Урок на тему "Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення"

Про матеріал
Розробка уроку української мови на тему "Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення" може бути використана вчителями-словесниками при підготовці до уроку української мови у 6 класі.
Перегляд файлу

Тема. Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення

Соціокультурна тема: «Мати - найсвятіша жінка на землі»

Мета: ознайомити учнів із відомостями про вищий та найвищий ступені

порівняння якісних прикметників та їх творення; розвивати вміння учнів утворювати ступені порівняння прикметників та правильно вживати їх в усному та писемному мовленні; виховувати любов та повагу до рідної матері.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Форма уроку: урок-присвята.

Обладнання: епіграф до уроку, підручник, таблиця «Ступені порівняння

якісних прикметників», картки, учнівські малюнки, DVD – програвач, тест-емоційна оцінка уроку учнями, «матусине сонечко».

Методи і прийоми: бесіда, випереджувальні завдання; робота в парах, прийом «Своя опора», прийом «Вільний вибір», лінгвістична діагностика, метод вправ, метод «Мікрофон», метод «Сенкан».

Епіграф.

Слово мама – веселкове,

Ніжне, миле, світанкове,

Тепле, лагідне, казкове.

Найрідніше в світі слово.

Хід уроку

I. Організаційний момент

       - Любі діти, посміхніться. Прислухайтесь до свого серця. Воно працює спокійно і радісно. Це означає, що ви налаштовані на плідну працю. А для того, щоб наша співпраця була успішною, нагадаємо правила уроку:

  • поводити себе спокійно;
  • бути терпеливими;
  • не викрикувати;
  • не перебивати своїх товаришів;
  • поважати себе, своїх однокласників, вчителя.

Учитель зачитує епіграф до уроку.

       - Діти, я не випадково обрала саме такий епіграф до нашого уроку. Матуся – найрідніша, найближча і найдорожча людина в світі для кожного з нас. Тому саме їй, матері, найсвятішій жінці на землі, будуть сьогодні присвячені всі речення і поетичні рядки, які допоможуть нам освоїти навчальний матеріал.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Бліц-опитування.

- Що таке прикметник?

- На які розряди поділяються прикметники?

- Які прикметники називаються якісними, відносними, присвійними?

- За яких умов прикметники можуть переходити в інші розряди?

- До якої групи належать прикметники, вжиті у переносному значенні?

- Як розрізнити відносні та якісні прикметники?

- За допомогою яких суфіксів утворюються відносні та присвійні прикметники?

2. Орфографічна розминка

Присолити, сховати, преглибокий, розсипаний, премудрий, беззубий, скріпити, прийти, зшити, безжалісний, приморожений, пресердитий, безшовний, придніпровський, престарий, пристаркуватий.

Учні здійснюють самоперевірку за допомогою ключа, який розташований на дошці. На цьому етапі троє учнів працюють за індивідуальними картками.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Проблемне запитання

       - Перевіряючи учнівські твори, я прочитала таке речення: «Моя матуся – сама краща у світі». Яку помилку допустив учень? Що нам з вами потрібно вивчити, аби не робити подібних помилок?

2. Формулювання учнями мети та завдань уроку. Цілевизначення

Використовується метод «Мікрофон».

IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Учитель пропонує учням самостійно опрацювати теоретичний матеріал за допомогою підручника (параграф 25) та таблиці  «Ступені порівняння якісних прикметників» Опрацьовану інформацію позначити умовними позначками: «+» - зрозуміло; «Х» - незрозуміло; «?» - сумніваюсь. За позначками «Х» і «?» учні готують запитання до вчителя.

1. Робота в парах

А). Опрацювання теоретичного матеріалу підручника, с. 194-195;

Б). Усне виконання вправи 395.

2. Прийом «Своя опора»

Використовуючи таблицю «Ступені порівняння якісних прикметників» та інформацію уроку, скласти опорну схему ( див. додаток №1).

3. Лінгвістична діагностика

Від поданих прикметників утворити просту форму вищого ступеня порівняння. Дослідити, яке фонетичне явище відбувається при зміні форми слова. Записати прикметники в три колонки: у І – чергування [г], [ж], [з] + [ш] = [жч]; у ІІ – чергування [с]+[ш] = [шч]; у ІІІ – випадання суфіксів –к-, -ок-.

Дорогий, близький, вузький, важкий, солодкий, низький, тяжкий, легкий, глибокий, швидкий, широкий, короткий, тонкий, високий.

V. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування умінь і навичок

1. Колективна робота з текстом (застосування мультимедійної дошки)

У запропонованому тексті знайти якісні прикметники та визначити їх ступінь порівняння.

Мати

      Матінка... Це найперше слово, яке вимовляє людина. Для кожної дитини

це слово – найрідніше. Мати – вища і святіша від усіх богинь. Вона ніжна, ласкава, добра. У мами чутливе серце – в ньому ніколи не гасне велика любов до своєї дитини.

           Матуся... Це те слово, яке часто повторює дитина в хвилини страждання і горя. І скільки б не було тобі років, тобі завжди потрібна мати, її ласкавий погляд, добре слово. І чим більше ти любиш свою матір, тим радісніше і світліше тобі живеться.

2. Гра «Впізнай слово»

Учитель зачитує рядки з поезії Т. Г. Шевченка, а учні «впізнають» прикметники і визначають їх граматичні ознаки, розряд за значенням та ступінь порівняння.

У нашім раї на землі,

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая.

З своїм дитяточком малим.

3. Гра «Хто більше?»

Дібрати синоніми до слова «Мати».

4. Робота в парах

Скласти «мамине сонечко», дібравши до слова «матуся» епітети. Утворити вищий і найвищий ступені порівняння від дібраних прикметників

5. Вибірково-розподільний диктант

Від поданих прикметників утворити просту форму вищого ступеня порівняння. Записати прикметники у три колонки:

у І – з суфіксом –ш-; у ІІ – з суфіксом –іш-; у ІІІ – з іншим коренем.

Сміливий, великий, сильний, чесний, поганий, довгий, малий, гарний, цікавий, тихий, холодний, короткий, спритний, довгий, темний, рясний.

6. Робота біля дошки

Записати речення. Прикметники найвищого ступеня розібрати за будовою. Визначити префікси, що вживаються для підсилення значення найвищого ступеня порівняння. З’ясувати синтаксичну роль прикметників у реченні.

Найпрекрасніша мати щаслива. (В. Симоненко)

Мамина пісня щонайвеселіша у світі. (А. Бортняк)

Роки собі пливуть, а ви – найкрасивіші, матусенько моя. (Н. Кир’ян)

Діти, які не поважають своєї матері, якнайогидніші у світі. (О. Яворська)

Стоїть на землі Мати, вища  і святіша від усіх богинь. (Я. Гоян)

Найшвидше летить материнське серце. (І. Багряний)

7. Прийом «Вільний вибір»

Допишіть подані прислів’я.

  • Мати однією рукою б’є, а другою ... (гладить). 
  • Мати годує дітей, як земля ... (людей).
  • На сонці тепло, а біля матері ... (добре).
  • Матері рідної слівце – як літнє ... (сонце).
  • У дитини болить голова, а у матері ... (серце).

8. Розвиток зв’язного мовлення

Скласти усне висловлювання на тему: «За що я люблю свою матусю».

9. Складання сенкана

VI. Підсумок уроку. Оцінювання

1.  «Мікрофон»: «Незакінчені речення»

Закінчіть речення: «Сьогодні на уроці ...»:

  • я дізнався ... . Отже, я знаю ... .
  • я навчився ... . Отже, я вмію ... .
  • я переконався ... . Отже, я впевнений ... .

2. Тест – емоційна оцінка уроку учнями

3. Виставлення й коментування оцінок

4. Заключне слово вчителя

       Мати, матусенька, ненька...  Добра, лагідна, мила... Скільки «чарівних» слів прозвучало сьогодні на адресу матерям. Пам’ятайте, що ваша матір – це та жінка, яка дала вам життя,  відкрила  красу світу, виховала вас добрими, чесними, порядними дюдьми. Вона зігрівала вас своїм теплом і любов’ю від колиски і  зігріватиме все своє життя. Отож, любіть, поважайте, оберігайте своїх матерів, бо вони ваш оберіг, ваша підтримка і відрада, ваше сонце на небокраї!

       Удома спробуйте написати вірш-присвяту своїй матусі і разом з «маминим сонечком» подаруйте своїй неньці.

VІІ. Домашнє завдання

Обов’язкове: параграф 25; вправа 405.

Написати твір-мініатюру «Моя матуся найкраща в світі», викоритовуючи прикметники вищого та найвищого ступенів порівняння.

За бажанням: написати вірш-присвяту матері.

Додаток №2

Вищий ступінь

порівняння

Найвищий ступінь порівняння

Проста

форма

Складена форма

Проста

форма

Складена форма

За допомогою суфіксів –ш-, -іш-, які додаються до основи або корення прикметника.

За допомогою слів більш, менш, які додаються до звичайної форми прикметника.

За допомогою префікса най, який додається до форми вищого ступеня.

За допомогою слів найбільш, найменш, які додаються до звичайної форми прикметника.

Таблиця «Ступені порівняння якісних прикметників»

 

Картка №1

Розподіліть подані словосполучення у три колонки за приналежністю прикметників до певного розряду за значенням. У І – якісні, у ІІ – відносні, у ІІІ - присвійні.

Українська пісня, срібний місяць, дотепний чоловік, коров’яче молоко, козацький марш, білий гриб, Шевченкова поема, червона троянда, вовчий апетит, дитячий сміх, батьків сад, дерев’яна ложка.

 

 

Картка №2

Від поданих іменників утворіть словосполучення «прикметник» + «іменник». Виділіть суфікси у прикметниках, З’ясуйте, до якого розряду за значенням вони належать.

Брат (ручка), солома (бриль), Україна (мова), Ольга (сукня), мама (пісня), клен (листя), літо (ранок), Ахіллес (п’ята), качка (дзьоб), Одеса (порт), заєць (душа), золото (руки).

 

 

Картка №3

Розподіліть подані словосполучення на три групи, з’ясувавши приналежність

прикметників до якісних, відносних і присвійних.

Заяча нора, заяча душа, заяча губа.

Солов’їний голос, солов’їний спів, солов’їний дзьоб.

Лисяча шапка, лисячий хвіст, лисяча хитрість.

Овеча вовна, овечий розум, овеча нога.

Крокодилячі сльози, крокодилячі зуби, крокодилячі чоботи.

Лебедина ковдра, лебедине пір’я, лебедина вірність.

 

 

 

Картка №1

Розподіліть подані словосполучення у три колонки за приналежністю прикметників до певного розряду за значенням. У І – якісні, у ІІ – відносні, у ІІІ - присвійні.

Українська пісня, срібний місяць, дотепний чоловік, коров’яче молоко, козацький марш, білий гриб, Шевченкова поема, червона троянда, вовчий апетит, дитячий сміх, батьків сад, дерев’яна ложка.

 

 

Картка №2

Від поданих іменників утворіть словосполучення «прикметник» + «іменник». Виділіть суфікси у прикметниках, З’ясуйте, до якого розряду за значенням вони належать.

Брат (ручка), солома (бриль), Україна (мова), Ольга (сукня), мама (пісня), клен (листя), літо (ранок), Ахіллес (п’ята), качка (дзьоб), Одеса (порт), заєць (душа), золото (руки).

 

 

Картка №3

Розподіліть подані словосполучення на три групи, з’ясувавши приналежність

прикметників до якісних, відносних і присвійних.

Заяча нора, заяча душа, заяча губа.

Солов’їний голос, солов’їний спів, солов’їний дзьоб.

Лисяча шапка, лисячий хвіст, лисяча хитрість.

Овеча вовна, овечий розум, овеча нога.

Крокодилячі сльози, крокодилячі зуби, крокодилячі чоботи.

Лебедина ковдра, лебедине пір’я, лебедина вірність.

 

 

 

doc
Додано
1 березня 2021
Переглядів
1065
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку