Тема: Віктимна поведінка. Кримінальна відповідальність за злочини сексуального характеру.
Мета: формування розуміння небезпеки, що створюється віктимною поведінкою і кримінальної відповідальності за злочини сексуального характеру;
розвивати застосування контролю та самоконтролю. оцінювання дії, уміння уникати небезпеки, відпрацьовувати алгоритм дії у небезпечних соціальних ситуаціях;
виховувати відповідальне та свідоме ставлення до вибору дій у конкретній ситуації.
Очікувані результати: Збільшення обсягу знань щодо небезпеки віктимної поведінки і кримінальної відповідальності за злочини кримінального характеру
Учні: наводять приклади віктимної поведінки;
розпізнають ситуації, що загрожують сексуальним насиллям;
уміють: відмовлятися від небезпечних пропозицій.
Обладнання і матеріали: Підручник, схеми, таблиці, малюнки
Тип уроку: вивчення нового матеріалу, закріплення та застосування знань
Девіз уроку: «Що користі в тім, що ти багато чого знав,
якщо ти не вмів застосовувати твої знання
до твоїх потреб»
(Ф. Петрарка)
Структура уроку
І. Організаційний етап (5 хв)
ІІ. Перевірка знань учнів з даного питання (5 хв)
ІІІ. Актуалізація теми.(2 хв)
ІV. Слово вчителя (10 хв)
V. Практичний етап(15 хв)
VІ. Узагальнення і систематизація знань (5 хв)
VІІ. Підведення підсумку уроку(2 хв)
VІІІ. Домашнє завдання.
Хід уроку:
І.Організаційний етап
1.Привітання учнів,створення позитивного настрою.
2. Перевірка готовності до уроку, наявності виконаного домашнього завдання.
ІІ. Усебічна перевірка ступеня засвоєння змісту начального матеріалу.
Пропонується учням згадати які теми, присвячені соціальній безпеці вивчалися в 7 класі.
ІІІ. Актуалізація теми.
Звертаємо увагу учнів на те, що злочинність – це одна з гострих соціальних проблем сучасності. Кількість зареєстрованих у світі злочинів у середньому зростає на 5% щороку. Але останнім часом особливо швидко зростає частка таких, що належать до категорії тяжких (убивство, насильство, тощо)Як свідчить статистика. Злочинність в Україні набула неабиякого поширення. В умовах економічної кризи, нерівномірності суспільного розвитку, різкого спаду життя, значних прогалин у законодавстві та інших негативних чинників статистика свідчить про збільшення кількості злочинів.
ІV. Слово вчителя.
Психологи і криміналісти вважають, що самі жертви провокують більшість злочинів. Виникла навіть наука – віктимологія (від англ. «victim» - «жертва» і грецького – «логос» - «вчення»
Поради на кожний день щодо особистої безпеки:
Існують правила поведінки, які попереджають утворення небезпечних ситуацій, або знижують ймовірність їх появи. Давайте спробуємо скласти такі правила.
Учні розповідають, яких правил треба дотримуватися по дорозі в школу та додому, в суспільних місцях, коли знаходяться одні вдома.
Вчитель робить висновки з того що сказали учні та розробляють поради на кожний день щодо особистої безпеки:
Найнебезпечніші правопорушення – називають злочинами (убивство, завдання людині тілесних ушкоджень, крадіжка, хуліганство, шантаж, вимагання, напад). Такі порушення мають найтяжчі наслідки, відповідно до цього відповідальність буде суворішою – це кримінальна відповідальність. Їй підлягають особи з 16 років, а за деякі злочини – навіть з 14 років.
Відповідальність може бути моральною, дисциплінарною, матеріальною, цивільною, адміністративною, кримінальною. Наприклад, якщо підліток у віці 16 років реалізовує своє право на володіння мотоцикла, то у разі порушення ним правил дорожнього руху він буде нести адміністративну відповідальність. Якщо ж порушення цих правил приведе до людських жертв, то підліток нестиме кримінальну відповідальність.
Перелік правопорушень, що вважаються злочинами, описаний у кримінальному кодексі України
Шантаж – (вимагання) шляхом залякування й загрози розголошення свідчень, які компрометують і соромлять людину.
Напад – дія, спрамована на когось із метою розгрому, знищеня, завдання збитків.
Кримінальній відповідальності підлягає особа тільки по досягненню певного віку, встановленого законом, ст.22 кримінального кодексу України
встановлено, що кримінальній відповідальності підлягають особи, яким до вчинення злочину виповнилося 16 років.
У тих випадках коли злочин скоєний особою, не досягнутої 16 років, суд застосовує до неповнолітнього примусові заходи виховного характеру.
Правопорушення завдають або фізичних або моральних пошкоджень. Фізичних – це здоров'ю людини, матеріальних – це пошкодження, чи знищення майна (скло, меблі), моральна – заподіяння образи, поширення пліток. Види покарань особам, які не досягли віку кримінальної відповідальності
Статеві злочини мають своїм об'єктом статеву свободу особистості (зґвалтування, насильницьке задоволення статевої пристрасті неприродним способом, примушування до вступу в статевий зв'язок) або статеву недоторканість неповнолітніх (статеві зносини з особою, яка не досягла статевої зрілості, і розбещення неповнолітніх). Зґвалтування (ст.152). Цей злочин визначається законом як статеві зносини із застосуванням фізичного насильства, погрози його застосування або з використанням безпорадного стану потерпілої особи. Безпосереднім об'єктом зґвалтування є статева свобода, а якщо потерпіла особа не досягла статевої зрілості – її статева недоторканість. Причому ні моральне обличчя потерпілої особи, ні ганебний спосіб життя, ні аморальна поведінка, ні характер відносин 3 тим, хто притягується до відповідальності за її зґвалтування (подружні стосунки, наявність попереднього зґвалтування або добровільного статевого зв'язку тощо) не виключають, за доведеності інших ознак складу цього злочину, відповідальності за ст. 152. Віктимна поведінка потерпілої особи за жодних умов не може звільнити винного від відповідальності за ст. 152
Згвалтування малолітньої або малолітнього, про яке йдеться У ч. 4 ст. 152, передбачає, що потерпілій особі не виповнилося 14-ти Років. Таке згвалтування підпадає під ознаки ч. 4 ст. 152 лише за Умови, що особа усвідомлювала або хоча б могла усвідомлювати, що Потерпілому ще немає 14-ти років.Покарання за згвалтування: за ч. 1 ст. 152 – позбавлення волі на строк від трьох до п'яти років; за ч. 2 ст. 152 – позбавлення волі на строк від п'яти до десяти років; за ч. З ст. 152 – позбавлення волі на строк від семи до дванадцяти років; за ч. 4 ст. 152 – позбавлення волі на строк від восьми до п'ятнадцяти років.
V. Практичний етап.
1.Робота з підручником.
2.Моделювання ситуації уникнення нападу і пограбування
Заповнення таблиці та обговорення ситуації
Ситуації |
|
Складіть найбезпечніший маршрут від будинку до школи. Поясніть чому ви вирішили, що він є найбезпечнішим. |
|
Запишіть. Яких правил Ви будете дотримуватися, якщо повертатиметеся додому пізно |
|
Як Ви будете поводитися, якщо Вас переслідуватимуть? |
|
Як ви будете поводитися, якщо хтось застосовуватиме до Вас силу або погрожуватиме зробити це? |
3. Робота в групах (5 хвилин):
Завдання групам:
VІ. Узагальнення і систематизація знань.
Використовуємо дерево і пташок із паперу.
Якщо очікування від уроку справдилися, саджаємо пташок на дерево, якщо ні – пташки продовжують літати, а коли виявилися недоречними – знімаємо.
VІ. Підведення підсумку уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
Підготувати маленьку листівку з правилами віктимної поведінки.