Тема: Вимова і правопис слів з ненаголошеними [е],[и] в коренях, що не перевіряються наголосом Робота з орфографічним словником.
Мета: закріплювати вміння добирати слова для перевірки ненаголошених голосних;формувати вміння правопису слів з ненаголошеними[е],[и], що не перевіряються наголосом, удосконалювати навички роботи із орфографічним словником; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовлення учнів, уміння узагальнювати;виховувати охайність, увагу, взаємодопомогу, інтерес до знань.
Тема: Вимова і правопис слів з ненаголошеними [е],[и] в коренях, що не перевіряються наголосом Робота з орфографічним словником..
Мета: закріплювати вміння добирати слова для перевірки ненаголошених голосних;формувати вміння правопису слів з ненаголошеними[е],[и], що не перевіряються наголосом, удосконалювати навички роботи із орфографічним словником; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовлення учнів, уміння узагальнювати;виховувати охайність, увагу,взаємодопомогу,інтерес до знань.
Хід уроку
Ι Організація класу до уроку
Пролунав дзвінок,
Починається урок.
Працюватимемо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у третім нашім класі.
Діти – просто молодці.
Працювати на уроці ми будемо під гаслом…Щоб прочитати треба скласти його з розсипаних слів (слова прикріплені на магнітній дошці).
навчати, Добре, знати, хто, хоче, все, того
(Добре того навчати,хто хоче все знати)
-А ви хочете багато знати?
- А що для цього треба робити?
- Тож налаштуємось на урок і промовимо слова аутотренінгу:
Я учень (учениця)
Я ходжу до школи
Мене вчать учитися
Я все розумію, я хочу все знати
ΙΙ Актуалізація опорних знань
- А зараз проведемо вправу « Мозкова штурм».
- Якими буквами ми позначаємо на письмі звуки е, и ? (е, и)
- Які звуки вони позначають голосні чи приголосні (голосні).
- Якими бувають голосні звуки? (наголошеними, ненаголошеними)
- Як перевірити написання слів з ненаголошеними [е],[и].
- Зараз закінчується місяць листопад. Майже всі дерева стоять безлисті. Я назбирала листочків і ними ми прикрасимо наші дерева
Е И
з..лений ,в…селка, м…довий ,л…сток, кр…чить, д…мить, з…мля, гр…би.
ΙΙΙ Повідомлення теми, мети уроку
- Сьогодні на уроці ми поглибимо свої знання про ненаголошені е, и, познайомимось зі словами, які не перевіряються наголосом, працюватимемо з орфографічним словником, будемо робити висновки та узагальнення.
- Незабаром настане холодна зима. Ви всі чекаєте з нетерпінням цієї пори, коли можна буде покататись на санчатах, лижах, ковзанах, зліпити снігову бабу, пограти в сніжки. Але все одно ви чекаєте теплого літечка. Ι сьогодні ми на деякий час повернемось до цієї пори року.
Відгадайте загадку.
На дорозі лежить квітка
Пелюстки згортає
Я хотів іі підняти,
А вона літає. (метелик)
Уяви ,що ви опинилися на лужку, де багато квітів. Ви чуєте спів пташок, буяння квітів і трав. Ι з’являються прекрасні різнокольорові метелики.
- Правда красива картина постала в нашій уяві?
- За кожне виконане вами завдання уроку до нас на лужок буде прилітати метелик. Отже, постараємось працювати гарно, щоб якнайбільше метеликів прилетіло на нашу галявину.
- Діти, а чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Яким ви хочете його бачити? (цікавим, навчальним, казковим, продуктивним, веселим, загадковим, проблемним)
- А чого ви хочете навчитись від сьогоднішнього уроку мою думку: «Сьогоднішній урок навчить мене…(працювати з орфографічним словником, працювати зі словами ненаголошеними е, и; виконувати різні вправи, будувати речення, грамотно писати)»
-А ви якими повинні бути? (Дисциплінованими, уважними,зібраними, активними, вправними, наполегливими). Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. А він сьогодні незвичайний. Отже, все залежить від вашої активності, творчості, уважності.
- А щоб цікавіше було на нашій мовній галявині поуправляємось в каліграфії.
Каліграфічна хвилинка.
- Запишіть число, класна робота.
- Запишіть каліграфічно слово
Пшениця.
(Запис слова каліграфічно)
- Що роблять з пшениці( борошно).
- Люди яких професій причетні до вирощування пшениці?
- Чи легко дається людям вирощування пшениці?
- Чому труба берегти хліб?
- Які прислів’я ви пригадаєте?
- Складіть речення зі словом пшениця
- Поділіть слово на склади, позначте наголос.
VΙ Вивчення нового матеріалу. Створення емоційного фону.
Поетична хвилинка.
Але є слова, що в них
Написання голосних
Через наголос, бува,
Перевірить неможливо
А тому такі слова
Пам’ятати нам важливо.
- Отже, сьогодні ми будемо вивчати слова, правопис яких не можна перевірити наголосом, а їх треба запам'ятати. А ось і завдання. Щоб отримати метелика, треба відгадати загадку, а відгадки записати в зошит.
(Діти записують відгадки в зошит, а вчитель демонструє правильність напису цих слів на дошці)
Загадки. 1. Народився у пустелі,
Де піски і дуже жарко,
Маю два горби на спині
Ι живу у зоопарку ( верблюд)
2.Тримаюсь тільки на ходу,
Зупинюсь - упаду. (велосипед)
3.По дроту ходить,
Пітьму розгонить
Вогнем не запалити
Водою не погасити. (електрика)
4. Таким пузатим і поважним
Він починає новий рік
Та худне швидко із днем кожним,
Дивись змарнів і зовсім зник. (календар)
- Молодці діти, відгадали загадки. Отримайте за кожну правильну відповідь приз. А в кінці уроку ми порахуємо, хто назбирав більше, той і переможе.
- Скільки складів в цих словах? Який склад наголошений? Як дізнатись, яку букву треба писати в ненаголошеному складі?
- Спробуйте дібрати перевірні слова.
Хвилинка - цікавинка.
- Готуючись до сьогоднішнього уроку, я знайшла багато цікавого матеріалу, а учні нашого класу підготували для вас повідомлення. Послухайте, будь ласка!
1.Учень
Влітку любить малювати,
А зимою в лігві спати
Як зачує він весну,
Прокидається від сну. (ведмідь)
Далеко не всім відомо, що «ведмідь» - несправжня назва звіра. Прадавня його назва – арктос. Так називали звіра стародавні греки. Відтоді й походить назва «Арктика»- «Ведмежий край». У нас ця назва не прижилась. Переважала пристрасть клишоного до меду. Його прозвали «медоїдом» чи «відаючим, знаючим, де мед». Поступово ці слова злилися і перетворилися у слово «ведмідь».
2 Учень
Відгадайте, діти, хто
Має носик – долото?
Ним комах з нори виймає,
Про здоров’я лісу дбає (дятел).
А чим же цікавий дятел?
Послухайте приказку, яку склав народ про дятла.
Хто б дятла знав, якби не його ніс. А ви знаєте, який у дятла ніс? Цікаво, що у чорного дятла – довжина дзьоба досягає 65 мм. Довгий язик у зеленого дятла – 14 см. Язик може висуватися на відстань, яка більша за довжину дзьоба в 4 рази.
Фізкультхвилинка.
V Тренувальні вправи.
Вправа144
Роздаю дітя картки зі словом з пропущеною буквою. Діти за допомогою орфогр. словників вставляють пропущену букву і добирають до нього слово з правого стовпчика.
М_даль золота
Ч_ерешня біла
В_дмідь бурий
Тр_вога нічна
Ч_р_вики чорні
Т_атр шкільний
- Чим ми користувалися для перевірки написання цих слів?
- Складіть речення з цими словами.
Вправа 145
Погляньте скільки метеликів у кожного з вас. Давайте повернемося на нашу галявину. Саме про них ми прочитаємо у наступній вправі підручника.
Вправа 146.
Рефлексія. Підсумок уроку.
- Зараз виконає розподільний диктант. Треба записати слова в дві колонки: в першу – в яких ненаголошені голосні [е],[и] перевіряється наголосом, а в другу – правопис яких треба запам’ятати.
Апетит степи
велосипед гриби
диктант швидкий
дециметр близький
неділя високий
понеділок кленовий
предмет зелений
театр
- Ось і добігає до кінця наш урок.
- Як перевірити, яку букву е чи и писати в ненаголошеному складі?
- Чи всі слова в українській мові, в яких є ненаголошені [е],[и], можна перевірити наголосом? (Ні)
- А як перевірити написання цих слів?
( треба запам’ятати ці слова або звернутися до словника)
- Чи виправдались ваші очікування?
- Візьміть до рук «Мікрофон» і по черзі дайте відповіді на питання «Сьогодні на уроці я навчився…» прикріплюючи метеликів на галявину
- Отже наш урок був яким…?
- Найцікавішим завданням було…
Підведення підсумків, щодо отримання призів
- Подивіться, якою яскравою стала наша галявина. Скільки метеликів сюди прилетіло.
Домашнє завдання.
Вправа 147