урок розвитку звязного мовлення. Написання листа

Про матеріал

Урок розвитку звязного мовлення. Написання листа. Урок поєднує традиційні форми роботи та нові на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ.

Перегляд файлу

 


Наводимо ще деякі правила, яких обов'язково повинна дотримуватися кожна культурна людина.

* Відповісти на отриманий лист ви повинні якомога скоріше. Не пізніше, ніж через 5-7 днів після одержання.

* Лист починайте зі звертання: «Здрастуй», «Добрий день...», «Дорогий...», «Любий...».

* Близькій людині можна писати в тих виразах, в яких ви звикли з нею спілкуватись. Людині малознайомій пишіть стримано.

* Закінчіть лист побажаннями здоров'я, успіхів або висловами: «Щасливо!», «Усього доброго!» і т, д.

* Якщо ви випадково забули написати про щось, можете додати це вже після підпису, поставивши дві латинські літери Р. S., що означає post scriptum — «після написаного».

* Ніколи не вживайте шаблонних, позбавлених смаку виразів типу «Жду ответа — как соловей лета». Якщо хочете пожартувати — жартуйте самі, якщо хочете щось сказати — скажіть своє, просте, ніж чуже, бездумне та примхливе.

До цих порад додаємо ще декілька, з вашою допомогою, звичайно!

Перевірте себе

*
У правому верхньому куті листа повинна бути поставлена (що?) ...
*
Звертання зазвичай пишуть (де?) ...
*
Поля залишати (можна, потрібно, не обов'язково) (підкресліть правильне) ...
*
Почерк повинен бути (яким?) ...
*
Писати олівцем (можна, не можна) (підкресліть правильне) ...
*
Папір повинен бути (яким?) ...
*
Чистий нежмаканий конверт підписувати (як?) ...

 

 

 

ПИШІТЬ УКРАЇНСЬКІ ЛИСТИ

В словах української мови
Є музика, ласка й привіт,
I гордість, і сила любови,
І слави дзвінкий заповіт.

Ти, хлопчику, виріс, і в школі
Писати вже вивчився ти...
Скрізь друзів у тебе доволі -
Пиши українські листи!

Не буде це легко спочатку,
І витратиш вечір увесь...
Та дружню і радісну згадку
Від тебе отримає Лесь.

Старенька бабуся на фармі
Чекає на перший твій лист...
Виписуй же літери гарні,
Показуй уміння і хист!

В листах будеш мати розмову
Про поле, про різних звірят,
Про те, що весною ізнову
Птахи повернулись назад -

На клені гніздечко вже мостять
І дзвінко приспівують влад...
Як влітку приїдеш у гості,
Побачиш маленьких пташат...

 

 

 

 

 

 

 

Урок розвитку зв’язного мовлення. Написання листа

 

Мета: ознайомити учнів зі зразком ділового мовлення;

  • вчити складати листи;
  • закріплювати навички вживання звертань; розвивати культуру мовлення;
  • виховувати культуру писемного мовлення.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

 Робота над загадкою

  Ми хоча і не крилаті,

  Летимо в міста і села,

  Несемо для вас, малята,

  Звістки щирі та веселі. (Листи)

— Що допомогло відгадати загадку?

— Чи доводилось вам писати листи? Кому?

Що можна сказати про слово ЛИСТ?

 

Картинки по запросу лист паперу

 

 

Картинки по запросу лист дереваКартинки по запросу лист поштовий

 

 

 

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні ми будемо вчитися писати листи своїм рідним, друзям. Дізнаємося , як правильно його скласти і записати.

 

 

IV. Робота з мовним матеріалом

  1. «Мозковий штурм»

— Навіщо людям потрібні листи? (У людей виникла потреба у спілкуванні.)

  1. Розповідь з елементами бесіди

— Писати листи — це мистецтво. Листування виникло дуже давно. У людей виникла потреба у спілкуванні та передачі інформації. Щоб передати яке-небудь повідомлення або інформацію. Саме так, з цього все починалось. Бажають, приміром, мешканці африканського селища передати своїм сусідам, що у них вдало пройшло полювання і з цього приводу влаштовується грандіозний бенкет. Передати це потрібно якнайшвидше. Як бути? Знайшли вихід, Загуркотіли, загриміли барабани — тамтами, далеко рознісся Їх гуркіт, долинув до найближчого селища. Там послухали, розібралися в умовних сигналах, викликали своїх барабанщиків і далі передають.

Інші димом «листуються»: підіймаються над пагорбами стовпи диму — вище, нижче, світліші, темніші. «Мова» ця зрозуміла багатьом племенам індіанців; війна, збирайтеся до міжгір'я, ховайте дітей та жінок.

І багато ще способів вигадували люди: в'язали різнокольорові вузлики на довгих шнурах, передавали букети.

У всіх цих способів «листування» було багато недоліків, і найголовніший — неточність. Уявіть собі, будь ласка: сидите ви у себе в шатрі на перському килимі, п'єте зелений чай, як раптом з'являється гонець від скіфів і урочисто розкладає перед вами такі дивні предмети: мишу, жабу, птаха та п'ять стріл. Спробуй-но розберись, що все це означає! А розібратися треба, тому що справа тут серйозна.

От що, виявляється, сповістив гонець: «Якщо ви не здатні ховатися під землею, як миші, стрибати по болотах, як жаби, літати по небу, як птахи, то загинете, обсипані нашими стрілами». Прямо таки ребус!

А як бути з малюнками? Треба, приміром, передати; «Я тебе поважаю». «Я» — намалюєш себе, «тебе» — намалюєш його. А як намалювати «поважаю»?
    Це таки просто чудово, що люди винайшли писемність і зараз кожна письменна людина може написати листа.

Наші далекі предки писали на камені, дереві, пальмовому листі, папірусі, воскових, глиняних і дерев'яних дощечках, на камені, на березі й на шкірі. Картинки по запросу кому пишуть листи

Одним з найвідоміших лмстів є лист українських козаків до російського царя.

Картинки по запросу кому пишуть листи

 

Які ж нині листи? Подивітьсяна цей аркуш, який він прекрасний! Багато сил та праці знадобилося для того, щоб перед вами на стіл ліг чистий аркуш паперу. Зараз ви порушите його білину. Для чого? Для того, щоб хтось читав і перечитував те, що ви напишете, дбайливо зберігав дорогого листа? Або для того, щоб, заплутавшись в бездумному базіканні та брудних карлючках, з дратуванням зіжмакав та кинув у відро для сміття?

Хтось сказав, що лист — фотографія душі. Це вірно, тому що гарний лист не тільки розповідає про що-небудь, але й передає думки, настрій, почуття людини, говорить про її намагання, інтереси, захоплення.

А зміст і стиль листа багато в чому залежить від того, кому ми пишемо.

Мистецтво справжнього спілкування завжди передбачає вміння ясно, чітко, у відповідному стилі (тобто в доречній для даного випадку та для теми мовній формі) і грамотно обмінюватися корисною, цікавою та достовірною інформацією про те, що Хочеться повідомити, і про своє ставлення до повідомленого.
 

Мабуть, діти, які скаржаться на те, що вони не знають, про що писати в листах, погодяться — матеріалу для листів багато: повсякденне життя, шкільні справи, захоплення та заняття, події сімейного значення. В листах можна поділитися думками про книги, фільми та спектаклі, розповісти про важкі та невирішені питання, вислови й почуття та настрій. Але, повторюємо, треба твердо знати при цьому, що саме цікавить того, кому ви пишете, а також треба бути відвертим і правдивим.

       Листи пишуть не тільки близьким, але й артистам, винахідникам, видатним людям, тим, про кого надруковано в газеті або журналі. Картинки по запросу Зображення англійської королеви

 

 Картинки по запросу портрет Володимира Кличко

 Добре це чи не дуже? Добре, якщо кореспонденту (тому, хто пише) 6 про що розповісти.

Дуже радимо перед тим як написати занятій людині листа з яким-небудь проханням, добре поміркуйте: а чи не можна без цього обійтись, та й чи зможе людина вам допомогти. Той, хто про це не думає, пише такі листи: «Дорога газета! Мені подобається один хлопчик, а я йому ні. Напишіть у вашій газеті, як мені бути».

Або такі:

«Я би хотів дога, боксера або вівчарку. Я вас дуже прошу, якщо можете, надішліть мені яку-небудь з цих трьох собак, краще б дога. А потім переказом я вишлю гроші, скільки треба буде...».

Мені здається, що повага до адресата, до його часу завжди підкаже, чи варто братися за перо.

Картинки по запросу кому пишуть листи

 

 

Маленькі діти найчастіше пишуть листи кому? Ну, звичайно, Святому Миколаю, свято якого до нас наближається та Діду Морозу.

Картинки по запросу кому пишуть листиКартинки по запросу кому пишуть листиКартинки по запросу кому пишуть листи Картинки по запросу кому пишуть листи

 

З розвитком компютерних технологій Картинки по запросу кому пишуть листи Картинки по запросу кому пишуть листи Картинки по запросу кому пишуть листи Картинки по запросу кому пишуть листи

Правил до написання листа багато, але не слід забувти про одне з найголовніших:

 Чужі листи — таємниця за сімома замками. Намагатися заглянути в них (незалежно від того, кому вони адресовані: подрузі, мамі, брату, незнайомій людині) — все одно, що влізти до чужої кишені або підгледіти в замкову шпарку.

 

Пишіть! На ваші листи чекають.

 

 

 

— Відгадайте слова і запишіть їх у зошит.

  • Паперовий пакет, який зберігає таємницю послання. (Конверт)
  • Пункт призначення листа, місцезнаходження того, кому лист призначений. (Адреса)
  • Цифрове умовне позначення міста, села. (Індекс)
  • Людина, яка розносить листи. (Листоноша)
  • Людина, якій адресований лист. (Адресат)

 3. Робота за підручником (с. 75, впр. 172)

Як правильно їх писати? Дізнайтеся про це, прочитавши текст у «Зошиті з розвитку писемного мовлення».

— Розгляньте малюнки та написані листи.

— З чого починається лист?

— Про що можна розповісти в листі?

— Чим завершується лист?

 4. Робота за таблицею (див. додаток на с. 96)

— Коли пишеш листа, слід дотримувати мовленнєвого етикету. На початку листа потрібно ввічливо привітатися, використовувати шанобливі форми звертання: Ви, Вас, які пишуться з великої букви. У кінці слід так само ввічливо попрощатися, побажати всього найкращого. Коли ви хочете щось попросити, потрібно ввічливо звернутися з проханням (потім обов’язково потрібно подякувати за виконане прохання). У листах використовують слова-звертання, слова-привітання, слова, що виражають прохання, вдячність.

 5. Самостійне написання листа учнями

— Напишіть листа близьким людям, які живуть від вас далеко.

 6. Перевірка самостійної роботи

Зачитування листів. Аналіз дотримання структури листа.

 7. Фізкультхвилинка

  Очки вліво подивились —

  Там нічого не змінилось.

  Вправо повели зінички —

  Ні зайчика, ні лисички.

  Очки вгору, очки вниз,

  Не лінуйся, посміхнись.

  Очки сплять, вони втомились.

  Знов відкрились, подивились.

  Сплять — відкрились (2 рази)

  І на цьому зупинились.

 

 9. Гра «Пограємо в пошту»

— Що потрібно знати, щоб лист дійшов до адресата? (Індекс, він потрібний машині, яка сортує листи на пошті. За цифрами вона визначає, куди, в який район слід відправити листа. (Місто, назву вулиці, номер дома і квартири.)

— Заповніть конверт. (Учитель надає зразок заповнення на дошці.)

 10. Підписування конвертів за зразком, поданим учителем на дошці

Доцільно нагадати учням, що адреса відправника пишеться вгорі у лівому кутку конверта, адреса одержувача — внизу у правому кутку конверта.

 

V. Підсумок уроку

— Чого навчилися на уроці?

— Чому потрібно вміти писати листи?

— Коли ми пишемо привітання?

— Чому потрібно вміти правильно підписати конверт?

 

 

 

 

4. Робота за таблицею

Можливі складові листа

Приклади

Звертання

Любі мої дідусю і бабусю!

Дорогий братику Сергію!

Шановний Юрію Михайловичу!

Інформація про стан листування

Отримав(-ла) ваш лист...

Давно не було листа...

Отримав(-ла) твій лист, але зразу не відповівша),

оскільки...

Основний зміст (повідомлення

про новини)

Напишу Вам, що у мене нового в школі (вдома)...

Я хочу розповісти Вам...

Розповім усе за порядком...

Запитання адресату

Як Ваше здоров’я?   Які у Вас новини?

Що цікавого у тебе?

Подяка

Дякую за те, що...

Прохання написати лист

Я прошу вас написати...

Передача вітань

Передавайте вітання...

Прощання

До побачення...    Міцно цілую і обнімаю...

Кінцівка і підпис

Ваш внук (ваша внучка)...

Твій друг (твоя подруга)...

Дата і місце написання, якщо ,

їх немає на початку листа

15 листопада 2013 року

м. Харків

Орієнтовний текст листа

Доброго дня, дорога сестричко Оленко!

Листа від тебе одержав. Щиро дякую. Ти питаєш про мої шкільні справи. Розповім усе по порядку. Вчуся добре. Нещодавно одержав «12» з математики. Захоплююсь спортом, відвідую гурток шахів. Які у тебе новини? Якими цікавими справами захоплюєшся ти? Передавай мої найщиріші вітання бабусі. До побачення. Міцно цілую і обнімаю вас усіх.

5 березня 2014 р.

Твій брат Олекса

— Коли пишеш листа, слід дотримувати мовленнєвого етикету. На початку листа потрібно ввічливо привітатися, використовувати шанобливі форми звертання: Ви, Вас, які пишуться з великої букви. У кінці слід так само ввічливо попрощатися, побажати всього найкращого. Коли ви хочете щось попросити, потрібно ввічливо звернутися з проханням (потім обов’язково потрібно подякувати за виконане прохання). У листах використовують слова-звертання, слова-привітання, слова, що виражають прохання, вдячність.

https://fc.naurok.com.ua/000uoj-2f44/001.png

Урок розвитку зв’язного мовлення. Написання листа

3 клас

Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення. Написання листа.

Мета. Ознайомити учнів із історією виникнення листів та основними правилами листування, структурою листа, правилами листування, з’ясувати значення слів адреса, адресат і адресант; формувати уміння аналізувати тексти запропонованих листів та писати власні; закріплювати навички вживання звертань; виховувати мовленнєву культуру та зацікавленість до наслідків власної праці.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Давайте привітаємось,

Давайте посміхнемося,

Давайте в очі глянемо,

Здоров’я побажаємо.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Активізація навчальної діяльності.

а) Гра «Склади слово»

В словах цих пропущені букви немарно -

З них слово скласти зможеш гарно.

Л_ с т о н о ш а

с к р _ н ь к а

а д р _с а

 к о н в _ рт

 б ) Бесіда про лист і листування.

- Якою спільною темою можна об’єднати усі ці слова? ( Назва теми )

  •  Чи доводилось вам писати листи? Кому?
  •  Як можна надіслати листа?
  • Чи можна без дозволу читати листи, адресовані комусь іншому?

в )Розповідь вчителя (супровід презентація)

Листування виникло дуже давно. Першим видом писемності були геометричні зображення й малюнки на скелях.Листи писали на камені, дереві, пальмовому листі, папірусі , воскових дощечках.

Стародавні єгиптяни користувалися піктографічним письмом. Кожна малесенька картинка позначала слово або звук. Малюнкове письмо віджило, але залишки його можемо побачити й сьогодні. Це всім відомі знаки дорожнього руху. (Слайд)

Поширеним було і вузликове листування кіпу, зміст послань передавався через кількість прив’язаних вузлів різного кольору. Першими ж листами за часів Київської Русі були берестяні грамоти. Бересту кип'ятили, сушили, обрізали,  виписували букви  «писалом» з кістки. Так починалася історія писемності та листування.( Слайд)

- Про що можуть писатися листи та яка їх мета? Над цим задумались наші однокласники. Пропоную переглянути відео. ( Відео)

2. Повідомлення теми і мети уроку

- Про що можна писати в листі?(Повідомляють про події, діляться враженнями, звертаються з проханнями).

- Але кожному героєві з давнини і нам з вами, треба знати і дотримуватися вимог та структури написання листа. Сьогодні ми будемо вчитися писати листи своїм рідним та друзям та навіть чарівникам.

ІІІ. Робота по темі. Колективна підготовча робота

  • Перш, ніж почати роботу, ми маємо зясувати що таке лист. В цьому допоможе вільна енциклопедія Вікіпедія.

Лист - написаний чи надрукований на папері або електронно текст, що звернений до особи (осіб).

Розрізняють листи : офіційні (ділові), особисті, поздоровчі.

Ділові листи, як вид документації, ви будете вивчати згодом, сьогодні ж працюватимемо над особистими та поздоровчими.

Розпочнімо із словникової роботи. До вашої уваги діалог знайомих.

  1. Словникова робота.

Мовленнєва ситуація «Зустріч»

— Привіт, Руслано!

— Добрий день, Аліно!

— Як ми давно не зустрічалися! За яким адресом ти зараз проживаєш?

— Я мешкаю не за адресом, а за адресою. Адрес — письмове звернення до особи, установи. Адреса — місце проживання особи, напис на конверті. Соромно тобі цього не знати. І чого тебе в школі навчають?!

— Ой, і знову ці нудні правила! Я так не люблю їх вчити! Без них можна обійтися. І зовсім мені не соромно! А от значення інших слів я знаю добре. Адресат — це той, хто надсилає кому-небудь листа.

— І неправильно! Давайте, друзі, допоможемо Руслані розібратися в значенні цих слів.

Учитель. Який словник допоможе зясувати значення слів? (тлумачного словника). Знайдіть та прочитайте уважно,1 група - адрес, 2 — адреса, 3- адресат, 4 –адресант.

Адресат — особа, якій пишеться й адресується лист.

Адресант — особа, яка відправляє поштою листа, телеграму.

Адреса — це точна, за певною формою складена вказівка, кому слід вручити поштове відправлення, де проживає чи знаходиться адресат.

Адрес - письмове вітання кого-небудь з нагоди відзначення видатної події в його житті.

  • Тож ми з вами сьогодні будемо в ролі адресата чи адресанта?
  1. Знайомство з структурою листа
  • Будь-який лист починається з вітання та звертання до адресата, потім основна частина листа, в якій повідомлення про новини, враження, події, прикінцева частина, прощання та підпис адресанта. Всі частини пишуться з нового рядка.
  1. Робота в групі. Опрацювання зразків листа.
  • Пропоную відновити листи, скласти та прочитати в тому порядку, як вимагає структура та вказати його вид, підказки є на конверті (особистий, колективний, поздоровчий)

1  ровесникам 2 - бабусі та дідусеві 3  сестрі 4 - вчителеві

  1. Знайомство з структурою листа – таблиця
  2.  
    • Звичайно ж ви звернули увагу на вжиті звертання до адресата. Давайте прослухаємо телевипуск «Так буде українською» .

Групова робота:

Утворіть форму звертання від поданих слів.

  1. Робота з таблицею.
  • До вашої уваги деякі загальноприйняті шаблони початку речень.
  • Після звертання до адресата, іноді може бути інформація про стан листування.
  • Основну частину варто розпочати словами Напишу Вам, що у мене нового в школі (вдома)…Я хочу розповісти Вам…
  • Прикінцева може містити питання, передачу вітань, прохання якомога швидше дати відповідь.
  •  
    • Прощання та підпис можуть бути такими: Міцно цілую і обнімаю… Ваш внук (ваша внучка)…

Іноді вказуть дату написання листа

- Якщо в листі ви забули щось вказати, можна написати постскриптум. ПОСТСКРИПТУМ - це приписка в листі, яка стоїть після підпису і позначається літерами «P.S.». Постскриптум перекладається з латинської мови як «після написаного». Наприклад:

P. S. Так, я тільки що дізнався, що у Сергія народилася сестричка.

P.s. Забув згадати про те, що живу зараз у бабусі. Пиши відповідь на її адресу.

P. S. Обов'язково приїжджай до нас в гості. Обіцяю, буде весело!

ІV.Фізхвилина «Україна»

- В нашому класі теж буде весело, адже надійшов час відпочинку.

V. На електронну пошту нашої школи прийшов лист, адресований саме вам.

- З чого починається лист?

  • Про що в листі розповідає , про що запитує св. Миколай?
  • Чим закінчується лист? Сьогодні ми напишемо лист-відповідь цьому адресатові.

VІ. Самостійна робота.

  • Поради на парті, ознайомтесь з ними самостійно. А від себе додам:

лист – це творчість кожної людини та дзеркало душі. Сідати за написання листа з поганим настроєм не слід. Прикрасьте цей лист малюнками.

VІІ. Перевірка виконаної роботи. Зачитування листів. Аналіз дотримування структури.

VІІІ. Підсумок та оцінювання. Мотивація оцінок

1.Гра «Займи позицію»: у ХХІ столітті – добі високих технологій, розвитку всесвітньої інформаційної мережі Інтернет, комп’ютеризації суспільства існує думка, що писати звичайні листи не треба. Достатньо скористатися електронною поштою чи СМС-повідомленням за допомогою мобільного телефону.

  • Чи спроможне сьогодні електронне листування замінити традиційне поштове листування? 

Займіть позицію: діти, які згоджуються з такою думкою, станьте праворуч від учителя, а діти, які з такою думкою не погоджуються, станьте ліворуч. Обґрунтуйте свою думку – позицію.

2. Знайди помилку «Лист від Миколи»

3. Гра «Закінчи речення»

Сьогодні на уроці…

 - Мені найбільше сподобалося...
- Я не вмів, а тепер навчився …
- Найбільший мій успіх –це…
- Мені запам’яталося...

- Я вважаю … Тому що … Отже

- Пишіть листи, листів чекайте

І листоношу виглядайте,

Бо лист – це часточка душі.

Отож з теплом листи пишіть

: Написання листа

МЕТА: Закріпити вміння писати листи; розвивати уяву, мислення, мовленнєві вміння; розширити знання учнів про історію листування; виховувати любов рідної мови, почуття громадськості.

ОБЛАДНАННЯ: жовто – блакитні сердечка, двосторонній скотч, прозора плівка, пінопластове сонечко, ілюстрації.

                                                       ХІД УРОКУ
1.Організація класу.

2.Актуалізація опорних знань

* «Вгадай слово»:

1 буква – є у слові КЛЕН та у слові ЛАН, але відсутня у слові НИВА(Л)

2 буква ніколи не починає слів(И)

3 буква живе посередині МІСТА(С)

4 буква починає ТІНЬ та закінчує МІСТ(Т)

- Що у нас вийшло за слово?(лист)

* Поясніть мені значення слова «Лист»

 Слово наше є багатозначним: лист - листочок з дерева; лист –лист паперу; лист - написаний однією людиною іншій)

3.Оголошення теми

- Так от  ми з вами і будемо вчитися писати листи. А хто може сказати: хто був автором першого листа? Давайте послухаємо наших доповідачів.

4. Надання необхідної інформації

1 учень

         Це було дуже давно. В ті часи на землі не було жодного будинку і люди жили в печерах. Вони були не єдиними мешканцями сховищ. Там також оселялися ведмеді. Але люди якимось чином зуміли виселити косолапих. Озирнулися вони: а на стінах нових помешкань знаки дивні намальовані!

Пізніше виявилося, що дивного нічогісінько в цьому не має: це ведмеді кігті об стіни точили. Але ці подряпини навели людей на одну цікаву думку: значить на рівній поверхні можна надряпати будь-яке зображення. Саме так деякі вчені уявляють собі початок дороги до писемності.

2 учень

    Стародавні народи були безписемними. Як же вони обходились без письма? Виявляється, що кожен народ мав свої сигнали – символи. Символи без слів щось означають, забороняють, дозволяють, повідомляють. 

    Наприклад канадські індійці  розводили вогнища, дим яких було далеко видно. Форма, висота  диму багато про що повідомляли іншим на відстані. Інші племена користувалися для повідомлення спеціально зав’язаними вузликами.

3 учень

   В Європі при наближенні небезпеки на пагорбах запалювали сигнальні вогнища. Вогонь першого пагорба було видно на другому. У відповідь на цей сигнал там також запалювали багаття і т. д. І так через малий проміжок часу вся країна знала про небезпеку.

5.Інтерактивні вправи

 

Вчитель

- А давайте і ми з вами за допомогою знаків напишемо листа. Цей лист адресовано всім мешканцям нашого масиву. Як ви гадаєте, де ми його розмістимо?( на вікні)

- Давайте напишемо просту фразу «Я люблю Україну». Як це зробити за допомогою знаків, враховуючи, що у написанні листа має прийняти участь кожен?( вчитель слухає дитячі пропозиції, підводячи до того, що: 1) слово «люблю» заміняється символом – сердечком; 2) використовують жовто-блакитні кольори).

- Так, ми з вами викладемо український прапор з жовто – блакитних сердечок. Сердечка кріпляться двостороннім скетчем на прозору плівку та вивішуються на вікно. ( дітям можна запропонувати написати на сердечках свої імена, підкресливши, що «кожен  з вас є частинкою України»).

- Перед нами стояло три задачі:

* написати лист для всього масиву;

* написати за допомогою зрозумілих для всіх сигналів – символів;

* у написанні листа має прийняти участь кожен учень.

- Чи справились ми? Доведіть.

(Відповіді дітей «Я думаю, що ми…»)

 

4 учень

- Але як тільки з’явилася така писемність, виникло запитання: а як читати? Адже люди могли надавати різне значення знакам. Так виникла необхідність придумати єдиний алфавіт для свого народу.

    Фінікійці, які жили більше 2000 років тому придумали букви лише для приголосних звуків. Але не всім мовам така азбука підійде.

Вчитель

- Поясніть слова Олеся Гончара: «Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів – скількома епітетами супроводиться визнання української мови. І, зрештою, всі ці епітети слушні.» Чи була б такою мелодійною наша мова без голосних?

- А якими словами ви назвете нашу рідну мову? Давайте напишемо ще одне своєрідне послання для всіх, хто зайде до нашого класу. Ми напишемо його на промінчиках нашого сонечка( діти пишуть епітети на жовто-блакитних половинках сердечка та кріплять їх на пінопластове сонечко).

5 учень

- Отже робота над створенням алфавіту продовжувалась. Грецький вчений Пеламед створив 16 літер. Далі на протязі багатьох десятків років кожен добавляв по 1-2 букві( а один навіть 6 літер!). Так склався грецький алфавіт. А в другій половині 10ст. двоє вчених родом з Греції, брати Кирило та Мефодій, почали роботу над створенням слов’янської азбуки. Про це ми поговоримо на наступному уроці.

 Вчитель

- Як бачите історія писемності, а значить і історія листування, дуже давня. Насправді одного уроку замало, щоб її розповісти. Ми продовжимо це робити на наступних уроках. А сьогодні ви писатимете особистого листа мені. Давайте згадаємо правила написання листа(знайомство з ними пройшло у 3 класі). Основні з них перед вами,записані на таблиці.:

  *Вгорі праворуч слід писати дату написання листа. Раніше в ділових листах дату ставили на початку листа, а в приватних — наприкінці. Тепер прийнято з неї починати в будь-якому випадку.

* Далі йде звертання до адресата. Починаючи листа, слід відступити 2-3 см від дати, залишаючи зліва абзац. У звертанні засвідчується ставлення до людини — повага, любов, службова залежність чи офіційність. Наприклад:

Високоповажний пане Михайло!

Вельмишановний пане Професоре!

Шановна Олено Віталіївно!

Дорогий Друже Андрію!

Мої дорогі батьки!

Рідненька матусю!

Моя люба сестричко!

* Зміст листа. Якщо це лист-відповідь, то спочатку виражається подяка за листа, а лише після дається відповідь. Якщо лист пишуть до добре знайомих, товаришів, то найперше запитуємо про справи адресата, цікавляться його здоров'ям, здоров'ям найближчих, його працею й успіхами, а тоді вже повідомляють і про себе.

*В кінці попрощатися, висловити побажання та вказати автора:

Ваш онук Вадим.

Твоя донька Ірина.

Ваш учень Максим.

Твоя подруга Алла

- Кому адресовано ваш лист? Яку форму звертання ви оберете?

- Спочатку ми з вами напишемо колективні листи, а потім індивідуальні. Для написання колективного листа потрібно розділитися на групи. Хто з вас був на морі? В горах? У Києві? У музеї? ( таким чином групи створюються «за спогадами». Вчитель контролює, щоб вони мали однакову кількість учасників). За відведений час ви маєте скласти листа, описуючи свій відпочинок, свої враження від моря, гір, музею, Києва. Лист має бути невеликім за об’ємом.

 

 

Групова робота

 Групи починають працювати. Згодом вчитель читає написане, попутно розбираючи помилки.

6. Написання листів.  

- А тепер настав час написання індивідуальних листів.   Уявіть, що я ніколи не була в Україні. Опишіть її красу так, щоб мені дуже захотілося туди з’їздити. Ви можете згадати свої подорожі, наші екскурсії, згадати все, що ми вчили про Україну.

Діти, обравши форму звертання, починають самостійно працювати.

7.Підсумок

- Скажіть,будь ласка, що нового, цікавого ви сьогодні дізналися

- Ви писали мені. А це означає, що я читатиму листи сама. І кожен обов’язково отримає відповідь. Саме тому ми не станемо зачитувати ваші листи на весь клас. Адже  існує «таємниця листування».Поясніть що це означає.

 

docx
Додано
5 грудня 2018
Переглядів
23863
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку