Урок на тему: "Внутрішнє рідке середовище організму"

Про матеріал
ПЛАН – КОНСПЕКТ УРОКУ З БІОЛОГІЇ ТЕМА "ВНУТРІШНЄ РІДКЕ СЕРЕДОВИЩЕ ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ"
Перегляд файлу

План – конспект уроку з біології 8 клас

ТЕма "ВНУТРІШНЄ РІДКЕ СЕРЕДОВИЩЕ ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ"

 

Мета: ознайомити учнів з особливостями будови та функцій складових  внутрішнього  рідкого середовища організму, його відносну сталість, склад;  сформувати поняття «Внутрішнє рідке середовище організму» ;продовжувати формувати вміння виокремлювати головне;

 виховувати адекватне ставлення до власного здоров’я.

 

Обладнання: навчальний фільм «Швидкість осідання еритроцитів», таблиці, фотографії , робочі зошити ( К.М. Задорожний  Біологія  8 клас видавництво «  Ранок»)

 

Основні поняття і терміни: , кров, функції крові,  внутрішнє середовище організмів, лімфа, гомеостаз, тканинна рідина, дифузія, , формені елементи крові, плазма.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв’язки: хімія,фізика.

 

Хід уроку:

І. Організаційний етап .

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності .

Проблемне завдання

Що ж являє собою внутрішнє середовище організму?

Розповідь з елементами бесіди

Найпоширенішою теорією про походження життя є теорія про зародження життя в первісному океані. Внаслідок складних біохімічних процесів утворилися перші органічні речовини – білки, вуглеводи і ліпіди. Потім з них сформувались  клітини, оточені мембранами. Через мембрани до клітин надходили необхідні речовини і виводились відпрацьовані . З одноклітинних організмів утворювалися багатоклітинні , але принцип надходження необхідних речовин безпосередньо до клітин залишився .

Запитання до класу

Яка ж складова будови багатоклітинного організму забезпечила цей процес?

ІІІ. Повідомлення учням теми і мети уроку

Внутрішнє середовище організму.  

ІV.Засвоєння нових знань.             

Робота в групах (випереджуючі завдання)

Завдання для І групи. Користуючись § 17 підручника,  дайте характеристику крові людини (див. мал. на ст.68)

Завдання для ІІ групи. Дайте характеристику  лімфі.

Завдання для ІІІ групи. Дайте характеристику плазмі крові (див. мал.69. на стор. 86)

( Обговорення результатів роботи )

Пояснення вчителя

До внутрішнього рідкого середовища організмів відносяться тканинна рідина,кров, лімфа ,які тісно пов’язані між собою,проникаючи одна в іншу. Майже всі важливі    фізіологічні, біохімічні процеси протікають з участю рідин внутрішнього середовища. Саме завдяки ним підтримується відносна сталість умов життєдіяльності клітин організму людини – гомеостаз.

За норми в організмі людини на відносно сталому рівні підтримується температура тіла 36,6градусів, артеріальний тиск 120/80,вміст глюкози в крові не більше 5.5 моль, іонів натрію,калію,  кальцію,хлору. Стабільним має бути внутрішньоклітинний тиск, внутрішньочерепний тиск, тиск очного яблука.

( Продовження розповіді

одночасно з заповненням таблиці, учнями )

 

Назва складового внутрішнього середовища

Склад

Функції

Тканинна рідина

Кількість в організмі – 12 л. містить кисень,мінеральні солі,біологічно активні та поживні  речовини

Омиває кожну клітину,забезпечуючи усім необхідним. Утворює лімфу.

Кров

Кількість в організмі -5л. Складається з плазми і формених елементів крові( еритроцитів, тромбоцитів, лейкоцитів)

Транспортна, захисна, дихальна, регуляторна, функція живлення.

Лімфа

Кількість в організмі 2л. Містить лейкоцити,лімфоцити, поодинокі еритроцити.

Виведення надлишку тканинної рідини,підтримує сталість тканинної рідини,забезпечує всмоктування жирів,утворює лімфоцити

 

Продовження бесіди

Для моніторингу здоров’я та лікування хвороб людина використовує різноманітні аналізи крові – загальний, на вміст цукру , на виявлення алергенів, на рівень антитіл, біохімічний . на встановлення груп крові, на ШОЕ .

 

V. Узагальнення, систематизація й проміжний контроль знань

Гра  «Відгадай слово»

 

Трофічна функція крові

Перенесення кисню до тканин, вуглекислого газу від тканин

І

Дихальна функція крові

Перенесення від тканини до органів виділення кінцевих продуктів обміну.

М

Видільна функція

Перенесення гормонів від місця їхнього утворення до органів.

Ф

Регуляторна функція

Транспорт поживних речовин від органів травлення до клітин

Л

Захисна функція

Захист  організму від отруйних речовин, вірусів, мікроорганізмів, утворення тромбів.

А

Закодоване слово - «лімфа»

Робота в зошиті ( К.М. Задорожний  Біологія  8 клас видавництво «  Ранок»)

Виконання вправ 1-5 на стор.18-19 робочого зошита.

Мозковий штурм

1.     Який склад і будова тканинної рідини?

2.     Чи пов'язані між собою, кров, лімфа і тканинна рідина?

3.    Які основні функції крові?

4.    Які складові гомеостазу?

5.    Де в місті Умань можна пройти обстеження крові (здати аналізи).  Як часто це робити і навіщо це потрібно?

VІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів. Коментарі

VІІ. Домашнє завдання

Прочитати § 17 , закінчити роботу в зошитах, дати відповіді на запитання (стор. 87) в кінці параграфа.

Список використаних джерел:

Література:

  • БуялоТ.Є., Ванотіш Т.М. Уроки  біології: Тернопіль, Навчальна книга-Богдан, 2008
  • Кобернік О.Г .,Нестандартні форми екологічного виховання засобами нових інформаційних технологій. Матеріали всеукраїнської конференції. Умань,1997
  • Матяш. Н.Ю , Шабатура М.Н. Біологія 9клас: Підручник для загальноосвіт. навчальних закл.- К. : Генеза,2009. -272 с.
  • Матяш Н.Ю., Остапченко Л. І., Пасініченко О. М., Балан П.Г., 2016 Видавництво  «Генеза» оригінал-маркет, 2016
  • Інтернет ресурси
  • https://www.biologyosvit.com
  • https://biologysticforum.com.ua

 

 

docx
Додав(-ла)
Osadchenko Andrey
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
28 листопада 2022
Переглядів
667
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку