Дата ________
(7 клас. Основи здоров’я)
Тема: Вплив емоцій на здоров’я і прийняття рішень.
Мета: сформувати в школярів поняття про ознаки психологічного благополуччя. Навчити оцінювати рівень своєї психологічної рівноваги. Пригадати правила, що сприяють психологічному благополуччю. Навчити розбудовувати позитивну самооцінку і адекватно реагувати на критику.
Обладнання:підручник «Основи здоров’я» Т.В.Воронцова, В.С.Пономаренко, -К, «Алатон», 2007; наочність.
Базові поняття та терміни: психологічна рівновага, самооцінка
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Ι. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
Обговорення проблемної ситуації
«Марині випав важкий день: автобус затримався, і вона запізнилася до школи, сусід по парті смикнув її зошит і ненавмисно порвав його, а в буфеті Марина розбила склянку зі щойно купленим соком. Але Марина подумала й вирішила, що не варто засмучуватися й переживати. Адже вона не винна, що транспорт ходить нерегулярно, що її сусід такий неакуратний, а склянка із соком мокра й слизька. Як ви думаєте, чи правильно вирішила Марина?»
III. Вивчення нового матеріалу
1. Психологічне благополуччя та його ознаки
Кожен із нас хоче бути здоровим. Так склалося, що найголовнішим є фізичне благополуччя. Іноді так і кажуть: «Головне, щоб нічого не боліло». Але не менш важливою частиною нашого благополуччя є його психологічний бік.
У чому проявляється психологічне благополуччя?
Окрім того, психологічно благополучній людині притаманне особистісне зростання. Особистість — це соціальна сутність людини. Вона містить у собі й емоції, і характер, і волю. Воля — це здатність свідомо ставити мету й прямувати до неї, переборюючи будь-які труднощі.
Людина як особистість вільно й свідомо обирає собі ту або іншу соціальну роль, розуміє можливі наслідки своїх дій, бере на себе відповідальність за них. Тільки не варто обтяжувати себе відповідальністю за чужі дії й учинки. У світі є багато явищ і ситуацій, які ти не зможеш змінити, тому не варто засмучуватися. Тільки можете змінювати своє ставлення до них.
Якщо людина сформувалася як особистість і здатна до особистісного зростання, то вона психологічно благополучна.
Обговорення
Прочитайте діалог на С.168 та поміркуйте:
2. Ознаки психологічного благополуччя підлітка
Зупинімося на деяких прикладах, які характеризують психологічне благополуччя підлітка.
Підлітку хочеться бути визнаним і оціненим іншими. Якщо цього не відбувається, то багато підлітків починають переживати або стають агресивними. Психологічно благополучний підліток долає поставлене завдання. Оскільки він розвиває свою волю, то може свідомо поставити мету й прямувати до неї, переборюючи труднощі.
Наприклад, підліток поставив перед собою мету грати в шкільному ансамблі. Його завдання — навчитися грати на гітарі так, щоб його взяли в ансамбль. Звісно, це непросто, але якщо є здібності й воля, то він зуміє знайти час, аби вивчитися грати на гітарі. Можна, звісно, говорити, що в ансамблі всі грають не так, як треба, і робити
вигляд, що туди зовсім не хочеться, але ж і результат такої поведінки буде відповідним.
Є безліч ситуацій, у яких підліток може проявити себе, якщо (правді цього захочеш.
Підліток часто вдається в крайнощі. Поспостерігайте за собою, (з'ясуйте, у яких випадках це відбувається з вами, подумайте, як можна це подолати. Наприклад, підліток попросив однокласника допомогти прибрати в класі, однак той зовсім не збирався це робити. Йому дуже хотів накричати на нього, але зміг полічи до десяти й сказати те, що хотів сказати, спокійним голосом. Учитися управляти своїми емоціями — це ознака дорослішання.
Якщо в когось з'явився кумир, то спробуйте поставитися до нього більш критично. І запам'ятайте, що, коли ви підростаєте, кумири рано чи пізно підуть із вашого життя.
Психологічно благополучний підліток дуже допитливий, що притаманне цьому вікові. Добре, якщо підлітку все цікаво, хочеться про все дізнатися й усе спробувати. Якщо ж усе навпаки, тоді подібний стан називають нудьгою. Нудьга — це енергія, яка не знаходить виходу. Коли підліткам нудно, вони можуть накоїти чимало дурниць. Наприклад, спробувати наркотики, щоб було не так нудно. Психологічно благополучний підліток долає нудьгу, не ризикуючи своїм здоров'ям, скеровуючи накопичену енергію в корисне русло.
Психологічно благополучна людина вміє управляти своїми емоціями й відповідно виражати їх, уміє повсякчас бути в гарному настрої. Вона інтелектуально розвинена. У неї сформовані моральні принципи. Вона - особистість, здатна до саморозвитку.
Обговорення
Назвіть приклади маленьких добрих справ, які можуть підвищити самоповагу.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
У 5-6 класі ти вивчав ознаки різних стилів поведінки: пасивної, агресивної і впевненої. Пригадай ситуацію зі свого життя, коли тебе несправедливо критикували:
- Опиши цю ситуацію;
- Як ти тоді поводився: пасивно, агресивно чи упевнено?
- Як би ти повівся, опинившись у такій ситуації ще раз?
V. Домашнє завдання
1. Прочитати § 26 підручника.