Урок на тему "Відмінювання порядкових числівників. Написання разом порядкових числівників на –тисячний"

Про матеріал
навчити учнів відміняти порядкові числівники, сприяти зміцненню навичок написання відмінкових закінчень у порядкових числівниках та правопису числівників на -тисячний; розвиватитворчівміннявикористовуватипорядковічислівникирізнихвідмінкових форм у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до навчання, повагу до вчителів та товаришів
Перегляд файлу

Тема. Відмінювання порядкових числівників. Написання разом порядкових числівників на –тисячний.

Мета: навчитиучніввідмінятипорядковічислівники, сприятизміцненнюнавичокнаписаннявідмінковихзакінчень у порядковихчислівниках та правописучислівників на -тисячний; розвиватитворчівміннявикористовуватипорядковічислівникирізнихвідмінкових форм у власнихвисловлюваннях; за допомогоюмовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалувиховуватилюбов до навчання, повагу до вчителів та товаришів.

Правопис: написанняпорядковихчислівників на -тисячний.

Внутрішньопредметнізв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєннячислівників на позначення дат і годин; числівники у фразелогізмах; засвоєння таких фразеологізмів.

Культура мовлення і стилістика: правильневживаннякількіснихчислівників з іменниками в усіхвідмінках.

Текст (риторичний аспект): використаннячислівників з метою наданнятекстовіпереконливості, точності; почуттяміри у вживаннічислівників.

Міжпредметнізв’язки: правильневикористання форм числівниківпід час читання й усногопояснення задач, прикладів (математика, фізика); використаннячислівників у відповідях на уроках (історія, географія).

Тип уроку: урок формуванняпрактичнихумінь і навичок.

ХІД УРОКУ

 I. Організаційний момент

II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

Оголошенняепіграфа уроку

Учення в щастіприкрашає, а в нещастіутішає…
Народна мудрість

III. Актуалізаціяопорнихзнаньучнів

1.Творчеспостереження над мовнимматеріалом

Прочитати текст. Про щоновевидізналися? Яківраженнявикликав у вас цей текст? Дібративласний заголовок.

ШКОЛА

Слово школа є в усіхслов’янськихмовах. Буловоно і в давньоруськіймові. Прийшло до нас ізСтародавньоїГреції. У перших грецьких школах училися хлопчики з вільних родин. Спочаткуїхнавчаличитати, писати й рахувати. Потім вони навчалисяспівів, музики, поезії. В інших школах пізнішездійснювалосяфізичневиховання й загартування. З них готувалимайбутніхвоїнів. Усіцішколибулиприватними.

У КиївськійРусіпершішколиз’явилися в кінці десятого століття. Навчалися там дітибагатих. Цедітикнязів, придворних та купців. (А. Коваль).

Знайти у текстічислівники. Які з них є порядковими? Зачитатиречення з порядковимичислівниками, дотримуючисьорфоепічних норм.

Пояснити лексичнезначеннявиділеного слова. (Загартування — ставатифізичноабо морально стійким, міцним, витривалим, виробленняздатностіпереборюватинезгоди, труднощі). Скласти з ним речення.

IV. Сприймання й усвідомленняшестикласниками нового матеріалу

1.Опрацювання теоретичного матеріалу в підручнику п.57 ст.204-206

Порядковічислівникивідмінюються як прикметникитвердоїгрупи: (червоний) п’ятий, шостий, двадцятьвосьмий.

Увага!Числівниктретійвідмінюється, як прикметникм’якоїгрупи (мужній): третього, третімтощо.

У складідробовихчислівників є порядкові, тому вони маютьзмішаний тип відмінювання: чисельниквідмінюється як власнекількіснийчислівник, знаменник — як порядковий: двідесяті, двохдесятихтощо.

У складенихпорядковихчислівникахвідмінюєтьсяостанняскладовачастина: у тисячадев’ятсотдев’яносто восьмому році.

У датах порядковічислівникивживаються у формісереднього роду, а назвимісяців стоять незмінно в родовому відмінку (у цьомусловосполученніпропускається слово число): перше (число) вересня, першого (числа) вересня, з першим (числом) вересня, (у) першому (числі) вересня.

Тривалість у годинах позначаєтьсякількіснимичислівниками: змаганнятриваєп’ять годин. А самігодининазиваємопорядковимичислівниками: перша година, третя година, п’ята година — так само, як і ряди парт у класі: перший ряд, другий ряд, третій ряд. При відмінюваннівідмінюютьсяобидва слова.

Увага!Складніпорядковічислівники з останнім компонентом -десятий, -сотий, -тисячнийпишуться разом: сімдесятий, восьмисотий, п’ятитисячний.

V. Усвідомленняздобутихзнань у процесіпрактичноїроботи

1.Вибірково-розподільна робота з елементамигри

 Прочитати загадки. Виписатичислівники, розподілившиїх за трьома колонками: а) простічислівники; б) складні; в) складені. Пояснитиїхправопис.

1) Один усю роботу робить, другий господаря молоком поїть, третій хату стереже.

2) У двохматерів по п’ятьсинів, і всімоднеім’я.

3) Дуб-дубок довговік, на ньомудванадцятьгілок, на кожнійгілці по четверо гнізд, а в кожному гнізді по семеро яєць, і в кожному яйцюім’я є.

4) Двоєкупаються, а третійдивується.

5) Двадцятьбратів один за одним ходять, один одного не обходять.

6) Виходилодванадцятьмолодців, випускалоп’ятдесят два соколи та триста шістдесятп’ятьлебедів.

7) Сто один брат — усі в один ряд зв’язані стоять.

8) У тридцятидвохвоїнів один командир (Нар. творчість).

Порядкові числівникипровідмінятиусно. Якийвисновокщодовідмінюванняпорядковихчислівниківможназробити?

Записати відгадки за алфавітом.

Матеріал для вчителя: кінь, корова, собака; пальці на руках; рік; відра й коромисло; місяці; місяці, тижні, дні; паркан; зуби і язик.

2.Виробленняорфографічнихнавичок

Подані числівникипоставити у формі родового, давального й орудного відмінків.

Чотири, тисячадев’ятсотп’ять, вісімдесятдев’ятий, чотирнадцятий, двісті сорок перший, третій, шістдесятдругий.

Три-чотиричислівники ввести у самостійноскладеніречення. Визначитиморфологічніознаки й синтаксичну роль числівників.

Провідміняти сполученнячислівників з іменниками. Виділитизакінчення. Пояснитиправопис.

1982 рік, 483 сторінка, 80 вправа.

З кожним словосполученнямскластиречення.

3.Робота з підручником. Виконання вправ біля дошки №477, 479.

4.Дослідження-аналіз з елементамиконструювання

Прочитати. Визначитибудовучислівників. Записатиїх словами.

67 зошитів, 243, 56 копійок, 64 олівці, 37 дерев, 575 мільйонів, 25 мільярдів.

Утворити порядкові й кількіснічислівники. Пояснитиїхправопис.

Коментар учителя. Увага! Слідрозрізнятипорядковічислівники і прикметникиізчисловимзначенням. Якщо слово складається з двохчислівників, то цескладнийчислівник (шестисотий, двохтисячний, стомільйонний, п’ятдесятитрьохмільйонний), якщо — з числівника та іменника, то це складне слово ізчисловимзначенням (трьохелементний, двоокий, шестикласник, стовідсотковий, чотирикутник, двохкілограмо-вий, триярусний ).

5.Розподільний диктант

Розподілити слова у дві колонки: числівники і прикметники з числовимзначенням.

П’ятнадцятий, п’ятиповерховий, двохсотий, п’ятитисячний, восьмирічний, тризначне, восьмидесятий, семиденний, двоскладне, чотиримісячний,тризубий, шестимільйонний.

Зробити словотвірнийрозбірвиділенихслів.

6.Дослідження-конструювання

Утворити складні слова, частиноюяких є числівник. Пояснитиїхправопис.

20 днів, 90 кілограмів, 30 діб, 200 квартир, 40 хвилин, 70 мільярдів, 80 тонн, 500 кілометрів, 50 років, 60 метрів, 5 тисяч.

З утвореними словами скластисловосполучення (усно)

VI. Систематизація й узагальненнязнань

Подумати і дативідповіді:

1. Щоспільного у відмінюванніпорядковихчислівників і прикметників?

2. Якийчислівниквідмінюється як прикметникм’якоїгрупи?

3. Який тип відмінюваннямаютьдробовічислівники? Доведіть.

4. Розказати про правописскладнихпорядковихчислівників. Навести приклади.

5. Щослідпам’ятати про відмінюванняскладенихпорядковихчислівників?

6. Як відмінюютьсягодини і дати в українськіймові? Навести приклади.

7. Як пишутьсячислівники на -тисячний?

 VII. Підсумок уроку

VIII. Домашнєзавдання

1. Подумати, чи є різниця в значеннісловосполучень: тривали 24 роки — тривалироків 24; років 250 тому — 250 років тому. Відповідьобґрунтувати.

2. Уснопровідмінятичислівники 24 і 250.

3. Уявитиситуацію, щови в гостях познайомилися з однолітком, щонавчається в іншійшколі. Скластидіалог, розпитавши у хлопчика про його школу. У реплікахвикористатичислівники. Діалогзаписати. У дужках позначитирозрядчислівників і відмінок, у якому вони вжиті.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вяліна Тетяна Вікторівна
    Більшість слів у уроці написані злито, доводиться в ручну виправляти текст, а так урок дуже сподобався.
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
24 червня 2020
Переглядів
826
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку