План – конспект уроку з біології 8 клас
ТЕма "ВНУТРІШНЄ РІДКЕ СЕРЕДОВИЩЕ ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ"
Мета: ознайомити учнів з особливостями будови та функцій складових внутрішнього рідкого середовища організму, його відносну сталість, склад; сформувати поняття «Внутрішнє рідке середовище організму» ;продовжувати формувати вміння виокремлювати головне;
виховувати адекватне ставлення до власного здоров’я.
Обладнання: навчальний фільм «Швидкість осідання еритроцитів», таблиці, фотографії , робочі зошити ( К.М. Задорожний Біологія 8 клас видавництво « Ранок»)
Основні поняття і терміни: , кров, функції крові, внутрішнє середовище організмів, лімфа, гомеостаз, тканинна рідина, дифузія, , формені елементи крові, плазма.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Міжпредметні зв’язки: хімія,фізика.
Хід уроку:
І. Організаційний етап .
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності .
Проблемне завдання
Що ж являє собою внутрішнє середовище організму?
Розповідь з елементами бесіди
Найпоширенішою теорією про походження життя є теорія про зародження життя в первісному океані. Внаслідок складних біохімічних процесів утворилися перші органічні речовини – білки, вуглеводи і ліпіди. Потім з них сформувались клітини, оточені мембранами. Через мембрани до клітин надходили необхідні речовини і виводились відпрацьовані . З одноклітинних організмів утворювалися багатоклітинні , але принцип надходження необхідних речовин безпосередньо до клітин залишився .
Запитання до класу
Яка ж складова будови багатоклітинного організму забезпечила цей процес?
ІІІ. Повідомлення учням теми і мети уроку
Внутрішнє середовище організму.
ІV.Засвоєння нових знань.
Робота в групах (випереджуючі завдання)
Завдання для І групи. Користуючись § 17 підручника, дайте характеристику крові людини (див. мал. на ст.68)
Завдання для ІІ групи. Дайте характеристику лімфі.
Завдання для ІІІ групи. Дайте характеристику плазмі крові (див. мал.69. на стор. 86)
( Обговорення результатів роботи )
Пояснення вчителя
До внутрішнього рідкого середовища організмів відносяться тканинна рідина,кров, лімфа ,які тісно пов’язані між собою,проникаючи одна в іншу. Майже всі важливі фізіологічні, біохімічні процеси протікають з участю рідин внутрішнього середовища. Саме завдяки ним підтримується відносна сталість умов життєдіяльності клітин організму людини – гомеостаз.
За норми в організмі людини на відносно сталому рівні підтримується температура тіла 36,6градусів, артеріальний тиск 120/80,вміст глюкози в крові не більше 5.5 моль, іонів натрію,калію, кальцію,хлору. Стабільним має бути внутрішньоклітинний тиск, внутрішньочерепний тиск, тиск очного яблука.
( Продовження розповіді
одночасно з заповненням таблиці, учнями )
Назва складового внутрішнього середовища |
Склад |
Функції |
Тканинна рідина |
Кількість в організмі – 12 л. містить кисень,мінеральні солі,біологічно активні та поживні речовини |
Омиває кожну клітину,забезпечуючи усім необхідним. Утворює лімфу. |
Кров |
Кількість в організмі -5л. Складається з плазми і формених елементів крові( еритроцитів, тромбоцитів, лейкоцитів) |
Транспортна, захисна, дихальна, регуляторна, функція живлення. |
Лімфа |
Кількість в організмі 2л. Містить лейкоцити,лімфоцити, поодинокі еритроцити. |
Виведення надлишку тканинної рідини,підтримує сталість тканинної рідини,забезпечує всмоктування жирів,утворює лімфоцити |
Продовження бесіди
Для моніторингу здоров’я та лікування хвороб людина використовує різноманітні аналізи крові – загальний, на вміст цукру , на виявлення алергенів, на рівень антитіл, біохімічний . на встановлення груп крові, на ШОЕ .
V. Узагальнення, систематизація й проміжний контроль знань
Гра «Відгадай слово»
Трофічна функція крові |
Перенесення кисню до тканин, вуглекислого газу від тканин |
І |
Дихальна функція крові |
Перенесення від тканини до органів виділення кінцевих продуктів обміну. |
М |
Видільна функція |
Перенесення гормонів від місця їхнього утворення до органів. |
Ф |
Регуляторна функція |
Транспорт поживних речовин від органів травлення до клітин |
Л |
Захисна функція |
Захист організму від отруйних речовин, вірусів, мікроорганізмів, утворення тромбів. |
А |
Закодоване слово - «лімфа»
Робота в зошиті ( К.М. Задорожний Біологія 8 клас видавництво « Ранок»)
Виконання вправ 1-5 на стор.18-19 робочого зошита.
Мозковий штурм
1. Який склад і будова тканинної рідини?
2. Чи пов'язані між собою, кров, лімфа і тканинна рідина?
3. Які основні функції крові?
4. Які складові гомеостазу?
5. Де в місті Умань можна пройти обстеження крові (здати аналізи). Як часто це робити і навіщо це потрібно?
VІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів. Коментарі
VІІ. Домашнє завдання
Прочитати § 17 , закінчити роботу в зошитах, дати відповіді на запитання (стор. 87) в кінці параграфа.
Список використаних джерел:
Література: