Урок на тему: " США в першій половині ХIХ століття. Громадянська війна."

Про матеріал
Урок на тему " США в першій половині ХIХ століття. Громадянська війна." Мета: охарактеризувати особливості соціально-економічного та політичного розвитку Сполучених Штатів Америки в першій половині ХІХ ст., визначити основні причини розбіжностей між Південними і Північними штатами, розкрити хід подій Громадянської війни 1861–1865 рр., встановити основні наслідки війни для розвитку країни; розвивати в учнів уміння працювати з підручником, таблицями, аналізувати історичний матеріал, виділяти головне й другорядне, робити висновки, складати порівняльну характеристику та зіставляти інформацію з різних історичних джерел; формувати інтерес до минулого, критичне ставлення до подій історії.
Перегляд файлу

 

 

 

          Конспект уроку на тему:" США в першій половині ХIХ століття. Громадянська війна."

                                                                         Підготувала

                                                                         Вчитель історії  ЗЗСО 

                                                                        "Залізницький ліцей ім. І. Пасевича"

                                                                          Поліщук Віта Віталіївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Тема: США в першій половині ХIХ століття. Громадянська війна.

     Мета: охарактеризувати особливості соціально-економічного та політичного розвитку Сполучених Штатів Америки в першій половині ХІХ ст., визначити основні причини розбіжностей між Південними і Північними штатами, розкрити хід подій Громадянської війни 1861–1865 рр., встановити основні наслідки війни для розвитку країни; розвивати в учнів уміння працювати з підручником, таблицями, аналізувати історичний матеріал, виділяти головне й другорядне, робити висновки, складати порівняльну характеристику та зіставляти інформацію з різних історичних джерел; формувати інтерес до минулого, критичне ставлення до подій історії.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник

 Література:

1.       Джерело знань. План-конспект. Всесвітня історія 9 клас [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nayrok.com.ua/plankonspekt/istoria-vsesvitnia-8-klas/

2.       Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Історія України. Всесвітня історія 5 – 12 класи. – Київ, 2005. – 142 с.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

Усне опитування

Запитання для обговорення:

1. Визначте становище італійських земель після революції 1848–1849 рр.

2. Які існували основні шляхи об'єднання Італії?

3. Розкрийте хід об'єднання земель Апеннінського півострова в Італійське королівство.

4. Охарактеризуйте становище Великобританії в першій половині ХІХ ст.

5. Визначте основні напрямки зовнішньої політики Британії.

ІІ. Актуалізація та мотивація навчальної діяльності

Евристична бесіда

1. Яким було становище американських земель наприкінці ХVІІІ ст.?

2. Чи могли події у Європі вплинути на розвиток США? Яким чином?

ІІІ. Засвоєння нових знань і способів навчальної діяльності

 

План

1. Соціально-економічний та політичний розвиток США у першій половині ХІХ ст.

2. Громадянська війна 1861–1865 рр.

3. «Реконструкція» Півдня.

1. Соціально-економічний та політичний розвиток США у першій половині ХІХ ст.

Протягом 1803–1867 рр. територія США збільшилася в чотири рази. В 1803 р. до США була приєднана Луїзіана, куплена у Франції за 15 млн. доларів. США захопила Східну Флориду, яка належала Іспанії (Західна Флорида була куплена в Іспанії у 1813 р.). В 1845 р. Конгрес прийняв закон про анексію Техаса. В 1846 р. США домоглися від Британії визнання своїх прав на Орігон.

         Протягом 1846–1847 рр. тривала американсько-мексиканська війна, внаслідок якої до США було приєднано величезні території, на яких були утворені нові американські штати: Каліфорнія, Арізона, Нью-Мексико, Юта і Колорадо.

         2 грудня 1824 р. президент країни Джеймс Монро направив щорічне послання Президента до конгресу Сполучених Штатів. В його текст було включено документ про принципи зовнішньої політики США. В історію він увійшов як «Доктрина Монро», яка проголошувала принцип «Америка для американців».

         Із розширенням територій країни пов’язане винищення індіанських племен, які тут проживали. Тих індіанців, яким вдалося вижити, переселяли в спеціальні резервації (окремі поселення). В 1848 р. в Каліфорнії було знайдено золото, що у свою чергу викликало «золоту лихоманку». Внаслідок цього почало значно зростати кількість населення. Величезна маса людей відправлялася сюди за пошуками золота.

         За формою державного правління США були республікою, а за формою державного устрою – федерацією. Виконавчі повноваження мав Президент, який обирався строком на 4 роки. Вища законодавча влада належала Конгресу, який складався із двох палат – Сенату і Палати представників.

На Півночі та Заході США розвивалась фабрична промисловість. Тут поширення набулофермерство, продукція якого збувалася на ринку. Натомість на Півдні панувало плантаційне рабовласницьке господарство, основане на рабській праці афроамериканців. В 1790 р. в США було 760 тис. рабів, а в 1860 р. їх чисельність перевищила 4 млн.

 У зв’язку з цим в першій половини ХІХ ст. в країні поширюється аболіціонізм (з лат. знищення) – суспільний рух, спрямований на відміну рабства. Початок аболіціоністському руху в національному масштабі поклало «Американське товариство боротьби із рабством» (1833 р.). Кульмінацією боротьби за ліквідацію рабства стало повстання під керівництвом Джона Брауна в 1859 р. Але урядовим військам вдалося придушити повстання. Тим не менш, питання рабства продовжувало загострювати ситуацію в країні.

2. Громадянська війна 1861–1865 рр.

       У 1828 р. утворилася Демократична партія, яка виступала за зміцнення влади штатів і захищала інтереси багатих плантаторів Півдня. У 1854 р. в Чикаго було створено Республіканську партію. ЇЇ першим лідером став Авраам Лінкольн.

Вчитель демонструє портрет Авраама Лінкольна

Республіканців підтримували фермери, підприємці та наймані робітники Півночі й Заходу. Ставлення обох партій до проблем рабства було рідним. Демократи вважали, що кожний штат має сам вирішувати чи дозволяється на його території рабство. Республіканці не вимагали негайного скасування рабовласництва, однак виступали за його непоширення на нових землях Заходу. У 1861 р. президентом США було обрано лідера Республіканської партії Авраама Лінкольна. Перемога республіканців на президентських виборах означала втрату плантаторами всієї повноти влади і стала сигналом до відокремлення Півдня від США. У лютому 1861 р. утворилася Конфедерація Американських Штатів з 11 рабовласницьких штатів Півдня, що оголосили про вихід зі складу США. Своїм президентом вони обрали Джефферсона Девіса, а столицею проголосили місто Річмонд у Віргінії.

12 квітня 1861 р. конфедерати захопили форт Самтер, який перебував під владою федератів. У відповідь на це А. Лінкольн оголосив про призов до армії США 75 тис. добровольців і запровадження морської блокади Півдня. На першому етапі війни в 1861–1862 рр. ініціативу утримував Південь. Очолював конфедератів Роберт Лі. Проте вже у квітні 1862 р. федератам вдалося здобути одне із найбільших портових міст Півдня – Новий Орлеан. У травні 1862 р. Конгрес США прийняв закон про гомстеди, за яким будь-який американець, що не воював проти Півночі, міг отримати землю з державного фонду і за умови, що оброблятиме її п’ять років, стати ї власником. Цей закон забезпечив підтримку федерального уряду в аграрних штатах.

          22 вересня 1862 р. А. Лінкольн оголосив, що від початку 1863 р. рабство на Півдні скасовується, а колишні раби як вільні громадяни можуть вступати до федеральної армії. 1 січня 1863 р. А. Лінкольн підписав Прокламацію про звільнення рабів. Завдяки звільненню рабів і наданню їм дозволу вступати до війська  на кінець війни у федеральній армії перебувало близько 200 тис. негрів. Здійснені заходи дозволили федератам у 1863–1865 рр. досягти перелому в ході війни й узяти до своїх рук воєнну ініціативу. 1–3 липня 1863 р. в битві під Геттісбергом у Пенсільванії федеральна армія генерала Улісса Гранта завдала вирішальної поразки конфедератам і примусила їх відступити. 9 квітня 1865 р. генерал Р. Лі змушений був підписати з У. Грантом акт про капітуляцію головної армії конфедератів.

        Одним із найтрагічніших днів стало 14 квітня 1865 р. коли у вашингтонському театрі Форда прибічник конфедератів, актор Джон Буте, пострілом із револьвера, смертельно поранив президента Авраама Лінкольна. Наступного дня президент помер. Проте це вже не змінило результатів війни. Єдність США як держави було збережено. Крім того, було знищено основи плантаційного господарства і назавжди ліквідовано рабство.

        Потрібно додати, що Громадянська війна принесла великі втрати із обох сторін. Втрати Півночі склали майже 360 тис. чоловік убитими й померлими від ран і більше 275 тис. пораненими. Конфедерати втратили, відповідно, 258 тис. і близько 100 тис. чоловік. Тільки військові витрати уряду США досягли 3 млрд. доларів.

Демонстрація таблиці «Статистика Громадянської війни у США 1861–1865 рр.»

Ворожі сторони

Кількість населення

Мобілізовано

Убито

Поранено

США

22 339 968

2 803 300

67 058

275 175

КСШ

9 103 332

1 064 200

67 000

137 000

Усього

31 443 300

3 867 500

134 058

412 175

3. «Реконструкція» Півдня

       Після завершення Громадянської війни у південних штатах розпочалася «реконструкція». За «Законом про воєнну «реконструкцію»»  (1867 р.) територію колишніх бунтівних штатів Півдня поділили на п’ять військових округів, очолюваних генералами федеральної армії. Під наглядом командувачів округами в кожному штаті на основі загального виборчого права обиралися місцеві законодавчі збори. Вони мали затвердити 13-ту поправку Конституції про скасування рабства, а також прийняту Конгресом США в червні 1866 р. 14-ту поправку Конституції, за якою право голосу надавалося всім чоловікам (віком від 21 року).

       Після виконання умов «Закону про воєнну «реконструкцію»» Конгрес знову відновив у складі Союзу з 1868 р. Арканзас, Південну Кароліну, Північну Кароліну, Луїзіану, Джорджію, Алабаму та Флориду, у 1870 р. Міссісіпі, Техас і Віргінію. Під час здійснення «реконструкції» Півдня землі всіх плантаторів було продано з аукціонів. У 1866 р. на Півдні виник Ку-клукс-клан – таємна організація, метою якої було протидіяти «реконструкції» Півдня шляхом поширення переконань у перевазі білої людини.

       У 1872 р. конгресом було прийнято «Закон про загальну амністію», який відновлював у політичних правах усіх колишніх прибічників Конфедерації. На президентських виборах 1876 р. кандидати від демократів і республіканців набрали однакову кількість голосів. За домовленістю між Демократичною та Республіканською партіями президентом США став республіканець Розерфор Гейз.

        Компроміс демократів і республіканців 1877 р. вважається датою завершення «реконструкції» Півдня.

ІV. Осмислення, узагальнення і систематизація знань і способів дій

Вчитель дає узагальненні питання по темі.

Запитання:

1. Які території були приєднані до США протягом першої половини ХІХ ст.?

2. В чому полягала відмінність між Північними та Південними штатами?

3. Коли почалася Громадянська війна?

4. Коли було відмінено рабство?

5. Що таке «Реконструкція»?

V. Підведення підсумків уроку

       Отже, сьогодні ми розглянули тему «США у першій половині ХІХ ст. Громадянська війна 1861–1865 рр.». Ми визначили яким було соціально-економічне та політичне становище американських земель у першій половині ХІХ ст.  Розкрили основні протиріччя між Північними і Південними штатами. Простежили поетапно хід подій Громадянської війни, а також розкрили її значення для американського народу. Окремо розглянули питання «Реконструкції» Півдня.

VІ. Постановка домашнього завдання

  1. Параграф 10.

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\abraham_lincoln_head_on_shoulders_photo_portrait (1).jpg

1

 

docx
До підручника
Всесвітня історія 9 клас (Полянський П.Б.)
Додано
18 січня 2019
Переглядів
4510
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку