Урок на тему: «Найгірше, коли злі справи робить розумна людина» ( А. Конан Дойль «Пістрява стрічка

Про матеріал

Тема: «Найгірше, коли злі справи робить розумна людина» ( А. Конан Дойль «Пістрява стрічка»)

Мета: зацікавити учнів особистістю великого детектива; закріпити вивчене про детективну літературу; вчити школярів робити логічні висновки та узагальнення; характеризувати вчинки героїв; виховувати уважного читача, кращі моральні якості учнів.

Тип уроку: урок позакласного читання

Обладнання: текст оповідання А. Конан Дойля «Пістрява стрічка», мультимедійна презентація, дидактичний матеріал.

Перегляд файлу

Чеботарьова  Антоніна Миколаївна,

вчитель української мови і літератури

та зарубіжної літератури

Миколаївської  ЗОШ № 57

імені Т.Г.Шевченка

Тема: «Найгірше, коли злі справи робить розумна людина» ( А. Конан Дойль  «Пістрява стрічка»)

Мета: зацікавити учнів особистістю великого детектива; закріпити вивчене про детективну  літературу; вчити школярів робити логічні висновки та узагальнення; характеризувати вчинки героїв; виховувати уважного читача, кращі моральні якості учнів.

Тип уроку: урок позакласного читання

Обладнання: текст оповідання А. Конан Дойля «Пістрява стрічка», мультимедійна презентація, дидактичний матеріал.

Епіграф до уроку:

                             Ця справа ще раз підтвердила істину:

                                               насильство обертається проти насильства,

 а той, хто риє комусь яму, сам у неї потрапляє.

А. Конан Дойль « Пістрява стрічка»

Хід модуля

1 «30»

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Зарядка (СЛАЙД 1)

Наш урок ми розпочнемо із біозарядки активних точок обличчя, виконати яку нам допоможе малюнкова формула:

                                                   

 

Вказівний ми  підіймаєм – між очима натискаєм – третє око відкриваєм;

Крила носу відшукаєм – вказівними натискаєм – нюх наш розвиваєм;

Пальчиками  скроню розімнем – всі думки швидко знайдем;

Вушка розминаєм – всі знання ми зберігаєм.

Руки опускаєм і  тихесенько сідаєм

  • Слово вчителя

Чому дорівнює  формула уроку? (можлива відповідь:успішному засвоєнню теми). І розпочнемо ми шлях до успіху з легенди.

  • Легенда про істину (СЛАЙД 2)

Боги вирішили створити світ, вони створювали зорі, сонце, місяць, моря, гори, квіти. Потім вони створювали людину. Й нарешті вони створили істину.

Задумалися боги: куди сховати істину, щоб людина її знайшла не відразу. Їм хотілося, щоб людина шукала істину якомога довше.

«Давайте сховаємо її на найвищій гірській вершині», — сказав один.

«Дайте сховаємо її на найдальшій зірці», — сказав другий.

«Давайте сховаємо її в морській глибині».

«Давайте сховаємо її на зворотній стороні місяця».

Нарешті, найдревніший і наймудріший бог сказав: «Ні, ми сховаємо її в серці людини. Вона буде шукати істину по всьому Всесвіту, не підозрюючи, що носить її в собі».

  • Аналітична бесіда
  1. Як ви думаєте про що піде мова на нашому уроці? (пошуки істини, людину-шукача істини).

    1. Вступне слово вчителя.

Абсолютно вірно. Мова піде про істину і її пошуки.  А щоб дізнатися ключові слова теми уроку і повторити вивчений матеріал потрібно пройти літературний крос. Звертайте увагу на виділені літери.

  • Вправа « Лiтературний крос» (СЛАЙД 3)
  1. Артур Конан Дойл народився 22 травня 1859 у родині незаможного художника
  1. Артур Конан Дойл за фахом був лікарем
  1. Шерлок Холмс вперше з’явився у творi пiд назвою "Етюд у багряних тонах"
  1. Прототипом Шерлока Холмса є письменник Олівер Холмс, професор Джозеф Белл
  1. В основi розкриття злочинiв Шерлоком Холмсом лежить дедуктивний метод

Ключові слова: зло, розум

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ (СЛАЙД 4)

- Працюючи над змістом оповідання «Пістрява стрічка», ми повинні: (СЛАЙД 5)

- Уважно прочитаймо епіграф. До його змісту ми повернемось. (СЛАЙД 6)

У світовій літературі є образи, які ніколи не вмирають; вони завжди цікаві людству. Саме такими є образи знаменитих детективів Шерлока Холмса і доктора Ватсона, що мандрують сторінками багатьох творів англійського письменника Артура Конан Дойля. Сьогодні ми продовжуємо знайомство з новими справами знаменитого детективного дуету, створеного уявою цього письменника. Але перш ніж це зробити, давайте пригадаємо і підсумуємо вивчене.

  1. Актуалізація опорних знань: (СЛАЙД 7)

Розвиток зв’язного мовлення. екскурсія до незвичайного музею Шерлока Холмса

 (Учитель демонструє «експонати»*, а учні намагаються сказати про них кілька слів, у тому числі — і з гумором.)

1) Фотографія таблички на дверях: (СЛАЙД 8)

«Мр Шерлок Холмс,

Доктор Ватсон,

Сер Артур Конан Дойл» (Автор живе разом зі своїми героями)

2) Закрита скляна пляшка з димом. (СЛАЙД 9) (Дим з люльки Ш. Холмса)- порівняння Шерлока і Бульби (СЛАЙД 10)

3) Фотографія маленької білої собачки веселої вдачі. (Це прапрапрапрапраонука жахливо відомої собаки Баскервілів) (СЛАЙД 11)

4) Звичайний сухар. (Залишок пудингу, який не встигли з’їсти Шерлок Холмс і Доктор Ватсон, бо поспішали у справах.) (СЛАЙД 12)

5) Кавове зернятко. (Можливо, ця чашка кави підбадьорила детектива, допомагаючи відпрацьовувати ще одну версію.) (СЛАЙД 13)

3.Слово вчителя

Сподіваюся, що сьогодні ви поповните цей музей не менш цікавими експонатами. А зараз перевіримо знання тексту «Пістрява стрічка»

 Самостійна робота(СЛАЙД 14-15)

  1. Що привернуло увагу Шерлока Холмса в кімнаті Джулії? (Шнур)
  2. Ім'я героїні, котра прийшла до Шерлока Холмса за допомогою. (Хелен)
  3. Ім'я вітчима героїні. (Грімсбі)
  4. Чим вітчим годував гадюку? (Молоко)
  5. Прізвище героїні. (Стоунер)
  6. Як назвала гадюку Джулія? (Стрічка)
  7. Економка Шерлока Холмса. (Хадсон)
  8. Прізвище вітчима героїні оповідання «Пістрява стрічка». (Ройлотт)
  9. Який предмет, на думку Холмса, був зай­вим у кімнаті вітчима? (Блюдечко)
  10.    Назва маєтку, де розгорталися основні події в оповіданні «Пістрява стрічка».(Стоук-Моран)
  11. Друг Шерлока Холмса. (Ватсон)
  12. Де вітчим ховав змію? (сейф)

Взаємоперевірка. (СЛАЙД 16)

4. Слово вчителя

Що ж бачу, що матеріал минулих уроків закарбувався у вашій пам'яті. Час вирушати у подорож за новими знаннями

2 «30»

І. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ МАТЕРІАЛУ

Аби досягти успіху, Шерлок Холмс мав би бути людиною з неабиякою спостережливістю. Власне, таким він і був. Зараз ми перевіримо, наскільки спостережливими і уважними  були ви, готуючись до уроку.

  • Шифр – літературний детектив(СЛАЙД 17)
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  

А

 

В

 

Д

 

Е

И

 

І

 

Й

К

 

Л

 

Н

 

Р

 

Т

 

У

 

І варіант:

9

6

12

4

11

1

12

13

11

10

5

7

ІІ варіант:

3

4

12

4

8

12

5

2

  • Слово вчителя

Пригадайте визначення, які стосуються нашої теми. У цьому вам допоможе словник.

  • Словникова робота                                                                                                              ! Детектив - ( detekt - вiдкривати, знаходити; detektive - шукач) - лiтература про розкриття складної, заплутаної таємницi здебiльшого злочину, шляхом використання методу логiчного аналiзу.    

Інтрига ( лат. іntricare - заплутувати):

1). таємні зловмисні дії, наклепи;

2). у літературних творах – конфлікт, основна ситуація, навколо якої розгортається дія.

  • Слово вчителя(СЛАЙД 18)

Все. Час вийшов. Звертайте увагу на дошку, допоможіть продовжити  схему.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Робота з текстом оповiдання « Пiстрява стрiчка ».

Пригадай героя         

  1.   Молода леді, вдягнена в усе чорне, не більше 30 років; змарніла, аж сіра; неспокійні очі злякано бігають (Елен Стоунер) (СЛАЙД 19)
  2.   Закінчив університет, лікар, з ним сталися дивні зміни, його нестриманість межує з безумством, зовні схожий на якогось старого хижого птаха (Грімсбі Ройлотт) (20)
  3.   Працював з любові до мистецтва, а не заради грошей; робив швидкі умовиводи, все логічно обґрунтовував; брався лише за надзвичайні , фантастичні справи (Холмс) )(21)

Аналітична бесіда) (СЛАЙД 22)

Що пов’язує цих персонажів? (Злочин. Хтось –жертва, хтось – злочинець, хтось – детектив)

                                           

 

 

 

                                                              

 

  1. Чому, на вашу думку, портрети Грімсбі та Елен  виконані темними фарбами, а  Шерлока - кольоровим?

(в оповіданні йдеться про «темну» таємничу, кримінальну справу, а Шерлок – єдиний, хто бачить істину). ) (СЛАЙД 23)

ІІ. ОПРАЦЮВАННЯ МАТЕРІАЛУ

Слово вчителя(СЛАЙД 24-25)

Героїв пригадали, спробуймо розплутати павутинку подій і встановити їх послідовність в оповіданні «Пістрява стрічка»

 Вправа « Павутинка »   - зошит

експозиція                                зав’язка                                      розвиток дії

 

 

 

кульмінація                                                                розв’язка

 

 

 

 

ПРИГАДАЄМГО СЮЖЕТНІ ЕЛЕМЕНТИ ТВОРУ (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка), ЗНАЙДІТЬ ЦІ ЕЛЕМЕНТИ У ПАВУТИНЦІ ПОДІЙ - дошка

Знайди істину: Відредагуйте уривок із  тексту(СЛАЙД 26)

  • Даруйте, що розбудив вас, Ватсоне, – сказав
    Шерлок Холмс, – але сьогодні всі так чинять. Спочатку
    розбудили місіс Хадсон, вона розбудила  мене, а я – Вас.

         А що таке? Пожежа?

         Ні, клієнтка. Приїхала якась старенька бабуся, вона, здається, дуже схвильована й будь-що бажає зустріти­ся зі мною. Зараз вона  чекає у вітальні. 

Аналітична бесіда

  1.    Про кого йде мова? (Елен Стоунер)
  2.    Хто ця жінка?
  3.    Що в її вигляді свідчило про те, що її охопив жах?
  4. Кого боялася  Елен?
  5. Про що змовчала жінка?
  6. Прочитайте епізод відвідування Грімсбі Ройлоттом квартири Шерлока Холмса.
  7. Які виразні деталі портрета свідчать про те, що Грімсбі Ройлотт – лиха людина?
  8. Як розмовляє Ройлотт із Шерлоком Холмсом?
  9. Як ви гадаєте, чому Грімсбі Ройлотт приїхав до Лондона? Чи домігся він свого?
  10. Розкажіть про життя Грімсбі Ройлотта. Чому в нього були мотиви для вбивства сестер?

Висновок: гроно по варіантам: І варіант – Елен; ІІ варіант – Грімсбі. (СЛАЙД 27)

  1. Як ви гадаєте, що в цій історії зацікавило Холмса і змусило його взятися за справу?(інтрига)

Хвилинка детектива «Елементарно, Уотсон!» (СЛАЙД 28)

Щоб підготуватися до наступного завадання, потрібно потренувати дедукцію. А в цьому нам допоможуть кримінальні загадки

а) Випадок у зоопарку.

Міркуючи, чим занятись у вихідний, Уотсон раптом згадав, що давно не був у зоопарку. «В дитинство впадаю», - з усмішкою подумав він уже по дорозі.

Але провести приємно час не видалося. В зоопарку була метушня; у якоїсь дами зникла сумка. Точніше ,її викрали – леді навіть бачила спину злочинця, який втікав.

Далеко втекти він не міг – усі виходи закрили, швидко прибула поліція і почала перевіряти територію. Лікар в цей час уважно спостерігав за тваринами – врешті-решт, він прийшов саме для цього. Ось кумедні мавпи граються , їдять банани, службовець простягає величезному носорогу ковбасу на паличці, страус ходить по клітці туди-сюди…

Стоп…Якась думка промайнула в Уотсона, і він побіг до поліцейського. Інспекторе! – крикнув лікар, - швидше сюди, я знаю де злочинець.

Завдання: Хто ж злочинець?

Відповідь: Службовець, який простягав ковбасу носорогу, адже той є твариною травоїдною.

б) Розбита ваза. (СЛАЙД 29)

На світанку до Уотсона прийшов давній приятель містер Кас терлі.

Джеймсе, -  розпочав він, я сьогодні не спав цілу ніч. Маргарет поїхала до нашої дочки і має повернутися у вечері. А тут такий «сюрприз» - розбита її улюблена майсенська  ваза! Моєї провини у цьому немає. Я сідав вечеряти, коли почув стукіт і дзвін скалок у спальні. Вбіг туди і встиг помітити якогось чоловіка, який вистрибував через вікно. Не розуміючи, побіг за ним. Але вечорами вже холодно, скло в моїх окулярах миттєво спітніло, і поки я витратив, незнайомець встиг втекти. Відшукай його, Джеймсе, бо як я поясню Маргарет?

Але Уотсон не поспішав із пошуками. Він тільки покивав головою і з усмішкою промовив:

  • Дінні, хіба можна так боятися дружини? Ти  уже сивий джентльмен, а не хлопчисько. З ким не трапляється? Впевнений, Маргарет не буде довго сердитися на тебе.
  • Запитання: Чому лікар зразу зрозумів, що злочинець вигаданий?

Відповідь: Скло в окулярах пітніє, коли входиш з вулиці у приміщення, а не навпаки.

Слово вчителя

Молодці, ви довели, що можете працювати детективами.

 

 

 

3 «30»

Лексичне значення слова детектив(СЛАЙД 30)

Детектив

 

 

                                                         Що?                 Хто?

                                                 Відкриття             «Шукач»

Слово вчителя

Отже, перевіримо вашу дедукцію на практиці. Попрацюйте детективами.

Робота в парах(СЛАЙД 31-32)

Дослідницьке завдання. Знайти  в оповіданні «Пістрява стрічка» деталі і факти, спираючись на які, Холмс розкрив справу, яку сам рахував заплутаною (деталі подано в таблиці, записати  факти ).

Сходинки розкриття злочину(СЛАЙД 33)

Весілля-звук-смерть

Індія – самотній – хижі звірі

Сейф – молоко – нагайка

Ремонт – нерухоме ліжко – фальшивий дзвінок

 

 

Розкриття злочину

 

Слово вчителя(СЛАЙД 34)

Отже, справу розкрито, як процес розслідування характеризує Шерлока Холмса? Хто він такий?

«Сенкан»  за рядами  (СЛАЙД 35)  

Скласти сенкан « Шерлок Холмс».

Наприклад:   1. Шерлок Холмс.

                        2. Рішучий, спостережливий.

                        3. Слухає,  спостерігає, аналізує.

                        4. Людина володіє талантом мислення.

                        5. Детектив.

Скласти сенкан « Сучасний детектив».

Наприклад:   1. Сучасний детектив.

                        2. Рішучий, спостережливий.

                        3. Слухає,  спостерігає, аналізує.

                        4. Людина, що логічно мислить.

                        5. Шукач.

Скласти сенкан « Сучасний учень».

Наприклад:   1. Сучасний учень.

                        2. Активний, цілеспрямований.

                        3. Слухає,  спостерігає, аналізує.

                        4. Вчиться логічно, творчо мислити.

                        5. Дослідник.

Випереджаюче домашнє завдання

Вдома ви відповідали на питання  «Шерлок Холмс – це людина, яка ніколи не жила, але ніколи не помре» . зошити я зберу і перевірю ваші відповіді, але чи змінилась ваша думка?

ПІДСУМОК

          1. Підсумкова бесіда: (СЛАЙД 36)

  •            Чи можна погодитися з думкою, висловленою в епіграфі? (Відповідь за алгоритмом)

       2.Заключне слово вчителя: (СЛАЙД 37)

Справді, Шерлок Холмс, будучи створеним в уяві автора художнім образом, залишається живим у людських серцях. На Бейкер-стріт створено музей; туди щодня надходять листи, адресовані знаменитому детективу. У 1975 році Шерлоку Холмсу було присвоєно звання почесного доктора Колорадського університету. Шанувальники таланту детектива і його автора організували десятки клубів на його честь. І живим лишатиметься Шерлок Холмс доти, доки ми читатимемо про його знамениті розслідування...

ОЦІНЮВАННЯ: листки самооцінювання+найактивніші

ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ: (СЛАЙД 38)

  • Обов’язкове для всіх:
  1. Підготуватись до контрольної роботи.
  2. Написати листа про постать Шерлока Холмса. Ваше завдання: зацікавити цим твором.
  • За бажанням:
  1. Написати власне оповiдання - детектив.
  2. Думка в подарунок:

Написати есе-почування на тему:

 Насильство обертається проти насильства, а той, хто риє комусь яму, сам у неї потрапляє.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Садова Алла Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
3 липня 2018
Переглядів
6197
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку