Урок вивчення Т. Шевченка «Заповіт» у 7 класі
Тема: «Твір, що єднає минуле, теперішнє й майбутнє».
Мета: донести учням поетове бачення майбутнього рідного народу: розкрити ідею твору "Заповіт"; удосконалювати навички виразного читання, уміння аналізувати поетичний твір; прищеплювати усвідомлення того, що здатність мріяти - невід'ємна риса характеру розвиненої людини; виховувати почуття вірності - ідеї, Батьківщині, принципам.
Обладнання: музичний запис "Заповіту", світлини пам'ятників Т. Шевченкові в Києві, Харкові, Москві, Палермо й інших містах.
Перебіг уроку
I. Актуалізація опорних знань. Перевірка виконання домашнього завдання.
II. Мотивація навчальної діяльності.
1. Починаючи з XX ст., в Україні врочисті збори з відзначення роковин Шевченка, інших визначних подій і дат національного життя відкривались і закінчувались виконанням ''Заповіту". Він став неофіційним гімном української нації, який традиційно прослуховували стоячи на знак шани до твору і його автора. Послухаймо його і ми.
2. Звучить запис "Заповіту" (муз. Г. Гладкого).
III. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
IV. Сприймання й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Історія створення "Заповіту" Т. Шевченка.
"Заповіт" було написано 25 грудня 1845 року, через 11 днів після послання "І мертвим, і живим..." Але ці дні теж були наповнені небувалим творчим піднесенням. 17 грудня написано "Холодний Яр", 19 грудня - "Давидові псалми", 20 грудня - "Маленькій Мар'яні", 21 грудня - "Минають дні. минають ночі...", 22 грудня - "Три літа". Щодня - новий поетичний шедевр.
Шевченко жив тоді в мастку свого знайомого С. Самойлова в с. В'юнища (тепер село знесено у зв'язку зі спорудженням Канівського водосховища). Хоч і недалеко від Переяслава було не село, все одно почував себе відірваним від усього світу. Можливо, він, сам по собі дуже товариський, зумів зосередитися. Прийшло натхнення, а з ним і виняткова сконцентрованість усіх духовних сил. Хвороба цьому ніби й не заважала, навпаки, вона загострила чуття поета. Проте сталося найгірше - хвороба прогресувала: звичайне застудне захворювання перейшло в запалення легенів. Піднявся жар.
Шевченко не міг не знати, що його спіткала небезпечна хвороба, яка в тогочасних умовах дуже часто призводила до смерті. Було вирішено: негайно переїхати до Переяслава, там близький товариш Шевченка Л. Козачковський, досвідчений лікар, може врятувати його, Напередодні Різдва, десь 23 грудня, хворого Тараса привезли в Переяслав, де його оточили увагою і турботою.
Шевченко ніби відчував наближення смерті. Втрачаючи свідомість, у стані марення, він олівцем на аркуші паперу написав слова свого "Заповіту". Після того - повне забуття, непритомність. А коли до кімнати хворого зайшов А. Козачковський, він "помітив на столику списаний аркуш. Узяв, став читати. Перечитав раз, удруге, мов не вірячи, що тут могло бути таке написано. Якийсь час вражено дивився на тяжко хворого поета. «Боже! - вигукнув подумки. - Та цей коротенький вірш довший за найдовше життя. Він - вічний!»
Підсунув ближче стілець до ліжка хворого, сів. Тепер він не відійде звідси ні на хвилину, не має права. "Як умру..." Ти не вмреш, Тарасе, ти житимеш іще довго, довго...
Стомлений украй, через якийсь час (Козачковський) непомітно задрімав. Стрепенувся, наче від чийогось надто пильного погляду. Справді, на нього невідривно дивились глибоко запалі Тарасові очі. Мовби не впізнавали. Козачковський радісно кинувся - це був погляд людини, яка пережила смертельну кризу, людини, котра заново входила в земний світ...
- От і живий! - мовив полегшено. - А ти пишеш: "Як умру..."
Тарас мовчав, ніби не почув чи не збагнув сказаного. Але ні, озвався:
- Коли написав, то вже хай буде.
(Наводиться за виданням: Клочек Г. Поезія Тараса Шевченка: Сучасна інтерпретація. - К.: Освіта, 1998. -С.45.)
2. Виразне читання поезії учнями.
Рекомендації щодо виразного читання
Спочатку треба читати тихо, повільно і лагідно, зі смутком, інтимно-довірливо. В міру наближення до кінця першої спареної строфи голос читця дужчає, темп швидшає. Наступна здвоєна строфа читається неголосно (тихше, ніж кінець попередньої строфи), але схвильовано, а тому швидше, останній рядок - різко. Останній строфі треба приділити найбільшу увагу. Перші чотири рядки слід розпочати не швидко, але голосно, пристрасно, заклично. Зважаючи на алітерацію, вимовляти цей звук з деяким притиском, заключні чотири рядки читаються ще повільніше, тихше, але урочисто, піднесено, приблизно так, як читався початок твору (Степанишин Б. Вивчення творчості Т.Г.Шевченка в школі. - К., І 969. - С. 47, 48).
3. Аналіз поезії.
Учитель. У слідчій справі па Шевченка записано: "Этот художник... сочинял стихи на малороссииском языке, самого возмутительного содержания... Co стихами в Малороссии могли посеяться и впоследствин укорениться мысли о мнимом блаженстве времен гетманщины, о счастье возвратить эти времена и о возможности Украйнє существовать в виде отдельного государства..."
(Кирило-Мефодіївське товариство. - К.. 1990. - Т.2. -С. 329.)
Запитання и завдання
• Проаналізувавши зміст "Заповіту", подумайте, що найбільше хвилювало Тараса Григоровича на порозі смерті.
• Коли і з якою метою пишеться заповіт? Кому і що заповідав Шевченко у своєму творі?
• Чи однакова інтонація "Заповіту"? Відповідно до чого змінюється настрій поезії?
• У яких рядках відчувається найбільше емоційне напруження? З чим воно пов'язане?
• Які символи України згадуються в поезії. Чому ліричний герой мріє бути похованим на могилі?
• Як ви розумієте слова "а до того я не знаю Бога"? Чи справді Шевченко був безвірником?
• Чи свідчать рядки "І вражою злою кров'ю Волю окропіте..." про жорстокість поета? До кого звернено ці рядки? До чого закликає автор?
• Які мрії Шевченко виразив словами "сім'я велика, вольна, нова":
• Знайдіть у "Заповіті" приклади алітерації. З якою метою вона використовується?
Довідка
Алітерація - повторення у віршовій формі однакових приголосних звуків для підсилення виразності художньої мови.
• Випишіть із поезії метафори, поясніть їхній зміст.
• Яке місце відводить собі поет у майбутній Україні?
• Які мрії Шевченка здійснились, а які заповіти ще не виконано?
• Які вислови "Заповіту" стали крилатими?
• Яким постає з рядків твору сам автор?
• Як в Україні і за її межами вшановують пам'ять Тараса Шевченка?
V. Підбиття підсумків уроку.
"Пам'ятники Т. Шевченкові". Учнівські повідомлення.
1. Пам'ятник Т. Шевченкові в Києві - споруджено за постановою Ради народних комісарів УРСР та ЦКК11(б)У від 10.IV.1935. Автори: скульптор М. Манізер та архітектор Є. Левінсон. Пам'ятник установлено в Шевченківському парку навпроти Київською національного університету ім. Тараса Шевченка на земляному пагорбку пірамідальної форми. Висота постаті сягає за 6 м, а всього пам'ятника - близько 14 м.
Постамент виготовлено з рожевого граніту, а фігуру відлито з бронзи на Ленінградському заводі художнього лиття. Весь комплекс пам'ятника добре вписується в загальний ансамбль парку. Скульптор реалістично відтворив образ геніального поета й митця в усій його величі. Т. Шевченко стоїть у глибокій задумі, стримуючи в собі незбориму силу і гнів... На постаменті напис: "Т. Г. Шевченко. 1814 -1861". А нижче слова з його "Заповіту":
І мене в сім'ї великій,
В сім'ї вольній, новій,
Не забудьте пом'янути
Незлим тихим словом.
2. Пам'ятник Т. Шевченкові в Москві - збудовано за постановою Ради Міністрів СРСР від 15.VI.1962 р. на відзначення 150-річчя від дня народження Шевченка. 30.1Х.1962 р. Міністерство культури СРСР оголосило Всесоюзний конкурс на проект пам'ятника. Надійшло 33 проекти. Переможцями стали українські скульптори М. Грицюк, Ю. Синькевич і А. Фуженко та архітектори А. Сницарєв, Ю. Чеканюк. Пам'ятник установлено на набережній ім. Тараса Шевченка, у сквері перед будником готелю "Украйна". Висота пам'ятника - 14 м. Постамент виготовлено із жежелівського граніту, постать відлито з бронзи. Пам'ятник відзначається простотою і ясністю композиційного задуму. Могутня постать поета, що ніби виростає зі скелі, прямує назустріч бурі. Пам'ятник урочисто відкрито 10. VI. 1964 р.
3. Пам'ятник Т. Шевченкові в канадійському місті Палермо - споруджено в одному з осередків українського населення провінції Онтаріо (поблизу м. Торонто) як дар українського народу українцям, що живуть у Канаді. Автори: скульптори М. Вронський і О. Олійник, архітектор В. Гнєздилов. Бронзову постать поета встановлено на невисокому постаменті з сірого граніту (загальна висота пам'ятника - 4 м). На постаменті викарбувало напис: "Т. Г. Шевченко 1814-1861. Віл українського радянського народу українцям Капати". Урочисте відкриття першого на американському континенті пам'ятника Шевченкові відбулося 1.VI1.1951 р. В композиції монумента, в русі, постаті й атрибутах відтворено образ енергійної, сповненої духовних сил людини...
4. Пам'ятник Т. Шевченкові в Харкові - збудовано за постановою Харківської міськради від 2.VI. 1929 р. У 1930-1933 pp. було оголошено кілька конкурсів на проект пам'ятника Шевченкові в Харкові. Переможцями стали скульптор М. Манізер і архітектор Й. Лангбард. Пам'ятник установлено в міському парку на Сумській вулиці. Висота його - 16,5 м, постаті поета -5,5 м. Круглий постамент зі східцями виготовлено з сірого лабрадориту, постать поета й інші фігури відлито з бронзи в Ленінграді. Пам'ятник добре вписується в загальний ансамблі) парку. Центральна частина постать Шевченка на повен зріст - піднята на тригранному пілоні. Довкола пілона на ступінчастих виступах розміщено 16 фігур, які символізують історичне минуле українського народу. Тут - постать Шевченкової "Катерини", знесилений селянин, група повстанців часів Коліївщини, кріпак із жорном на плечах, солдат-рекрут, далі юнак і літній робітник, що символізують собою події революції в Росії 1905-1907 pp., і дві постаті, що уособлюють події 1917 p.; на найвищих бічних виступах - чотири постаті, які підняли прапор перемоги: військовик, селянин, шахтар і дівчина-студентка з книжкою в руках. Глибоку ідею монумента автори втілили в ясні скульптурні й архітектурні форми. Для різних персонажів скульпторові позували визначні українські актори Н. Ужвій, А. Бучма, І. Мар'яненко й О. Сердюк. На центральному пілоні напис: "Шевченко". Урочисте відкриття пам'ятника відбулося 24.Ш.1935 р.
(Наводиться за виданням: Шевченківський словник. -К.: Наук, думка, 1977. ~ Т. 2. - С. 77, 78.)
Усне малювання.
Уявіть себе скульптором, якому дали завдання створити пам'ятник Т. Шевченкові. Яким був би ваш пам'ятник?
Домашнє завдання. Вивчити напам'ять "Заповіт" Т. Шевченка.