Урок на тему "Соціально- побутова драма « Наталка Полтавка» - перший твір нової української драматургії. Колоритні образи твору"

Про матеріал
У даній розробці вміщено інформацію про роки життя та творчості І. П. Котляревського, розкрито історію написання п ' єси " Наталка Полтавка". У розроцівміщоно інтерактивні вправи, завдання для роботи у групах.
Перегляд файлу

Тема . Соціально- побутова драма « Наталка Полтавка» - перший   твір нової української  драматургії. Колоритні образи твору.

Мета: поглибити знання учнів про літературну спадщину І. П. Котляревського.

Завдання: закріпити знання школярів про життєвий і творчий шлях зачинателя нової української літератури;

        формувати знання щодо основних особливостей першого  драматичного твору « Наталка Полтавка» та навички дослідницької роботи з текстом;

        розвивати творчі здібності, креативність, критичне мислення, пам’ ять, логічне мислення, реалізуючи принцип дитино центризму;

        вчити школярів спілкуватися в групах, толерантно ставлячись до думок партнера;

        виховувати шанобливе ставлення до традицій українського народу та почуття поваги до народної моралі.

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування умінь і навичок.

Матеріали: портрет Котляревського, аудіозапис пісні, ілюстрації до драми, презентація.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
    1.           Коло зустрічі.

(Учні, передаючи ляльку в українському одязі , бажають один одному гарного дня).

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  • Добрий день, шановні учні. Сьогодні ми з вами продовжимо знайомитися з літературною спадщиною І. П. Котляревського, зачинателя нової української літератури. А також познайомимося із першим драматичним його твором « Наталка Полтавка», яку ще називають малоросійською оперою.
  1. Актуалізація опорних знань.
    1.           Вправа « Денотатний граф» ( перевірка біографії Котляревського)

Правила.

  1. Виділіть ключове поняття і проаналізуйте його істотні ознаки. Впишіть ключове поняття у верхній прямокутник.
  2. Як можна більш точно підберіть дієслова, що зв’ язують ключове поняття і його істотні ознаки.
  3. Конкретизуйте у прямокутниках наступного рівня сенс обраних вами дієслів для більш повного розкриття ключового поняття.

 

  

  

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вивчення нового матеріалу.
    1.           Слово вчителя.
  • І. П. Котляревського дуже вабила театральна діяльність. Відомо, що він любив грати у домашніх виставах, був режисером власних театральних постановок для своїх учнів. Саме ця діяльність підштовхнула Івана Петровича до створення драматичного твору « Наталка Полтавка». Ця п’ єса не виходить із репертуару і сьогодні.
    1.           Повідомлення учнів.

Історія створення п’ єси

Учень 1. П єса « Наталка Полтавка» була написана у 1819р. і стала першим зразком нової української драматургії. І. Карпенко – Карий називав її «праматір’ ю українського театру».

     У тогочасних українських театрах часто ставилися примітивні п’ єси російською мовою. Найбільше розгнівала полтавців п’ єса А. Шаховського «Козак-стихотворец»; де зображується українське село. Автор, не знаючи наших традицій, мови, історії, культури, подав жалюгідну пародію на український світ. Щоб захистити честь і гідність українського народу І. Котляревський написав свої п’ єси, які яскраво показують життя українців. Однією із таких творів стала опера « Наталка Полтавка».

Учень 2. Поштовхом до написання твору став дійсний факт. Селянин Методій Семижон розповів Котляревському про свою  небогу, до якої сватається заможний писар, бо чекає свого нареченого, який чомусь затримався на заробітках. Зворушлива вірність дівчини коханому і водночас співчуття до матері викликали в душі письменника глибокі переживання. Це підштовхнуло до написання « Наталки Полтавки».

Учень 3. Уперше п’ єса була надрукована 1838 р. сценічне життя її склалося успішно. У 1819р. у Полтаві відбулося перша постановка твору. Після цього « Наталка Полтавка» стала однією з найпопулярніших драм і сьогодні. Її з задоволенням дивляться не тільки і Україні, а й поза її межами. Відомий композитор М. Лисенко створив оперу.

  1.           Прослуховування уривку з опери М. Лисенко.

(    https://www.youtube.com/watch?v=1S1-okm4XOo          )                            

  1.           Робота у групах

Діти об’ єднуються у 3 групи ( 1-дослідники, 2- митці, 3- творці)

1група «Творці» . Завдання. Визначити тему, ідею, рід жанр твору.

Очікувана відповідь.

Тема :  зображення життя і пробуту українських селян на початку ХІХст.; вірність у коханні людей з народу.

Ідея: оспівування духовної величі людини з народу.

Рід: драма.

Жанр: соціально – побутова драма( малоросійська опера).

2група «Митці». Завдання. Назвіть дійових осіб. Дослідіть композицію твору.

Очікувана відповідь.

Дійові особи: Горпина Терпелиха ( мати), Наталка ( її дочка), Микола ( далекий родич Наталки), Петро ( коханий Наталки), возний Тетерваковський, виборний Макогоненко.

Драма складається із 2 дій, кожна з яких поділяється на картини, картини на яви. Усі яви написані у формі діалогів та монологів, але є ремарки.

Зав’ язка. Дія відбувається водному полтавському селі. Тут ми знайомимося з Наталкою, яка дуже кохає Петра і чекає його повернення. Возний хоче одружитися з Наталкою, йому у цьому допомагає Макогоненко.

Розвиток дії. Возний вмовляє Наталку на шлюб, але та відмовляється. Виборний, домовляється із матір’ ю Наталки про весілля. Микола допомагає побачитись Петру та Наталці.

Кульмінація . Відмова Наталки від весілля з Возним.

Розв’ язка. Наталка і Петро одружуються.

3 група «Дослідники». Завдання. Про які обряди розповідається у п’ єсі. Чи актуальні ці обряди сьогодні? У чому полягає новаторство п’ єси?

Очікувана відповідь.

   У п’ єсі змальовано обряд сватання та весілля. Котляревський точно передав цю традицію. Сьогодні у ХХІ ст.. обряди у деяких місцях України зберігаються. Наприклад, сватання, коли засилають сватів до родини нареченої, з метою отримати згоду на шлюб. Під час весілля батьки мають благословити наречених на довге щасливе життя, що у творі робить мати Наталки.

   Новаторство п’ єси полягає у тому, що І. П. Котляревський головну героїню – Наталку – узяв із народу і показав її як ідеал молодої українки, фактично позбавленої вад. Наталка Полтавка виступає як уособлення найкращих рис української жінки, що відстоює людську гідність, бореться за своє життя.

  1.           Вправа « Асоціативний кущ»

Завдання. Складання характеристики ( стислої) до образів.

1 група- образ Наталки

2 група – образ Петра

3 група – образ Возного

Очікувана відповідь.

вродлива    щира   весела    проста українська дівчина

працьовита  Наталка вміє вишивати, шити

бореться за своє щастя     рішуча

 

вірна Петрові        небагата, але чесного роду   гарно співає

 

благородний        щедрий        безкорисливий сирота

люблячий Петро духовно багатий

   добрий наполегливий

           вірний у коханні      волелюбний має козацьку вдачу

 

хабарник       багатій            завжди каже про соціальну нерівність

 Возний

не вміє грамотно висловити              не володіє культурою мовлення                             

  1. Закріплення вивченого матеріалу.
    1.           Вікторина « Найрозумніший»

QR Code

  1. Скільки пісень вміщено у п’ єсі І. П. Котляревського « Наталка Полтавка»?

А) 20

Б) 22

В) 24

Г) 30

2. Що у творі дає можливість більше розкрити характери героїв?

А) монологи

Б) ремарки

В)пісні

Г) діалоги

3. П’ єса « Наталка Полтавка» розпочинається піснею:

А) « Ой я дівчина Полтавка»

Б) «Гомін, гомін по діброві»

В) «Ой під вишнею, під черешнею»

Г) « Віють вітри, віють буйні»

4. Жанр « Наталки Полтавки» І. Котляревський визначив як:

А) музичну драму

Б) оперету

В) мюзикл

Г) оперу

5. Хто назвав п’ єсу праматір’ ю українського народного театру?

А) М. Кропивницький

Б) М. Садовський

В) М. Старицький

Г) І. Карпенко – Карий

6. Де відбувається дія у п’ єсі?

А) у селі біля Полтави

Б) на околиці Полтави

В) у центрі Полтави

Г) у панському маєтку неподалік біля Полтави

7. Про історію Наталчиного батька Терпила читач дізнається з розповіді:

А) Наталки

Б) Горпини

В) виборного

Г) возного

8. Впізнайте героя за описом « Один собі живу на світі, як билиця в полі, сирота – без роду, без племені, без таланту…»

А) Петро

Б) Микола

В) виборний

Г) возний

9. Кому належать слова: « Знайся кінь з конем, а віл з волом»?

А) возному

Б) виборному

В) Наталці

Г) Миколі

10.Яка тема твору?

А) вірність у коханні

Б) боротьба проти соціальної нерівності

В) зображення життя й побуту українських селян

Г) подолання життєвих перешкод на шляху до щастя.

11. У якому місті вперше відбувся показ п’ єси?

А) Києві

Б) Полтаві

В) Харкові

Г) Львові

12. У чому полягає новаторство п’ єси?

А) подає ремарки російською мовою, а репліки дійових осіб українською

Б) узяв головну героїню з народу і показав її як ідеал молодої українки

В) запозичив і « українізував» сюжет

Г) широко використав жанри українського фольклору

13. Події твору розгортаються так:

А) освідчення – зустріч-умовляння-відмова

Б) зустріч – освідчення-умовляння-відмова

В) освідчення-умовляння-зустріч-відмова

Г) умовляння –освідчення-відмова-зустріч

6. Домашнє завдання.

     Скласти розгорнуту характеристику Наталці і Петру;

      Переглянути фільм «Наталка Полтавка»

  7.Підсумок уроку.

7.1. Рефлексія « Ілюстраційна хвилинка»

Завдання. Який епізод зображений на малюнку.

Картинки по запросу "малюнки до наталки полтавки""

    Картинки по запросу "малюнки до наталки полтавки""

Картинки по запросу "малюнки до наталки полтавки""

    Картинки по запросу "малюнки до наталки полтавки""

Картинки по запросу "малюнки до наталки полтавки""

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
12 січня 2023
Переглядів
447
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку