Розробка уроку присвячена ролі Української греко-католицької церкви у житті українського суспільства у ХІХ ст. Розробку уроку доцільно використати під час практичного заняття з учнями 9 класу.
1
9-й клас Історія України
Автор:
Вчитель історії
Великодимерського
навчально-виховного об’єднання
Гук Юлія Миколаївна
Тема розробки уроку: «Вплив греко-католицької церкви на піднесення національної свідомості населення західноукраїнських теренів».
Мета: - сформувати в учнів уявлення про греко-католицьку церкву як важливий фактор формування національної свідомості населення західноукраїнських теренів;
- з’ясувати значення діяльності Андрея Шептицького у національно-визвольному русі в Україні;
- розвивати в учнів навички роботи з джерелами інформації;
- виховувати в учнів почуття любові до Батьківщини (на прикладі діяльності А.Шептицького).
Основні поняття: національна свідомість.
Обладнання: підручник, історична карта, портрет Андрея Шептицького, роздавальні картки з уривком історичного джерела, схема опорного конспекту.
Тип уроку: практичне заняття.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• характеризувати діяльність греко-католицької церкви на західноукраїнських теренах;
• визначати її місце в українському національному русі;
• на основі різних джерел інформації давати власну оцінку діяльності Андрея Шептицького.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учні об’єднуються у малі групи, яким будуть запропоновані завдання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
«Греко-католицька церква у ХХ століття вступила з вагомими досягненнями, завдяки яким «вона та її вірні засвідчили готовність включитися у визвольні змагання» не лише за національно-культурні права, а й за державну незалежність і соборність України» (В.Марчук)
«Митрополит Андрей Шептицький говорить про речі, як європеєць. Він сам думає і силує думати кожного, хто хоче розмовляти з ним» (І. Франко).
У ч и т е л ь. На цьому уроці ми маємо з’ясувати, яке місце посідає греко-католицька церква в українському національному русі? – проблемне питання
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу (на основні роботи з історичними документами учні заповнюють опорний конспект).
1. Робота з інформаційним матеріалом.
Важливою передумовою, що привела до зміни суспільної ролі греко-католицької церкви в Галичині, стала просвітницька політика Габсбургів. Греко-католицька церква здобула визнання й підтримку австрійського уряду, яка проявлялася у формальному зрівнянні у правах з римо-католиками, удоступненні загальної та богословської освіти (зокрема й рідною мовою), забезпеченні мінімального матеріального добробуту. Всі ці зміни в умовах австрійського просвіченого абсолютизму призвели до тісної інтегрованості греко-католицької церкви у державно-політичні структури імперії Габсбургів.
Під впливом ідей «слов’янського відродження» народів Габсбурзької монархії та особливо польського національного руху і пробудження національно-культурного життя у Наддніпрянській Україні, частина нижчого духовенства греко-католицької церкви звернула свої погляди до власного простолюду. Брак світської інтелігенції зумовив те, що національний провід перейшов до рук духовенства, яке і було первісним чинником нашого національного відродження.
Характерною рисою тогочасного (друга половина XVIII ст.) греко-католицького духовенства був консерватизм, прив´язаність до церковних традицій, церковнослов´янської мови і літератури. Церковна ієрархія неприхильно ставилася до нових культурних течій і, маючи в своїх руках цензуру, перешкоджала розвитку літератури народною українською мовою. Значна частина вищого духовенства виділялась чванливим ставленням до селян, намаганням встановити зв´язки з польською шляхтою, користувалася престижною за тих часів польською мовою навіть під час виголошення проповідей і відверто соромилася користуватися українською.
Завдання.
Учні в зошиті заповнюють схему «Передумови перетворення греко-католицької церкви в основну силу українського національного руху».
2. Робота з історичними джерелами.
Перша група.
Прочитати уривок з документа і дати відповіді на запитання.
«… греко-католицька віра вказувала на відмінність між українцями та їхніми сусідами поляками…».
Запитання
1. Про яку відмінність ідеться у джерелі?
2. Як ця відмінність впливала на взаємовідносини між двома народами?
Друга група.
Прочитати уривок з документа і дати відповіді на запитання.
«УГКЦ зробилася головним оборонцем української народності проти полонізації.…».
Запитання.
1. Які події спричинили полонізацію західноукраїнських теренів?
2. Які факти підтверджують боротьбу греко-католицької церкви проти полонізації?
Третя група.
Прочитати уривок з документа і дати відповіді на запитання.
« Не потоком шумних і галасливих фраз, а тихою й невтомною працею любіть Україну».
Запитання.
1. Як греко-католицька церква впливала на національну свідомість українців?
2. Якими були результати участі греко-католицької церкви в українському національному русі?
3. Характеристика постаті історичного діяча. Андрей Шептицький.
Робота з документом.
«Перед греко-католицькою церквою постала необхідність оновлення, чи радше, віднайдення властивого їй як духовній інституції місця у суспільному житті. Це важливе завдання стало основним змістом архієрейського служіння митрополита Андрея Шептицького (1901-1944). Наполеглива душпастирська праця, турбота про освіту і культуру, захист національних і соціальних прав народу зробили Шептицького беззаперечним провідником і моральним авторитетом української спільноти, а саму церкву – широко розгалуженою та впливовою інституцією Галичини, яка хоч і втратила свою функцію головного індикатора національної ідентичності, все ж була важливим консолідаційним чинником і духовною опорою у змаганнях за українську державність».
Запитання.
1. Які факти підтверджують слова з історичного джерела?
2. Як А.Шептицький міг власним прикладом пробуджувати в українців національну свідомість? ( коротко обґрунтуйте своє твердження).
Робота з документом.
«Нам сьогодні легко зрозуміти, що віддалитися від народу – це значить приректи себе на смерть…».
Запитання.
1. Як Ви розумієте вислів А.Шептицького? Що найбільше турбувало митрополита в діяльності греко-католицької церкви?
2. У чому полягала сила українського руху у Галичині?
ІV. Закріплення матеріалу.
Які твердження стосуються постаті Андрея Шептицького?
А. Засновник страхової компанії
Б. Ініціатор ворожнечі з поляками
В. Греко-католицький митрополит
Г. Депутат Галицького сейму
Д. Член РУРП
Е. Засновник Національного музею
Є. Ініціатор проведення першого народного віче у Львові.
Використовуючи технологію «одна хвилина», вчитель пропонує учням класу відповісти на запитання:
V. Підсумки. Оцінювання результатів уроку.
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний матеріал підручника.
Додаток 1
1. Роки життя Т.Г. Шевченка ____________________________________________________
2. Шевченко народився в _____________________губернії ___________________________ повіту с.________________________; в родині _____________________________________
3. Вчитися малярству Шевченко розпочинає в м.____________________________________
4. Викуплено Шевченка з кріпацтва було завдяки ___________________________________
_____________________________________________________________________________
5. Отримавши волю Шевченко стає учнем ( студентом)______________________________
6. Солдатську службу Шевченко мав відбувати у ___________________________________
_____________________________________________________________________________
7. До Новопетровська Шевченка було переведено за ________________________________
_____________________________________________________________________________
8. Поховано Шевченка було у м. ____________________________, а згодом перепоховано на_____________________________________ у м. __________________________________
9. Шевченко відомий – поет, ________________________________________________ ____________________________________________________________________________. 10. Якою була тематика його творів?_____________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
11. Суспільно-політичні погляди Т.Г. Шевченка _________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
12. Художні твори Шевченка _________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
13. Літературні твори Шевченка _________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________