Мета: розширювати кругозір учнів; практикувати різнотипні завдання при опрацюванні та закріпленні вивченого матеріалу на уроках української мови, розвивати старанність та каліграфію школярів; творчі здібності; прищеплювтаи любов до мови
1. Аа айабства
Останні айстри горілиць зайшлися болем.
(Л. Костенко)
- Як ти розумієш зміст речення?
- Поясніть значення слова «горілиць».
- Використовуючи ці буквосполучення, утвори слова (айстра, абрикос, айва).
2. Бб ба буоб
багатство барви
Мова - то багатство народу.
- Складіть речення із словом «барви».
- Визначте граматичну основу речення.
3. Вввоввеень
восени вересень день вереск
Восени день блисне, а три кисне.
- Знайдіть слова-родичі. Визначте корінь.
- Складіть речення із словом «вереск».
(Вдалині чувся пташиний вереск).
4. Гг га оггл
гайок гомін гомонить
Затих гайок, і верби кучеряві
Пташиним співом вже не гомонять.
(І. Савицька)
- Поясни значення слова «гомонять». Добери синоніми.
5. Ґґ ґа ґв
ґава гвинт ґелґочуть
Ґелґочуть гуси під вербою
І ґава теж зчинила ґвалт.
- Які ще слова із цим звуком ви знаєте?
(ґаздиня, ґазда, галченя, ґроно, дзиґарики, ґринджоли)
6. Дд да од дм
природа одуд дружба
З природою живи в дружбі,
То й тобі буде вона в службі.
- Як ти розумієш зміст речення?
- Підбери антоніми до слів:
дружити - …… розпалити - ……..
зламати - …….. співати - ………..
7.Ее ел ееще
Під неквапний шелест його листя гарно думається про минувшину і майбутність,про високе і священне.
(Є. Шморгун)
- Знайдіть слова, вжиті в переносному значенні.
- До слова «неквапний» доберіть синонім.
8. Єєєдюєає
єдність єднає окрилює з'єднання
Є каяття, та немає вороття.
- Назвіть слова, в яких звуків більше, ніж букв,
-Назвіть слова-родичі.
9. Жжже жужложаж
журавлі жовтень
Життя прожити - не дощову погоду перестояти.
- Як ти це розумієш?
- Вибери із цих слів слова, в яких букв більше, ніж звуків.
10. Ззза звзезн
зграя взимку заметіль
Заспівали, задзвеніли,
Мов заграли кобзарі.
Де взялась весела зграя,
Жарогруді... (снігурі)
(О. Олесь)
- Підставте слово до рядків вірша.
- Виберіть дієслова з вірша.
- Назвіть префікс у цих дієсловах.
- Доберіть синонімічний ряд до слова «жарогруді».
11. исжириви ин
рослина жито сади життя
Листопад вересню - онук, жовтню - син, а землі - рідний брат.
- Підберіть до слова «земля» споріднені слова, визначте корінь.
- Поясніть правопис слова «життя».
12. Іі із під між інріз
іній ірис індик ніжно
Сиплеться іній з беріз
В пору чудову ранкову
Хтось на верхів'я заліз
І ніжну скидає обнову.
(Ю. Збанацький)
- Як ти розумієш слова «скидає обнову»?
- До дієслова «сиплеться» підбери синоніми.
13. її їж їд їжак
Їла б кішка рибку, якби не треба було лапок замочити.
- Про яку людину так говорять?
- Добери антоніми до слова: лінощі - ……….
14. Йй йо ій ай ий
Пам'ятай край
Пам'ятай, не забувай
Батьківську стежину.
Прикрашай, шануй свій край,
Дім свій - Батьківщину!
(В. Гринько)
- Які це речення за метою висловлювання?
- Перебудуйте речення так, щоб звертання висловлювалось до багатьох людей.
15. Кк кауккрік
квіти українські край
Землі частіше кланяйся - хліба більше буде.
- Склади словосполучення із словами «хліб».
- Підбери синонім: черствий хліб - …………
16. Ллелалдлвл
лінь літечко вмивається
Ледачий двічі робить, а скупий двічі платить.
- Підбери антонім до слова «ледачий».
- Перебудуй прислів'я із цим словом.
(Працьовитий раз робить, а щедрий раз платить)
17. Мм еммурумам
рум 'яна маківка
Мак розправив капелюха
і бджолину пісню ... (слуха)
(М. Пономаренко)
- Підберіть слово до рядків вірша.
- Назви префікс у слові «розправив»
18. Нн На он ні не ун
нагідка сонечко сніжинка
Кружляють, падають сніжинки,
Вдягають все у білі шати,
Летять легенькі, мов ... (пір'їнки)
Вкривають поле, ліс і... (хати) (В. Сухомлинський)
- Які образні слова та вирази ви зустріли у вірші?
- Поясніть розділові знаки у вірші.
19. Ооо ось он то ом ов
осінь вночі окраєць
Два зелених огірочки
Походжали по садочку
Бо в городі, лежебоки,
Понамулювали боки.
- Розбери слово «походжали» за будовою.
- Як ти розумієш слово «лежебоки».
- Склади речення із словом «окраєць».
(Рум'яний окраєць хліба лежав біля горщика на вишитому рушнику).
20. Пппеоп пі пу
пісня підпадьомкує
Посадив дерево, викопав криницю, виростив сина - даром життя не прожив.
- Як ти розумієш це прислів'я?
- Склади речення із словом «підпадьомкує»
(Високо в небі співає жайворонок, а в житі - підпадьомкує перепілка).
21. Ррру ар яр ор
рідний криниця
Праця годує, а лінь марнує.
- Назви антоніми в цьому прислів'ї.
- Які ще прислів'я про працю ти знаєш?
22. Ссесстснус
сонце засік сніп
Сонях сонечко зустрів,
Сонях сонечком розцвів!
(М. Пономаренко)
- Відгадайте загадку:
На городі він росте - сонце ясне, золоте.
Жовте око, жовті вії. Та чомусь воно не гріє.
- Запишіть слово-відгадку.
- Поєднайте його у різних словосполученнях.
(жовтий сонях, соняшник нахилився, Повернувся до сонечка, великий соняшник).
23. Тт тауть ті ять
свято травиця терен
Скільки в ступі воду не товчи - вода й буде
- Поясни правопис не з дієсловом.
- Склади речення із словом «травиця»
(Послав туман травиці срібне намисто з холодної роси).
24. Ууур уфду ну
умів грудень будуть
В росі осінній заросився вітер,
Сердито воду з вуха вилива.
(Л. Пшенична)
- Знайдіть у цих рядках споріднені слова.
- Перебудуй останнє речення так, щоб воно було спонукальним.
25. Фф фа флоф
фіалка фіалково
По діброві ходить осінь -
Олівці у торбі носить.
І фарбує в жовтий колір
Клени, липи і тополі.
(Л. Куліш)
- Які слова вжиті у переносному значенні?
- Доберіть синоніми до слова «діброва».
26. Хххв ох хлха
хліб хвилинка
Вийшов травень з гаю
Нивам усміхнувся,
Потім на стежині,
Як хлопчак роззувся.
(М. Сингаївський)
- Які слова вжито у переносному значенні?
- Визначте граматичну основу речення.
- Поділіть слово «вийшов» для переносу із рядка в рядок.
27. Цццв ця оц
цвіт цвітуть
Цвіту не вирви задаром
Гілки не втни для забави.
(П. Ситченко)
- До чого закликає нас автор вірша?
- Розгадай шараду:
На неї птах сідає,
Вона його гойдає,
А «ч» на «б» змініть -
Звірятком стане вмить, (гілка - білка).
- Склади окличне речення із словом «цвіт»
28. Ччоччвчукчн листочок
Чули де дзвін, та не знали, де він.
Чорнобривців карий цвіт
Зачаровує весь ... (світ) М. Пономаренко
29. III ш шашпшу шпак шпаківня
Плаче шпак уранці після зливи,
Де шумлять на греблі явори,
Що шпаківню вітер чорнобривий
Перекинув денцем догори.
(Л. Костенко)
- Випишіть словосполучення вжиті в переносному значенні.
- Випишіть однокореневі слова, визначте їх корінь.
30. Щщ ще ощ щі
Що посієш, те й пожнеш
Ви не бійтесь цих дощів
Вони ще теплі, зовсім не холодні.
їх називаємо грибні дощі,
То ж по гриби мерщій сьогодні.
- Підбери слова до слова «дощ» (який?)...
31. ььльотьонь ось льон тьохкає
Що трапилося тут у вас?
Чому веселий настрій згас?
- Які ці речення за метою висловлювання?
- Склади речення із словом «льон», «тьохкає»
32. Юююроюють тю в'ю
Як тепло пахне хліб!
І сонцем, що всміхалося весною.
(П. Воронько).
- Перебудуйте перше речення на питальне.
- Підберіть антоніми до слів:
радість - ……………..
працьовитий - ………..
всміхається - …………
тепло - ………………..
33. Яяяє яс ян ся ля
ясніє сядуть явори
Якщо на своєму язиці не втримаєш, то на чужий не сподівайся.
- Як ви розумієте цей вислів?
- Як пишеться не з дієсловом?
- Підберіть антоніми до слів:
ясний - …………… широкий - …………….
хворий -................... злий - ............................
старий - ………….. темний - ………………
веселий - …………. сухий - ………………..