Корисний конспект уроку з фізики. Стисло та зрозуміло описані явища резонансу, авто - та вимушених коливань. У конспекті представлено різні методики вивчення теми, зокрема словесні та демонстраційні. Наочно використовуються годинний з маятником та гітара.
Фізика 10 клас Урок 59 дата ___/____/______
Тема уроку: Вимушені коливання. Резонанс. Автоколивання
Мета уроку: навчити особливостям вимушених коливань, фізичної суті резонансу, дати визначення поняттям «вимушені коливання», «автоколивання», роз’яснити учням різницю між вимушеними та автоколиваннями; сформувати акцент на вивченні та використанні закону збереження енергії, застосувати набуті знання на практиці; виховувати інтерес до вивчення фізики та розкрити значущість набутих знань.
Тип уроку : засвоєння нових знань
Обладнання : демонстраційний матеріал у вигляді презентації або відеозапису вимушених коливань, математичний маятник, пружинний маятник, гітара, годинник з анкерним механізмом.
Базові поняття та терміни: автоколивання, вимушені коливання, резонанс.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання, перевірка учнів готовності до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вимушені коливання – це незатухаючі коливання, які відбуваються під дією зовнішніх сил, які періодично змінюються з часом. Зовнішня сила змінюється за законом :
F=F max cosωt
Резонанс – це явище різкого збільшення амплітуди вимушених коливань у разі наближення частот зовнішніх сил до власних частот коливальних систем.
Очікувані відповіді учнів: змінити частоти власних коливань, нейтралізувати шкідливий резонанс ввівши ще один зовнішній вплив в профазі до першого , нейтралізація резонансу за рахунок зміни центру тяжіння та зміни вантажу.
Антиколивальні системи – це системи, у яких здійснюються незатухаючі коливання не в результаті дії зовнішньої періодичної сили, а за рахунок здатності самої системи регулювати поповнення енергії від постійного джерела енергії.
Антиколивальні системи
Основні схеми роботи системи
джерело енергії коливальна система пристрій
оборотного
зв’язку
V. Закріплення нових знань та вмінь
Які явища називаються вимушеними коливаннями?
Що таке резонанс?
При яких умовах виникає резонанс?
Накресліть графік резонансу.
Що робити щоб потяг не розгойдувався?
Задача. Як запобігти гойдання хмарочосів під час сильного вітру?
Задача. Чому солдатам заборонено йти стройовим кроком по мосту?
VІ.Підбиття підсумку уроку.
Закінчіть речення:
Сьгодні на уроці я дізнався……
Мені сподобалось…….
Я навчився……
На слідуючих уроках я хотів б вміти…….
VІІ. Домашнє завдання
____________________________________________________________________________________________________________________________________