Тема.Т.Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати». Картини довколишнього світу природи в поезіях – інша художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови
Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях поета, усвідомити художню цінність поезій , розвивати увагу, пам'ять, мислення, творчі здібності учнів, вміння декламувати вірші;
виховувати почуття прекрасного через зміст поезій, любов до рідного слова та до поезії Кобзаря.
Обладнання: підручники, зошити , портрет Шевченка, , ілюстрації до творів , ІКТ
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Теорія літератури:. персоніфікація
ХІД УРОКУ
I.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Діти, сьогодні останній день зими. Приходить уже весна. Сонечко своїм промінням обігріє землю, зазирне до кожного вашого серця теплом і добротою. У березні ми , всі жителі планети Земля, згадують про великого Кобзаря - Т.Г. Шевченка. Тож і наш урок сьогодні ми приурочимо йому, славному сину України.
А що ви знаєте про нього?
Чому його життя було нещасливим?
Батьківщина… Що ми вкладаємо у це поняття? Це знайома стежина до школи, левада біля річки, берізка під вікном, птахи в небі, вірний пес. Тобто це все те, що ми не можемо не любити, як маму, тата, без чого ми не можемо жити, як без води, повітря, сонця. Це те, що ми повинні берегти, плекати, бо це і є наша рідна земля, наша Україна.
Коли людина далеко від Батьківщини, то надзвичайно близькими і милими її серцю є спогади про рідний край, батьківську хату, мальовничу природу. 5 квітня 1847 р. Т. Г. Шевченка було заарештовано як члена Кирило-Мефодіївського братства, 17 квітня поета привезли
до Петербурга й ув'язнили у казематі Петропавлівської фортеці (каземат — це приміщення у фортецях, де тримали в'язнів).
Крім допитів, були ще довгі дні й ночі в одиночній камері, майже півтора місяця. Що переживав, передумав поет у тій похмурій самотині, ми б так ніколи й не довідалися, якби не поезія.
Шевченкові пощастило роздобути великий аркуш паперу. Склавши аркуш учетверо, написав на ньому 13 віршів. Справжнім шедевром серед цих поезій справедливо вважається вірш «Садок вишневий коло хати…». Ця поезія — одна з найсонячніших струн Шевченкової пейзаж
ної лірики. Як у жахливих казематних умовах міг бути створений такий сонячний твір? У оповіданні Володимира Дарди «Сильніший за долю», так уявляється психологічний стан Шевченка: «Коли виводили його з камери, глибоко вдихав пропахле весною повітря. Одного разу йому навіть вловились добре знані ще з далекого дитинства пахощі набубнявілого навесні вишняку. Ті запахи не облишили його і в камері, вперто витали довкола, аж поки не зринула перед очима до щему в серці мила картина. Пливла, розмірено погойдуючись, безкрая ніч, а в камері буяла розкішна весна, і пошерхлі вуста натхненно шепотіли…»
Закрили свої оченята, і поринули у світ поезії
Перегляд відео
- ЯКУ КАРТИНУ ІЗ ЖИТТЯ ВІДТВОРИВ ПОЕТ У СВОЄМУ ВІРШІ?
2. Виразне читання поезії учнями.
Завдяки ж чому ми чуємо і бачимо чудову картину природи, праці й побуту селянської сім'ї? (За допомогою зорових і слухових образів, які створює поет.)
То що ж ми бачимо, читаючи поезію? (Садок вишневий, батьківську хату, плугатарів з плугами, сім'ю, що вечеряє коло хати, вечірню зіроньку…)
А чуємо? (Хрущі над вишнями гудуть, співають дівчата, витьохкування соловейка, тишу…)
Де ще людина почуватиметься спокійнішою і щасливішою, як не серед такої природи. Шевченко змальовує ідеальну, досконалу для людини модель життєвого устрою — це дружна сім'я, де панує гармонія людини і природи, людини і мистецтва, людини і Бога. Цей вірш написаний у фольклорному стилі, тому не дивно, що став народною піснею, покладений на музику
Мультфільм
3. Бесіда з учнями. Повторення про художні засоби
Чи є у цьому вірші художні засоби мови (метафори, епітети, порівняння)? (У ньому немає узвичаєних художніх засобів, ніяких барв, а вечір в Україні постає перед нами в усій красі. Про такі твори говорять, що вони написані так майстерно, що майстерності не видно зовсім.)
Тема: зображення мальовничої української природи.
. Ідея: замилування простим, природним ладом трудового життя з чергуванням праці і відпочинку.
. Основна думка: Т. Шевченко звеличує красу українського народу.
. Жанр: пейзажна лірика.
. Колористичні символи (образи): «вишневий сад зелений і темнії ночі», «синє море», «червона калина», «зелені байраки», «небо блакитне».
. Сюжет: у творі «Садок вишневий коло хати» відтворено картину весняного вечора в українському селі. Прості, зримі, пластичні образи постають із народно-естетичних і морально-естетичних уявлень. Сила емоційного впливу твору — в природності й рельєфності малюнку, у його світлому настрої. У вірші відобразилась мрія поета про щасливе, гармонійне життя. Ця мрія різко контрастувала з дійсністю, у якій поет-в'язень створював свою поезію. Перед нами постає побутова картина українського села: «...Вечір... Закінчився робочий день, повертається з поля плугатарі, ідуть співаючи дівчата, біля хати зібралась на вечерю сім'я. Непомітно надходить ніч. Все завмирає, тільки чути голоси дівчат. Та невтомного соловейка. Затихло все, тільки дівчата, та соловейко не затих».
1.2.ШЕВЧЕНКО ЗУМІВ ВІДТВОРИТИ ЦЕЙ ЕПІЗОД І НА КАРТИНІ „ СЕЛЯНСЬКА РОДИНА”
Умовно цей вірш можна поділити на 4 епізоди:
1-й епізод — вечір... Закінчився робочий день, повертаються з поля плугатарі.
2-й епізод — ідуть співаючи дівчата.
3-й епізод — біля хати зібралась на вечерю сім'я.
4-й епізод — непомітно надходить ніч. Все завмирає, тільки чути голоси дівчат та невтомного соловейка.
. Бесіда за прочитаним ліричним твором.
Чи сподобався вам вірш Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати»?
Як змальовує поет природу?
Яку мрію поета ми бачимо у вірші Т. Шевченка? (Про щасливе, гармонійне життя)
Чи Україна насправді постає «тихим раєм» для поета? Доведіть думку.
Чи побачили ви у творі тяжку працю українців?
Що допомагає їм відпочити?
Чому саме пісня підбадьорює селян?
Яка основна думка вірша «Садок вишневий коло хати»?
Як ви вважаєте, чого хоче мати навчити доньку?
До якої лірики належить вірш «Садок вишневий коло хати»?
Як ви вважаєте, чи мав рацію І. Франко, який написав: «Вся та вірша — немов моментальна фотографія настрою поетової душі, викликаного образом тихого, весняного українського вечора»?
Садок вишневий коло хати, Хрущі над вишнями гудуть. Плугатарі з плугами йдуть, Співають ідучи дівчата, А матері вечерять ждуть».
Слово вчителя. Цей вірш Т. Шевченка надзвичайно простий, без особливих художніх засобів, він просто чарує своєю поетичністю. Вражає те, що написаний він за похмурими тюремними ґратами. Якою ж сильною була туга поета за рідною Україною, яка багата уява, щоб створити такий шедевр! Чи є ще щось краще, ніж квітучий сад, мирна хліборобська праця, дружна родина, спів соловейка? Про це мріяв усе життя й сам Шевченко, хоч його мріям не судилося здійснитися. Вірш став «візитною карткою» України — квітучої, співучої та доброї., надіємося, що й мирної,
1.10. Рубрика «Поміркуй».
Чому саме цей вірш став «візитною карткою» України?
Опрацювання поезії Т. Г. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе».
Слово вчителя. КОС - АРАЛЬСЬКА ЕКСПЕДИЦІЯ
11. Прекрасна пейзажна картина розгортається перед нами у вірші Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе...» Побудований цей твір на казкових, легендарних мотивах, за якими сонце йде спати за море, а вкривають його, як мати дитину, хмарки. Але життя складне. Є в ньому зло, неприємності
КАРТИНА ІЗ ВІДЕО
2. Читання вірша Т. Г. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе»
2.1. Словникова робота.
Символ (грец. «знак») — умовне позначення якого-небудь предмета, поняття або явища; художній образ, що умовно відтворює усталену думку, ідею, почуття. В українських віршах наявні традиційні уснопоетичні народні символи: сонце, місяць, зіроньки, човен, терен, верба, весна та ін.
Символ сонця — уособлення тепла, світла й радості.
Туман — темряви, небезпеки.
. Тема: змалювання вечірньої пори та очікування нового дня.
. Ідея: туга за рідним краєм, його чарівною природою.
. Основна думка: батьківщина — рідна домівка.
. Жанр: пейзажна лірика.
. Бесіда за прочитаним твором.
Яку ви уявили картину, коли читали цей вірш?
Який образ дарує нам світло й радість?
З чим протиставляється сонце у вірші «За сонцем хмаронька пливе»? Чому?
Які явища природи описані у вірші Т. Шевченка?
Ця поезія милозвучнат
ПРОСЛУХОВУВАННЯ ГРАМЗАПИСУ ТВОРУ
Заповнимо «Скриню літературознавчих термінів»..
Персоніфікація – образний вислів, у якому ознаки людини переносяться на неживий предмет чи явище одним словом(олюднення).
Наприклад : танцюють сніжинки, спить камінь, хмаринка пливе, серце одпочине.
А чи побачили ви у вірші «За сонцем хмаронька пливе» персоніфікацію?
. Рубрика «Знайди художні скарби». Робота в групах.
Тож яка головна думка цього вірша?
. Ми – декламатори . «За сонцем хмаронька пливе» ,«Садок вишневий коло хати».
1. Виразне читання вірша учнями.Учны вибирають вырш навибір
2.. Рубрика «Продовжте поетичні рядки».
1. Сім'я вечеря коло хати.
Вечірня зіронька... (встає).
2. Затихло все, тільки дівчата
Та соловейко ... (не затих).
3. Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами ... (йдуть).
4. За сонцем хмаронька пливе,
Червоні поли розстилає
І сонце спатоньки ... (зове).
3.Фізкультхвилинка…
Щось не хочеться сидіти,
треба трохи відпочити
Руки вгору, руки вниз,
на сусіда подивись
І сусіду посміхнись.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть
Плесніть, діти, кілька раз,
Дуже добре, все гаразд.
Раз присядьте, два присядьте,
І на місце знову сядьте.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Тестове опитування
1. Що робить сім'я коло хати?
А Вечеряють; Б грають;
В співають; Г сплять.
2. Кого поклала мати коло хати?
А Дочку; Б їжу;
В маленьких діточок; Г чоловіка.
3. Чому протиставляється сонце у вірші «За сонцем хмаронька пливе»?
А Хмарці; Б морю;
В полю; Г туману.
4. Хто подає вечерю у вірші «Садок вишневий коло хати»?
А Мати; Б батько;
В дочка; Г брат.
5. З ким заговорить серце у вірші «За сонцем хмаронька пливе»?
А Хмаркою; Б морем;
В туманом; Г з Богом.
6. Який епітет використовує до хмарки автор у вірші «За сонцем хмаронька пливе»?
А Синя; Б рожева;
В зелена; Г сива.
7. Що роблять дівчата, коли йдуть з роботи у вірші «Садок вишневий коло хати»?
А Танцюють; Б сміються;
В співають; Г розмовляють.
8. Який художній засіб використовує поет у ряках «І тьмою німою оповиє тобі душу»?
А Метафору; Б епітет;
В порівняння; Г персоніфікацію.
9. На скільки епізодів можна поділити вірш «Садок вишневий коло хати»?
А 2; Б 1;
В 4; Г 3.
10 Де написав ці вірші Шевченко:
А На засланні
Б. В україні
В В Дитячі роки
Г Після заслання
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Інтерактивна вправа „ Мікрофон”
На уроці я…
Вірші Шевченка для мене ….
Мені було цікаво тому, що….
Я хочу побажати всім українцям..
І я хочу побажати вам усім щасливої долі, щоб ніколи у вас не було прикростей
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: вивчити вірші напам'ять
Новоосотська Філія КЗ „ Олександрівське НВО № 1”
Урок на тему: „Т.Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати». Картини довколишнього світу природи в поезіях – інша художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови”
Учитель : Гавриленко Тетяна Сергіївнв
Тема.Т.Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати». Картини довколишнього світу природи в поезіях – інша художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови
Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях поета, усвідомити художню цінність поезій , розвивати увагу, пам'ять, мислення, творчі здібності учнів, вміння декламувати вірші;
виховувати почуття прекрасного через зміст поезій, любов до рідного слова та до поезії Кобзаря.
Обладнання: підручники, зошити , портрет Шевченка, , ілюстрації до творів , ІКТ
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Теорія літератури:. персоніфікація
ХІД УРОКУ
Діти, сьогодні останній день зими. Приходить уже весна. Сонечко своїм промінням обігріє землю, зазирне до кожного вашого серця теплом і добротою. У березні ми , всі жителі планети Земля, згадують про великого Кобзаря - Т.Г. Шевченка. Тож і наш урок сьогодні ми приурочимо йому, славному сину України.
А що ви знаєте про нього?
Чому його життя було нещасливим?
Батьківщина… Що ми вкладаємо у це поняття? Це знайома стежина до школи, левада біля річки, берізка під вікном, птахи в небі, вірний пес. Тобто це все те, що ми не можемо не любити, як маму, тата, без чого ми не можемо жити, як без води, повітря, сонця. Це те, що ми повинні берегти, плекати, бо це і є наша рідна земля, наша Україна.
Коли людина далеко від Батьківщини, то надзвичайно близькими і милими її серцю є спогади про рідний край, батьківську хату, мальовничу природу. 5 квітня 1847 р. Т. Г. Шевченка було заарештовано як члена Кирило-Мефодіївського братства, 17 квітня поета привезли
до Петербурга й ув’язнили у казематі Петропавлівської фортеці (каземат — це приміщення у фортецях, де тримали в’язнів).
Крім допитів, були ще довгі дні й ночі в одиночній камері, майже півтора місяця. Що переживав, передумав поет у тій похмурій самотині, ми б так ніколи й не довідалися, якби не поезія.
Шевченкові пощастило роздобути великий аркуш паперу. Склавши аркуш учетверо, написав на ньому 13 віршів. Справжнім шедевром серед цих поезій справедливо вважається вірш «Садок вишневий коло хати…». Ця поезія — одна з найсонячніших струн Шевченкової пейзаж
ної лірики. Як у жахливих казематних умовах міг бути створений такий сонячний твір? У оповіданні Володимира Дарди «Сильніший за долю», так уявляється психологічний стан Шевченка: «Коли виводили його з камери, глибоко вдихав пропахле весною повітря. Одного разу йому навіть вловились добре знані ще з далекого дитинства пахощі набубнявілого навесні вишняку. Ті запахи не облишили його і в камері, вперто витали довкола, аж поки не зринула перед очима до щему в серці мила картина. Пливла, розмірено погойдуючись, безкрая ніч, а в камері буяла розкішна весна, і пошерхлі вуста натхненно шепотіли…»
Закрили свої оченята, і поринули у світ поезії
Перегляд відео
- ЯКУ КАРТИНУ ІЗ ЖИТТЯ ВІДТВОРИВ ПОЕТ У СВОЄМУ ВІРШІ?
2. Виразне читання поезії учнями.
Завдяки ж чому ми чуємо і бачимо чудову картину природи, праці й побуту селянської сім’ї? (За допомогою зорових і слухових образів, які створює поет.)
То що ж ми бачимо, читаючи поезію? (Садок вишневий, батьківську хату, плугатарів з плугами, сім’ю, що вечеряє коло хати, вечірню зіроньку…)
А чуємо? (Хрущі над вишнями гудуть, співають дівчата, витьохкування соловейка, тишу…)
Де ще людина почуватиметься спокійнішою і щасливішою, як не серед такої природи. Шевченко змальовує ідеальну, досконалу для людини модель життєвого устрою — це дружна сім’я, де панує гармонія людини і природи, людини і мистецтва, людини і Бога. Цей вірш написаний у фольклорному стилі, тому не дивно, що став народною піснею, покладений на музику
Мультфільм
3. Бесіда з учнями. Повторення про художні засоби
Чи є у цьому вірші художні засоби мови (метафори, епітети, порівняння)? (У ньому немає узвичаєних художніх засобів, ніяких барв, а вечір в Україні постає перед нами в усій красі. Про такі твори говорять, що вони написані так майстерно, що майстерності не видно зовсім.)
Тема: зображення мальовничої української природи.
. Ідея: замилування простим, природним ладом трудового життя з чергуванням праці і відпочинку.
. Основна думка: Т. Шевченко звеличує красу українського народу.
. Жанр: пейзажна лірика.
. Колористичні символи (образи): «вишневий сад зелений і темнії ночі», «синє море», «червона калина», «зелені байраки», «небо блакитне».
. Сюжет: у творі «Садок вишневий коло хати» відтворено картину весняного вечора в українському селі. Прості, зримі, пластичні образи постають із народно-естетичних і морально-естетичних уявлень. Сила емоційного впливу твору — в природності й рельєфності малюнку, у його світлому настрої. У вірші відобразилась мрія поета про щасливе, гармонійне життя. Ця мрія різко контрастувала з дійсністю, у якій поет-в'язень створював свою поезію. Перед нами постає побутова картина українського села: «...Вечір... Закінчився робочий день, повертається з поля плугатарі, ідуть співаючи дівчата, біля хати зібралась на вечерю сім'я. Непомітно надходить ніч. Все завмирає, тільки чути голоси дівчат. Та невтомного соловейка. Затихло все, тільки дівчата, та соловейко не затих».
Садок вишневий коло хати, Хрущі над вишнями гудуть. Плугатарі з плугами йдуть, Співають ідучи дівчата, А матері вечерять ждуть».
Слово вчителя. Цей вірш Т. Шевченка надзвичайно простий, без особливих художніх засобів, він просто чарує своєю поетичністю. Вражає те, що написаний він за похмурими тюремними ґратами. Якою ж сильною була туга поета за рідною Україною, яка багата уява, щоб створити такий шедевр! Чи є ще щось краще, ніж квітучий сад, мирна хліборобська праця, дружна родина, спів соловейка? Про це мріяв усе життя й сам Шевченко, хоч його мріям не судилося здійснитися. Вірш став «візитною карткою» України — квітучої, співучої та доброї., надіємося, що й мирної,
1.10. Рубрика «Поміркуй».
Чому саме цей вірш став «візитною карткою» України?
Опрацювання поезії Т. Г. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе».
Слово вчителя. КОС - АРАЛЬСЬКА ЕКСПЕДИЦІЯ
КАРТИНА ІЗ ВІДЕО
2. Читання вірша Т. Г. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе»
2.1. Словникова робота.
Символ (грец. «знак») — умовне позначення якого-небудь предмета, поняття або явища; художній образ, що умовно відтворює усталену думку, ідею, почуття. В українських віршах наявні традиційні уснопоетичні народні символи: сонце, місяць, зіроньки, човен, терен, верба, весна та ін.
Символ сонця — уособлення тепла, світла й радості.
Туман — темряви, небезпеки.
. Тема: змалювання вечірньої пори та очікування нового дня.
. Ідея: туга за рідним краєм, його чарівною природою.
. Основна думка: батьківщина — рідна домівка.
. Жанр: пейзажна лірика.
. Бесіда за прочитаним твором.
Яку ви уявили картину, коли читали цей вірш?
Який образ дарує нам світло й радість?
З чим протиставляється сонце у вірші «За сонцем хмаронька пливе»? Чому?
Які явища природи описані у вірші Т. Шевченка?
Ця поезія милозвучнат
ПРОСЛУХОВУВАННЯ ГРАМЗАПИСУ ТВОРУ
Заповнимо «Скриню літературознавчих термінів»..
Персоніфікація – образний вислів, у якому ознаки людини переносяться на неживий предмет чи явище одним словом(олюднення).
Наприклад : танцюють сніжинки, спить камінь, хмаринка пливе, серце одпочине.
А чи побачили ви у вірші «За сонцем хмаронька пливе» персоніфікацію?
. Рубрика «Знайди художні скарби». Робота в групах.
Тож яка головна думка цього вірша?
. Ми – декламатори . «За сонцем хмаронька пливе» ,«Садок вишневий коло хати».
1. Виразне читання вірша учнями.Учны вибирають вырш навибір
2.. Рубрика «Продовжте поетичні рядки».
1. Сім'я вечеря коло хати.
Вечірня зіронька... (встає).
2. Затихло все, тільки дівчата
Та соловейко ... (не затих).
3. Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами ... (йдуть).
4. За сонцем хмаронька пливе,
Червоні поли розстилає
І сонце спатоньки ... (зове).
3.Фізкультхвилинка…
Щось не хочеться сидіти,
треба трохи відпочити
Руки вгору, руки вниз,
на сусіда подивись
І сусіду посміхнись.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть
Плесніть, діти, кілька раз,
Дуже добре, все гаразд.
Раз присядьте, два присядьте,
І на місце знову сядьте.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Тестове опитування
1. Що робить сім'я коло хати?
А Вечеряють; Б грають;
В співають; Г сплять.
2. Кого поклала мати коло хати?
А Дочку; Б їжу;
В маленьких діточок; Г чоловіка.
3. Чому протиставляється сонце у вірші «За сонцем хмаронька пливе»?
А Хмарці; Б морю;
В полю; Г туману.
4. Хто подає вечерю у вірші «Садок вишневий коло хати»?
А Мати; Б батько;
В дочка; Г брат.
5. З ким заговорить серце у вірші «За сонцем хмаронька пливе»?
А Хмаркою; Б морем;
В туманом; Г з Богом.
6. Який епітет використовує до хмарки автор у вірші «За сонцем хмаронька пливе»?
А Синя; Б рожева;
В зелена; Г сива.
7. Що роблять дівчата, коли йдуть з роботи у вірші «Садок вишневий коло хати»?
А Танцюють; Б сміються;
В співають; Г розмовляють.
8. Який художній засіб використовує поет у ряках «І тьмою німою оповиє тобі душу»?
А Метафору; Б епітет;
В порівняння; Г персоніфікацію.
9. На скільки епізодів можна поділити вірш «Садок вишневий коло хати»?
А 2; Б 1;
В 4; Г 3.
10 Де написав ці вірші Шевченко:
А На засланні
Б. В україні
В В Дитячі роки
Г Після заслання
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Інтерактивна вправа „ Мікрофон”
На уроці я…
Вірші Шевченка для мене ….
Мені було цікаво тому, що….
Я хочу побажати всім українцям..
І я хочу побажати вам усім щасливої долі, щоб ніколи у вас не було прикростей
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: вивчити вірші напам’ять