Урок на тему " В гостях у іменника. Узагальнення вивченого."

Про матеріал
Матеріал допомогає узагальнити знання про іменник. Сприяє систематизації знань про власні і загальні іменники, назви істот і неістот. Завдання удосконалюють навички розпізнавання роду іменників. Школярі працюють як самостійно так і колективно.
Перегляд файлу

                 Урок української мови

Тема:  В гостях у Іменника. Узагальнення вивченого по темі «Іменник».

Мета: узагальнити знання про іменник, закріплювати знання про власні і загальні іменники, назви істот і неістот; удосконалювати навички розпізнавання роду іменників, удосконалювати вміння визначити число іменників, вчити визначати Їх граматичну роль в реченні, удосконалювати уміння правильної вимови слів;

розвивати зв’язне мовлення учнів, вміння давати повні відповіді на подані запитання, узагальнювати мовні явища;

виховувати почуття дружби, поваги, взаємодопомоги.

Обладнання:  малюнки страв, презентація, завдання на картах для групової роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Організація класу

Дорогі, діти, у наш клас завітали гості щирі.

Давайте привітаємо їх посмішкою й миром.

Подивилися на мене,

Усміхнулися усі:

Хто готовий до роботи? Всі.

Щоб урок пройшов немарно

Треба сісти рівно, гарно.

Не базікати на уроках,

Як папуга чи сорока.

II. Повідомлення теми і мети уроку

    Сьогодні у нас незвичайний урок

. Сьогодні ми зробимо ще один урок – в країну чудову,

 в країну відому – де учні вивчають рідну мову.

Вчитель:

  • А ви любите ходити на дні народження до друзів? Та от, нас сьогодні запрошено на іменини до Іменника Завдання для нас пригадати все, що ми вивчали про іменник на попередніх уроках і виявити, чи добре ми з вами засвоїли дану тему.

III. Актуалізація знань учнів

  • Своє запрошення іменник прислав у вигляді розповіді про себе, але під час електронної пересилки з’явився вірус, є неточності. Давайте їх виправимо.
  • Що треба робити перед тим, як іти на день народження? (приготувати подарунок)

Випереджальне завдання.

Послухайте правила, якими треба користуватися при виборі подарунку:

  1. Задоволення від подарунку, має одержати, в першу чергу, той, кому дарують.
  2. Подарунок має бути простим і недорогим, він може бути зроблений своїми руками.
  3. Дарують тільки те, що самому подобається, ніколи не дарують те, що ви самі отримали в подарунок.
  4. Треба дарувати з добрим почуттям.

 

IV. Повторення і закріплення вивченого матеріалу

  • А ми з вами випечемо торт в подарунок.
  1. РОБОТА В ГРУПАХ
  • Торт наш буде не простий, а мовний. Кожен «корж» -- це наші знання про іменник, які ви записуєте на коржах за 1 хвилину.

   1.Записує власні ім.,

  1. Загальні ім.,
  2. Назви істот,
  3. Назви неістот,
  4. Власні ім.. міста, ріки,
  5. Клички тварин.

 

 

Вчитель:

    З таким подарунком несоромно іти в гості. Перед тим, як зустрічатися із господарем, давайте пригадаємо правила поводження в гостях та за столом. Більше 200 років тому з’явилася книга для юнаків і дівчат про правила поведінки за столом. Називалась вона «Юності чисте дзеркало». Давайте послухаємо кілька порад із цієї книги:

1) Не хапай першим страви і не дуй на рідке, щоб не забризкати навколо.

2) Ногами не мотай, не витирай губи рукою, та не пий, доки їжі не

проковтнеш.

3)Коли їси, не плямкай, як свиня і голову не чухай.

4) Не проковтнувши шматок, не розмовляй.

  1. КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА

- Дякую за допомогу. Тепер можна сміливо іти в гості. Сам іменник зустрічає нас каліграфічною хвилинкою. А перед тим як її написати потрібно пригадати пораду Мудрої сови.

(Записуємо в зошит.)     день народження

- Яка орфограма у слові народження? З яких літер писати обидва слова?

  1. КОЛЕКТИВНА РОБОТА

Вчитель:

- Наш іменник приготував нам святковий стіл. Тож давайте поласуємо незвичайними «мовними стравами». (Схема столу)

Спочатку завжди вживають салати.

а) Салат  «Продовж речення»

Будемо записувати лише слова, які є продовженням речень. Це і буде наш словниковий диктант.

Суниці і малина – це ягоди.

Клен і липа – це дерева.

Щука і окунь – це риба.

Перець і огірок – овочі.

Береза – дерево, а аґрус – кущ.

Пальто – одяг, а черевики – взуття.

Короп – риба, а борщ – страва.

- До яких частин мови належить слова?

 - В яких словах побачили орфограми?

 - Складіть усно речення, з цими словами.

б) Салат «Рід іменника»

Записати слова по родах у три стовпчики

Намисто, равлик, кольє, місяць, айстра, небо, сміх, носоріг, ознака, черемха, радіо, йод, дерево, малина, гусеня.

в) Завдання канапе

- Наступна страва незвична для нас. Хоча в приготуванні вона проста, не потребує багато часу. Зовні вона нагадує шашлик, але зовсім маленький і смажити її не потрібно. Ця страва називається канапе. Послухайте пояснення (читає учень)

Канапе – вид бутербродів, в яких невеличкі шматочки різних продуктів нанизуються на шпажку.

Завдання  по варіантах – записати  іменники у однині та у множині.

г) Завдання суші

Суші — традиційна страва японської кухні, зроблена на основі рису та має різні навички: риба, м’ясо, овочі, тощо.

Гра «Знайди прийменник»

Самостійно ми працюємо

Помилок не буде – факт,

Ми уважно поміркуєм,

Щоб вийшов добрий результат.

- Запишіть словосполучення з прийменником, змінюйте при потребі закінчення іменників.

Гриби, ліс –

Плавати, море –

Квітка, пластилін –

Чай, лимон –

Малювати, мама –

 

3. ХВИЛИНКА ВІДПОЧИНКУ.

- Іменник пропонує нам відпочинок.

 

4.  Самостійна робота. «Качка з грушами та яблуками»

 -  Після холодних страв подають гарячі. Іменник приготував нам смажену качку з грушами і яблуками. Ця страва непроста. У нас є грушки і яблучка, які дають вам завдання.

 

ГРУШКИ

  • Слова з яких потрібно скласти речення, підкреслити головні члени речення, розібрати усно слово рікою, як частину мови.

Ось над рікою калина стелить зелені віти.

Червоні яблучка

  •  Записати  головні члени речення та знайти інші іменники. Розібрати усно зайчик, як частину мови. (підказка перед вами)

Сіренький зайчик заховався за кущ ліщини.

Зелені яблучка

 -На яблуках записане речення, знайти підмет і присудок, знайти іменники і інші знайомі вам частини мови.

Мама наварила смачної каші.

ВИСНОВОК: Іменники можуть бути виступати підметами і другорядними членами речення.

5.ЗАВДАННЯ  «ФРУКТОВИЙ САЛАТ»

- Всі фрукти у цьому десерті поступово додають (добавляються) у салат.

НОВЕ СЛОВО

Додайте букву до поданих слів, щоб вийшло нове слово.

МІСТОК   РИБАК  ПЛУГ  СМАК  БУРЯК  КОСА

V. ПІДСУМОК УРОКУ

  • Дякуємо, іменнику за гостину!

Давайте скажемо йому комплімент. А щоб полегшити вам вибір, уявіть, що сталося ю якби іменники зникли з мови.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 лютого 2023
Переглядів
278
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку