Урок на тему Туве Янсон «Капелюх чарівника»."Персонажі твору, втілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей"

Про матеріал
Мета уроку: навчальна: закріпити знання учнів про творчість Т.Янсон; систематизувати вивчене на попередніх уроках; формувати навички виразного читання та аналізу тексту; повторити поняття про персонажів і героїв літературного твору (головних та другорядних) за допомогою картки, яку учні заповнюють протягом уроку
Перегляд файлу

Тема. Туве Янсон «Капелюх чарівника». Персонажі твору, втілення в них  ідей доброти, щирості, сімейних цінностей.

Мета: навчальна: закріпити знання учнів про творчість Т.Янсон; систематизувати  вивчене на попередніх уроках; формувати навички виразного читання та аналізу тексту; повторити поняття про персонажів і героїв літературного твору (головних та другорядних);

розвивальна: формувати практичні вміння аналізувати сюжет твору; уміння характеризувати героїв; вдосконалювати навички зв`язного мовлення (усного та письмового) у власних висловлюваннях; розвивати образне мислення, творчу уяву,

 виховна: виховувати розуміння ролі сім’ї та дружби в житті людини, прагнення до збереження сімейних цінностей, щирість почуттів, кращі моральні цінності.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: презентації, роздатковий матеріал (робочі картки), ілюстрації до творів, комікси.

 

Світ моїх Мумі-тролів – це світ, за яким у

глибині душі тужить кожен із нас…

Туве Янсон

Хід уроку:

І.Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

Вчитель. Впевнена, що почуте і побачене на минулих уроках про відому казкарку Туве Янсон і її героїв запам`яталось та захопило вас. Сьогодні ми підведемо підсумки вивченого на попередніх уроках та поговоримо ще на одну тему. А яку саме, давайте здогадаємось.

 

1.Інтерактивна вправа «Впізнай героя»

  • Схожий на біленького бегемотика, який встав на задні лапи. Любить справедливість, чесність. Це узагальнений образ всіх дітей, які живуть на світі. (Мумі – троль)
  •  Любить танцювати, крутитись перед дзеркалом і навішувати на себе різні прикраси. (Хропся)
  • Завжди готова прийняти нових друзів улюбленого сина, нагодувати їх, пригорнути, заспокоїти, сказати добре, лагідне слово…». (Мумі – мама)
  • Зовні схожий на Мумі-троля, але змінює колір відповідно до настрою. Дуже любить бути як головою так і секретарем на різних зборах. Дуже серйозний… Хропусь
  • Нюхмумрик – Постійний шукач пригод. Любить грати на губній гармошці. Не любить табличок, які щось забороняють. Кожного літа відвідує Мумі-дол.
  • Гемуль – досить занудний. Любить командувати і ніколи не визнає своїх помилок. Колекціонує марки та рідкісних комах…
  • Має золоті руки, він збудував блакитний будиночок. Він із великою повагою ставиться до Мумі-мами, для нього її слово – закон. Пише цікаві мемуари. (Мумі – тато)

 

2. І/А вправа «Відгадай слово» (на дошці записані літери різними кольорами, з яких треба скласти слова                                       Доброта, щирість, сім я

 

3. Проблемні питання:

  • Чи притаманні ці цінності нашим персонажам?
  • Чи є ці цінності у Т.Янсон?  Доведіть

 

 

ІІІ.Актуалізація опорних знань

1.Пригадаємо вивчене про казкарку: Створення сенкану

2. Теорія літ-ри:

КАЗКА – твір з вигаданим сюжетом, у якому наявні чарівні, фантастичні елементи.

Повість  – прозовий твір, який має більший, ніж оповідання, обсяг. У повісті зазвичай змальовано низку подій із життя головного героя й детально зображено пов’язаних з ним другорядних персонажів.

ІV.Сприйняття та засвоєння нввчального матеріалу. Формування вмінь та навичок

Виконання різнорівневих завдань учнями у робочих картках

V Після завдання 6 фізхвилинка:

1. літ.д-т «Так-ні» (руки догори - присідають)

2. Малюнок на дошці портрети персонажів:Знайдіть опис Мумі-троля після перетворення

У чарівному капелюсі він перемінився на чудернацьке звірятко. Усе, що в ньому було кругленького, стало тонким, а все маленьке розрослося до неймовірних розмірів. Та найкумеднішим було те, що тільки він сам не знав, який у нього тепер вигляд.

– О, як ви здивувалися! – вигукнув Мумі-троль, невпевнено роблячи крок на своїх довгих хитких ніжках.           – Я – Король з Каліфорнії!

Який же ти Мумі-троль, – зневажливо пирхнула Хропся. – У Мумі-троля гарні маленькі вушка, а твої, глянь, які лапаті! Мумі-троль у відчаї схопився за голову і намацав велетенські пожмакані вуха. – Але ж я – Мумі-троль! – розпачливо заволав він. – Чому ви мені не вірите? – У Мумі-троля маленький зграбний хвостик, а твій – наче щітка! – наполягав Хропусь. О горе! Мумі-троль тремтячими лапками обхопив хвоста. – Очиська в тебе, мов тарілки! – додав Чмих. – У Мумі-троля очка маленькі й добрі!                                                            Завдання 7, 8

VІ. Підсумки уроку. Узагальнення вивченого:

Вчитель. Ми перегорнули останню сторінку чарівної повісті Туве Янсон. Я впевнена, що Ви подружилися з мешканцями квітучої Долини Мумі- тролів. Вони всі різні, але поєднує їх дружба, любов один до одного, щирість і добро

-Чого навчилися Ви у цих дивовижних істоток? ( Учні висловлюють свої думки )

Поясніть, як ви розумієте слова письменниці, що є епіграфом уроку:

«Світ моїх Мумі-тролів – це світ, за яким у глибині душі тужить кожен із нас…». Створений нею казковий світ – це сама усмішка дитинства, сповнена душевного тепла й довіри до життя.

У будинку мумі-тролів завжди дружно та весело, пахне оладками з малиновим варенням, ніхто нікого не повчає, усі уважні один до одного. У казковому домі живе любов, про яку не говорять, але яка відчувається в кожному доброму слові й учинках заради інших. Якщо комусь сумно або в когось трапилася біда, мумі-тролі та їхні друзі вирішують проблему спільно, але водночас не порушують право кожного на особисте життя, не вимагаючи зайвих пояснень.

У творі утверджується образ дому, який би хотілося мати всім — теплого, затишного, дружного, веселого. У сімейних стосунках, що існують поміж мумі-тролями, утверджуються цінності, які потрібні кожному: повага до Мами, котра всіх любить і про всіх дбає; авторитет Тата, слово якоіх> є законом для дітей; свобода й право дітей на свої інтереси і разом з тим їхня відповідальність за все, що відбувається в родині.

У сюжеті повісті «Капелюх Чарівника» одна чарівна подія нанизується на іншу. Протягом оповіді навіть серце злого Чарівника пом’якшується, І він порадував усіх своїми дивами. Повість завершується веселим бенкетом на честь знаходження Маминої торбинки, яскравим феєрверком і фокусами Чарівника. Згодом усе стихає... Мама і Мумі-троль повертаються до своєї домівки... І ми розуміємо, що в тому домі живе справжня родина!

 

VІІ. Домашнє завдання:Творча робота: Скласти правила щасливої родини разом з батьками.

РОБОЧА КАРТКА ______________________________

Завдання 1 Доведи, що твір «Капелюх чарівника» - повість – казка.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 2. Створи ланцюжок подій 1 розділу казки за малюнками

437

 

Завдання 3 Лото. Віднови правильну послідовність подій

№ 1. Діти вдень під час дощу грали в схованки

№___Тільки Мумі – мама  впізнала сина, й чари скінчилися, він став сам собою

№__ Мумі-троль подумав, що то нова гра, став себе зневажливо характеризувати

№ __Чарівний капелюх перетворив його на потвору, але він цього не знав

№__ Друзі не впізнали його

№ __Троля ніхто не знайшов, і він з’явився сам

№ __ Друзі образилися за Мумі – троля й накинулися з кулаками на незнайомця

№ __Троль сховався під капелюхом

 

Завдання 4 Охарактеризуй світ дорослих і дітей

    

 Діти

 

 

 

 

 

 

 

 

                    

 

 

 

 

http://img1.liveinternet.ru/images/attach/c/4/79/513/79513729_large_x_6324f7a4.jpgЗавдання 5.  Мислительний тренінг.

Розподіли героїв на головних і другорядних, заповнивши таблицю

Персонажі казки «Капелюх чарівника»

 

Головні

Другорядні

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 6. Працюємо над теорією літератури. Заповни табличку і визнач художні засоби, які  використала письменниця

 

Приклади

Худ.засоби

Пустопорожня (газета), мужній (вигляд), бурхливу (юність)

 

Одного тихого теплого дня, коли над Долиною сіяв літній дощик…

 

Усе, що в ньому було кругленького, стало тонким, а все маленьке розрослося до неймовірних розмірів…

 

Гнати в шию, лягти покотом від сміху, не на жарт, до пуття

 

О горе! Хай знає! Троє проти одного – несправедливо!

 

Обертаючись, мов пропелер, наче очі диких звірів

 

 

 

Завдання 7. Впізнай за малюнками  фрагмент тексту  __________________________

             6                   

Чому Мама і Тато  Мумі – троля  дуже серйозно поставилися до подій , пов’язаних з чарівним капелюхом, і вирішили позбутися його ?

_____________________________________________________________________________

  • Завдання 8. Продовж речення: Казка змусила мене замислитися над тим…

 

C:\Documents and Settings\Admin.MICROSOF-EA64C3\Рабочий стол\Moomin_Valley_1024.jpg Я хотів би, щоб мій дім був схожий на дім мумі – тролів, тому що…

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мухоєдєнє Дайва Відманто
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Bilous Olena
    Чудова робота! Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 квітня 2020
Переглядів
43630
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку