Урок на тему "Складнопідрядне речення з підрядними з’ясувальними "

Про матеріал

Урок на тему "Складнопідрядні речення з підрядними з'ясувальними"

Мета: поглибити знання учнів про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв'язку; навчити визначати підрядні з'ясувальні частини, позицію їх відповідно до головної частини; розвивати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складнопідрядних речень з підрядними з'ясувальними в текстах; удосконалювати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення з підрядними з'ясувальними відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх в усних і письмових висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати розуміння і позитивне ставлення до усної народної творчості.

Перегляд файлу

Урок №

Тема. Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними

Мета: поглибити знання учнів про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку; навчити визначати підрядні з’ясувальні частини, позицію їх відповідно до головної частини; розвивати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складнопідрядних речень з підрядними з’ясувальними в текстах; удосконалювати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх в усних і письмових висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати розуміння і позитивне ставлення до усної народної творчості.

Тип уроку: комбінований.

І.Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

Проаналізуйте СПР з підрядним з’ясувальним й спробуйте самостійно дати йому визначення. Які смислові відношення між головною і підрядною частинами речення, засоби зв’язку?

Маючи друзів, уважай, що ти володієш скарбом (Г. Сковорода).

Я завжди думав і думаю, що без гарячої любові до природи людина не може бути митцем (О. Довженко)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

* Перевірка домашнього завдання.

* Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть речення, визначте тип підрядної частини, засоби зв’язку.

Яке йшло, таке й зустріло. (Нар. творч.) Я люблю, коли в листя зелене дерева одягає весна, і під вітром хитаються клени, і співає в квітках долина. (В. Сосюра) Від ріки, що широким луком обгинала місто з двох боків, тягло вогким холодом. (І. Франко) Я схиляю голову перед тобою, бо бачу невимовну красу твою, чую мелодію невідомих пісень, яких ми не знали, але хотіли б створити, чую казки твої, про які ми тільки мріяли в криваві жорстокі дні. (А. Малишко)

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

* Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

Shematychne_zobrazhennya_99.jpg

 

2)   Виконання вправ і завдань

* Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними.

СПР з підрядними з’ясувальними називаються речення, у яких підрядна частина пояснює в головній якийсь член речення, доповнюючи його зміст. Наприклад: Сагайда уважно стежить, яке враження справлять його слова на ординарця. (О. Гончар)

Підрядні з’ясувальні частини відповідають на питання всіх відмінків.

2)   Способи зв’язку.

Підрядні з’ясувальні частини з’єднуються з головною:

 сполучниками — що, як, щоб, ніби, наче, мов;

 сполучними словами — хто, який, чий, котрий, де, куди, коли.

Наприклад: Він знав, чий (сполучне слово) голос. (М. Коцюбинський) Я давно стояв на вершині Дніпрової кручі і слухав, як (сполучник) сивий невинно котив свою воду. (Л. Первомайський)

Підрядні з’ясувальні частини, як правило, стоять після головної. Наприклад: Мені до болю хотілося, щоб ці живі, хвилюючі звуки жили серед народу. (Ю. Збанацький)

*Пояснювальний диктант.

Запишіть речення. Підкресліть засоби зв’язку, якими підрядні частини з’єднуються з головними. Поясніть уживання розділових знаків.

Документи свідчать про те, як гетьман прагнув змінити й саме суспільство.

Новообраний гетьман Іван Мазепа розумів, що треба зміцнити авторитет влади.

Він був переконаний, що сила держави визначаться силою її керманича.

Хіба не буває, що в одному-єдиному вчинку людина розкривається в усій своїй душевній красі?

* Творче моделювання.

До поданих головних речень доберіть підрядні з’ясувальні. Підкресліть у головних реченнях слова, до яких відносяться підрядні частини.

Щасливий я... За те весну люблю я... Не чуєш... І не збагну ніколи... Як добре... Я знаю...

*Робота біля дошки й у зошитах.

За поданими схемами складіть складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними.

[сказати], (що...).

[повідомити], (як...).

[помічати], (що...).

[відомо], (що...).

[треба], (щоб...).

[прекрасно], (що...).

*До поданих речень доберіть і запишіть синонімічні складнопідрядні із з'ясувальною частиною.

1. Викладач порадив студентам скористатися додатковою літературою. 2. Екскурсовод обіцяв показати нам соляну печеру. 3. У нічній тиші я почув спів соловейка. 4. З вікна потяга я спостерігала за зміною краєвидів. 5. Усіх присутніх попросили вимкнути мобільні телефони. 6. Нас приємно вразило оздоблення, оригінальне освітлення й охайність готельного номера.

 

 

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

* Самостійна робота.             

Спишіть речення, ставлячи розділові знаки. Обґрунтуйте їх уживання, визначте граматичні основи.

Раптом виявилось, що Павка великий винахідник-конструктор. (О. Копиленко) Тихими вересневими світанками господар прислухався, чи не гонять назад германця. (Гр. Тютюнник) Максим ще не був певний, що він зуміє потрапити на свою стежку в цій копіткій справі. (Н. Рибак) Досі ніяк не може мати звикнути, що небо ясне приморське над нею весь час гуркоче. (О. Гончар) Здавалось хлопцю, що не скоро промене літо молоде. (Д. Луценко) Як жаль, що у людськім житті не всім стрічаються Брюллови! (Є. Летюк) Я сказав синкові, що цвіте Вкраїна. (М. Рильський)

* Робота біля дошки й у зошитах.

Речення з прямою мовою перебудуйте на речення з непрямою так, щоб це були СПР із підрядними з’ясувальними.

«Дивовижна жорстокість! Нечувана лютість!» — вигукнув Санчо. Я спитав: «Ти бачив фільм "Війна і мир”?» Він сповістив: «Повернувся до Києва на пароплаві "Іван Франко”». Я сказав бабусі: «Чудова легенда».

*Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань

*Дослідження-аналіз (з елементом взаємоперевірки)

Прочитати речення. Проаналізувати синтаксичну будову й визначити, якій із поданих схем відповідає його структура.

Чернець Києво-Печерського монастиря Нестор не помічав, як спливав час (Д. Степовик).

http://gorodenok.com/wp-content/uploads/2013/10/u5.jpg

Здається, що в райдузі відбивалися кольори всіх земних квітів (В. Супруненко).

http://gorodenok.com/wp-content/uploads/2013/10/u6.jpg

*Творче завдання.

З’єднайте частини СР обох груп таким чином, щоб утворилося три СПР з підрядними з’ясувальними.

Помітив я...

Кров ленінградських блокадних діб мені відкрила...

Труду віддавшись, зрозумієш ти...

...по чому хліб. (В. Кочевський)

...чи вірний шлях обрав у юні роки. (Є. Доломан)

...що перед бурею стає суворішим народ. (М. Нагнибіда)

V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

VI. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

—Підрядні з’ясувальні речення пов’язуються з головними за допомогою...

 

1

 

docx
Додано
13 листопада 2018
Переглядів
7193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку