9 клас
Урок 1
Дата:12.02.2021 р. Підпис вчителя:______________
Тема уроку: Транспорт України та його види.
Мета уроку: формувати знання учнів про особливості транспортного комплексу України; показати своєрідність окремих видів транспорту, засвоїти основні поняття з теми.
Засоби навчання: атлас, підручник, навчальний електронний посібник, карта «Транспортна система України», відео фрагменту: «Транспорт України», презентація.
Тип уроку: формування і застосування нових знань.
Терміни та поняття: «транспортний вузол», «транспортна магістраль», «обсяг перевезень», «вантажообіг», «пасажирооборот».
ХІД УРОКУ
І. Підготовка учнів до навчально- пізнавальної діяльності .
1 . Організація уваги і роботи учнів.
Інструктаж та перевірка наявності необхідних засобів навчання географії.
2. Повідомлення теми, завдань і переліку предметно - географічних компетентностей уроку.
3. Пояснення критеріїв контролю навчальної діяльності учнів.
На уроці діє система накопичення балів-сума балів,зароблених учнями під час поточного контролю навчальних досягнень за минулий урок та домашню роботу оцінюється від 1-12 балів; виконання навчальних завдань у процесі вивчення нового матеріалу оцінюється від 1 до 6-ти балів. Кількість набраних балів фіксується упродовж уроку. Сумарна кількість балів визначить оцінку, яку отримують учні за урок.
ІІ. Мотивування навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Ви вже знаєте, що господарство будь-якої країни не може розвиватися без розвинутої інфраструктури і тут дуже важливим є наскільки розвинутий транспорт. Транспорт образно називають «кровоносною системою» економіки країни. Розміщення України на перетині шляхів з Європи в Азію та наявність власних родовищ нафти і газу стало передумовою формування мережі нафто - і газопроводів. А необхідність тримати зв'язок з іншими країнами світу вплинуло на розвиток повітряного транспорту. Більшість із вас, безумовно, користувалася послугами різних видів транспорту, тому ви легко дасте відповіді на таке питання:
• Яку роль відіграє транспорт у житті людей?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Актуалізація почуттєвого та практичного досвіду і знань учнів.
Бесіда на тему: «Наш географічний досвід».
2.Сприймання та початкове усвідомлення географічних понять.
Пояснення вчителя з елементами демонстрування: «Види транспорту».
Завдяки рівнинній території в Україні добре розвинена транспортна мережа. За географічним положенням Україна перебуває в дуже вигідних умовах. Цей факт впливає на розвиток її господарства.
Розгляньмо основні особливості транспортної мережі України.
Перегляд відео фрагменту: «Транспорт України»
Завдання учням: Характеристика основних видів транспорту України
Назва виду транспорту |
Особливості |
Переваги |
Недоліки |
Основні види вантажів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вибіркова перевірка результатів роботи учнів у зошитах.(1-12 балів)
3. Формування основних географічних понять. Усвідомлення й осмислення учнями географічних причинно-наслідкових зв’язків і розкриття суті географічних об'єктів вивчання
Робота з текстом підручника.(прочитати та сформувати дифініції)
Завдання транспортної системи — забезпечення стійких зв’язків між окремими галузями й районами країни, своєчасне й повне задоволення потреб господарства й населення у перевезеннях.
Транспортна система — це сукупність усіх видів транспорту, пов’язаних між собою з метою задоволення потреб населення і держави в перевезеннях пасажирів і вантажів. Вона містить у собі транспортні пункти (станції, пристані, аеропорти), транспортні вузли й транспортні магістралі.
Транспортний вузол — це населений пункт, у якому сходяться кілька видів транспорту і здійснюється обмін вантажами між ними.
Завдання:знайти на карті найбільші транспортні вузли України.
Вантажообіг — показник обсягу роботи транспорту з перевезення вантажів, що обчислюється як добуток кількості перевезених вантажів (т) на відстань певного перевезення (км).
Пасажирооборот — показник обсягу пасажирських перевезень транспорту, обчислюваний як добуток кількості пасажирів на відстань перевезення.
4. Виявлення зворотного зв’язку між учнями та вчителем:
Завдання: Встановіть відповідність між поняттям і визначенням:
|
А) показник обсягу роботи транспорту з перевезення, що обчислюється як добуток кількості перевезених вантажів (т) на відстань певного перевезення (км). |
2. Транспортний вузол |
Б) показник обсягу пасажирських перевезень транспорту, обчислюваний як добуток кількості пасажирів на відстань перевезення. |
3. Завдання транспортної системи |
В)сукупність усіх видів транспорту, пов’язаних між собою з метою задоволення потреб населення і держави в перевезеннях пасажирів і вантажів |
4. Вантажообіг |
Г) забезпечення стійких зв’язків між окремими галузями й районами країни, своєчасне й повне задоволення потреб господарства й населення у перевезеннях |
|
Д) населений пункт, у якому сходяться кілька видів транспорту і здійснюється обмін вантажами між ними |
(1-В; 2-Д; 3-Г; 4-А)
Вибіркова перевірка результатів роботи учнів у зошитах.(1-4 балів)
ІV. Узагальнення і систематизування географічних знань і вмінь учнів.
V. Коментоване пояснення домашнього завдання.
VІ. Підбиття підсумку уроку.
Учитель оцінює роботу учнів на уроці, коментує оцінки.
Література
1.Вішнікіна Л. П. Компетентнісне навчання географії в основній школі: монографія / Л. П. Вішнікіна. – Полтава: ТОВ «АСМІ», 2017. – 407 с.
2. Географія : Довідник/ Й. Р. Гілецький, Р.Р. Сливка, М. М. Богович. – Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2009.-480 с.: іл.
3. Географія : підруч. Для 9-го кл. загальноосвіт. Навч. Закл. / В.Ю. Пестушко, Г.Ш. Уварова, А. І. Довгань.-Київ: Генеза,2017.-272 с. : іл..
4. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти : затв. пост. Кабінету Міністрів України від 23 листоп. 2011 р. № 1392 // Урядовий кур’єр. – 2012. – № 5. – С. 9–16.
5. Загальна методика навчання географії: Підручник [з грифом МОНМС України] / О. М. Топузов, В.М. Самойленко, Л.П. Вішнікіна. – К.: ДНВП "Картографія", 2012. – 512 с.
6. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2020/geografiya-6-9-14.07.2017.pdf
7. Пелагейченко М. Л. Урок твоєї мрії: плануймо, мотивуємо, проводимо. – Х. Вид. група «Основа», 2020.-112 с. –(Серія «Нові формати освіти»).
8.Про вищу освіту: Закон України : офіц. вид. станом на 1.07.2014 р. // Голос України. 2014. – 6 серп. ; Офіційний вісник України. – 2014. – № 63.