Урок на тему" Спирти. Поняття про характеристичну (функціональну) групу"

Про матеріал
урок засвоєння нових знань, що містить форми і методи роботи для розвитку критичного мислення
Перегляд файлу

Михайлик Н.М.

Автор : вчитель Михайлик Наталія Миколаївна

Надлацька ЗШ І-ІІІ ст.

Урок №

Тема. Спирти. Поняття про характеристичну (функціональну) групу. Гідроксильна характеристична (функціональна) група. Насичені одноатомні спирти: загальна та структурні формули, ізомерія (пропанолів і бутанолів), систематична номенклатура. Водневий зв’язок, його вплив на фізичні властивості спиртів. 

Мета :поглибити знання учнів про спирти, як оксигеновмісні сполуки, розкрити поняття функціональної групи ( на прикладі гр.- ОН ) її значення, удосконалити вміння у написанні структурних формул ізомерів відповідно до номенклатури спиртів, розкрити вплив водневого зв*язку на формування фізичних властивостей спиртів; формувати основи культури спілкування, здоров*язберігаючу  компетентність.

Обладнання : мультимедійний комплекс, картки із завданнями

Основні терміни: гідроксогрупа, функціональна група, гомологи, ізомери

Форми роботи ,методи, прийоми: бесіда, робота в парах, групах, фронтальне опитування.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Discere ne cessesНе переставай вчитися

 Хід уроку.

І. Розминка:

  • Емоційна
  • Картинки по запросуІнтелектуальна :
  1. Вправа « Хімія навколо нас»

Картинки по запросу мята 

 

 

Картинки по запросу печінкаГлід колючий (глід звичайний) - crataegus oxyacantha l., 

 

 

 

 

Учитель . Яке відношення мають ці об*єкти до хімії? (учні роблять припущення).

  1. Вправа « Підказка»
  • Назва цих речовин має арабське походження…(алкоголі)
  • Ці речовини легко загоряються…
  • Ці речовини мають наркотичний вплив…
  • Тривалий вплив цих речовин на організм людини викликає хворобу….
  1. Учитель. Відгадайте ребус ,що є темою нашого уроку:

ребусиребусиребусиребуси

                  ребуси

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Поняття про функціональну групу. Класифікація і номенклатура спиртів.

Картинки по запросу молекула пропануУчитель. Вправа «Архітектор»

  • Розгляньте кулестрижневі молекули, запишіть молекулярні формули та дайте назви речовинам.

Похожее изображениеПохожее изображение 

 

 

 

 

  • Побудуйте структурні формули, замінивши один атом Гідрогену нана гідроксильна групу ОН.

 

Картинки по запросу формуламетануПохожее изображение 

 

Картинки по запросу молекула пропану 

 

 

 

 

  • Запишіть молекулярні формули.
  • Складіть загальну формулу , що відповідає гомологічному ряду спиртів (СnH2n+1OH).
  • Дайте визначення спиртам, проаналізувавши утворені формули речовин.
  1. Робота зі схемою «Класифікація спиртів»
  • Встановіть ознаку ,за якою спирти поділяють на різні групи.

http://ok-t.ru/studopediaru/baza7/3626745489560.files/image111.gif

  •  Доберіть формули спиртів у відповідні колонки: С2Н5ОН,С3Н5 (ОН)3 5Н7(ОН)5 , СН3ОН , С6Н8(ОН)6 2Н4(ОН)2 .                           

Спирти

 

 

                    Одноатомні                   двохатомні            багатоатомні

  1. Робота з текстом (з подальшим обговоренням):

Електронна формула етанолу

http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/36745/mod_book/chapter/1623/23-1.files/image018.jpg

пояснює причину рухливості атома водню в гідроксильній групі. Всі зв’язки в молекулі спирту (вуглець–вуглець, вуглець–водень і вуглець–кисень–водень) є ковалентними сигма-зв’язками. На відміну від вуглеводнів молекули спиртів полярні внаслідок полярності зв’язку О–Н. Зв’язок О–Н поляризований, його електронна густина зміщена від атома водню до атома кисню – більш електронегативного елемента.

 

  1. Робота біля дошки та з картками на місці. За правилами IUPAC систематична назва спирту складається з назви відповідного вуглеводню, до якої додають суфікс -ол.

Цифрами перед суфіксом вказують положення гідроксильної групи

в головному ланцюгу, а префіксами ді-, три-, тетра- і т.д. – їх

кількість.

               «Номенклатура спиртів»

А)Дайте назви речовинам за міжнародною номенклатурою IUPAC:

 

Номенклатура спиртів   СПИРТИ Й ФЕНОЛИ1.

 

2.

 

3.

4.

 

5.

 

Б)  За назвами речовин складіть їхні структурні формули:

2-метилпентан-2-ол;

2,3,5,5-тетраметилгексан-1-ол;

4-етил-3,3-диметилгептан-2-ол

  1. Картинки по запросу ізомеріяспиртівУчитель . Виберіть формули гомологів та ізомерів. Поясніть свій вибір.

Картинки по запросу ізомеріяспиртіва)  б)

 

 

 

в)                                 г)     СН3-СН2-ОН

 

2. Фізичні властивості спиртів. Водневий зв'язок.

  • Похожее изображениеРобота з таблицею «Фізичні властивості спиртів»

 

 

 

 

 

 

 

Учитель.    Поясніть, чому серед спиртів нема газоподібних речовин?

                      Чим, на вашу думку, обумовлені такі фізичні властивості?

                     У чому відмінність між фіз. властивостями спиртів та вуглеводнів?

  • Робота в парах

Картинки по запросу спирти в живих органызмах 

 

 

 

 

 

 

 

  • C:\Users\HP\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\static_qr_code_without_logo.jpgРобота з QR-кодом

 

 

 

  • Цікава інформація « Історія спирту» (випереджувальне завдання для учнів, робота в групах)

1)Етиловий спирт, точніше рослинний хмільний напій, що його містить, був відомий людству з глибокої давнини. Вважається, що не менш, ніж за 8000 років до нашої ери люди виготовляли легкі спиртні напої з фруктів і меду.

2)Вперше спирт з вина отримали в 6-7 століттях арабські хіміки, а першу пляшку міцного алкоголю (прообразу сучасної горілки) виготовив перський алхімік Ар-Рази в 860 році.

3)У Європі етиловий спирт був отриманий із продуктів бродіння в 11—12 столітті в Італії.

4)На територію сучасної Росії спирт вперше потрапив у 1386 році, коли генуезьке посольство привезло його з собою під назвою «аква віта» і презентувало великокнязівському дворові.

  • Перегляд відео « Біологічна дія спиртів»

 

(https://www.youtube.com/watch?v=EK5ai87tlY8)

ІІІ. Д/З : Опр.§      ,с.

IV. Підсумок уроку

 

 

 

Використані джерела

  1. Як відрізнити метанол та етанол
  2. http://chopovalubov.blogspot.com/p/blog-page_41.html
  3. Вплив спирту на білок (https://www.youtube.com/watch?v=EK5ai87tlY8)
  4. Ребус (http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=0&slovo=%D1%CF%C8%D0%D2%C8)
  5. http://ua.qr-code-generator.com/

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
22 жовтня 2019
Переглядів
6237
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку