ТИРЕ МІЖ ПІДМЕТОМ І ПРИСУДКОМ
Українська мова 8 клас
Мета: ознайомити восьмикласників з правилами вживання тире між підметом і присудком; формувати вміння знаходити та пояснювати вивчену пунктограму; розвивати вміння будувати речення з пропущеним дієсловом-зв’язкою, урізноманітнювати усне та писемне мовлення; виховувати любов до життя, до своєї країни, повагу до оточуючих.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
КОМПЕТЕНТНОСТІ: спілкування державною мовою,інформаційна компетентність, громадянська компетентність, навчання впродовж життя.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
Слайд 1 Уважно прочитайте текст. Про що йдеться в ньому?
Життя – це можливість,
Скористайся ним.
Життя – це краса,
Милуйся нею.
Життя – це мрія
Здійсни її.
Життя – це виклик,
Прийми його.
Життя – це повинність
Твоя насущна,
Виконай її.
Життя – це гра,
Стань гравцем.
Життя – це багатство,
Не розтрать його.
Життя – це кохання,
Насолоджуйся ним сповна.
Життя – це таємниця,
Пізнай її.
Життя – це король лиха
Побори все.
Життя – це пісня,
Доспівай її до кінця.
Життя – це боротьба
Стань борцем.
Життя – це прірва невідомого,
Ступи в неї, не боячись.
Життя – це фортуна,
Шукай цю мить.
Життя таке чудове,
Не згуби його,
Це твоє життя,
Борись за нього!
Визначте головну думку твору. Життя багатогранне, треба любити його у всіх його проявах.
Життя – це пізнання світу (П. Загребельний). (на дошці написати)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
IV. Повідомлення теми та мети уроку
V. Засвоєння нового матеріалу
1. Спостереження над мовою Слайд 3
Підкреслити головні члени речення, вказати, якими частинами мови вони виражені
Природа – наймудріший співрозмовник.
Три на п’ять — п’ятнадцять.
Добре працювати – багато хліба мати.
Зрадити душу – найнижче рабство (М. Луків).
Коровай – це щедрість нив.
Море тихе і спокійне.
2.Робота з підручником с.91 (розповісти за таблицею, коли тире не ставиться)
3. Гра "Знайди правило" Слайд 4
Україна – країна смутку і краси (С. Васильченко).
Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова (Панас Мирний).
Життя прожити — потоптати сум, єством своїм прославити Людину!
(А. М’ястківський).
Мова мамина свята (М. Адаменко).
Людське серце не камінь.
Найвище уміння — почати спочатку життя, розуміння, дорогу, себе (Л. Костенко).
у нього очі неначе волошки в житі (А.Головко).
5. КУЛЬТУРА СЛОВА (С. 93)
6. Вибіркова робота
(для груп: І – тире ставимо, ІІ – тире можемо ставити, можемо не ставити)
Україна розкішний вінок із рути та барвінку.
Україна дорога й близька моєму серцю.
У пісні і в труді я частка Батьківщини.
Мої літа не монотонні будні.
Я син свого часу і весь належу сучасникам своїм.
Сірим серпанком заслані поля.
Жити це лицедіяти: кожен з нас грає якусь роль.
Промені як вії сонячних очей.
Стояти над своїм життям велика честь
Наше завдання розробити проект
Соя, риба, виноград ось здоров’я заряд.
Слайд 5 (для перевірки)
Україна – розкішний вінок із рути та барвінку. Жити – це лицедіяти: кожен з нас грає якусь роль. Стояти над своїм життям – велика честь Наше завдання – розробити проект
|
Соя, риба, виноград – ось здоров’я заряд. Україна дорога й близька моєму серцю. У пісні і в труді я частка Батьківщини. Мої літа не монотонні будні.
Сірим серпанком заслані поля.
|
8. Робота в парах
Складіть прислів’я. Назвіть речення, у яких тире між підметом і присудком не обов’язкове.
Діти |
щастя заслужити. |
З правдою дружити |
не воювати. |
Сиротою жити |
ясні зірки, світять і радують у темну ніч. |
Бджола |
квіти життя. |
Малі дітки |
сльози лити. |
Спати |
не хліб. |
Дощ у жнива |
відома трудівниця. |
Бублик |
як п’яте колесо до воза. |
Слайд 6 (для перевірки)
Діти – квіти життя.
З правдою дружити – щастя заслужити.
Сиротою жити – сльози лити.
Бджола – відома трудівниця.
Малі дітки – ясні зірки, світять і радують у темну ніч.
Спати – не воювати.
Дощ у жнива як п’яте колесо до воза.
Бублик не хліб.
1) Інформаційна хвилинка
- Діти, яку подію відзначають в Україні 21 листопада? (21 листопада - День Гідності та Свободи)
- Що ви знаєте про цю сторінку нашої історії?
- 21 листопада 2020 року, відповідно до Указу Президента України від 13.11.2014 №872/2014, в Україні відзначається День Гідності і Свободи.
Метою запровадження пам’ятної дати стало утвердження в Україні ідеалів свободи і демократії, збереження та донесення до сучасного і майбутніх поколінь об’єктивної інформації про доленосні події в Україні початку XXI століття, а також віддання належної шани патріотизму й мужності громадян, які восени 2004 року (Свято Свободи) та у листопаді 2013 року — лютому 2014 року (Революція Гідності) постали на захист демократичних цінностей, прав і свобод людини і громадянина, національних інтересів нашої держави та її європейського вибору.
Революція Гідності – подія в історії сучасної України, яка змінила життя багатьох українців, їхнє бачення світу і себе у ньому.
Саме шість років тому – 21 листопада – в Києві почалися студентські акції протесту, спричинені несподіваним одностороннім рішенням влади відкласти підписання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Після жорстокого побиття студентів та розгону Євромайдану, мирний протест переріс у масові зібрання – щотижневі віче для підтвердження своїх поглядів, громадського спротиву – та постійні сутички між протестувальниками та спецпризначенцями, наслідком яких стала трагічна загибель понад 100 людей – Героїв Небесної Сотні…
«Революція Гідності» – так назвуть згодом «Євромайдан» – об’єднала весь український народ навколо високої мети – відстоювання незалежності України, її розвитку в європейському співтоваристві, захисту демократичних цінностей, прав і свобод людини і громадянина, досягнення гідного рівня життя й праці.
Відеоурок О.Авраменка про Євромайдан та Революцію гідності (див.додаток)
Словникова робота
Євромайдан
Революція гідності
Небесна Сотня
День Гідності та Свободи
Гідність – це самовідчуття людиною своєї цінності з урахуванням цінності інших.
Гідність – це сукупність рис, що характеризують позитивні моральні якості людини.
Синоніми: достоїнство, самоповага, гордість…
5) «Словник священних слів»
«Якби я задався метою скласти «Словник священних слів»…»
(Честь, гідність, свобода, рідна мова, Батьківщина, Україна, повага, працелюбність, справедливість, незалежність…)
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання. Параграф 34, вправи 8