Тема. Розкриття дужок
Мета уроку: основуючись на відомих учням властивостях додавання раціональних чисел, сформулювати правила розкриття дужок.
Очікувані результати: виробити вміння застосовувати ці правила для розв’язування вправ на обчислення та спрощення виразів.
Компетентності, що формуються: математична – уміння оперувати інформацією,для подальшого застосування; ключові – інформаційно-цифрова; соціальна і громадянська; спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І.Перевірка домашнього завдання
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Серед виразів знайдіть рівні:
а) а+(b+c); б) (a-(b+c); в) (a+b)-c; г) a-b-c; д) a+b-c; е) а-с+b; ж) а+b+c;
з) a+с-b; к)а; л)+a; м) –(-a).
2. Замініть віднімання додаванням у виразах:
а) 5-7; б) 5-(-7); в) а-и; г)а-(b+с); д)а-(-b+с).
3.Обчисліть найзручнішим способом:
-4+(4+(-6));
-12+(-15+28).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Усні вправи нам показують, що, є такі властивості, які допомагають змінювати порядок виконання дій у виразах, а також замінювати одні дії іншими.
Сьогодні на уроці ми дізнаємось про ще один спосіб «перетворення» виразів, а саме «розкриття дужок». Дана тема є дуже важливою для успішного вивчення математики в наступних класах.
Приклад 1. Обчисліть значення виразів і порівняйте результати.
а) 12+(46-18); б) (12+46)+(-18); в) 12+46-18; г) 12+(-18+46); д)12-18+46; е) (12+(-18))+46.
Розв’язання. Зрозуміло, після виконання дій у всіх виразах отримаємо однакове значення виразів, а саме: 40. Порівнявши самі вирази, бачимо, що вони відрізняються лише наявністю або відсутністю дужок, тому можна записати 12+(46-18)=12+46-18, бачимо, що цей результат можна дістати, розкривши дужки, а тому робимо висновок:
Щоб розкрити дужки перед якими стоїть знак «+», треба: 1) опустити дужки і знак «+», що стоїть перед ними; 2)записати всі доданки зі своїми знаками:
а+(b+с)=a+b+c
Приклад 2.Використовуючи правило віднімання, розкрийте дужки у виразі
6-(4+8)
Розв’язання.
6-(4+8)=6+(-(4+8))=6+(-4-8)=6-4-8=-6
або замінивши числа на букви, маємо:
а-(b+с)=а+(-(b+с))=а+(-b-с)=а-b-с
Порівнявши записи, які ми мали з дужками, і записи, якімне містять дужок, доходимо висновку, що дужки, перед якими стоїть знак «мінус», розкриваються так:
Щоб розкрити дужки, перед якими стоїть знак «мінус», треба: 1) опустити дужки і знак «-», що стоїть перед ними; 2) всі доданки, що стояли в дужках, записати з протилежними знаками.
ІV. Закріплення знань. Засвоєння вмінь
Усні вправи
а) 4+(-6-2)=4-6-2; b) 4-(6-2)=4-6+2; в) 4-(-6-2)=4-6-2 г) 4-(6+2)=4-6+2.
-17-(48-72)=…17…48…72=
-17+(-48-72)=…17…48…72=
Робираємо, як заключити доданки даної суми в дужки, перед якими стоїть знак «+» або «-». Зважаємо на те, що правило працює як у «прямому» (тобто для розкриття дужок), так і в «зворотньому» напрямку (тобто під час заключення доданків даної алгебраїчної суми в дужки, перед якими стоїть знак «+» або «-»).
Завдання Візьміть у дужки два останні доданки, поставивши перед дужками знак «+»; знак «-».
а) -4+5-8 ;b) а-с+6; в) 7-а+с; г) 5-а-с
письмові вправи
1.Розкрийте дужки:
а)8+(х-у); б)6-(-х+у); в)-3-(х+у); г)9-(-а-d+с).
2.Розкрийте дужки та спростіть вираз:
а) 0,9-(а+4,7); б) b+(6,7-b+1,9); в) -(5-а-0,8); г) -(а+5,1)-(-а-6,9).
V.Виконання письмових вправ з підручника
VI.Підсумок уроку
VІI. Рефлексія
VIII.Домашнє завдання
а)-48-(53-78); б) 58-(17+35); в) -12+(-32-17);
г)-4,6-(-9,4+4,9); д) 7,5+(-7,4+5,3)