Урок 02
Тема. Відлік часу в історії. Календарний та історичний час.
Мета: навчати дітей орієнтуватися в історичному часі; знайомити учнів з поняттями хронологія, дата, лінія часу; розвивати хронологічні просторові вміння; формувати історичну свідомість; виховувати шанобливе ставлення до минулого України, бажання більше дізнатися про нього.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.
Обладнання: Власов В. С. Історія України ( Вступ до історії ): підруч. для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / В. С. Власов. – 2-ге вид. – Київ : Генеза, 2016. – 256 с.; «хмара слів»
Поняття: «хронологія», «дата», «лінія часу» «календар».
Після цього уроку учні мають:
План уроку
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація знань учнів
Фронтальне опитування
1. Дайте визначення поняття «історія».
2. На які питання надає відповідь історія?
3.Як звуть науковців, що досліджують різні історичні джерела і розповідають про минуле?
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності
Щоб зрозуміти, як давно і де саме сталася та чи інша подія, ми повинні навчитися працювати з історичною картою та стрічкою часу.
Повідомлення теми та мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Досліджуючи минуле, завжди відповідаєш на запитання: коли сталася та чи інша подія? Історичний час – це конкретний історичний період в історії (Стародавній, Середньовіччя, Новий час, Новітній час).
Дізнатися про це дозволяє хронологія — наука про час. Літочислення – відлік історичного часу від певної події.
Запишемо визначення поняття в словничок.
Які одиниці виміру часу ви знаєте? (Доба, тиждень, місяць, рік)
Оскільки хронологія — наука про час, то основою цієї науки є конкретні дати. Дата — це точний час певної події. (Записати визначення поняття в зошити.) Назвіть по одній даті зі свого життя.
Лічба років від певної події — літочислення або ера. (Записати визначення поняття в словник) Великі проміжки часу лічать століттями — 100 років, тисячоліттями — 1000 років.
Наша ера бере свій початок від дати народження Ісуса Христа. Отже, зараз 2019 рік від Різдва Христового, 2019 рік нашої ери.
Працюємо зі стрічкою часу
Показуємо 0 від початку нашої ери.
Наголошуємо на тому, що 100, 200 — останні роки століття, 101, 201 — перші роки наступного століття. Учитель записує на дошці слова «тисячоліття», «ера», «століття», «десятиліття». Учні мають розташувати у зростаючому порядку відрізки часу: тисячоліття, ера, десятиліття, століття.
2.Сьогодні найбільш зручно розумітися у часі за допомогою календаря. Календарі бувають різні, як паперові так і електронні. Здається, вони супроводжують нас всюди, адже є і у наших модних гаджетах і прикрашають стіни будинків наших бабусь.
Календар (від латинського слова – боргова книга) – це система обрахунку часу.
Григоріанський календар – це міжнародний стандарт, запроваджений 4 жовтня 1582 року Папою Римським Григорієм ХІІІ, що ділить час на календарні роки тривалістю 365 або 366 днів. (використання додаткового матеріалу)
V. Підбиття підсумків уроку
Роздаємо картки з датами кожному з учнів (100 р. до н. е., 1992, 304, 1088). Учні мають визначити століття, до якого належать запропоновані дати.
VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати §
2. Вивчити терміни та поняття