Урок на тему:"Влада золота та її філософія в повісті « Гобсек ». Романтичні й реалістичні тенденції в повісті.

Про матеріал
Мета: Проаналізувати проблематику повісті « Гобсек»; вчити учнів аналізу образу головного героя; розвивати в учнів вміння працювати з текстом; виховувати в них уявлення про справжні і несправжні життєві цінності
Перегляд файлу

 

Тема. Влада золота та її філософія в повісті « Гобсек ». Романтичні й реалістичні тенденції в повісті.

 

Мета: Проаналізувати проблематику повісті « Гобсек»; вчити учнів аналізу образу  головного героя; розвивати в учнів вміння працювати з текстом;  виховувати в них уявлення про справжні і несправжні життєві цінності

 

Тип уроку: урок – занурення.

 

Обладнання.  Ілюстрації, таблиці, схеми.

                                                                                Гроші – головний закон світу.

                                                                                                                   Бальзак.

Хід уроку.

І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.

Слово вчителя.

Повість Оноре де Бальзака « Гобсек » - один із шедеврів французької літератури ХІХ ст.. Класика актуальна у всі часи, тому що стосується  « вічних» питань людського буття. Одне з таких одвічно х питань – вплив « золотого мішка»  на внутрішній світ людини  - сьогодні як ніколи співзвучне питанням нашого часу. Чимало  публіцистів,  навіть науковців стверджують, що ми, як колись герої Бальзака, живемо за епохи « початкового накопичення капіталу », буяння його диких, нецивілізованих форм. Тож сьогодні буде особливо повчальним поміркувати над проблематикою твору, співзвучного сучасності. Над цінностями персонажа, основною і єдиною втіхою якого стала нажива, жадоба до золота, а також характерами героїв, які його оточують.

 

ІІ . Основний зміст уроку.

 1.Робота з  картками.  « Історія створення повісті « Гобсек ». Відповіді коментуються і вносяться до таблиці. 

Коли написана повість “ Гобсек”, який історичний період у ній відображено?

 

1830 – нарис про лихваря, повість      “ Небезпека розпущеності ”.

1835 – новий варіант  повісті              “ Батечко  Гобсек ”

1848 – остаточний варіант повісті            “ Гобсек ” ( вміщено до сцен  приватного життя “ Етюдів про звичаї ”, “ Людської комедії ”

      Дія відбувається взимку           1829 -  1830 року. Це Франція напередодні Липневої буржуазної революції 1830 року.

 

Що таке  реалізм?

 

Реалізм -  це напрям, який виник на початку ХІХ ст., передбачає зображення життя у формах самого життя ( “ типова людина за типових обставин ”). Типове – це те, що розкриває певну закономірність життя.

Які ознаки реалізму наявні в повісті?

 

Картина життя Франції 1829 – 1830 рр.

Найголовніші типові образи: Гобсек   ( людина, що накопичує гроші), Анастазі де Ресто, Максим де Трай    ( ті, що  витрачають гроші)

Ці контрастні образи – єдине ціле,     “ душа і тіло ” суспільства.

 Типові обставини : Франція першого періоду капіталізації.

 

 

  • 2. Дайте відповіді на запитання, використовуючи матеріал підручника. Заповніть таблицю
  • 1. Звернiть увагу на деталi портрета Гобсека: волосся, риси обличчя, очi , нiс , голос. Якi порiвняння використовує Бальзак, описуючи зовнiшнiсть свого героя?                                                              
  •    2. Знайдiть у текстi приклади використання деталей побуту як засобу проникнення у внутрiшнiй свiт героя. Зачитайте описи помешкання Гобсека. Як iнтер’єр характеризує героя?      
  •   3. Що означас iм’я Гобсек у перекладi? Опишiть спосiб життя Гобсека i доведiть, що iм’я персонажа вiдповiдає його сутностi. Яка пристрасть визначає  логiку  вчинкiв героя?                   
  •      4. Розкажiть  передiсторiю героя. Як “романтична бiографiя” лихваря розкриває його характер?

 3. Таблиця  « Аналіз образу Гобсека»    

Прізвище

 

Гобсек,  ( лихвар, «людина – вексель» , глитай)

Портрет

 

 «Схожий на Талейрана», « очі як у куниці», 

Інтер'єр

 

« Кімната була захаращена меблями, срібними виробами, лампами, картинами, вазами, книгами, …»

Самохарактеристика

 

« У мене погляд , як у  Бога : я читаю у серцях »

Характеристика іншими персонажами

 

"Це була людина-автомат, яку щодня заводили".

"Якщо людяність, спілкування з ближніми вважати релігією, то Гобсек у цьому відношенні був атеїстом".

 

Висновок. Що може бути абсурднiшим за смерть вiд голоду посеред незлiченного багатства? Але попри абсурднiсть, вона є логiчною: Гобсека вбиває власна ж iдея про всевладнiсть золота та його неперевершену самоцiннiсть. Вiн настiльки боявся втратити свої надбання, що непомiтно для себе знищив їх у фiзичному розумiннi: дорогi тканини, посуд, картини - все зiпсувалося, все виявилось втраченим для свiту. Якщо зважити на наявнiсть авторського задуму, цей зумисний зовнiшнiй абсурд - природне завершення подiбного ставлення до життя.
"Чи є у цiєї людини Бог?" - риторично запитує iнший герой твору, Дервiль. Так, є: це  грошi. Служiнню цьому iдоловi подаровано життя Гобсека.
Суворо та безжально засуджує Бальзак жагу накопичення i власне процес збагачення людини.  Анi  Гобсеку, анi iншим не приносить золото щастя. I хай образ Гобсека - гранiчний випадок, вiн свiдчить, до чого призводить шлях користолюбства, а художня майстернiсть письменника робить це застереження ще переконливiшим.

  •  4. Висловіть свою точку зору з приводу наступних міркувань Гобсека. Доберіть з тексту повісті цитати – доповнення.
  • Тільки одне досить надійне – це золото . У золоті зосереджені всі сили людства”
  • “ Що таке життя? Машина, яку приводять у рух гроші”
  • “ У мене погляд як у Господа Бога, я зазираю в душі”
  • “ Золото – ось …”
  • “ У мене принципи змінюються…”
  • “ А хіба можуть у чомусь відмовити тому,…”
  • “ Гонор – це завжди наше “я”. А що може вдовольнити гонор?...”
  • ” Я читаю у серцях…”
  • “ Я володію світом…”
  •  “ Я  досить багатий, щоб…”

5. Засоби змалювання Гобсека. Бальзак  у повісті “ Гобсек” широко використовував метафори, порівняння. Створи асоціативне гроно “ Гобсек”. Зроби висновок. 

6. Реалістичні тенденції в повісті.

Завдання : Знайдіть у тексті повісті  ознаки реалістичного зображення дійсності. Побудуйте  гроно . ( Історична конкретика,  соціально – побутова характеристика героїв, типовість ситуацій).

7. Романтичні тенденції в повісті.

Завдання. Спростуйте або доведіть  дані припущення.

8. Підсумок життя Гобсека.

  •  Вчитель. Дервіль говорить про Гобсека : “ Я пожалів його, як пожалів би хворого”.
  • - Як вам здається, жадоба Гобсека до золота – це хвороба?
  • - Як ви гадаєте, у чому коріння філософії Гобсека, і які її наслідки?
  • Гобсек прагнув розбагатіти і розбагатів.А хіба можна назвати його  
  • щасливою людиною? Чи відчув він себе щасливим?
  • Гроші – головний закон світу? ( Пояснити епіграф)
  • Ви  заздрите чи жалієте Гобсека ?
  • Золото давало Гобсекові владу над людьми. Чи здатний він діяти в інтересах людей?

Висновок. Гобсек так і  не зрозумів, що вже на певному етапі не він володіє грошима, а вони керують ним. Втративши моральні орієнтири, Гобсек пропустив момент, коли гроші зробили його бранцем золота. Гобсек збіднив своє життя, не зумівши поставити гроші на службу хоч би собі і своїй далекій родичці. Адже він міг насолоджуватися теплом родинної любові, дарувати кохання, по-іншому бачити цей прекрасний світ. Але він прожив павуком біля грошей.

 

9. Тест – контроль.
1.Оноре де Бальзак народився:                                                                                                                       а) 1799;  6)1802;  в) 1811р.

2. Перший твiр, який принiс успiх Бальзаку;                                                                                               а) ” Кромвель” 6) “Шуани”,  в)” Гобсек”                                                                                                       З. Перебування на Українi письменника пов’язно з:                                                                                  а) службовими справами; б) творчiстю; в) особистими планами.                                                                        4. Українськi враження знайшли вiдображення у творi Бальзака:                                                          а) “Селяни”; 6)” Батько Горіо”; в)” Шагренева шкiра”.                                                                               5. Творчiсть Бальзака - “енциклопедiя” життя французького суспiльства”:                                      

   а) ХVІІІст. ; 6) першої половини ХIХ ст.;  в) кiнця ХIХ ст.                                                                        б. У “Людськiй комедiї” Бальзак намагався продемонструвати як дiє такий закон:

 а) “один за всiх”; 6) “кожен для себе”; в) “усi за одного”.                                                                       7. Повiсть “Гобсек” Бальзак присвятив:                                                                                                      а) Дiккенсу; 6) Стендалю; в) барону Баршу де Паноан; г) Тургенєву.                                                       Як сам автор пояснив вибiр адресата?                                                                                                       8. Принцип зв’язку творiв у Людськiй комедiї “ отримав назву:                                                            а) колаж; 6) архiтектонiка; в) фабула; г)” технiка перехiдних персонажiв.

 10.  Домашнє завдання.

  • На вибір
  • 9. Вислови свою думку.                                                                                                                                 1) “Найперше  и  найголовнiше  в  життi  - це намагатися володiти самим собою” (В. Гумбольдт).
  • 2)” Що втратив i що знайшов Гобсек”.                                                                                                    3)” Чи такi вже згубнi грошi”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Волощук Є.В., Звиняцьковський В.Я., Філенко О.М.)
Додано
7 грудня 2019
Переглядів
6741
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку