ДОДАТОК Б
Шаблон для викрійки іграшки «Котик»
Чернігівський національний педагогічний університет
імені Т. Г. Шевченка
План-конспект уроку з обслуговуючої праці для 5-6 класу
на тему:
«Виготовлення об’ємної м’якої іграшки»
Дата___________ 5-6 клас 2 години (90 хв.)
Тема уроку: «Виготовлення об’ємної м’якої іграшки»
Мета уроку:
Навчальна:
Виховна:
Розвивальна:
Основні поняття теми: м’яка іграшка, тільда, з’єднувальні шви.
Методи навчання: словесні – бесіда, розповідь, пояснення, опитування, інструктаж (вступний, поточний, заключний), наочні методи – метод ілюстрування та демонстрування, практичні – самостійна практична робота за інструкційними картками.
Форми організації навчально-трудової діяльності учнів: фронтальна, індивідуальна.
Практична робота: виготовлення м’якої об’ємної іграшки «Тільда-Котик» (за бажанням «Ведмедик» або «Зайчик»).
Інструменти та матеріали для практичної роботи: викрійка, шматок натуральної тканини, ножиці, нитки, голка, булавки, атласна стрічка, нитки муліне чорного кольору, наповнювач (синтепон), швейна машинка, інструкційні картки.
Дидактичні засоби для проведення уроку: мультимедійна презентація «Виготовлення об’ємної м’якої іграшки» (ДОДАТОК В), інструкційна картка (ДОДАТОК А), шаблон для викрійки іграшки «Котик» (ДОДАТОК Б).
Технічні засоби навчання: комп’ютер, мультимедійний проектор, екран.
Міжпредметні зв’язки: історія, культурологія, образотворче мистецтво.
Тип уроку: комбінований.
Використані джерела:
Структура уроку:
Форми і методи навчання |
Зміст етапів уроку |
||||||
Бесіда |
І. Організаційна частина (2 хв) Учитель: Доброго дня, дівчата! Учні: Доброго дня! Давайте перевіримо, хто у нас присутній на уроці (перевірка присутніх). Учитель: У всіх присутніх є робоча форма, матеріали та інструменти для сьогоднішньої роботи? Я зараз пройдусь швиденько між рядами і ви покажете з чим прийшли на сьогоднішній урок (перевірка готовності учнів). Якщо у когось є багато матеріалу, можете поділитись з тим у кого є форма. Ті у кого немає форми і матеріалів для роботи, сідайте парами і будете конспектувати кожну трудову операцію яку ми сьогодні будемо проводити. На наступний урок принесете готовий виріб. Сьогодні чергові на уроці________________________. |
||||||
Бесіда
Фронтальне опитування
|
ІІ. Перевірка засвоєння попередньої теми (4 хв) Учитель: Давайте пригадаємо тему нашого минулого уроку. Учні: ми виготовляли ляльку для рукавичного театру. Учитель: Дійсно. Ви пам’ятаєте, що ми виготовляли м’яку іграшку, а саме ми розглядали технологію виготовлення м’якої іграшки: ляльки для рукавичного театру.
|
||||||
Бесіда |
ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів (5 хв) Учитель: я думаю всі колись помічали, що хочеться зробити якусь цікаву річ, але немає достатньо часу на масштабну роботу. Бувало таке? Учні розповідають чи траплялись у них такі подібні випадки. Учитель: У кожного є якась улюблена іграшка, але ж постійно хочеться обновок, правда ж? Учні розповідають які іграшки їм подобаються і як довго вони у них є. Учитель: Мені також інколи хочеться зробити щось своїми руками і щоб швиденько. Тому сьогодні ми будемо виготовляти іграшку але вже не пласку. Тож давайте запишемо сьогоднішнє число та тему. |
||||||
Конспектування |
ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку (1 хв) Учитель: Сьогоднішня наша тема звучить так: «Виготовлення об’ємної м’якої іграшки». Сьогодні на уроці перед нами поставлено ряд завдань:
|
||||||
Розповідь Демонстрування
Демонстрування Конспектування
Демонстрування
Демонстрування
Демонстрування Конспектування Пояснення
Демонстрування Пояснення Конспектування
Демонстрування
|
V. Вивчення нового матеріалу (15 хв) 1. Історія м’якої іграшки Учитель: Ми вже з попередніх уроків знаємо, що м’які іграшки поділяються на плоскі і об’ємні (Слайд № 2). Плоска іграшка складається з двох однакових деталей – на одній деталі вишиваємо очі, ротик і носик, другу називаємо спинкою і пришиваємо хвостик. Об’ємна м’яка іграшка більш складна у виконанні, бо складається з багатьох об’ємних частин; але така іграшка більш точно відтворює фігуру людини чи тварини, частини тіла іграшки можуть бути рухомими. Об’ємну іграшку можна розглядати з усіх сторін. На попередніх уроках ми дізнались, що м’яка іграшка – сама нова із всіх іграшок, їй трохи більше 100 років. Перші м’які іграшки з’явились на початку двадцятого століття в Німеччині, які виготовила німецька майстриня Маргарет Штайф. Є різні стилі пошиття м’яких іграшок, ми розглянемо досить новий та популярний напрям – Ляльки Тільда (Слайд № 3-4) Учитель: Законспектуйте будь ласка. У далекому 1999 році на світ з’явилася перша тільда. Її авторка – норвежка Тоні Фіннангер – не тільки придумала саму лялечку і розробила її викрійку. Тоні, представник скандинавського напрямку в дизайні. Їй було всього 25 років, коли вона придумала першу Тільду і представила її світу. Мила північна панянка з кучерявим волоссям, в прекрасних одежинках в квіточку підкорила серця любителів ляльок своєю безпосередністю, простотою і витонченістю. У цій ляльці втілилися світлі спогади дитинства, все добре і тепле, що живе в душі кожної. Згодом на цьому побудувала цілий бізнес, основою якого стала лялька-тільда. Історія Тоні і тільди чимось нагадує історію Джоан Роулінг і її героя Гаррі Поттера: спершу безвість і віра в мрію, потім – кропітка праця, а в результаті – світове визнання, багаторічний ажіотаж, справжня народна любов. Отже, Тоні розробила викрійки ляльок у стилі тільда, пошила безліч іграшок, придумала меблі та одяг для них … А ще облаштувала магазин, провела велику рекламну кампанію, знайшла і навчила персонал, оформила документи на підприємництво, розробила бізнес-ідею. А крім цього, випустила дві книги: «Тільда. Великдень »і« Тільда. Різдво » (Слайд № 5). Її магазин відкрився і запрацював. У ньому продавалися і продаються тисячі текстильних іграшок та аксесуарів, викрійки ляльок, описи майстер-класів, які підходять для пошиття тканини. У результаті 25-річна Тоні стала власницею красивого бізнесу, її справа надихнуло багатьох інших людей і поклала початок «тільдоманії». (Слайд № 6-7). Найвідоміші іграшки в цьому стилі – це спокійні соні в піжамах, фігуристі купальниці, ніжні балерини, вінтажні дівчата, гноми і Санти, ангели … Не меншою популярністю користуються і ляльки-звірі: зайці, миші, слони, пташки, качки, равлики … Звичайно, викрійки для ляльок вже будує не тільки їх авторка, а й багато інших майстрині. 2. Тільда та її відмітні риси Зшити ляльку-тильду не так-то просто. Ці іграшки не терплять халатності і неохайності. Для того щоб створити найпростішу ляльку, потрібно посидючість, акуратність і, звичайно, любов до справи. Почати краще з простою іграшки. Учитель: Зверніть вашу увагу на екран (Слайд № 8). Матеріали та особливості техніки Учитель: я розповім вам про особливості вибору матеріалу для цих іграшок та попрошу записати головне (зі слайда). Для пошиття ляльок потрібно використовувати виключно натуральні тканини. Перевага віддається льону, бавовни, тканини, шерсті, фланелі, поплін. А ось одяг для іграшок шиють переважно з ситцю, джинсу і тканин «сільського» забарвлення. Бажано використовувати тканини з малюнком, наприклад, це може бути клітка, смужка або квітковий орнамент. Щоб набити іграшку, можна використовувати такі матеріали, як синтепух, синтепон або холлофайбер. Щоб зробити фігурки більш важкими, в якості наповнювача використовується гречка, яку попередньо потрібно прожарити. Шви виконуються як вручну, так і на швейній машинці, їх щільність безпосередньо залежить від матеріалу. Якщо використовувати трикотаж, то шви краще прокладати флізеліном, щоб вони залишалися рівномірними при набиванні ляльки. Відмітні риси (Слайд № 9 ):
Ці іграшки захоплюють не лише зовнішнім виглядом, а й самим процесом виготовлення. Учитель: Пропоную розглянути готові іграшки та проаналізувати їх. Учні визначають з яких матеріалів виготовлена іграшка, до якого типу належить т.п. |
||||||
Бесіда
Фронтальне опитування |
VI. Закріплення вивченого матеріалу (3 хв). Учитель: Швиденько перевіримо, як ви засвоїли новий матеріал і перейдемо до виконання практичної частини – виготовлення ляльки.
Учні озвучують щойновивчений матеріал. |
||||||
Бесіда
Демонстрування
Пояснення Конспектування
Пояснення Демонстрування
Пояснення
Фронтальне опитування
Пояснення порядку роботи
Демонстрування
Індивідуальна робота учнів Обговорення
Демонстрування Пояснення
Демонстрування з практичним показом Пояснення порядку виконання виконання Бесіда
Рефлексія |
VII. Практична робота (57хв). Вступний інструктаж 1. Учитель: Отже, теоретичний матеріал ми освоїли, тож переходимо до виконання практичної роботи. Сьогодні ми навчимося виконувати м’які іграшки в стилі «Тільда». Ми будемо шити досить простих за виконанням звірів-тільда. Учитель: Дівчата, зверніть вашу увагу на монітор (Слайд 10). Обговоримо загальну схему виготовлення іграшок-тільда, вона приблизно однакова у всіх випадках:
Учитель: Давайте пригадаємо як виглядає схема з’єднувального машинного шва, ручного з’єднувального шва «назад голкою» (Слайд № 10).
Зшивний шов використовується для з'єднання двох деталей. Це, практично, основний шов при виготовленні одягу. Шов «назад голка» – з'єднувальний шов. Призначення: імітація машинного шва. Використовується для постійного з'єднання деталей. Виконується з права наліво, довжина стібків від 0,2 до 0,7 мм Учитель: Для виготовлення нашої іграшки «Котик» нам знадобляться такі інструменти та матеріали (Слайд № 11):
Учитель: Перед ти як приступити до виконання практичного завдання, давайте згадаємо правила безпечної праці та організації робочого місця, яких слід дотримуватися при виготовленні помпона та іграшки з нього.
Учитель: Молодці, дуже добре. Давайте перейдемо до роботи. Уважно погляньте на інструкційну картку, яка знаходиться у вас на партах «Виготовлення м’якої об’ємної іграшки «Котик»» (ДОДАТОК А). Щоб не затрачувати час на виготовлення шаблона за розмірами, я роздам вам необхідні макети, ви просто обведіть їх на свій картон. Якщо є бажання, ви можете виготовити іграшку «Зайчик» або «Ведмедик», шаблони викрійок цих іграшок також є. Учитель: Зверніть увагу на слайд, тут представленні зображення іграшок які ви можете виготовити. (Денстрування наочності: готові вироби). Якщо вирішили робити зайчика чи ведмедика, технологія пошиття така ж як і в кіт-тільда, тому можете керуватись нструкційною карткою для пошиття іграшки «Котик». Учитель: На даному етапі всім все зрозуміло? Можливо виникли якісь питання? Учні, можливо, задають питання. Поточний інструктаж 1. Добре, отже, приступайте до роботи. Поки що накресліть шаблони, і за моєї згоди потім будете вирізати. В цей час учні визначаються з іграшкою яку хочуть виготовити, обводять шаблони. Я ходжу по класу та допомагаю учням. Вступний інструктаж 2 (Слайд № 11). Учитель: Зараз на слайді представлені іграшки які ви можете виготовити. Ваша іграшка може виглядати трішки інакше, не зовсім такого кольору. Молодці, всі обрали виріб. Уважно дивіться на інструкційну картку яка лежить на ваших партах та продемонстрована на слайдах (Слайд 12-16). Керуючись нею приступаємо до роботи. Поточний інструктаж 2. Учні розглядають необхідні інструменти та матеріали. Керуючись інструкційною карткою виготовляють іграшку. В цей час я ходжу по класу, спостерігаю за роботою учнів та допомагаю тим, у кого виникли труднощі з виконанням завдання. Заключний інструктаж.
А)Чи всі все встигли виконати? Б) Чого нового ви навчилися? Який етап роботи вам сподобався найбільше? В) Де ви збираєтесь використовувати свою іграшку, чи можливо комусь подаруєте? 4. Аналіз типових помилок. 5. Оцінка виконаних робіт. Акцентування уваги на кращих роботах. |
||||||
Бесіда Рефлексія
Оцінювання навчальних досягнень учнів
Розповідь
Бесіда
|
VIII. Заключна частина (3 хв.) Підведення загальних підсумків уроку:
Виставлення вмотивованих оцінок за навчальні досягнення учнів (тим учням хто вчасно та якісно виконав практичне завдання). Повідомлення домашнього завдання: Учитель: Підготуватися до наступного уроку. Будемо виконувати _________________________________________. Хто не встиг виконати сьогоднішню практичну роботу, доробіть вдома та принесіть на наступний раз. Загальна подяка учням. Оголошення про закінчення уроку. Прибирання кабінету черговими. |
ДОДАТОК А
№ |
Етап |
Опис виконання |
1 |
І. Підготовчий етап
|
Нам знадобиться:
|
2 |
ІІ. «База»
|
|
3 |
ІІІ. З’єднання деталей
|
|
4 |
ІV. Викроювання
|
|
5 |
V. Вивертання виробу
|
|
6 |
VІ. Наповнення іграшки
|
|
7 |
VІІ. Вишивання мордочки
|
|
8 |
VІІІ. Оздоблення іграшки
|
|