Спостереження за сезонними змінами в природі. Термометр.
Мета: розширювати знання учнів про сезонні зміни в природі;
формувати в учнів уявлення про термометр; вчити користуватись різними видами термометрів, вимірювати та записувати температуру; розвивати спостережливість, мислення, потребу в пізнанні природи; виховувати інтерес до вивчення навколишнього світу; прагнення берегти здоров’я;
ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Проблемне питання
- Чи користувалися ви сьогодні водою?
- Для чого?
- Якою була вода на дотик?
- Чи можливо точно визначити температуру води за допомогою органів чуття?
Давайте зараз це перевіримо за допомогою досліду.
Дослід
( В кожній групі три склянки води : № 1- холодна вода з льодом;
№ 2 – тепла вода; № 3 – прохолодна вода;)
2. Оголошення теми та мети заняття
- Ось ви і визначили тему нашого заняття. Сьогодні під час заняття ми ознайомимося з приладом для вимірювання температури.
- Що б ви хотіли дізнатися?
- Отже, ми вирішимо такі питання:
3. «Мозговий штурм»
- Чи користувалися ви термометром?
- Як саме?
- Які термометри є у вас удома?
- Як їх використовують у ваших родинах?
ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Ознайомлення з видами термометрів та їх призначенням
(В кожній групі на столі водний, надвірний, кімнатний, медичний термометр).Вчитель демонструє термометр, діти визначають їхнє призначення.
А. Надвірний термометр.
- Подивіться на термометр. Де ви його бачили? Це надвірний термометр.
- Знайдіть його у себе в групі. Для чого його використовують?
- У сучасному світі існують електронні, механічні, біметалічні, спиртові надвірні термометри.
Б. Водний термометр.
- Знайдіть і розгляньте водний термометр.
- Яке його призначення? Як користуються ними люди?
В. Кімнатний термометр
Демонстрація кімнатного термометра.
- Що це за термометр? Для чого його люди використовують в своїх оселях? Це надвірний термометр.
- Термометри для вимірювання кімнатної температури бувають електронні та механічні.
Г. Медичний термометр.
- Який ще термометр ви бачите? Це медичний термометр.
- Яке його призначення?
- Перед вами електронні медичні термометри. Вони прості, зручні та безпечні.
- У сучасному світі також використовують інфрачервоний термометр (безконтактні ). Вони дозволяють вимірювати температуру на відстані.
( Демонстрація ртутного медичного термометра)
- У цьому медичному термометрі використовують ртуть. Ртутні термометри найточніші.
- Запам’ятайте! Ртуть – отруйна! Якщо ртутний термометр розбився і ртуть витекла ні в якому разі не збирай її самостійно.
2. Встановлення відповідності між зовнішнім виглядом термометра та його призначенням.
- Ми дослідили різні види термометрів. Встановіть відповідність між зовнішнім виглядом термометра та його призначенням.
( На дошці малюнки термометрів та картки з призначенням термометрів)
3. Розповідь вчителя
Слово «термометр» складається з двох слів, що перекладаються, як «тепло» і «вимірюю».
4. Ознайомлення з будовою термометра та його функціями.
- Що спільного у всіх видах термометрів?
- Розглянемо термометр і дізнаємося, як він влаштований.
(Учитель розповідає про будову термометра та демонструє його частини)
5. Інформаційна хвилинка
- Чому шкала має таку назву? Прочитаємо.
Градус Цельсія названий на честь шведського вченого Андерса Цельсія. Він запропонував нову шкалу для вимірювання температури.
За нуль градусів за шкалою Цельсія прийнята точка плавлення льоду (та замерзання води). За 100 градусів — точка кипіння води.
6. Ознайомлення з порядком визначення та правильним записом температури. Практична робота.
(Вчитель демонструє та пояснює на моделі термометра)
7. Практична робота з моделями термометра
- Візьміть термометр та установіть двадцять градусів тепла. Покажіть.
- А тепер десять градусів нижче нуля.
- Установіть температуру повітря нуль градусів.
8. Фізхвилинка
9. Практична робота. Дослідження.
(Діти вимірюють температуру та фіксують в таблиці досліджень)
- Зараз ми будемо з вами дослідниками.
А. Вимірювання температури повітря в класі.
- Знайдіть кімнатний термометр. Визначте температуру повітря в класі. Зачитайте її та запишіть в таблиці своїх досліджень.
Б. Вимірювання температури води у склянках.
(У кожній групі дві склянки води з теплою і холодною водою)
Дослід 1
Дослід 2
В. Визначення температури повітря
- Розгляньте малюнок. Що ви бачите? Визначте температуру. Чому ви зробили такий висновок?
Вправа «Одягни ляльку» Робота в групах.
Звіт груп.
Г. Вимірювання температури тіла
- Як дізнатися здорова людина чи хвора?
- Якими термометрами її вимірюють?
- Яка температура тіла здорової людини?
- Різні частини тіла людини мають різну температуру. Нормою вважається температура 36,6 С
- Що відбувається з температурою , коли людина захворіла? Так ваш організм сигналізує про хворобу.
- В якій частині тіла найчастіше вимірюють температуру тіла? (під пахвою)
- Визначте температуру тіла представнику вашої групи. Для визначення температури необхідно натиснути на кнопку термометра. Помістити його в паховій ямці і дочекатися, коли пролунає сигнал, який визначить температуру тіла.
- Зачитайте температуру та зафіксуйте.
- Чи всі здорові?
10. Складання правил безпечного користування ртутним термометром (Робота в групах)
- Який вид медичного термометру є у вас удома?
- Пропоную кожній групі скласти правило безпечного користування ртутним термометром та зачитати.
1 група. Зберігай термометр у футлярі в аптечці.
2 група. Використовуй лише за призначенням.
3 група. Не можна кидати термометр.
4 група. Якщо термометр розбився, не чіпайте, негайно повідомте дорослим.
11. Вправа «Хвилинка - цікавинка»
- Як ви думаєте, чи у всіх живих істот однакова температура тіла?
12. Закріплення знань. Творче перенесення знань і навичок у нові ситуації. Робота в групах.
(Кожна група обирає конверт з завданням)
1 група Хто винайшов термометр? Яка його будова?
2 група Визначте вид термометру та його призначення.
(медичний)
3 група Визначте вид термометру та його призначення.
(водний)
4 група Визначте вид термометру та його призначення.
(надвірний, кімнатний)
Звіт груп
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Технологія «Незакінчене речення»
Рефлексія