Тема: «У світі речей. Натюрморт у техніці пуантилізму»
Мета: поглибити знання учнів про натюрморт, його види та композицію в натюрмортах, ознайомити учнів із технікою пуантилізму, навчити виконувати натюрморт у техніці пуантилізму; розвивати аналітичне мислення, виховувати ціннісне ставлення до навколишнього світу, його різноманіття, розвивати творчі здібностей дітей засобами художньої виразності мистецтва; вчити розрізняти звучання натюрморту в залежності від техніки виконання, формувати естетичне ставлення до мистецтва.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку:
І. Організаційна частина
- Доброго дня всім. Погляньте у віконце! Нехай сонечко усміхнеться вам, а ви в свою чергу усміхніться один одному.
- Чи всі готові творчо працювати?
Девіз уроку:
Хочу знати!
Хочу вміти!
Хочу створити!
ІІ. Актуалізація опорних знань «Обери зайве»
Серед поданих робіт оберіть зайву. Чому ви так вирішили? Поясніть свій вибір. 1 ряд робіт (Натюрморт – зайвий серед 3 пейзажів)
2 ряд – (Натюрморт, виконаний простим олівцем (графіка) є зайвим серед живописних зображень натюрмортів)
ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми дізнаємось значно більше про натюрморт і виконаємо натюрморт у незвичайній техніці.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Натюрморт – (з фран.) «мертва натура» (з голл.) «тиха натура» (з англ.) «мовчазна натура».
Натюрморт – це жанр образотворчого мистецтва, у якому художники зображають будь-які предмети побуту, фрукти, забиту дичину, квіти тощо. Слово це французьке й перекладається буквально як «мертва природа».
Цікаво, що по-німецьки та по-англійськи натюрморт визначається точніше: як «тихе» або «нерухоме життя».
Перші натюрморти зустрічаються на фресках Стародавньої Греції та Стародавнього Риму.
Види натюрмортів
Натюрморти розрізняють:
за колоритом
теплий і холодний
за кольором
зближені, контрастні
за постановкою навчального завдання:
реалістичний декоративний творчий
Композиція (побудова художнього твору) в натюрмортах
менші – на передньому
2. Фасилітована бесіда за картиною Жоржа Сера «Неділя опівдні на острові Гранд-Жатт»
Алгоритм методу
І етап
1 запитання:
- Що відбувається на цій картині? (Кого або що зображено на картині?)
- Що ще відбувається на картині?
2 запитання:
- Що можно сказати про це зображення?
- Що ще ви тут помітили?
- Хто може щось додати?
- Хто може доповнити?
- Про що ще не говорили?
ІІ етап: запитання на аргументацію
— Що ти тут бачиш такого, що дозволяє тобі так думати?
Варіанти:
— Де ти це побачив?
— Як це можна зрозуміти з картини?
ІІІ етап. «Зондуючі» запитання
— Яку назву може мати картина?
— Хто її автор?
Якщо уважно придивитися, картина ( «Неділя опівдні на острові Гранд-Жатт» Жоржа Сера) створена за допомогою маленьких крапочок.
Ця техніка називається пуантилізм.
3. Ознайомлення з технікою пуантилізм
Пуантилізм (фр. Pointillisme, «крапочка») — стиль письма в живопису, який використовує чисті, незмішані на палітрі фарби, які наносять маленькими мазками прямокутної або круглої форми.
Наприкінці 19 ст. у Франції, художники відкрили новий унікальний спосіб створювати картини. При розгляданні, вони представляли собою велику кількість переплутаних крапочок різних кольорів. Якщо розглядати картину на відстані, то ці крапочки перетворюються на чарівні образи, що оживляють полотна пуантилістів. Винахідниками пуантилізму стали Жорж Сера і Поль Синьяк.
3. Перегляд відео про засновників пуантилізму
https://www.youtube.com/watch?v=UafNr3Foxxk
4. Перегляд зразків робіт для натхнення
5. Самостійна постановка натюрморту учнями, дотримуючись вивчених правил композиції
V. Практична діяльність
- Запрошую до роботи. Бажаю вам творчого натхнення.
Пояснення послідовності виконання завдання та поетапне виконання за вчителем
Словник
Композиція - побудова художнього твору
Пуантилізм (фр. Pointillisme, «крапочка») — стиль письма в живопису, який використовує чисті, незмішані на палітрі фарби, які наносять маленькими мазками прямокутної або круглої форми
Локальний колір – основний тон предмета
VІ. Підведення підсумків уроку.