Урок української мови
Тема: В гостях у Іменника. Узагальнення вивченого по темі «Іменник».
Мета: узагальнити знання про іменник, закріплювати знання про власні і загальні іменники, назви істот і неістот; удосконалювати навички розпізнавання роду іменників, удосконалювати вміння визначити число іменників, вчити визначати Їх граматичну роль в реченні, удосконалювати уміння правильної вимови слів;
розвивати зв’язне мовлення учнів, вміння давати повні відповіді на подані запитання, узагальнювати мовні явища;
виховувати почуття дружби, поваги, взаємодопомоги.
Обладнання: малюнки страв, презентація, завдання на картах для групової роботи.
I. Організація класу
Дорогі, діти, у наш клас завітали гості щирі.
Давайте привітаємо їх посмішкою й миром.
Подивилися на мене,
Усміхнулися усі:
Хто готовий до роботи? Всі.
Щоб урок пройшов немарно
Треба сісти рівно, гарно.
Не базікати на уроках,
Як папуга чи сорока.
II. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок
. Сьогодні ми зробимо ще один урок – в країну чудову,
в країну відому – де учні вивчають рідну мову.
Вчитель:
III. Актуалізація знань учнів
Випереджальне завдання.
Послухайте правила, якими треба користуватися при виборі подарунку:
IV. Повторення і закріплення вивченого матеріалу
1.Записує власні ім.,
Вчитель:
З таким подарунком несоромно іти в гості. Перед тим, як зустрічатися із господарем, давайте пригадаємо правила поводження в гостях та за столом. Більше 200 років тому з’явилася книга для юнаків і дівчат про правила поведінки за столом. Називалась вона «Юності чисте дзеркало». Давайте послухаємо кілька порад із цієї книги:
1) Не хапай першим страви і не дуй на рідке, щоб не забризкати навколо.
2) Ногами не мотай, не витирай губи рукою, та не пий, доки їжі не
проковтнеш.
3)Коли їси, не плямкай, як свиня і голову не чухай.
4) Не проковтнувши шматок, не розмовляй.
- Дякую за допомогу. Тепер можна сміливо іти в гості. Сам іменник зустрічає нас каліграфічною хвилинкою. А перед тим як її написати потрібно пригадати пораду Мудрої сови.
(Записуємо в зошит.) день народження
- Яка орфограма у слові народження? З яких літер писати обидва слова?
Вчитель:
- Наш іменник приготував нам святковий стіл. Тож давайте поласуємо незвичайними «мовними стравами». (Схема столу)
Спочатку завжди вживають салати.
а) Салат «Продовж речення»
Будемо записувати лише слова, які є продовженням речень. Це і буде наш словниковий диктант.
Суниці і малина – це ягоди.
Клен і липа – це дерева.
Щука і окунь – це риба.
Перець і огірок – овочі.
Береза – дерево, а аґрус – кущ.
Пальто – одяг, а черевики – взуття.
Короп – риба, а борщ – страва.
- До яких частин мови належить слова?
- В яких словах побачили орфограми?
- Складіть усно речення, з цими словами.
б) Салат «Рід іменника»
Записати слова по родах у три стовпчики
Намисто, равлик, кольє, місяць, айстра, небо, сміх, носоріг, ознака, черемха, радіо, йод, дерево, малина, гусеня.
в) Завдання канапе
- Наступна страва незвична для нас. Хоча в приготуванні вона проста, не потребує багато часу. Зовні вона нагадує шашлик, але зовсім маленький і смажити її не потрібно. Ця страва називається канапе. Послухайте пояснення (читає учень)
Канапе – вид бутербродів, в яких невеличкі шматочки різних продуктів нанизуються на шпажку.
Завдання по варіантах – записати іменники у однині та у множині.
г) Завдання суші
Суші — традиційна страва японської кухні, зроблена на основі рису та має різні навички: риба, м’ясо, овочі, тощо.
Гра «Знайди прийменник»
Самостійно ми працюємо
Помилок не буде – факт,
Ми уважно поміркуєм,
Щоб вийшов добрий результат.
- Запишіть словосполучення з прийменником, змінюйте при потребі закінчення іменників.
Гриби, ліс –
Плавати, море –
Квітка, пластилін –
Чай, лимон –
Малювати, мама –
3. ХВИЛИНКА ВІДПОЧИНКУ.
- Іменник пропонує нам відпочинок.
4. Самостійна робота. «Качка з грушами та яблуками»
- Після холодних страв подають гарячі. Іменник приготував нам смажену качку з грушами і яблуками. Ця страва непроста. У нас є грушки і яблучка, які дають вам завдання.
ГРУШКИ
Ось над рікою калина стелить зелені віти.
Червоні яблучка
Сіренький зайчик заховався за кущ ліщини.
Зелені яблучка
-На яблуках записане речення, знайти підмет і присудок, знайти іменники і інші знайомі вам частини мови.
Мама наварила смачної каші.
ВИСНОВОК: Іменники можуть бути виступати підметами і другорядними членами речення.
5.ЗАВДАННЯ «ФРУКТОВИЙ САЛАТ»
- Всі фрукти у цьому десерті поступово додають (добавляються) у салат.
НОВЕ СЛОВО
Додайте букву до поданих слів, щоб вийшло нове слово.
МІСТОК РИБАК ПЛУГ СМАК БУРЯК КОСА
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Давайте скажемо йому комплімент. А щоб полегшити вам вибір, уявіть, що сталося ю якби іменники зникли з мови.