Тема: «Найгірше, коли злі справи робить розумна людина» ( А. Конан Дойль «Пістрява стрічка»)
Мета: зацікавити учнів особистістю великого детектива; закріпити вивчене про детективну літературу; вчити школярів робити логічні висновки та узагальнення; характеризувати вчинки героїв; виховувати уважного читача, кращі моральні якості учнів.
Тип уроку: урок позакласного читання
Обладнання: текст оповідання А. Конан Дойля «Пістрява стрічка», мультимедійна презентація, дидактичний матеріал.
Тема: «Найгірше, коли злі справи робить розумна людина» ( А. Конан Дойль «Пістрява стрічка»)
Мета: зацікавити учнів особистістю великого детектива; закріпити вивчене про детективну літературу; вчити школярів робити логічні висновки та узагальнення; характеризувати вчинки героїв; виховувати уважного читача, кращі моральні якості учнів.
Тип уроку: урок позакласного читання
Обладнання: текст оповідання А. Конан Дойля «Пістрява стрічка», мультимедійна презентація, дидактичний матеріал.
Епіграф до уроку:
Ця справа ще раз підтвердила істину:
насильство обертається проти насильства,
а той, хто риє комусь яму, сам у неї потрапляє.
А. Конан Дойль « Пістрява стрічка»
Хід модуля
1 «30»
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Наш урок ми розпочнемо із біозарядки активних точок обличчя, виконати яку нам допоможе малюнкова формула:
Вказівний ми підіймаєм – між очима натискаєм – третє око відкриваєм;
Крила носу відшукаєм – вказівними натискаєм – нюх наш розвиваєм;
Пальчиками скроню розімнем – всі думки швидко знайдем;
Вушка розминаєм – всі знання ми зберігаєм.
Руки опускаєм і тихесенько сідаєм
Чому дорівнює формула уроку? (можлива відповідь:успішному засвоєнню теми). І розпочнемо ми шлях до успіху з легенди.
Боги вирішили створити світ, вони створювали зорі, сонце, місяць, моря, гори, квіти. Потім вони створювали людину. Й нарешті вони створили істину.
Задумалися боги: куди сховати істину, щоб людина її знайшла не відразу. Їм хотілося, щоб людина шукала істину якомога довше.
«Давайте сховаємо її на найвищій гірській вершині», — сказав один.
«Дайте сховаємо її на найдальшій зірці», — сказав другий.
«Давайте сховаємо її в морській глибині».
«Давайте сховаємо її на зворотній стороні місяця».
Нарешті, найдревніший і наймудріший бог сказав: «Ні, ми сховаємо її в серці людини. Вона буде шукати істину по всьому Всесвіту, не підозрюючи, що носить її в собі».
1. Вступне слово вчителя.
Абсолютно вірно. Мова піде про істину і її пошуки. А щоб дізнатися ключові слова теми уроку і повторити вивчений матеріал потрібно пройти літературний крос. Звертайте увагу на виділені літери.
|
|
|
|
|
Ключові слова: зло, розум
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ (СЛАЙД 4)
- Працюючи над змістом оповідання «Пістрява стрічка», ми повинні: (СЛАЙД 5)
- Уважно прочитаймо епіграф. До його змісту ми повернемось. (СЛАЙД 6)
У світовій літературі є образи, які ніколи не вмирають; вони завжди цікаві людству. Саме такими є образи знаменитих детективів Шерлока Холмса і доктора Ватсона, що мандрують сторінками багатьох творів англійського письменника Артура Конан Дойля. Сьогодні ми продовжуємо знайомство з новими справами знаменитого детективного дуету, створеного уявою цього письменника. Але перш ніж це зробити, давайте пригадаємо і підсумуємо вивчене.
Розвиток зв’язного мовлення. екскурсія до незвичайного музею Шерлока Холмса
(Учитель демонструє «експонати»*, а учні намагаються сказати про них кілька слів, у тому числі — і з гумором.)
1) Фотографія таблички на дверях: (СЛАЙД 8)
«Мр Шерлок Холмс,
Доктор Ватсон,
Сер Артур Конан Дойл» (Автор живе разом зі своїми героями)
2) Закрита скляна пляшка з димом. (СЛАЙД 9) (Дим з люльки Ш. Холмса)- порівняння Шерлока і Бульби (СЛАЙД 10)
3) Фотографія маленької білої собачки веселої вдачі. (Це прапрапрапрапраонука жахливо відомої собаки Баскервілів) (СЛАЙД 11)
4) Звичайний сухар. (Залишок пудингу, який не встигли з’їсти Шерлок Холмс і Доктор Ватсон, бо поспішали у справах.) (СЛАЙД 12)
5) Кавове зернятко. (Можливо, ця чашка кави підбадьорила детектива, допомагаючи відпрацьовувати ще одну версію.) (СЛАЙД 13)
3.Слово вчителя
Сподіваюся, що сьогодні ви поповните цей музей не менш цікавими експонатами. А зараз перевіримо знання тексту «Пістрява стрічка»
Самостійна робота(СЛАЙД 14-15)
Взаємоперевірка. (СЛАЙД 16)
4. Слово вчителя
Що ж бачу, що матеріал минулих уроків закарбувався у вашій пам'яті. Час вирушати у подорож за новими знаннями
2 «30»
І. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ МАТЕРІАЛУ
Аби досягти успіху, Шерлок Холмс мав би бути людиною з неабиякою спостережливістю. Власне, таким він і був. Зараз ми перевіримо, наскільки спостережливими і уважними були ви, готуючись до уроку.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А
|
В
|
Д
|
Е |
И
|
І
|
Й |
К
|
Л
|
Н
|
Р
|
Т
|
У
|
І варіант:
9 |
6 |
12 |
4 |
11 |
1 |
12 |
13 |
11 |
10 |
5 |
7 |
ІІ варіант:
3 |
4 |
12 |
4 |
8 |
12 |
5 |
2 |
Пригадайте визначення, які стосуються нашої теми. У цьому вам допоможе словник.
Інтрига ( лат. іntricare - заплутувати):
1). таємні зловмисні дії, наклепи;
2). у літературних творах – конфлікт, основна ситуація, навколо якої розгортається дія.
Все. Час вийшов. Звертайте увагу на дошку, допоможіть продовжити схему.
Пригадай героя
Аналітична бесіда) (СЛАЙД 22)
Що пов’язує цих персонажів? (Злочин. Хтось –жертва, хтось – злочинець, хтось – детектив)
(в оповіданні йдеться про «темну» таємничу, кримінальну справу, а Шерлок – єдиний, хто бачить істину). ) (СЛАЙД 23)
ІІ. ОПРАЦЮВАННЯ МАТЕРІАЛУ
Слово вчителя(СЛАЙД 24-25)
Героїв пригадали, спробуймо розплутати павутинку подій і встановити їх послідовність в оповіданні «Пістрява стрічка»
Вправа « Павутинка » - зошит
експозиція зав’язка розвиток дії
кульмінація розв’язка
ПРИГАДАЄМГО СЮЖЕТНІ ЕЛЕМЕНТИ ТВОРУ (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка), ЗНАЙДІТЬ ЦІ ЕЛЕМЕНТИ У ПАВУТИНЦІ ПОДІЙ - дошка
Знайди істину: Відредагуйте уривок із тексту(СЛАЙД 26)
– А що таке? Пожежа?
– Ні, клієнтка. Приїхала якась старенька бабуся, вона, здається, дуже схвильована й будь-що бажає зустрітися зі мною. Зараз вона чекає у вітальні.
Аналітична бесіда
Висновок: гроно по варіантам: І варіант – Елен; ІІ варіант – Грімсбі. (СЛАЙД 27)
Хвилинка детектива «Елементарно, Уотсон!» (СЛАЙД 28)
Щоб підготуватися до наступного завадання, потрібно потренувати дедукцію. А в цьому нам допоможуть кримінальні загадки
а) Випадок у зоопарку.
Міркуючи, чим занятись у вихідний, Уотсон раптом згадав, що давно не був у зоопарку. «В дитинство впадаю», - з усмішкою подумав він уже по дорозі.
Але провести приємно час не видалося. В зоопарку була метушня; у якоїсь дами зникла сумка. Точніше ,її викрали – леді навіть бачила спину злочинця, який втікав.
Далеко втекти він не міг – усі виходи закрили, швидко прибула поліція і почала перевіряти територію. Лікар в цей час уважно спостерігав за тваринами – врешті-решт, він прийшов саме для цього. Ось кумедні мавпи граються , їдять банани, службовець простягає величезному носорогу ковбасу на паличці, страус ходить по клітці туди-сюди…
Стоп…Якась думка промайнула в Уотсона, і він побіг до поліцейського. Інспекторе! – крикнув лікар, - швидше сюди, я знаю де злочинець.
Завдання: Хто ж злочинець?
Відповідь: Службовець, який простягав ковбасу носорогу, адже той є твариною травоїдною.
б) Розбита ваза. (СЛАЙД 29)
На світанку до Уотсона прийшов давній приятель містер Кас терлі.
Джеймсе, - розпочав він, я сьогодні не спав цілу ніч. Маргарет поїхала до нашої дочки і має повернутися у вечері. А тут такий «сюрприз» - розбита її улюблена майсенська ваза! Моєї провини у цьому немає. Я сідав вечеряти, коли почув стукіт і дзвін скалок у спальні. Вбіг туди і встиг помітити якогось чоловіка, який вистрибував через вікно. Не розуміючи, побіг за ним. Але вечорами вже холодно, скло в моїх окулярах миттєво спітніло, і поки я витратив, незнайомець встиг втекти. Відшукай його, Джеймсе, бо як я поясню Маргарет?
Але Уотсон не поспішав із пошуками. Він тільки покивав головою і з усмішкою промовив:
Відповідь: Скло в окулярах пітніє, коли входиш з вулиці у приміщення, а не навпаки.
Слово вчителя
Молодці, ви довели, що можете працювати детективами.
3 «30»
Лексичне значення слова детектив(СЛАЙД 30)
Детектив
Що? Хто?
Відкриття «Шукач»
Слово вчителя
Отже, перевіримо вашу дедукцію на практиці. Попрацюйте детективами.
Робота в парах(СЛАЙД 31-32)
Дослідницьке завдання. Знайти в оповіданні «Пістрява стрічка» деталі і факти, спираючись на які, Холмс розкрив справу, яку сам рахував заплутаною (деталі подано в таблиці, записати факти ).
Сходинки розкриття злочину(СЛАЙД 33)
Весілля-звук-смерть
Індія – самотній – хижі звірі
Сейф – молоко – нагайка
Ремонт – нерухоме ліжко – фальшивий дзвінок
Розкриття злочину
Слово вчителя(СЛАЙД 34)
Отже, справу розкрито, як процес розслідування характеризує Шерлока Холмса? Хто він такий?
«Сенкан» за рядами (СЛАЙД 35)
Скласти сенкан « Шерлок Холмс».
Наприклад: 1. Шерлок Холмс.
2. Рішучий, спостережливий.
3. Слухає, спостерігає, аналізує.
4. Людина володіє талантом мислення.
5. Детектив.
Скласти сенкан « Сучасний детектив».
Наприклад: 1. Сучасний детектив.
2. Рішучий, спостережливий.
3. Слухає, спостерігає, аналізує.
4. Людина, що логічно мислить.
5. Шукач.
Скласти сенкан « Сучасний учень».
Наприклад: 1. Сучасний учень.
2. Активний, цілеспрямований.
3. Слухає, спостерігає, аналізує.
4. Вчиться логічно, творчо мислити.
5. Дослідник.
Випереджаюче домашнє завдання
Вдома ви відповідали на питання «Шерлок Холмс – це людина, яка ніколи не жила, але ніколи не помре» . зошити я зберу і перевірю ваші відповіді, але чи змінилась ваша думка?
ПІДСУМОК
1. Підсумкова бесіда: (СЛАЙД 36)
2.Заключне слово вчителя: (СЛАЙД 37)
Справді, Шерлок Холмс, будучи створеним в уяві автора художнім образом, залишається живим у людських серцях. На Бейкер-стріт створено музей; туди щодня надходять листи, адресовані знаменитому детективу. У 1975 році Шерлоку Холмсу було присвоєно звання почесного доктора Колорадського університету. Шанувальники таланту детектива і його автора організували десятки клубів на його честь. І живим лишатиметься Шерлок Холмс доти, доки ми читатимемо про його знамениті розслідування...
ОЦІНЮВАННЯ: листки самооцінювання+найактивніші
ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ: (СЛАЙД 38)
Написати есе-почування на тему:
Насильство обертається проти насильства, а той, хто риє комусь яму, сам у неї потрапляє.
1