Тема. Відмінювання порядкових числівників. Написання разом порядкових числівників на –тисячний.
Мета: навчитиучніввідмінятипорядковічислівники, сприятизміцненнюнавичокнаписаннявідмінковихзакінчень у порядковихчислівниках та правописучислівників на -тисячний; розвиватитворчівміннявикористовуватипорядковічислівникирізнихвідмінкових форм у власнихвисловлюваннях; за допомогоюмовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалувиховуватилюбов до навчання, повагу до вчителів та товаришів.
Правопис: написанняпорядковихчислівників на -тисячний.
Внутрішньопредметнізв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєннячислівників на позначення дат і годин; числівники у фразелогізмах; засвоєння таких фразеологізмів.
Культура мовлення і стилістика: правильневживаннякількіснихчислівників з іменниками в усіхвідмінках.
Текст (риторичний аспект): використаннячислівників з метою наданнятекстовіпереконливості, точності; почуттяміри у вживаннічислівників.
Міжпредметнізв’язки: правильневикористання форм числівниківпід час читання й усногопояснення задач, прикладів (математика, фізика); використаннячислівників у відповідях на уроках (історія, географія).
Тип уроку: урок формуванняпрактичнихумінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Оголошенняепіграфа уроку
Учення в щастіприкрашає, а в нещастіутішає…
Народна мудрість
III. Актуалізаціяопорнихзнаньучнів
1.Творчеспостереження над мовнимматеріалом
Прочитати текст. Про щоновевидізналися? Яківраженнявикликав у вас цей текст? Дібративласний заголовок.
ШКОЛА
Слово школа є в усіхслов’янськихмовах. Буловоно і в давньоруськіймові. Прийшло до нас ізСтародавньоїГреції. У перших грецьких школах училися хлопчики з вільних родин. Спочаткуїхнавчаличитати, писати й рахувати. Потім вони навчалисяспівів, музики, поезії. В інших школах пізнішездійснювалосяфізичневиховання й загартування. З них готувалимайбутніхвоїнів. Усіцішколибулиприватними.
У КиївськійРусіпершішколиз’явилися в кінці десятого століття. Навчалися там дітибагатих. Цедітикнязів, придворних та купців. (А. Коваль).
Знайти у текстічислівники. Які з них є порядковими? Зачитатиречення з порядковимичислівниками, дотримуючисьорфоепічних норм.
Пояснити лексичнезначеннявиділеного слова. (Загартування — ставатифізичноабо морально стійким, міцним, витривалим, виробленняздатностіпереборюватинезгоди, труднощі). Скласти з ним речення.
IV. Сприймання й усвідомленняшестикласниками нового матеріалу
1.Опрацювання теоретичного матеріалу в підручнику п.57 ст.204-206
Порядковічислівникивідмінюються як прикметникитвердоїгрупи: (червоний) п’ятий, шостий, двадцятьвосьмий.
Увага!Числівниктретійвідмінюється, як прикметникм’якоїгрупи (мужній): третього, третімтощо.
У складідробовихчислівників є порядкові, тому вони маютьзмішаний тип відмінювання: чисельниквідмінюється як власнекількіснийчислівник, знаменник — як порядковий: двідесяті, двохдесятихтощо.
У складенихпорядковихчислівникахвідмінюєтьсяостанняскладовачастина: у тисячадев’ятсотдев’яносто восьмому році.
У датах порядковічислівникивживаються у формісереднього роду, а назвимісяців стоять незмінно в родовому відмінку (у цьомусловосполученніпропускається слово число): перше (число) вересня, першого (числа) вересня, з першим (числом) вересня, (у) першому (числі) вересня.
Тривалість у годинах позначаєтьсякількіснимичислівниками: змаганнятриваєп’ять годин. А самігодининазиваємопорядковимичислівниками: перша година, третя година, п’ята година — так само, як і ряди парт у класі: перший ряд, другий ряд, третій ряд. При відмінюваннівідмінюютьсяобидва слова.
Увага!Складніпорядковічислівники з останнім компонентом -десятий, -сотий, -тисячнийпишуться разом: сімдесятий, восьмисотий, п’ятитисячний.
V. Усвідомленняздобутихзнань у процесіпрактичноїроботи
1.Вибірково-розподільна робота з елементамигри
Прочитати загадки. Виписатичислівники, розподілившиїх за трьома колонками: а) простічислівники; б) складні; в) складені. Пояснитиїхправопис.
1) Один усю роботу робить, другий господаря молоком поїть, третій хату стереже.
2) У двохматерів по п’ятьсинів, і всімоднеім’я.
3) Дуб-дубок довговік, на ньомудванадцятьгілок, на кожнійгілці по четверо гнізд, а в кожному гнізді по семеро яєць, і в кожному яйцюім’я є.
4) Двоєкупаються, а третійдивується.
5) Двадцятьбратів один за одним ходять, один одного не обходять.
6) Виходилодванадцятьмолодців, випускалоп’ятдесят два соколи та триста шістдесятп’ятьлебедів.
7) Сто один брат — усі в один ряд зв’язані стоять.
8) У тридцятидвохвоїнів один командир (Нар. творчість).
Порядкові числівникипровідмінятиусно. Якийвисновокщодовідмінюванняпорядковихчислівниківможназробити?
Записати відгадки за алфавітом.
Матеріал для вчителя: кінь, корова, собака; пальці на руках; рік; відра й коромисло; місяці; місяці, тижні, дні; паркан; зуби і язик.
2.Виробленняорфографічнихнавичок
Подані числівникипоставити у формі родового, давального й орудного відмінків.
Чотири, тисячадев’ятсотп’ять, вісімдесятдев’ятий, чотирнадцятий, двісті сорок перший, третій, шістдесятдругий.
Три-чотиричислівники ввести у самостійноскладеніречення. Визначитиморфологічніознаки й синтаксичну роль числівників.
Провідміняти сполученнячислівників з іменниками. Виділитизакінчення. Пояснитиправопис.
1982 рік, 483 сторінка, 80 вправа.
З кожним словосполученнямскластиречення.
3.Робота з підручником. Виконання вправ біля дошки №477, 479.
4.Дослідження-аналіз з елементамиконструювання
Прочитати. Визначитибудовучислівників. Записатиїх словами.
67 зошитів, 243, 56 копійок, 64 олівці, 37 дерев, 575 мільйонів, 25 мільярдів.
Утворити порядкові й кількіснічислівники. Пояснитиїхправопис.
Коментар учителя. Увага! Слідрозрізнятипорядковічислівники і прикметникиізчисловимзначенням. Якщо слово складається з двохчислівників, то цескладнийчислівник (шестисотий, двохтисячний, стомільйонний, п’ятдесятитрьохмільйонний), якщо — з числівника та іменника, то це складне слово ізчисловимзначенням (трьохелементний, двоокий, шестикласник, стовідсотковий, чотирикутник, двохкілограмо-вий, триярусний ).
5.Розподільний диктант
Розподілити слова у дві колонки: числівники і прикметники з числовимзначенням.
П’ятнадцятий, п’ятиповерховий, двохсотий, п’ятитисячний, восьмирічний, тризначне, восьмидесятий, семиденний, двоскладне, чотиримісячний,тризубий, шестимільйонний.
Зробити словотвірнийрозбірвиділенихслів.
6.Дослідження-конструювання
Утворити складні слова, частиноюяких є числівник. Пояснитиїхправопис.
20 днів, 90 кілограмів, 30 діб, 200 квартир, 40 хвилин, 70 мільярдів, 80 тонн, 500 кілометрів, 50 років, 60 метрів, 5 тисяч.
З утвореними словами скластисловосполучення (усно)
VI. Систематизація й узагальненнязнань
Подумати і дативідповіді:
1. Щоспільного у відмінюванніпорядковихчислівників і прикметників?
2. Якийчислівниквідмінюється як прикметникм’якоїгрупи?
3. Який тип відмінюваннямаютьдробовічислівники? Доведіть.
4. Розказати про правописскладнихпорядковихчислівників. Навести приклади.
5. Щослідпам’ятати про відмінюванняскладенихпорядковихчислівників?
6. Як відмінюютьсягодини і дати в українськіймові? Навести приклади.
7. Як пишутьсячислівники на -тисячний?
VII. Підсумок уроку
VIII. Домашнєзавдання
1. Подумати, чи є різниця в значеннісловосполучень: тривали 24 роки — тривалироків 24; років 250 тому — 250 років тому. Відповідьобґрунтувати.
2. Уснопровідмінятичислівники 24 і 250.
3. Уявитиситуацію, щови в гостях познайомилися з однолітком, щонавчається в іншійшколі. Скластидіалог, розпитавши у хлопчика про його школу. У реплікахвикористатичислівники. Діалогзаписати. У дужках позначитирозрядчислівників і відмінок, у якому вони вжиті.