Тема. Туве Янсон «Капелюх чарівника». Персонажі твору, втілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей.
Мета: навчальна: закріпити знання учнів про творчість Т.Янсон; систематизувати вивчене на попередніх уроках; формувати навички виразного читання та аналізу тексту; повторити поняття про персонажів і героїв літературного твору (головних та другорядних);
розвивальна: формувати практичні вміння аналізувати сюжет твору; уміння характеризувати героїв; вдосконалювати навички зв`язного мовлення (усного та письмового) у власних висловлюваннях; розвивати образне мислення, творчу уяву,
виховна: виховувати розуміння ролі сім’ї та дружби в житті людини, прагнення до збереження сімейних цінностей, щирість почуттів, кращі моральні цінності.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: презентації, роздатковий матеріал (робочі картки), ілюстрації до творів, комікси.
Світ моїх Мумі-тролів – це світ, за яким у
глибині душі тужить кожен із нас…
Туве Янсон
Хід уроку:
І.Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку
Вчитель. Впевнена, що почуте і побачене на минулих уроках про відому казкарку Туве Янсон і її героїв запам`яталось та захопило вас. Сьогодні ми підведемо підсумки вивченого на попередніх уроках та поговоримо ще на одну тему. А яку саме, давайте здогадаємось.
1.Інтерактивна вправа «Впізнай героя»
2. І/А вправа «Відгадай слово» (на дошці записані літери різними кольорами, з яких треба скласти слова Доброта, щирість, сім я
3. Проблемні питання:
ІІІ.Актуалізація опорних знань
1.Пригадаємо вивчене про казкарку: Створення сенкану
2. Теорія літ-ри:
КАЗКА – твір з вигаданим сюжетом, у якому наявні чарівні, фантастичні елементи.
Повість – прозовий твір, який має більший, ніж оповідання, обсяг. У повісті зазвичай змальовано низку подій із життя головного героя й детально зображено пов’язаних з ним другорядних персонажів.
ІV.Сприйняття та засвоєння нввчального матеріалу. Формування вмінь та навичок
Виконання різнорівневих завдань учнями у робочих картках
V Після завдання 6 фізхвилинка:
1. літ.д-т «Так-ні» (руки догори - присідають)
2. Малюнок на дошці портрети персонажів:Знайдіть опис Мумі-троля після перетворення
У чарівному капелюсі він перемінився на чудернацьке звірятко. Усе, що в ньому було кругленького, стало тонким, а все маленьке розрослося до неймовірних розмірів. Та найкумеднішим було те, що тільки він сам не знав, який у нього тепер вигляд.
– О, як ви здивувалися! – вигукнув Мумі-троль, невпевнено роблячи крок на своїх довгих хитких ніжках. – Я – Король з Каліфорнії!
Який же ти Мумі-троль, – зневажливо пирхнула Хропся. – У Мумі-троля гарні маленькі вушка, а твої, глянь, які лапаті! Мумі-троль у відчаї схопився за голову і намацав велетенські пожмакані вуха. – Але ж я – Мумі-троль! – розпачливо заволав він. – Чому ви мені не вірите? – У Мумі-троля маленький зграбний хвостик, а твій – наче щітка! – наполягав Хропусь. О горе! Мумі-троль тремтячими лапками обхопив хвоста. – Очиська в тебе, мов тарілки! – додав Чмих. – У Мумі-троля очка маленькі й добрі! Завдання 7, 8
VІ. Підсумки уроку. Узагальнення вивченого:
Вчитель. Ми перегорнули останню сторінку чарівної повісті Туве Янсон. Я впевнена, що Ви подружилися з мешканцями квітучої Долини Мумі- тролів. Вони всі різні, але поєднує їх дружба, любов один до одного, щирість і добро
-Чого навчилися Ви у цих дивовижних істоток? ( Учні висловлюють свої думки )
Поясніть, як ви розумієте слова письменниці, що є епіграфом уроку:
«Світ моїх Мумі-тролів – це світ, за яким у глибині душі тужить кожен із нас…». Створений нею казковий світ – це сама усмішка дитинства, сповнена душевного тепла й довіри до життя.
У будинку мумі-тролів завжди дружно та весело, пахне оладками з малиновим варенням, ніхто нікого не повчає, усі уважні один до одного. У казковому домі живе любов, про яку не говорять, але яка відчувається в кожному доброму слові й учинках заради інших. Якщо комусь сумно або в когось трапилася біда, мумі-тролі та їхні друзі вирішують проблему спільно, але водночас не порушують право кожного на особисте життя, не вимагаючи зайвих пояснень.
У творі утверджується образ дому, який би хотілося мати всім — теплого, затишного, дружного, веселого. У сімейних стосунках, що існують поміж мумі-тролями, утверджуються цінності, які потрібні кожному: повага до Мами, котра всіх любить і про всіх дбає; авторитет Тата, слово якоіх> є законом для дітей; свобода й право дітей на свої інтереси і разом з тим їхня відповідальність за все, що відбувається в родині.
У сюжеті повісті «Капелюх Чарівника» одна чарівна подія нанизується на іншу. Протягом оповіді навіть серце злого Чарівника пом’якшується, І він порадував усіх своїми дивами. Повість завершується веселим бенкетом на честь знаходження Маминої торбинки, яскравим феєрверком і фокусами Чарівника. Згодом усе стихає... Мама і Мумі-троль повертаються до своєї домівки... І ми розуміємо, що в тому домі живе справжня родина!
VІІ. Домашнє завдання:Творча робота: Скласти правила щасливої родини разом з батьками.
РОБОЧА КАРТКА ______________________________
Завдання 1 Доведи, що твір «Капелюх чарівника» - повість – казка.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. Створи ланцюжок подій 1 розділу казки за малюнками
Завдання 3 Лото. Віднови правильну послідовність подій
№ 1. Діти вдень під час дощу грали в схованки |
№___Тільки Мумі – мама впізнала сина, й чари скінчилися, він став сам собою |
№__ Мумі-троль подумав, що то нова гра, став себе зневажливо характеризувати |
№ __Чарівний капелюх перетворив його на потвору, але він цього не знав |
№__ Друзі не впізнали його |
№ __Троля ніхто не знайшов, і він з’явився сам |
№ __ Друзі образилися за Мумі – троля й накинулися з кулаками на незнайомця |
№ __Троль сховався під капелюхом |
Завдання 4 Охарактеризуй світ дорослих і дітей
Діти
Завдання 5. Мислительний тренінг.
Розподіли героїв на головних і другорядних, заповнивши таблицю
Персонажі казки «Капелюх чарівника»
|
|
Головні |
Другорядні |
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 6. Працюємо над теорією літератури. Заповни табличку і визнач художні засоби, які використала письменниця
Приклади |
Худ.засоби |
Пустопорожня (газета), мужній (вигляд), бурхливу (юність) |
|
Одного тихого теплого дня, коли над Долиною сіяв літній дощик… |
|
Усе, що в ньому було кругленького, стало тонким, а все маленьке розрослося до неймовірних розмірів… |
|
Гнати в шию, лягти покотом від сміху, не на жарт, до пуття |
|
О горе! Хай знає! Троє проти одного – несправедливо! |
|
Обертаючись, мов пропелер, наче очі диких звірів |
|
Завдання 7. Впізнай за малюнками фрагмент тексту __________________________
Чому Мама і Тато Мумі – троля дуже серйозно поставилися до подій , пов’язаних з чарівним капелюхом, і вирішили позбутися його ?
_____________________________________________________________________________
Я хотів би, щоб мій дім був схожий на дім мумі – тролів, тому що…