Урок на тему "Чим живляться тварини. Травоїдні, хижі та всеїдні тварини. Ланцюги живлення. Охорона тварин"

Про матеріал

Знайомимо учнів з групами тварин за способом живлення, вчимося встановлювати взаємозв'язок між рослиною, твариною, людиною; вчимося визначати групи тварин за основними ознаками. Виховуємо любов до навколишнього, бажання берегти і захищати "братів наших менших".

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка уроку з природознавства

по темі

 

«Чим живляться тварини. Травоїдні, хижі та всеїдні тварини.

Ланцюги живлення. Охорона тварин»

(2 клас)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель початкових класів

                                             Потьомкіна Тетяна Олександрівна        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку. Чим живляться тварини. Травоїдні, хижі та всеїдні тварини. Ланцюги живлення. Охорона тварин

Мета уроку. Познайомити учнів з групами тварин за способом живлення; вчити встановлювати взаємозв’язки між рослиною, твариною, людиною; закріплювати знання і вміння визначати групи тварин за основними ознаками; розвивати логічне мислення через завдання на порівняння, доведення; виховувати любов до навколишнього, бажання берегти і захищати «братів наших менших», чути і сприймати красу поетичного слова.

Обладнання: картки-малюнки тварин; схема поділу тварин за способом живлення; таблиці «Червона книга України. Тварини», збірка віршів Т.Г.Шевченка «Кобзарик», « Тече вода з-під явора»

Вид уроку: комбінований

 

Хід уроку

І.Організація класу.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Фронтальне опитування
  • На  групи поділяються тварини за основними ознаками?
  • Які основні ознаки птахів?
  • Тварини якої групи мають 6 ніг?
  • До якої групи належать тигр, слон, собака?
  • На які підгрупи ділиться група звірів за способом проживання?
  1. Гра «Допоможи тваринам знайти свою групу»

-  Витягнувши картку, назвати тварину і до якої групи вона належить, закріпити до потрібної групи.

(Курка, дятел, муха, метелик, карась, лось, свиня, зебра)

  1. Поетична хвилинка

В рядках вірша почути назву тварини, визначити до якої групи вона належить?

* Світає,

Край неба палає;

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає.

* Тече вода із-за гаю

та попід горою.

Хлюпочуться качаточка

поміж осокою.

*Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть.

* Встала весна, чорну землю

Сонну розбудила.

Уквітчала її рястом, барвінком укрила.

І на полі жайворонок,

соловейко в гаї

Землю, убрану весною,

Вранці зустрічають.

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети уроку.

       Діти, ми вже знаємо,   що тварини  - це частина живої природи.

  • А які ознаки живої природи ?

(Росте, дихає, має потомство, живиться, помирає)

       Сьогодні ви дізнаєтесь про те, на які групи діляться тварини за способом живлення.

ІY. Опрацювання нового матеріалу

  1. Розповіді звірів (слайд1)

 

                                         Тварини

 

всеїдні                                 хижі                          травоїдні (рослиноїдні)

 

Олень. Поживою для мене є трав’яниста і дерев’яниста рослинність – чагарники, гриби, лишайники. Узимку я поїдаю лише пагони дерев та сухі трави. Часом виходжу на поле поласувати озимою або ж сіном, що спеціально для мене заготовляють у мисливських господарствах. Так само живляться і косуля, лань, лось, зайчик. Ми належимо до травоїдних.

Вчитель. Як називається ця група тварин? Хто належить до цієї групи?

 

Лисиця. Живлюсь я взимку найчастіше мишами, зайчатиною, улітку – комахами, жуками, личинками хрущів. Я виходжу на полювання здебільшого вночі. Завдяки своєму тонкому нюху і слуху я визначаю, де є пожива.

До жертви підходжу нечутно. До моєї групи належать вовк, орел, ящірка, гадюка, щука. Ми – хижі тварини.

Вчитель. Як називається ця група тварин? Хто належить до цієї групи?

 

Ведмідь. Я справжній хижак: великий, сильний. Люблю рибу, м'ясо. Але якщо зустрінеться мені бджолине дупло чи кущ малини – не омину, обов’язково поласую. Білка, дика свиня, їжак і я належимо до групи всеїдних тварин.

Вчитель. Як називається ця група тварин? Хто належить до цієї групи?

 

Фізкультхвилинка

 

  1. Обговорення життєвих ситуацій. Створення ланцюгів живлення.
    1. Настала зима. Усе замело снігом. Лісовим мешканцям дошкуляє холод і голод, важко знайти їжу. Холодно деревам і кущам. Маленький кущик весь тремтів від холоду. Йому стало дуже боляче. Він випрямився і побачив зайчика, який сидів поруч і гриз його гілочки. Раптом із-за куща вибігла руда лисиця. І не встиг зайчик оглянутися, як опинився  в гострих зубах хижака. У цей час лісом ішов мисливець. Лисячі сліди привели його до того місця, де відпочивала сита лисиця. Мисливець вистрелив. Лисиця стрепенулась і простягнулась мертвою на снігу.

 

  • Чим ласував зайчик?
  • Як втамувала голод лисиця?
  • Для чого потрібна лисиця мисливцеві?

 

Висновок:Отже, між рослинами, тваринами і людиною існує постійний тісний взаємозв’язок. У природі все взаємопов’язане. (слайд 2)

 

  1. На лузі зацвіли квіти. Прилетіла бджолина сім’я. солодкий нектар, який подарували бджілкам квіти, вони принесли у вулик і переробили на мед. У Маринки боліло горло. Дідусь пішов на пасіку і приніс онучці меду. Медом Маринка вилікувала горло.

 

  • Який ланцюжок живлення  між рослинами, тваринами і людиною можна встановити?

 

Висновок: зверніть увагу на першу ланку ланцюжка живлення в першому і другому випадках. Що є першою ланкою? (Рослини) Отже, запам’ятайте, рослини є основою ланцюга живлення і з них він завжди починається.(слайд 3)

 

Y.   Закріплення  вивченого матеріалу.

1. Колективне складання ланцюгів живлення. Практичне виконання завдань

(з поданих малюнків скласти  ланцюгів живлення)

- пшениця, миша, гадюка, орел – всі разом;

- гілка верби, косуля, вовк – складає група, разом перевіряємо

(слайди 4,5)

2. Розв’язування проблемної ситуації

    У дідуся Максима гарний великий сад. Сюди прилітали різні птахи. Але найчастішим гостем був дятел. Одного разу на околицю села приїхали екскаватори. Почали будувати аеродром. Незабаром шум літаків було чутно на кілька кілометрів довкола. Якось дідусь оглядав сад. Він побачив страшну картину: почали сохнути дерева…

- Як ви гадаєте, чому гинули дерева?

- Складіть ланцюг живлення за даною ситуацією.

(Сад, птахи, людина, гусінь, сухі дерева) (слайд 6)

 

YІ. Робота з природоохоронної діяльності.

           - Отже, ви побачили, що інколи з байдужості або необачності людина може нанести природі невиправну шкоду. На щастя, не всі люди байдужі до проблем навколишнього. Більшість з нас любить природу, але мало любити, треба допомагати, турбуватися про навколишнє, берегти природу. Ми знаємо, що саме з такою метою було створено Червону книгу. Більш докладніше про це нам розкажуть наші Всезнайки. 

 

  1. Виступ Всезнайок
  1. Усе частіше ми чуємо повідомлення про те, що деякі види тварин зникають або їм загрожує небезпека.
  2. У наш час з усіх кінців земної кулі лунають голоси охоронців природи, які з тривогою повідомляють про значне зменшення кількості тварин у природі. Багато тварин занесені до Червоної книги. Ця книга називається так тому, що червоний – колір небезпеки.
  3. У 1980 році вперше була надрукована Червона книга України. Зараз в нашій країні понад 130 видів тварин занесені до Червоної книги.
  4. Бездумне господарювання, надмірне і хижацьке полювання спричинило загибель та зменшення кількості таких диких тварин, як зубр, кіт лісовий, хохуля, тхір степовий (слайд 7)
  5. А дикий бик (тур) та дикий кінь (тарпан) зовсім зникли на Землі. А ще 200-400 років тому вони жили на території України

     (слайд 8)

 

  1. Читання вчителем вірша П.Гвездослава  (слайд 9)

 Я зірвав квітку – і вона загинула,

 Я спіймав метелика – і він умер у мене на долоні,

 І тоді я зрозумів, що торкнутися краси,

 Можна тільки серцем.

 

  1. Вірш А.Костецького «Не хочу»

 

Метелика ловити я не хочу:

 Він – квітка сонця, хай живе собі.

Хай крильцями барвистими тріпоче,

Щоб весело було мені й тобі.

 

І квітку лісову не стану рвати,

Її додому я не понесу,

Бо дома їй джмеля не погойдати

І не попити ранками росу.

 

І ні стеблинку, гілку чи травинку

Я не ображу: це страшенний гріх!

Бо в кожній з них живе тремка живинка,

Що світиться довірою до всіх.

 

YІІ. Підсумок уроку.

       - Тож, діти, давайте пам’ятати про довіру всього живого до людини, як найсильнішої, найрозумнішої на планеті Земля. І в міру своїх сил допомагати тваринам, адже недарма їх називають «братами нашими меншими». А про менших треба піклуватися і допомагати їм.

Адже:

  - Чи можуть рослини жити без тварин?

  - Чи можуть жити тварини без рослин?

  - Чому до тварин треба ставитися з любов’ю?

  - Які існують групи тварин за способом живлення?

 

YІІІ. Домашня робота

  • скласти і намалювати   ланцюжок живлення;
  • опрацювати самостійно статтю в підручнику по даній темі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
1 березня 2018
Переглядів
10434
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку