Тема. Влада золота та її філософія в повісті « Гобсек ». Романтичні й реалістичні тенденції в повісті.
Мета: Проаналізувати проблематику повісті « Гобсек»; вчити учнів аналізу образу головного героя; розвивати в учнів вміння працювати з текстом; виховувати в них уявлення про справжні і несправжні життєві цінності
Тип уроку: урок – занурення.
Обладнання. Ілюстрації, таблиці, схеми.
Гроші – головний закон світу.
Бальзак.
Хід уроку.
І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
Слово вчителя.
Повість Оноре де Бальзака « Гобсек » - один із шедеврів французької літератури ХІХ ст.. Класика актуальна у всі часи, тому що стосується « вічних» питань людського буття. Одне з таких одвічно х питань – вплив « золотого мішка» на внутрішній світ людини - сьогодні як ніколи співзвучне питанням нашого часу. Чимало публіцистів, навіть науковців стверджують, що ми, як колись герої Бальзака, живемо за епохи « початкового накопичення капіталу », буяння його диких, нецивілізованих форм. Тож сьогодні буде особливо повчальним поміркувати над проблематикою твору, співзвучного сучасності. Над цінностями персонажа, основною і єдиною втіхою якого стала нажива, жадоба до золота, а також характерами героїв, які його оточують.
ІІ . Основний зміст уроку.
1.Робота з картками. « Історія створення повісті « Гобсек ». Відповіді коментуються і вносяться до таблиці.
Коли написана повість “ Гобсек”, який історичний період у ній відображено?
|
1830 – нарис про лихваря, повість “ Небезпека розпущеності ”. 1835 – новий варіант повісті “ Батечко Гобсек ” 1848 – остаточний варіант повісті “ Гобсек ” ( вміщено до сцен приватного життя “ Етюдів про звичаї ”, “ Людської комедії ” Дія відбувається взимку 1829 - 1830 року. Це Франція напередодні Липневої буржуазної революції 1830 року.
|
Що таке реалізм?
|
Реалізм - це напрям, який виник на початку ХІХ ст., передбачає зображення життя у формах самого життя ( “ типова людина за типових обставин ”). Типове – це те, що розкриває певну закономірність життя. |
Які ознаки реалізму наявні в повісті?
|
Картина життя Франції 1829 – 1830 рр. Найголовніші типові образи: Гобсек ( людина, що накопичує гроші), Анастазі де Ресто, Максим де Трай ( ті, що витрачають гроші) Ці контрастні образи – єдине ціле, “ душа і тіло ” суспільства. Типові обставини : Франція першого періоду капіталізації.
|
3. Таблиця « Аналіз образу Гобсека»
Прізвище
|
Гобсек, ( лихвар, «людина – вексель» , глитай) |
Портрет
|
«Схожий на Талейрана», « очі як у куниці», |
Інтер'єр
|
« Кімната була захаращена меблями, срібними виробами, лампами, картинами, вазами, книгами, …» |
Самохарактеристика
|
« У мене погляд , як у Бога : я читаю у серцях » |
Характеристика іншими персонажами
|
"Це була людина-автомат, яку щодня заводили". "Якщо людяність, спілкування з ближніми вважати релігією, то Гобсек у цьому відношенні був атеїстом".
|
Висновок. Що може бути абсурднiшим за смерть вiд голоду посеред незлiченного багатства? Але попри абсурднiсть, вона є логiчною: Гобсека вбиває власна ж iдея про всевладнiсть золота та його неперевершену самоцiннiсть. Вiн настiльки боявся втратити свої надбання, що непомiтно для себе знищив їх у фiзичному розумiннi: дорогi тканини, посуд, картини - все зiпсувалося, все виявилось втраченим для свiту. Якщо зважити на наявнiсть авторського задуму, цей зумисний зовнiшнiй абсурд - природне завершення подiбного ставлення до життя.
"Чи є у цiєї людини Бог?" - риторично запитує iнший герой твору, Дервiль. Так, є: це грошi. Служiнню цьому iдоловi подаровано життя Гобсека.
Суворо та безжально засуджує Бальзак жагу накопичення i власне процес збагачення людини. Анi Гобсеку, анi iншим не приносить золото щастя. I хай образ Гобсека - гранiчний випадок, вiн свiдчить, до чого призводить шлях користолюбства, а художня майстернiсть письменника робить це застереження ще переконливiшим.
5. Засоби змалювання Гобсека. Бальзак у повісті “ Гобсек” широко використовував метафори, порівняння. Створи асоціативне гроно “ Гобсек”. Зроби висновок.
6. Реалістичні тенденції в повісті.
Завдання : Знайдіть у тексті повісті ознаки реалістичного зображення дійсності. Побудуйте гроно . ( Історична конкретика, соціально – побутова характеристика героїв, типовість ситуацій).
7. Романтичні тенденції в повісті.
Завдання. Спростуйте або доведіть дані припущення.
8. Підсумок життя Гобсека.
Висновок. Гобсек так і не зрозумів, що вже на певному етапі не він володіє грошима, а вони керують ним. Втративши моральні орієнтири, Гобсек пропустив момент, коли гроші зробили його бранцем золота. Гобсек збіднив своє життя, не зумівши поставити гроші на службу хоч би собі і своїй далекій родичці. Адже він міг насолоджуватися теплом родинної любові, дарувати кохання, по-іншому бачити цей прекрасний світ. Але він прожив павуком біля грошей.
9. Тест – контроль.
1.Оноре де Бальзак народився: а) 1799; 6)1802; в) 1811р.
2. Перший твiр, який принiс успiх Бальзаку; а) ” Кромвель” 6) “Шуани”, в)” Гобсек” З. Перебування на Українi письменника пов’язно з: а) службовими справами; б) творчiстю; в) особистими планами. 4. Українськi враження знайшли вiдображення у творi Бальзака: а) “Селяни”; 6)” Батько Горіо”; в)” Шагренева шкiра”. 5. Творчiсть Бальзака - “енциклопедiя” життя французького суспiльства”:
а) ХVІІІст. ; 6) першої половини ХIХ ст.; в) кiнця ХIХ ст. б. У “Людськiй комедiї” Бальзак намагався продемонструвати як дiє такий закон:
а) “один за всiх”; 6) “кожен для себе”; в) “усi за одного”. 7. Повiсть “Гобсек” Бальзак присвятив: а) Дiккенсу; 6) Стендалю; в) барону Баршу де Паноан; г) Тургенєву. Як сам автор пояснив вибiр адресата? 8. Принцип зв’язку творiв у Людськiй комедiї “ отримав назву: а) колаж; 6) архiтектонiка; в) фабула; г)” технiка перехiдних персонажiв.
10. Домашнє завдання.