Урок на тему: "Спостереження за сезонними змінами в природі. Термометр"

Про матеріал
Розробка інтегрованого уроку основна мета якого сформувати в учнів уявлення про термометр, вчити користуватись різними видами термометрів, вимірювати та записувати температуру і розвивати спостережливість, мислення.
Перегляд файлу

Спостереження за сезонними змінами в природі. Термометр.

 

Мета: розширювати знання учнів про сезонні зміни в природі;

 формувати в учнів уявлення про термометр; вчити користуватись різними видами термометрів, вимірювати та записувати температуру; розвивати спостережливість, мислення, потребу в пізнанні природи; виховувати інтерес до вивчення навколишнього світу; прагнення берегти здоров’я;

 

ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Проблемне питання

- Чи користувалися ви сьогодні водою?

- Для чого?

- Якою була вода  на дотик?

- Чи можливо точно визначити температуру води за допомогою органів чуття?

Давайте зараз це перевіримо за допомогою досліду.

   Дослід

 ( В кожній групі три склянки води : № 1-  холодна вода з льодом;

№ 2 – тепла вода; № 3 – прохолодна вода;)

  • Перед вами  три склянки з водою. Пропоную на дотик відчути, яка вода в склянці № 1, а тепер  яка вода в склянці № 3.
  • Що ви відчули?
  • Тепер опустіть вказівний палець спочатку в склянку № 2, а потім № 3.
  • Що  тепер ви відчули?
  • Ми отримали різні відповіді. Який висновок можна зробити? (на дотик температуру води точно визначити неможливо)
  • За допомогою чого можна точно визначити температуру ? (термометра)

 

2. Оголошення теми та мети заняття

- Ось ви і визначили тему нашого заняття. Сьогодні  під час заняття ми ознайомимося з приладом для вимірювання температури.

- Що  б ви хотіли  дізнатися?

-  Отже, ми вирішимо такі питання:

  • Навіщо нам термометри?
  • Які бувають  різновиди термометрів та як вони влаштовані.
  • Навчимося ними користуватися

3.  «Мозговий штурм»

- Чи користувалися ви термометром?

- Як саме?

- Які термометри є у вас удома?

- Як їх використовують у ваших родинах?

ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Ознайомлення з видами термометрів та їх призначенням

(В кожній групі на столі водний, надвірний, кімнатний, медичний термометр).Вчитель демонструє термометр, діти визначають їхнє призначення.

А. Надвірний термометр.

-  Подивіться на термометр. Де ви його бачили? Це надвірний термометр.

- Знайдіть його у себе в групі. Для чого його використовують?

- У сучасному світі існують електронні, механічні, біметалічні, спиртові  надвірні термометри.

 

Б. Водний термометр.

- Знайдіть і розгляньте водний термометр.

- Яке його призначення? Як користуються ними люди?

 

В. Кімнатний термометр

Демонстрація кімнатного термометра.

- Що це за термометр? Для чого його люди  використовують в своїх оселях? Це надвірний термометр.

- Термометри для вимірювання кімнатної температури бувають електронні та механічні.

 

Г. Медичний термометр.

- Який ще термометр ви бачите? Це медичний термометр.

- Яке його призначення?

- Перед вами електронні медичні термометри. Вони прості, зручні та безпечні.

      - У сучасному світі також використовують інфрачервоний термометр (безконтактні ). Вони дозволяють  вимірювати температуру на відстані.

( Демонстрація ртутного медичного термометра)

- У цьому  медичному термометрі використовують ртуть. Ртутні термометри найточніші.

- Запам’ятайте! Ртуть – отруйна! Якщо ртутний термометр розбився і ртуть витекла ні в якому разі не збирай її самостійно.

 

2.   Встановлення відповідності між зовнішнім виглядом термометра та його призначенням.

 

- Ми дослідили різні види термометрів. Встановіть відповідність між зовнішнім виглядом термометра та його призначенням.

( На дошці малюнки термометрів та картки з призначенням термометрів)

  • Чи можна назвати термометри помічником?

 

3. Розповідь вчителя

Слово «термометр» складається з двох слів, що перекладаються, як «тепло» і «вимірюю».

  • Раніше люди довгий час визначали температуру за допомогою дотику. Але йшов час і понад 400 років назад  вчений Галілео Галілей за допомогою скляної трубки і кульки зробив висновок як поводить себе рідина у теплому і холодному вигляді. Пізніше почали використовувати прибор з речовиною ртуттю. Так з’явився термометр.

 

4. Ознайомлення з будовою термометра та його функціями.

 

- Що спільного у всіх видах термометрів?

- Розглянемо термометр і дізнаємося, як він влаштований.

(Учитель розповідає про будову термометра та демонструє його частини)

  • Основні частини термометра – шкала і скляна трубка, наповнена спиртом або ртуттю.
  • Розгляньте шкалу на термометрах. Що ви бачите? (поділки, рисочки)
  • Подумайте і згадайте, які предмети в побуті мають схожі поділки? (рулетка, лінійка)
  • Кожна поділка на шкалі означає один градус. Рівень стовпчика рідини в трубці показує число градусів – температуру.
  • Числа, розміщені вище «нуля» показують градуси тепла, а нижче – холоду.
  • Нуль – це межа між градусами тепла і холоду.
  • Температуру позначають в градусах Цельсія.

 

5. Інформаційна хвилинка

 

- Чому шкала має таку назву? Прочитаємо.

    

Градус Цельсія названий на честь шведського вченого Андерса Цельсія. Він  запропонував нову шкалу для вимірювання температури.

       За нуль градусів за шкалою Цельсія прийнята точка плавлення льоду (та замерзання води).   За 100 градусів — точка кипіння води.

 

6. Ознайомлення з порядком визначення та правильним записом температури. Практична робота.

 

  • Навчимося визначати та правильно читати температуру.

(Вчитель демонструє та пояснює на моделі термометра)

 

  • Якщо стовпчик рідини піднявся вище від нуля градусів, то число показує тепло. Перед ним пишемо знак «+».Слово градус позначають маленьким кружечком праворуч від числа і латинською буквою «С» (+10° С).                                                     Читай запис так: «10  градусів тепла» або «10 градусів вище нуля».

 

  • Якщо  число нижче від нуля, то воно показує «холод» і перед ним пишуть знак мінус (-). Слово градус позначай так само, як і в попередньому випадку (-10°).                                                                                                                            Читай запис так: «10 градусів морозу» або «10 градусів нижче нуля».

 

  • А тепер спробуйте самостійно визначити температуру та зачитати.

 

7. Практична робота з моделями термометра

 

-  Візьміть термометр та установіть двадцять градусів тепла. Покажіть.

-  А тепер десять градусів нижче нуля.

- Установіть температуру повітря нуль градусів.

 

8. Фізхвилинка

 

  • Зараз ми відпочинемо та перевіримо, як ви вмієте розрізняти температуру.
  • Якщо на екрані з’являються градуси тепла -  дмухаємо на себе, якщо холоду – то зігріваємося.

 

9. Практична робота. Дослідження.

(Діти вимірюють температуру та фіксують в таблиці досліджень)

- Зараз ми будемо з вами дослідниками.

 

А. Вимірювання температури повітря в класі.

- Знайдіть кімнатний термометр. Визначте температуру повітря в класі. Зачитайте її та запишіть в таблиці своїх досліджень.

 

Б. Вимірювання температури води у склянках.

(У кожній групі дві склянки води з теплою і холодною водою)

Дослід 1

  • Візьміть термометр для вимірювання температури води. Обережно опустіть його у склянку №1. Що відбувається зі стовпчиком рідини в трубці термометра?
  • Зачитайте температуру теплої води та запишіть її.

 

Дослід 2

  • Перенесіть термометр у склянку № 2. Подивіться, що тепер відбувається зі стовпчиком рідини у трубці? Що ви помітили?
  • Зафіксуйте та зачитайте температуру.
  • Чому рівень води при нагріванні підвищився, а при охолодженні знизився?
  • Який зробимо висновок? (під час нагрівання вода розширюється, а при охолодженні стискається)

 

В.  Визначення температури повітря

- Розгляньте малюнок. Що ви бачите? Визначте температуру. Чому ви зробили такий висновок?

 

  • Яка температура повітря? Яке явище природи допомогло вам визначити температуру?

 

  • Яка це пора року? Визначте температуру повітря?

 

Вправа «Одягни ляльку» Робота в групах.

  • Уранці, збираючись до школи або на роботу дорослі дивляться на надвірний термометр. Навіщо?

 

  •  Пропоную допомогти підібрати одяг і взуття для прогулянки ляльці Катрусі відповідно до температури повітря, яка показана на термометрі.

 

Звіт груп.

  • Для чого людині треба правильно підбирати одяг відповідно до погодних умов?

          

Г.  Вимірювання температури тіла

 

- Як дізнатися здорова людина чи хвора?

- Якими термометрами її вимірюють?

- Яка температура тіла здорової людини?

- Різні частини тіла людини мають різну температуру. Нормою вважається температура 36,6 С

- Що відбувається з температурою , коли людина захворіла? Так ваш організм сигналізує про хворобу.

- В якій частині тіла найчастіше вимірюють температуру тіла? (під пахвою)

- Визначте температуру тіла представнику вашої групи. Для визначення температури необхідно натиснути на кнопку термометра. Помістити його в паховій ямці і дочекатися, коли пролунає сигнал, який визначить температуру тіла.

- Зачитайте температуру та зафіксуйте.

- Чи всі здорові?

 

10. Складання правил безпечного користування ртутним термометром (Робота в групах)

- Який вид медичного термометру є у вас удома?

- Пропоную кожній групі скласти правило безпечного користування  ртутним термометром та зачитати.

 

1 група.   Зберігай термометр у футлярі в аптечці.

2 група.   Використовуй лише за призначенням.

3 група.   Не можна кидати термометр.

4 група.   Якщо термометр розбився, не чіпайте, негайно повідомте дорослим.

 

 

11. Вправа «Хвилинка - цікавинка»

- Як ви думаєте, чи у всіх живих істот однакова температура тіла?

  • Температура тіла слона 35 С, а їжака під час сплячки знижується з 33,7 С до 1,8 С
  • Температура собаки 38,5 С, кішки – 39,5  С
  • Температура тіла ластівки – 42 С, а голуба – 44 С

 

12.  Закріплення знань. Творче перенесення знань і навичок у нові ситуації. Робота в групах.

(Кожна група обирає конверт з завданням)

1 група     Хто винайшов термометр? Яка його будова?

2 група     Визначте вид термометру та його призначення.

(медичний)

3 група  Визначте вид термометру та його призначення.

(водний)

4 група   Визначте вид термометру та його призначення.

(надвірний, кімнатний)

Звіт груп

ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

Технологія «Незакінчене речення»

  • Сьогодні на занятті я дізналася…..
  • Найбільше мене здивувало…..
  • Найцікавішим завданням  було...
  • Я зможу….

Рефлексія

  • Ви чудово попрацювали. Оцініть свою роботу на термометрах самооцінки.

 

docx
Додано
7 серпня 2023
Переглядів
620
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку