16 червня о 18:00Вебінар: Збереження здоров’я дітей з особливими освітніми потребами

Урок на тему: "Родинне дерево"

Про матеріал

Розробка уроку дозволить якісно і цікаво провести з учнями 5 класу практичне заняття з теми, а також допоможе учням створити родинне дерево кожної сімї.

Перегляд файлу

5-й клас                                                                                                                               Історія України               

Автор:

Вчитель історії

Великодимерського

навчально-виховного об’єднання

Гук Юлія Миколаївна

 

 

Тема розробки уроку: «Родинне  дерево».

 

Мета:  розширити уявлення дітей про сім'ю, родину, з'ясувати імена членів родини; навчити складати родинне дерево; розвивати інтерес до історії свого роду, спостережливість, уважність, вміння запам'ятовувати, робити висновки; виховувати почуття духовної єдності поколінь, бажання берегти родину, як часточку великої родини – українського народу.

 

Тип уроку: практичне заняття

 

Обладнання: сімейні фотоальбоми, інструктивні картки, шаблони родинного дерево, виставка «Зазирни у сімейний фотоальбом».

Основні поняття: «рідня», «сім`я», «родинне дерево».

 

Епіграф

Родина – найважливіше з того, що може бути у людини.

                                                                                    (народна мудрість) 

 

 

Хід уроку

 

І . Організаційний момент

 

 - Доброго дня! Ось іще один чудовий день подарований нам, щоб знову зустрітися. Я дивлюся на вас і бачу ваші допитливі сині, голубі, сірі, карі оченята. Усі ми прагнемо добра, ніжності, здоровя, радості, любові. Тож давайте побажаємо цього один одному, потиснувши руки і розпочнемо нашу роботу.

 

ІІ. Актуалізація навчальної та пізнавальної діяльності

 

Бесіда з використанням ілюстрацій, що зображують родину.

 

 

 

 

- Як можна назвати групу людей, зображених на малюнку?

- Хто ми для своїх батьків? (Діти).                                                                                                     - Хто ми для бабусь та дідусів? (Онуки).                                                                                                       - Кого в сім'ї називають берегинею? (Маму).                                                                                     - Як можна одним словом назвати всіх близьких родичів? (Родина).

- У чому цінність родини?

 

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

 

 Сьогодні ми будемо говорити про родину, рідню; дізнаємося, що таке рід; поговоримо про те, як зберігати пам'ять свого роду.

 Кожна людина повинна знати свій родовід, пам'ятати своїх предків, знати, чим вони займалися, як жили, чим славилися. Треба вивчати свій родовід і скласти «дерово свого роду». Що більший рід, то міцнішим росте дерево, і у кожної гілочки чи коріння є своє ім'я. Дізнатися про це нам може допомогти сімейний архів - родинні фотографії, листи, альбоми, інші сімейні реліквії.

 

 Робота над понятійним апаратом:

 

Сім’я – це така спільність людей, яка спирається на шлюбний  союз, родинні зв’язки, різноманітні відносини між її членами, які  живуть разом і спільно ведуть господарство.

Родина – соціальна група, яка складається з людей, поєднаних  родинними зв’язками. Часто ототожнюється із поняттям «сім’я».  Родина може об’єднувати кілька сімей кровних родичів,

наприклад сім’ї рідних братів, сестер та ін.

Родинне дерево (генеалогічне) – схематичний родовід певної  сім’ї чи родини.

Проблемне запитання:

  • Хтось, не подумавши, запитає: а для чого все це зберігати? На це питання ми попробуємо дати відповідь на сьогоднішньому уроці.
  •  

IV. Практичне заняття

Учитель

Давайте звернемось до нашої  виставки «Зазирни у сімейний альбом». Як ви гадаєте, із якою традицією вона пов'язана?

 

Робота з документом 

Інструктивна картка

  1. Прокоментувати що зображено на фотографії .
  2. Інформація про тих , хто зображений на фотографії ?
  3. Якщо на фотографії зображена  якась подія , то розповісти про цю подію?
  4. З якою метою зроблено фотографію ?
  5. Якої інформації бракує, аби повністю відповісти на ці запитання ?
  6. Чиє на фотографії підпис, інші написи ? Чи можуть вони стати у пригоді під час вашого дослідження?
  7. Які висновки можна зробити? Про що ще ви хотіли б дізнатися?

 

Гра «Мікрофон»

Учні коротко розповідають про сімейне фото принесене з дому.

 

З 1829 року, коли французький художник Дагер винайшов фотографію, традиція складати сімейні альбоми міцно увійшла у наше життя. У кожній сім'ї є фотографії, що надовго залишають пам'ять про дорогих людей, про події у родинному житті.  Коли раптом людям траплялося залишати свої домівки на тривалий час, вони у першу чергу брали із собою лише найцінніші речі та фотознімки рідних. На нашій виставці представлені фотографії із ваших сімейних альбомів.

Учитель

Бережіть сімейні  реліквії, сімейні альбоми, щоб потім, на схилі літ, передати своїм дітям. Бо родовід слід знати. Це не просто красиві слова, це обов’язок не тільки перед минулим, але й майбутнім поколінням.

- Чи знаєте, що означають слова рідня, рід?

 

Учитель:

Вони не просто близькі й дорогі тобі, а ще й одного із тобою роду. У народі кажуть: "У кожної деревини - свій плід, а в кожної людини - свій рід».

Ви повинні шанувати своїх батьків, дідусів і бабусь, адже вони батьки вашого тата і мами. У них теж були батьки - ваші прабабусі і прадідусі. Усі разом вони називаються родом. Рід - це рідня із давніх часів і до сьогодні. Старші члени родини мають багатющий життєвий досвід і вони допомагають молодшим. Рід тримається на них, ніби дерево на корінні.

 

 - Діти, з уроків української літератури ви знаєте, що в основу багатьох українських прислів’їв та приказок покладена родина, родинні стосунки.

 

Я пропоную пограти вам в гру «Збери прислівя».

Робота в парах.

Учні складають прислівя з двох половинок і представляють їх.

1. Не послухаєш батька – матері, то навчить тебе лиха година.

2. Хто батька - матір зневажає, той добра не знає.

3. Поважай батька й Бога – буде скрізь тобі дорога.

4. на світі знайдеш усе, крім рідної матері.

5. Мати годує дітей, як земля людей.

6. Лише мати – вірна порада.

7. На сонці тепло, а біля матері – добре.

8. Дитині заболить пальчик, а матері – серце.

9. Шануй батька й неньку – всюди буде тобі гладенько.

10. Як мама рідненька, той сорочка біленька.

Підсумок роботи учнів.

Учитель:

          Цінуйте завжди маму й тата,

 Вони зростили вас із немовляти,

 Встигайте добре слово їм сказати,

Допоки живете в рідній хаті.

 

Дидактична гра "Оживи дерево".

 

- А зараз подивіться на дошку. (Дошка відкривається). Що це за дерево?

- Дерево роду.

- Так. Коріння – це батьки ваших дідусів і бабусь; стовбур – дідусі і бабусі. Ваші батьки, їх сестри і брати – ваші дяді і тьоті – це гілочки. А зараз подумайте, листя – хто це?

Так, листя – це ви. Народна мудрість говорить: «Хто не має коріння, той перекотиполе – куди вітер подує, туди й котиться». А зараз, давайте уквітчаємо наше родинне дерево тими плодами, які дає нам наша сімя. (Діти по черзі підходять до дошки і кріплять на дерево яблука, у яких пишуть ті чесноти, на яких базуються стосунки у їхніх родинах).

- Отже, ми вияснили, що сімя займає особливе місце в нашому житті. Чому вона така важлива для нас? Що вона нам дає? (Відповіді дітей).

 

 Учитель:

         «Родина», «рід» - які слова святі.

Вони потрібні кожному в житті.

Бо всі ми з вами – гілочки на дереві,

Що вже стоїть віки.

Це дерево – наш славний родовід.

Це – батько, мати, прадід твій і дід.

Як скласти генеалогічне дерево

 

 

Складання генеалогічного дерева дозволить вам дізнатися багато нового з історії вашої родини. Крім того, це захоплююче хобі і прекрасний привід для того, щоб провести вільний час з родичами.

 

Інструкція

 

  1.                             Почніть складання древа з перегляду всіх документів і фотографій, що зберігаються у вас вдома. Особливу генеалогічну цінність мають свідоцтва про смерть, шлюб і народження, різні посвідчення, військові квитки. А також можуть стати в нагоді дипломи, атестати та грамоти. Зніміть з усіх значущих документів копії і розділіть їх на дві папки.
  2.                             В одну папку складіть всі документи про родичів по материнській лінії, а в іншу — по батьківській. Але найкраще завести на кожну людину окремий підписаний конверт.
  3.                             Для того щоб дізнатися якомога більше про далеких родичів, проведіть опитування серед членів сім’ї. А також, дуже багато інформації можна почерпнути на сімейних святах. Перед цим бажано вивчити генеалогічну термінологію, щоб не опинитися в глухому куті через невідомий слова.
  4.                             Записуйте в блокнот всі імена, прізвища та інформацію про родинні зв’язки, яку зможете дізнатися. Якщо з кимось із рідних не можна побачитися особисто, зателефонуйте або скористайтеся інтернетом. Якщо ваш інтерес є серйозним, зверніться із запитом до державного архіву .
  5.                             Як тільки вся інформація буде зібрана і систематизована, приступайте до оформлення генеалогічного дерева. Його можна оформити у вигляді спадного чи висхідного спорідненості. У висхідному стовбурі дерева знаходиться людина, від якої воно будується, тобто ви, а на гілках розташовуються бабусі, дідусі і більш далекі родичі. У спадному стовбурі знаходиться родоначальник, а у верхів’ях — нащадки.
  6.                             Ліва частина древа може призначатися для родичів по материнській лінії, а права — по батьківській. Інформацію про чоловіків і жінок оформляйте у вигляді різних геометричних фігур, а також розділяйте за кольором. Крім того, ви можете прикріплювати фотографії та коротку інформацію про кожного родича.

 

Хвилинка відпочинку

 


Буратіно потягнувся,

Раз нагнувся, два нагнувся.

Руки в сторони розвів –

Мабуть ключик загубив.

Щоб той ключик нам дістати

Треба нам на шпильки встати


 

V. Узагальнення матеріалу

 

Кросворд "Склад сім'ї".

Закінчіть речення. Ці слова впишемо в клітинки.

1. Донька моєї мами - то моя ... (сестра).

2. Найбільше в нашій хаті свято, коли приходить з роботи ... (тато).

3.Своїх онуків розуму навчає старенький ... (дідусь).

4.Найбільше пестять та голублять своїх дітей ... (мами).

5. Батькам на потіху росте здоровий, розумний їхній ... (син).

6. Твою матусю донечкою кличе твоя ... (бабуся).

А тепер прочитайте слово у виділених клітинках зверху вниз (родина). 

VІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів

VIІ . Підсумок уроку

Родина, родинне тепло, родинні уроки життя – це те, що людина бере з собою в дорослі шляхи і проносить упродовж усього життя.

 


В щасливі і важкі години

Куди б нам не стелився шлях –

Не гасне вогнище родинне

В людських запалених серцях.

Коли на світ з’являється дитина,

Свій перший крик, віддавши висоті, -

 Завжди радіє щиро вся родина

 І щастя їй бажає у житті.

 Ведуть у світ дороги і стежини,

 І день новий над світом устає.

 Ну, що ми в цьому світі без родини?

 Вона одна нам сили додає!


Бажаю усім вам, діти, злагоди у родинах, щирості і взаєморозуміння, тепла, любові, добра.

VIІІ . Домашнє завдання                                                                                           

 - Продовжити складати родинне дерево

- підготувати повідомлення чи легенду про походження назви свого  села, які нагадують про минуле.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Урсуленко Наталья
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
19 серпня 2018
Переглядів
10482
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку