Знайомимо учнів з групами тварин за способом живлення, вчимося встановлювати взаємозв'язок між рослиною, твариною, людиною; вчимося визначати групи тварин за основними ознаками. Виховуємо любов до навколишнього, бажання берегти і захищати "братів наших менших".
Методична розробка уроку з природознавства
по темі
«Чим живляться тварини. Травоїдні, хижі та всеїдні тварини.
Ланцюги живлення. Охорона тварин»
(2 клас)
Підготувала вчитель початкових класів
Потьомкіна Тетяна Олександрівна
Тема уроку. Чим живляться тварини. Травоїдні, хижі та всеїдні тварини. Ланцюги живлення. Охорона тварин
Мета уроку. Познайомити учнів з групами тварин за способом живлення; вчити встановлювати взаємозв’язки між рослиною, твариною, людиною; закріплювати знання і вміння визначати групи тварин за основними ознаками; розвивати логічне мислення через завдання на порівняння, доведення; виховувати любов до навколишнього, бажання берегти і захищати «братів наших менших», чути і сприймати красу поетичного слова.
Обладнання: картки-малюнки тварин; схема поділу тварин за способом живлення; таблиці «Червона книга України. Тварини», збірка віршів Т.Г.Шевченка «Кобзарик», « Тече вода з-під явора»
Вид уроку: комбінований
Хід уроку
І.Організація класу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
- Витягнувши картку, назвати тварину і до якої групи вона належить, закріпити до потрібної групи.
(Курка, дятел, муха, метелик, карась, лось, свиня, зебра)
В рядках вірша почути назву тварини, визначити до якої групи вона належить?
* Світає,
Край неба палає;
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає.
* Тече вода із-за гаю
та попід горою.
Хлюпочуться качаточка
поміж осокою.
*Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть.
* Встала весна, чорну землю
Сонну розбудила.
Уквітчала її рястом, барвінком укрила.
І на полі жайворонок,
соловейко в гаї
Землю, убрану весною,
Вранці зустрічають.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети уроку.
Діти, ми вже знаємо, що тварини - це частина живої природи.
(Росте, дихає, має потомство, живиться, помирає)
Сьогодні ви дізнаєтесь про те, на які групи діляться тварини за способом живлення.
ІY. Опрацювання нового матеріалу
Тварини
всеїдні хижі травоїдні (рослиноїдні)
Олень. Поживою для мене є трав’яниста і дерев’яниста рослинність – чагарники, гриби, лишайники. Узимку я поїдаю лише пагони дерев та сухі трави. Часом виходжу на поле поласувати озимою або ж сіном, що спеціально для мене заготовляють у мисливських господарствах. Так само живляться і косуля, лань, лось, зайчик. Ми належимо до травоїдних.
Вчитель. Як називається ця група тварин? Хто належить до цієї групи?
Лисиця. Живлюсь я взимку найчастіше мишами, зайчатиною, улітку – комахами, жуками, личинками хрущів. Я виходжу на полювання здебільшого вночі. Завдяки своєму тонкому нюху і слуху я визначаю, де є пожива.
До жертви підходжу нечутно. До моєї групи належать вовк, орел, ящірка, гадюка, щука. Ми – хижі тварини.
Вчитель. Як називається ця група тварин? Хто належить до цієї групи?
Ведмідь. Я справжній хижак: великий, сильний. Люблю рибу, м'ясо. Але якщо зустрінеться мені бджолине дупло чи кущ малини – не омину, обов’язково поласую. Білка, дика свиня, їжак і я належимо до групи всеїдних тварин.
Вчитель. Як називається ця група тварин? Хто належить до цієї групи?
Фізкультхвилинка
Висновок:Отже, між рослинами, тваринами і людиною існує постійний тісний взаємозв’язок. У природі все взаємопов’язане. (слайд 2)
Висновок: зверніть увагу на першу ланку ланцюжка живлення в першому і другому випадках. Що є першою ланкою? (Рослини) Отже, запам’ятайте, рослини є основою ланцюга живлення і з них він завжди починається.(слайд 3)
Y. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Колективне складання ланцюгів живлення. Практичне виконання завдань
(з поданих малюнків скласти ланцюгів живлення)
- пшениця, миша, гадюка, орел – всі разом;
- гілка верби, косуля, вовк – складає група, разом перевіряємо
(слайди 4,5)
2. Розв’язування проблемної ситуації
У дідуся Максима гарний великий сад. Сюди прилітали різні птахи. Але найчастішим гостем був дятел. Одного разу на околицю села приїхали екскаватори. Почали будувати аеродром. Незабаром шум літаків було чутно на кілька кілометрів довкола. Якось дідусь оглядав сад. Він побачив страшну картину: почали сохнути дерева…
- Як ви гадаєте, чому гинули дерева?
- Складіть ланцюг живлення за даною ситуацією.
(Сад, птахи, людина, гусінь, сухі дерева) (слайд 6)
YІ. Робота з природоохоронної діяльності.
- Отже, ви побачили, що інколи з байдужості або необачності людина може нанести природі невиправну шкоду. На щастя, не всі люди байдужі до проблем навколишнього. Більшість з нас любить природу, але мало любити, треба допомагати, турбуватися про навколишнє, берегти природу. Ми знаємо, що саме з такою метою було створено Червону книгу. Більш докладніше про це нам розкажуть наші Всезнайки.
(слайд 8)
Я зірвав квітку – і вона загинула,
Я спіймав метелика – і він умер у мене на долоні,
І тоді я зрозумів, що торкнутися краси,
Можна тільки серцем.
Метелика ловити я не хочу:
Він – квітка сонця, хай живе собі.
Хай крильцями барвистими тріпоче,
Щоб весело було мені й тобі.
І квітку лісову не стану рвати,
Її додому я не понесу,
Бо дома їй джмеля не погойдати
І не попити ранками росу.
І ні стеблинку, гілку чи травинку
Я не ображу: це страшенний гріх!
Бо в кожній з них живе тремка живинка,
Що світиться довірою до всіх.
YІІ. Підсумок уроку.
- Тож, діти, давайте пам’ятати про довіру всього живого до людини, як найсильнішої, найрозумнішої на планеті Земля. І в міру своїх сил допомагати тваринам, адже недарма їх називають «братами нашими меншими». А про менших треба піклуватися і допомагати їм.
Адже:
- Чи можуть рослини жити без тварин?
- Чи можуть жити тварини без рослин?
- Чому до тварин треба ставитися з любов’ю?
- Які існують групи тварин за способом живлення?
YІІІ. Домашня робота