22 червня о 18:00Вебінар: Telegram для навчання: практичні кейси зі створення вчителем каналу та бота

Урок на тему: "Російський балет"

Про матеріал

Тема : Театр. Параграф рисвячений російському балету з курсу Художня культура 11 клас. Тип уроку - вивчення нового матеріалу. Розрока передбачає використання аудіо матеріалу на вибір вчителя.

Перегляд файлу

Урок з Художньої культури 11 клас

Тема: Театральне мистецтво. Російський балет.

Мета: сформувати уявлення про балет, як один з різновидів театрального мистецтва.

Цільові завдання:

 ознайомити учнів з особливостями та основними елементами художньо-образної мови балету Росії;

  навчити характеризувати творчість видатних діячів;

 Ознайомити з поняття «балет»;

 формувати вміння аналізувати твори балетного мистецтва, розвивати вміння обґрунтовувати свою точку зору.

Оцікуваний результат:

Після уроку учні зможуть

 називати особливості та основні елементи балету Росії;

 характеризувати творчість видатних діячів;

 знати поняття «балет»;

 вміти аналізувати твори балетного мистецтва.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів та мотивація діяльності

1. Фронтальне опитування за запитаннями:

Які види мистецтва об'єднує балет?

Хто створює балетну виставу та бере у ній участь?

Коли і де виник балет?

2.Складання «Асоціативного куща» на тему «Балет».

ІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Вникнення балету. Вчитель у формі розповідь розкриває історію виникнення балету: Джерела виникнення балетного жанру містяться в народних іграх, хороводах, сюжетних танцях тощо. Пластичний танець як елемент драматургічної дії досягнув високого рівня розвитку в культових і світських театралізованих видовищах та народних дійствах.

У Росії перша балетна вистава відбулася 1673 р. при дворі царя Олексія Михайловича в підмосковному селі Преображенське. Її підготував іноземець Нікола Ліма. Саме він і став керівником новоствореної балетної трупи, її педагогом, балетмейстером і першим танцівником.

У свій час, Петро І створив на Красній площі в Москві загальнодоступний театр, де поряд із драматичними релігійними виступами на сцені обов'язково виконувалися танці.

У ході пояснення вчитель розкриває зміст терміну:

Балет - синтетичний вид сценічного мистецтва; танцювальна театральна вистава, зміст якої розкривається засобами пластичного танцю, міміки й музики, створюючи відповідний настрій.

Учням пропонується заповнити термінологічні словники.

2.Російський балет ХVІІІ ст.

Вчитель розкриває особливості російського балету ХVІІІ ст. у формі хронологічної таблиці:

1731 року в Петербурзі було відкрито привілейований дворянський навчальний заклад — Сухопутний шляхетський корпус.

1738 року Жан-Батист Ланде заснував першу в Росії школу балетного танцю — «Власну Її Величності танцювальну школу», згодом Імператорську Балетну Школу в Санкт-Петербурзі.

1742 року Єлизавета II видала указ про заснування в Петербурзі російської балетної трупи.

У XVIII ст. поширився кріпосний балет.

1783 року в Петербурзі урочисто відкрився Большой театр — ще одна постійна сцена Імператорської трупи.

Для харктеристики російського балету вчитель використовує схему.

 

3.Російський балет XIX ст.

Вчитель за допомогою поязнення розкриває тему:

1736 року в Петербурзі та 1806 року у Москві були створені постійні балетні трупи. У XIX ст. в Петербурзі та Москві працювали видатні майстри хореографічного мистецтва (Ш. Дідло, Ж. Перро, М. Петіпа), відомі балетні композитори (К. Кавос, П. Пуні, Л. Мін- кус) та артисти (К. Колосова, М. Данилова, А. Істоміна, А. Глупіковський та ін.). З II половини XIX ст. російський балет посів провідне місце у світовому балетному мистецтві.

      1801 року в Петербург прибув балетмейстер Шарль Луї Дідло, який очолив трупу петербурзького балету. Дідло скасував важку «уніформу» танцівників, натомість увів трико. Характерними для постановок стали стрибки-польоти. Дідло значною мірою вдосконалив кордебалет, надавши танцюристам більше можливостей.

       У цей самий час у Нижньому Новгороді князь Шаховськой відкрив публічний театр, що містив трупу танцівниць, яка давала окремі балетні вистави (перший відомий випадок перетворення закритого кріпосного театру на відкритий, комерційний)

      Війна 1812 року не зупинила розвиток російського балету; як патріотичний атрибут уперше на великосвітській сцені з'являється російський народний танок. Значну роль у формуванні специфіки московського балету відіграла французька балерина Феліцата Гюллень-Сор (1805—1860), яка прибула до Москви 1823 року і працювала там до кінця життя: вона першою відмовилася від перенесення на московську сцену вистав Петербурзької трупи. Згодом вона викладала свою методику в Московському театральному училищі. Специфіку московського балету зберігали композитори, які працювали при Московській імператорській трупі: Ф. Ю. Шольц, О. М. Верстовський і О. О. Аляб'єв, М. Ю. Вієльгорський.

          На початку 1830-х років у російському балеті почалася епоха романтизму 1860 року у Петербурзі відкрили ще одну театральну сцену — Маріїнський театр. До того часу музика в балеті відігравала лише другорядну роль. Докорінних змін зазнало балетне мистецтво у зв'язку з діяльністю П. Чайковського, балетна музика якого органічно пов'язана зі змістом і розвитком сценічної дії. Він широко застосовував принцип симфонічного розвитку музичних думок, створював яскраві музичні характеристики. Велике значення мала діяльність балетмейстерів М. Петіпа та JI. Іванова, які разом поставили «Лебедине озеро»

П. Чайковського (1876). М. Петіпа поставив балети «Спляча красуня» (1889), «Лускунчик» (1892). Піднесенню російського балету сприяла діяльність балетмейстера М. Фокіна, артистів А. Павлової, Т. Карсавіної, В. Ніжинського у Петербурзі, балетмейстера О. Горського, артистів К. Гельцер, М. Мордкіна у Москві. Музику до балетів писали композитори О. Глазунов, А. Аренський та ін.

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу 1. Перегляд фрагменту про російський балет.

Запитання до відеофізьму:

1. Які особливості театрального мистецтва простежуються в фільмі?

2. Уривок з якого виду театрального мистецтва ви спостерігали?

3. Ім’я якого російського композитора звучало у відеофільмі?

2. Бесіда за запитаннями:

1. Що означає слово «балет»?

2. У якій країні народився цей танець?

3.Перелічіть імена видатних російських композиторів, які писали музику до балетів.

4.Назвіть імена прославлених танцівників російського балету.

ІV. Підбиття підсумків

Узагальнення вчителя. Балет виник, як різновид театрального мистецтва. Російський балет розвивався на в умовах феодально-кріпосництва, тому набув тут самобутніх рис. Сьогодні нам відомо багато талановитих митців цього жанру (композиторів, балетмейстерів, балерин), всі вони зробили значний внесок в  розвиток світового театрального мистецтва.

V. Домашнє завдання

1. Читати відповідний параграф;

2. Підготувати коротке повідомлення про одного з визначних діячів  російського балету.

docx
Додано
15 серпня 2018
Переглядів
1328
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку