Даний матеріал є конспектом уроку. Розробка уроку ознайомить учнів з розвитком фізики та із застосуванням новітніх матеріалів та технологій у виробництві
Творці фізичної науки.
Що після себе на світі лишаємо?
Мета.
Освітня. Ознайомити учнів з розвитком фізики, із застосуванням новітніх матеріалів та технологій у виробництві, формувати інтерес до вивчення фізики; розширювати кругозір учнів.
Розвиваюча. Формувати медіа та комп’ютерні навички; розвивати логічне та алгоритмічне мислення, самостійність мислення.
Виховна. Виховувати ціннісне ставлення до людей, патріотизм.
Тип уроку. Комбінований.
Матеріали для роботи з учнями.
План
3. Творці фізичної науки, внесок українських учених.
4. Домашнє завдання.
1. Організаційна частина.
2. Розвиток фізики як науки.
Для чого потрібні людству фізика й інші природничі науки? Учені не завжди про це замислюються - їм просто дуже цікаво розгадувати загадки природи. Але наука вимагає чималих коштів, і ці кошти знаходяться: їх виділяють і держави, і приватні компанії. Навіщо? Відповідь проста: наука приносить величезну користь! Справді, дивно було б людям, що проникнули в таємниці атомного ядра, жити в печерах й освітлювати ці печери вогнем. Врешті-решт, всі наукові відкриття мають служити для поліпшення життя людей.
Історія фізики тісно пов'язана з історією суспільства. Це цілком природно, оскільки фізика як будь-яка наука є важливої складової культури, а науковий розвиток, безумовно, визначається розвитком цивілізації в цілому. У зв'язку із цим розвиток фізики визначається розвитком як матеріальної культури, так і загальної, духовної культури. Відзначимо, що духовна культура повинна розумітися в самому широкому змісті, тобто містити в собі утворення, ідеологію, державний устрій. Зв'язок фізики з розвитком суспільства простежується протягом всієї історії розвитку цивілізації. Цей зв'язок не завжди носить однозначний характер, що обумовлено, насамперед, природним відставанням реалізації тих або інших можливостей від потреб суспільства. З іншого боку, на певних стадіях фізика як потужна галузь дерева цивілізації починає розвиватися вже по своїх власних законах, слабко пов'язаним з розвитком суспільства в цілому. У таблиці представлений хронологічний зв'язок основних етапів розвитку фізики й суспільства.
Таблиця. Хронологія розвитку культури й фізики
Період |
Матеріальна культура |
Духовна культура |
Фізика |
до 6 в. до н.е. |
|
Панування релігії |
|
6-4 в.в. до н.е. |
Розвиток продуктивних сил |
Зародження “чистих наук” |
Нагромадження спостережень |
4 в. до н.е. - 2 в |
|
Розвиток філософії. Виділення конкретних наук |
Поява натурфілософії. Зародження механіки й оптики |
3 - 12 в.в. |
Занепад у Європі Розвиток в арабському світі |
Панування нових религий |
Занепад у Європі. Розвиток в арабському світі. |
13 -16 в.в. |
Промислова революція Географічні відкриття |
Університети. Ренесанс. Система Коперника. |
Зародження експериментальної фізики |
17 - 18 в.в. |
Зростання промислового виробництва |
Буржуазні революції Академії наук |
Створення класичної механіки |
19 в. |
Промислова революція |
Розвиток демократичних поглядів |
Становлення класичної фізики |
Кінець 19 - початок 20 в. |
|
|
Революційні відкриття |
20 в. |
Науково-технічна революція |
Розвиток демократії Поява тоталітаризму |
Розвиток квантової, ядерної фізики |
3. Творці фізичної науки, внесок українських учених.
4. Домашнє завдання.
Початковий рівень
1. Які з перелічених слів виражають фізичні явища:
а) випаровування; б) об’єм; в) термометр; г) залізо?
2.Яку фізичну величину вимірюють у м3:
а) об’єм; б) масу; в) швидкість; г) площу?
3) Яким фізичним явищем є спів жайворонка:
а) механічним; б) тепловим; в) звуковим; г) світловим?
Середній рівень
4. Який об’єм кабінету фізики, якщо його довжина 12м., ширина 6м., висота 3,5м?
а) 22,5м; б) 294м3; в) 294м; г) 294м2.
5.Яка ціна поділки мензурки:
а) 50 мл; б) 25 мл; в) 250 мл; г) 300 мл.
6. Яке з поданих тверджень є правильним?
а) Сонце – це фізична величина; б) термометр – це фізичний прилад;
в) мідь – це фізичне тіло; г) телевізор – це фізичне явище.
Достатній рівень
7. Перевести в см³: 36 м³; 1450 дм³; 678 мм³.
8. Оцініть довжину бруска, зображеного на рисунку:
а) близько 4,75 см; б) близько 720 мм;
в) близько 475 мм; г) близько 7,2 мм.
Високий рівень
9. Як визначити площу зовнішньої поверхні дна склянки, скориставшись сторінкою зошита в клітинку.
10. Воду із посудини, що має форму куба з ребром 2 м, перелили в циліндричну посудину діаметром 2 м. Якої висоти буде шар води в циліндрі?