або на що схожі картоплинки. Відповіді дітей).
9."Чи знаєте ви ?"
В Бельгії в місті Брюсселі є музей картоплі .В ньому зібрана історія цієї рослини. А в окремому залі картинна галерея. Тут знаходяться картини " Їдаки картоплі " Ван Гога (перегляд репродукції картини ) , " Картопляна Ідилія " Вільгема Буша , тут же можна прочитати вірші і балади про картоплю, послухати музику Іоганна Себастьяна Баха. "Молодший брат " цього музею є в державі Білорусь і в Росії ( Брянський області ) , де найбільше картопляне поле. Найбільшою картоплиною в світі вважається картоплина масою 1 кг 300 гр. Більше 100 страв готують з картоплі .
10. Лайфхаки тітоньки Картопельки маленьким господарочкам і господарям .
1.Як новенькі заблищать виделки , ножі і ложки з нержавіючо їсталі , якщо їх на 10-15 хвилин залишити у воді , в якій варилась картопля. (Раджу зробити такий сюрприз мамі ) .
2. Вода , в якій варилась картопля , знадобиться для поливу квітів, для пом`якшення шкіри рук , прання носових хустинок .
11." Я -лікую ".
12. Конструювання.
Щоб картопля довго зберігалася в домашніх умовах, потрібно тримати її у сухому, темному місці. Найкраще для зберігання картоплі підходить пластмасовий, дерев’яний або картонний ящик.
Діти об’єднані у три групи. Кожна з них виготовляє ящик (пластмасових соломинок, дерев’яних бамбукових паличок, картону).
13. Підсумки уроку.
-Чи багатий "урожай " ми зібрали ?
-Чи задоволені ви своєю працею ?
-Смачного , коли будете їсти картоплю !