Урок.Вальтер Скотт (1771—1832) «Айвенго».

Про матеріал
познайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Вальтера Скотта (найголовніші події); показати глибоку зацікавленість автора зображенням історії батьківщини, розкрити панораму життя середньовічної Англії в романі «Айвенго»;
Перегляд файлу

Тема: Вальтер Скотт (1771—1832) «Айвенго». Вальтер Скотт як засновник

           жанру історичного роману. Зображення в романі «Айвенго» боротьби   

           англосаксів з норманами в ХІІ ст. та міжусобиць норманів.
Мета: познайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Вальтера Скотта

            (найголовніші події); показати глибоку зацікавленість автора

            зображенням історії батьківщини, розкрити панораму життя

            середньовічної Англії в романі «Айвенго»; формувати в учнів уміння

            сприймати великий за обсягом твір цілісно, порівнюючи зображуване в

            романі з реальними  історичними подіями; вдосконалювати навички  

            текстологічного аналізу твору; виховувати емоційність.

Тип  уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрети Вальтер Скотта, фотографія пам'ятника В. Скотту

            в Единбурзі,кадри з фільму за мотивами роману В.Скотта.»Айвенго».
 

 ХІД  УРОКУ

 

 …Великий  талант, що не має собі  рівних..

                                                                                                                                          Й.В.Гете

                                                                                 Він  повів за  собою  цілу  юрбу  послідовників. Але які

                                                                                 вони всі далекі від шотландського чародія!

 О.С.Пушкін

І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу

       Вступне  слово  вчителя

( звучить музика) На крилах  часу  ми  знову перенесемося до Шотландії.

  1. Слайд. Карта
  • Діти, а що вам вже відомо про цю країну?

           Так,дійсно, Шотландія дуже красива і мальовнича з її високими горами,крутими ущелинами, прекрасними вересовими полями, дивовижними легендами і своєю героїчною історією.

2.Слайд. портрет Р.Л.Стівенсона.

  • Діти, погляньте на цей портрет ( Р.Л. Стівенсона), скажіть,хто він за походженням і де він народився?

    Я недаремно вас запитала, адже наше знайомство з художньою літературою цієї країни  продовжимо  на  прикладі англійського письменника теж шотландця за походженням, В.Скотта, широко знаного у всьому світі як засновника історичного роману.

  Творчістю В.Скотта захоплювалися всі – і звичайні читачі, як ми з вами, так і визначні майстри слова:

3.Слайд. Портрет Дж.Байрона.

     Дж.Байрон зізнавався: «…усі романи В.Скотта читав не менше 50 разів.»

 

4.Слайд. портрет Й.Гете.

    Для німецького поета Й.Гете В.Скотт «великий талант, що не має собі рівних».

 

5.Слайд. Портрет О.Пушкіна.

      Російський поет О.Пушкін писав своїй дружині із Болдіно, що читає В.Скотта і Біблію та називав великого англійця « шотландським чародієм».

 

 

    Кожний молодий письменник того часу прагнув добитися успіху, так як це робив В.Скотт.

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку

  Слово вчителя

  Отже,хто ж такий В.Скотт? Чому його вважають засновником жанру історичного роману та що таке історичний роман сьогодні і піде мова на нашому уроці.

Проблемне питання: Чи справді, за словами Й.Гете. В.Скотта можна назвати талановитою людиною?

              Словникова  робота

Історичний  роман, нормани,сакси (саксонці), Річард І.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Повідомлення  вчителя про життєвий  і творчий шлях В.Скотта.   (презентація)
  2. Відповідь учнів на проблемне питання:
  • Чи справді можна назвати В.Скотта  талановитою людиною?
  1. « Мозковий штурм»( Робінзон Крузо, Дік Сенд, Джім Гокінс)
  • Погляньте  на ось ці малюнки. Чи впізнаєте ви цих героїв? Хто вони? З яких творів?
  • А до якого жанру належать ці твори?
  • Пригадайте, який жанр в літературі називається романом?

Відомо, що романи бувають біографічними. Пригодницькими, побутовими, психологічними, історичними тощо.

Сьогодні наша мова піде про історичний роман та його головні ознаки.

  1. Слайд. Історичний роман.

Історичний роман – це епічний прозовий твір, у якому в

                                       художній формі відтворено події та особи  

                                       певного історичного періоду.

 

 Головні ознаки історичного роману:

  • Історична правда поєднується з художнім вимислом;
  • Дійові особи як реальні історичні особи, так і вигадані;
  • Художній вимисел уміщений у межі зображуваної епохи.
  1. Складання у зошитах колективно схеми про історичний роман.

 

 

  1. Слайд. Чому В.Скотта вважають « батьком» історичного роману?

 Слово вчителя

В.Скотта вважають засновником історичного роману, бо виник цей жанр у 1814 році, саме тоді, коли вийшов друком перший його роман

«Веверлі». Крім того, саме В.Скотту належить вироблення основних вимог до історичного роману, серед них дві головні:

  • Роман повинен будуватися на основі історичних джерел, архівних матеріалів, літописів;
  •  Далеке минуле має бути зрозуміле сучасному читачеві.

 

Саме В.Скотту першому вдалося вдало поєднати історичні факти з художнім вимислом. Такий тип історичного роману дістав назву « вальтерскоттівський». Зразком історичного роману у французькій літературі  « Собор Паризької Богоматері» В.гюго, в українській літературі « Чорна рада» П.Куліша та в англійській літературі В.Скотта «Айвенго».

7.Слайд. (кадр із фільму « Айвенго»)

8.Проблемне питання: Чому роман В.Скотта «Айвенго» - історичний?

9. Коментар  учителя.

    Найвидатніший роман В.Скотта – « Айвенго»,названий іменем головного героя. Це ім.*я запозичене автором зі старовинного англійського вірша. Айвенго – вигаданий герой. Але події, в яких він брав участь, справжні. Вони відбуваються в ХІІ столітті.

Це далеке минуле Англії, у країні в цей час велася боротьба за королівську владу, в цей час було  безмежне свавілля феодалів, ця історія про лицарів, про кохання, про безправ*я селян, протистояння корінного населення середньовічної Англії, саксів, іхнім завойовникам, які теж стали її невід*ємною частиною, норманами.

 

                      Словникова  робота

Сакси (саксонці, англосакси),нормани, Річард І.

10.Слайд.Сакси.

11.Слайд.Нормани.

12.Слайд. Річард І.

13. Робота над текстом( І ч. твору):

-  Знайдіть уривки з твору, де розповідається про стосунки англосаксів із норманами. (..при дворі і в замках…)

- як складалися стосунки між маломаєтними і заможними дворянами? ( …дуже нетривкими були…. Від тиранії великих феодалів.); ( … з іншого боку…країни…)

- якою мовою розмовляли в тогочасній Англії? (текст)

- Як виникла сучасна англійська мова?

 

 

14. Коментар учителя

  Однією з проблем, порушених у творі є боротьба за незалежність англосаксів з норманами, а отже, це є безумовним доказом, що було пригнічення корінного населення.

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

 1. Бесіда

  • Що нового ви дізналися на уроці?
  •  Які найвідоміші твори В.Скотта ви запам*ятали?
  • Який тип роману називається історичним?
  • Яку проблему порушує автор у І ч. твору?

2.ВПРАВА « ПРОДОВЖИ РЕЧЕННЯ: В.Скотт -…»

V. Домашнє  завдання

Читати ІІ-V розд., знайти ознаки історичного роману у творі, звернути увагу на побут середньовічної людини; повторити, що таке портрет.

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
3 листопада 2021
Переглядів
1508
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку