Урок на тему: "Вимова й правопис слів з ненаголошеними [е],[и] в корені слова, що не перевіряються наголосом. Робота з орфографічним словником.

Про матеріал
Мета уроку: Формувати вміння правопису слів з ненаголошеними [е],[и], що не перевіряються наголосом, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати усне зв’язне та писемне мовлення, уміння узагальнювати; виховувати охайність, увагу, взаємодопомогу, культуру писемного мовлення. Спонукати учнів до пошукової роботи.
Перегляд файлу

Тема: Вимова й правопис слів з ненаголошеними [е],[и] в корені слова, що не перевіряються наголосом. Робота з орфографічним словником.

Мета: Формувати вміння правопису слів з ненаголошеними [е],[и], що не перевіряються наголосом,  збагачувати словниковий запас учнів, розвивати усне зв’язне та писемне мовлення, уміння узагальнювати; виховувати охайність,  увагу, взаємодопомогу, культуру писемного мовлення. Спонукати учнів до пошукової роботи.

                                              Хід уроку

І. Організація, мотивація  навчальної діяльності.

       Вчитель:

   - З  яким  настроєм  ви  налаштовані  на  урок?

- Запорукою  успіху  є  усмішка. Тож  передайте   свою  усмішку одне  одному  та  мені.

-  Якими  ви  повинні  бути  на  уроці,  щоб  добре  провести  час?

          Постановка  завдань  уроку.

Сьогодні  у  нас  --  незвичайний  урок,

Сьогодні  ми  зробимо  ще  один  крок

В  країну  відому,  в  країну  чудову,

Яка  нас  чекає  й  збагачує  мову.

Всі  сядьте  рівненько,

Працюйте  уважно,

Скоріш  посміхніться  --

Нам  буде  не  важко!

Інтерактивна  вправа  “Очікування”

Вчитель:

- Що  ви  очікуєте  від  уроку?  (Відповіді  дітей).

  1. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Гра « Так чи ні»

Зіграти хочеться мені

Із вами, друзі,

В «так» чи «ні».

Я вам питання задаю.

Готуйте ж відповідь свою.

Відповіді будете показувати за допомогою сигнальних карток:

зелена – «так», червона – «ні».

Спільна частина споріднених слів  називається коренем.(Так).

Спільнокореневі слова мають спільний корінь.(Так).

Слова : малина, малеча, мальва – споріднені.(Ні).

Слова: весна, весняний, веснянка – спільнокореневі.(Так)

Частина слова без закінчення називається суфіксом. (Ні)

Змінна частина слова називається закінченням. (Так)

  1. Вправа «Мозкова атака»

- Якими буквами ми позначаємо на письмі звуки е, и ? (е, и)

- Які звуки вони позначають голосні чи приголосні?  Чому?

- Якими бувають голосні звуки? (наголошеними, ненаголошеними)

- Як перевірити написання слів з ненаголошеними [е],[и]. 

(Щоб перевірити, яку букву (е чи и) писати в ненаголошеному складі кореня, треба змінити слово або дібрати до нього спільнокореневе так, щоб ненаголошений звук став наголошеним.)

  1. Каліграфічна хвилинка.

ли   ле    те   ти  зи  зе  ма

- Яке слово можна скласти? (Зима)

- Чому у слові зима у корені пишемо букву и?

  1. «Асоціативний кущ».
  • Які слова вам спадають на думку, коли ви чуєте слово зима?

 

                                                                                         

 

                                                 

            Осінь                            

 

            ур                                                            

                

                                                 

 

 

  1. Робота з ненаголошеними голосними. ( На дошці)

                       Білим  кил.мом  з.ма  ст.жинку  вст.ляє.  

  • Прочитайте речення і подумайте, яке завдання, на вашу думку,  нам необхідно виконати. (Вставити пропущені букви).
  • А для цього треба визначити, яка це орфограма. (Ненаголошені «е», «и» в корені слова).
  •  Які правила перевірки ви знаєте?
  • Випишіть слова з пропущеними буквами, вставте потрібну і запишіть перевірне слово. (Запис слів на дошці)

 з.ма -                             вст.ляє –

 ст.жинку -                    кил.мом –

(Цей алгоритм не працює. Ми не можемо перевірити одне слово.)

  • Отже, виникла проблема. Так що ж ми будемо робити? Писати це слово з пропуском?  Ми повинні знайти вихід.
  1. Оголошення теми й мети уроку.
  • Отож, тема нашого уроку: «Вимова і правопис слів з ненаголошеними «е», «и», що не перевіряються наголосом».
  • Які ж завдання уроку виникають у нас у зв`язку з визначеною проблемою?

( Нам необхідно знайти спосіб грамотного написання слів з ненаголошеними «е», «и», що не перевіряються наголосом. Будемо вчитися їх правильно вимовляти, застосовувати в усному і писемному мовленні.)

  1. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.  
  1. Робота в групах.

- Як же ми будемо вирішувати цю проблему?

- У кого можна спитати, яку саме букву писати у слові кил..мом?              

- Обговоріть це в групах.

- Як вирішили проблему у своїх групах? Переконайте інших.

( У батьків, у друзів, у вчителя – спитати; подивитися в комп`ютері, у словнику.)

- Але ж надійніше за все  треба звернутися до словника.

- Яким же словником будемо користуватися? Чому? (Виставка словників)

  1. Ознайомлення з теорією, правилом.

- Ви спрацювали як справжні дослідники. А тепер подивимось, що про це сказано в наших підручниках. (Діти читають правило на с.77)

 

Запам’ятайте! Правопис багатьох слів із ненаголошеними [е], [и] у корені не можна перевірити наголосом. Такі слова називають словниковими. Їх правильне написання перевіряють за орфографічним словником.

 

  1. Робота зі словниками.

- Діти, який секрет треба знати, щоб швидко користуватися словником?

(Слова розташовані в алфавітному порядку, записуються у початковій формі.)

Візьміть орфографічні словники, які у вас на партах і знайдіть, як же правильно писати це слово  килим.

Пригадайте речення, в якому ми зустріли це слово килим.

(Одна дитина проговорює)

- Запишіть його з пам`яті.   

  1. Робота над словниковими словами. Виконання вправи 1 на с.76.

— Прочитайте виразно слова.

— Спишіть слова за алфавітом. Поставте наголоси. Підкресліть букви, якими позначені ненаголошені [е], [и].

Депутат:

1) член органу державної влади, обраний виборцями.

2) обрана або визначена особа, уповноважена для виконання певного доручення.

Президент:

1) вибраний голова, керівник установи, організації, товариства.

2) у багатьох країнах — обраний на певний строк голова держави.

Горизонт – лінія перетину неба і земної поверхні, небокрай, виднокруг, обрій.

Директор – керівник підприємства, організації, навчального закладу.

Добрий дядечко Словник завжди радить діткам:

                       Щоб раз по раз у словник не заглядати,

                       треба свою пам`ять розвивати!

                       І ці слова запам`ятовувати.

  1. Фізкультхвилинка.
  2. Виконання вправи 2.

- Допоможіть Щебетунчикові вставити пропущені назви днів тижня. Перевірте  їх написання за словником. Спишіть текст, підкресліть  орфограми в дібраних словах. Запам’ятайте їх написання.

  1. Робота в парах.  Робота над новими словниковими словами. (Робота з малюнками.)

Кожна пара отримує малюнок. Завдання:

  • Розгляньте малюнки, за орфографічним словником перевірте написання цих слів.  (Очерет, черемха, абрикос, апельсин,  ведмідь,  велосипед, черевики, метелик, криниця)

(Діти називають зображені малюнки, знаходять своє слово в словнику,  і називають   букву).

- Чим ми користувалися для перевірки написання цих слів?

- Складіть речення з цими словами.

  1. Робота над текстом вправи 3. (Усне розв’язування задачі Родзинки)
  2. Виконання вправи 5.

Записати  слова у дві колонки: до першої — ті, що перевіряються за правилом, до другої — ті, що перевіряються за словником. Підкреслити орфограми.

V. Підсумок уроку.

— Що вивчали на уроці?  Що для вас було новим?

— Який вид роботи ви навчилися сьогодні виконувати?

— Які слова називають словниковими?

— Які слова ви сьогодні запам’ятали?

  1. Домашнє завдання.

С. 77, впр.6. Списати  і розв’язати  задачу  Ґаджика. Записати  відповідь. Підкреслити  в словах орфограми.

  1. Рефлексія.

- Що найбільше запам’яталося на уроці?

- Чого ви сьогодні навчилися?

- Чи справдилися ваші очікування?

 (На дошці прикріплюється схема.)

 

                                    Я

 

ЗУМІВ                                                                               НАВЧИВСЯ

 

- Якщо урок вам сподобався, намалюйте сонечку усмішку.

http://crosti.ru/patterns/00/06/4c/3872fab621/picture.jpg 

 

 

 

 

 

- Дякую вам за урок і за старанну роботу.

Ось вам моя порада.

Будьте:

Працьовитими.

Організованими.

Рішучими.

Активними.

Допитливими.

Акуратними в роботі.

 

docx
Додано
23 грудня 2021
Переглядів
2027
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку