Урок на тему "Управління конфліктами" призначений для вивчення дисципліни "Економіка".В даній темі розглянуті питання, присвячені конфліктам в нашому житті, причини конфліктів, види, та способи вирішення конфліктних ситуацій.
Тема: Управління конфліктами.
1.Природа конфлікту, його складові
2. Види, причини конфліктів
3.Способи вирішення конфліктів
Терміни: конфлікт, стреси, способи вирішення конфліктів
Питання для самостійного вивчення:
1.Стреси та фактори, що їх викликають, шляхи їх уникнення
Література:
Жигалов В.Т., Шимановська Л.М. «Основи менеджменту і управлінської діяльності», 1997
Кондратюк А.О. «Основи менеджменту», 1999
Хміль Ф.І. « Менеджмент»,1995
1.У процесі функціонування організації в ній обов′язково виникають конфліктні ситуації і конфлікти.
Конфліктна ситуація – це сформована обстановка, поява умов при якій можливе виникнення конфлікту. У випадку неправильних дій менеджерів конфліктної ситуації можуть перерости в конфлікти.
Конфлікт – протиріччя або незгода між двома конфліктуючими сторонами (окремими працівниками, групами) з яких -небудь проблем.
Як рушійна сила вони необхідні. Вони розвиваються за визначено схемою:
Поява причини- вираження (невдоволення) – пропозиції щодо усунення – невиконання пропозицій – конфлікт.
Розрізняють 4 основних типи конфліктів:
1)Внутрішньоособовий – коли до однієї людини висуваються суперечливі вимоги з приводу того, який повинен бути результат її праці, коли в працівника низький рівень задоволення від праці, невпевненість у собі чи в організації, часткою якої він є;
2)Міжособовий конфлікт – виявляється в боротьбі керівників за обмежені ресурси, капітал чи робочу силу за використання певного обладнання, за схвалення певних ідей;
3)Між особистістю і групою – коли очікування групи знаходять в суперечності з очікуваннями окремої особистості, коли особистість займе позицію , що відрізняється від позиції групи, коли керівник змушений застосовувати дисциплінарні методи, які можуть бути непопулярними серед підлеглих, тоді група може нанести зустрічний удар – змінити своє ставлення до керівника;
4)Міжгруповий – через розбіжності в цілях чи інтересах функціональних структурних груп, у ході боротьби між структурними підрозділами за матеріальні , фінансові чи трудові ресурси.
2. Причини конфліктів: обмеженість ресурсів – розподіл ресурсів завжди призводить до конфлікту, взаємозалежність завдань –при неадекватній роботі одного з підрозділів або людини взаємозалежність завдань може стати причиною конфлікту; розбіжності в цілях – спеціалізовані підрозділи формують свої цілі і можуть приділяти їх досягненню більшу увагу, ніж досягнення цілей усієї організації, відмінності в уявленнях та цінностях – замість того, щоб об'єктивно оцінювати ситуацію, люди можуть розглядати тільки ті, погляди, які на їхню думку, позитивні для групи і особистих потреб, незадовільні комунікації – погане передавання інформації є як причиною , так і наслідком конфлікту, заважаючи окремим працівникам чи групі розуміти ситуацію або погляди інших.
Види конфліктів:
1.за сутичкою інтересів: «плюс –плюс» - сутичка позитивних інтересів, «мінус – плюс» - сутичка негативних інтересів з позитивними, «плюс –мінус» - сутичка позитивних інтересів із негативними.
2.за спрямованістю: ділові конфлікти – мають позитивний характер, спрямований на подолання застою, рутини, на боротьбу нового із старим,
Конфлікти – інтриги –мають негативний характер, вони лихорадять і руйнують колектив, знижують ефективність роботи.
3.за змістом:
Виробничі - пов′язані з виробничими факторами, і особистісні - пов′язані з діяльністю і поведінкою окремих осіб
4.за рівнями управління: вертикальні – виникають між працівниками різних рівні управління, горизонтальні – виникають між працівниками одного рівня управління або становища в системі діяльності.
Причини конфліктів можна об′єднати в 3 групи:
Причини виробничого характеру – організація оплати праці, обладнання робочих місць, умови праці, режим праці і відпочинку;
Причини, пов′язані з недоліками стилю керівництва - методи поводження з людьми характер ухвалення рішення механізм контролю;
Причини соціально –психологічного характеру – психологічна несумісність, негативні якості працівників, грубість, нестриманість, хамство.
Різні конфліктні ситуації і конфлікти мають неоднакову технологію їхнього вирішення. Однак, обов′язковими повинні бути такі дії: вивчення і оцінка конфліктних ситуацій, прогноз можливого результату від конфлікту, вибір способу вирішення конфліктних ситуацій і конфлікту.
Якщо бажання двох людей не збігаються, то відповідно до рекомендацій Томаса Килмена поведінку людини , можна описати в межах таких словесних «вимірів»: Упертість, за допомогою якої вона намагається реалізувати свої бажання , готовність до співробітництва, що показує наскільки одна людина намагається задовольнити свої бажання іншої людини».
3.Стилі вирішення конфліктів.
1.відхилення
2.поступливість
3.конкуренція (домінування)
4.компроміс
5.співробітництво
Способи вирішення конфліктів:
1.Роз'яснення вимог до праці – які результати очікуються від співробітника чи підрозділу,
2.Координаційні й інтеграційні механізми – чітко визначаються ієрархія повноважень і взаємодії людей, порядок прийняття рішень і інформаційні потоки в організації,
загально організаційні комплексні цілі - спільні зусилля працівників з досягнення загальної мети 3.знижують вірогідність виникнення конфлікту між ними,
4.Структура системи винагород – винагороду можна використовувати як метод уникнення чи управління конфліктною ситуацією, здійснюючи вплив на поведінку людей,
5.Ухилення – стиль , що людина намагається відійти від конфлікту,
6.Згладжування – характерний поведінкою , яка диктується переконаннями , що не варто злитися , оскільки це в кінцевому результаті негативно позначається на всіх,
7.Примушування – намагання примусити прийняти свою точку зору будь – яким чином,
8.Компроміс – прийняття точки зору іншої сторони, але тільки до певної межі,
9.Вирішення проблеми – визнанням розбіжностей у думках і готовністю ознайомитися з іншими точками зору, щоб зрозуміти причини конфлікту і знайти вихід, прийнятний для всіх сторін.