Четвертий урок із циклу "Творчість Н. Бічуї". Тема уроку "Вплив оточуючих на виховання дитини. Осмислення моральних чеснот у житті людини, дружби та підтримки батьків (повість "шпага Славка Беркути").
Тема. Вплив оточуючих на виховання дитини. Осмислення моральних чеснот у житті людини, дружби та підтримки батьків.
Наскрізна лінія: громадянська відповідальність.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
- дати визначення літературного образу;
- характеризувати героїв твору;
- висловлювати міркування про справжню дружбу, чесність, про моральний вибір у житті.
Основні питання теми
1. Бесіда про родинні стосунки у сім’ях головних героїв.
2. Коментоване читання розділів твору.
3. Відповідь на проблемні запитання щодо осмислення моральних чеснот у житті людини, дружби та підтримки батьків.
Регламент уроку
1. Вступна частина – до 5-7 хв.
2. Основна частина – до 25-30 хв.
3. Заключна частина – 5-7 хв.
Перебіг уроку
І. Вступна частина.
Організаційний момент
Словесний настрій
Я рада нашій зустрічі. А що відчуваєте ви? А чи можна радість (зацікавлення…) передати кольором? Яким він буде?
Прийом «Парасолька»
Сьогодні за вікном хмарно, незабаром може піти дощ. А якого кольору парасольку кожен із вас обрав би, щоб захиститися від зливи: фіолетову, жовту, синю, зелену або червону? (На дошці прикріплені різнокольорові парасольки: фіолетова − задоволений собою, жовта – оптиміст, синя – врівноважений, зелена – творчий, червона – енергійний).
Актуалізація знань
Перевірка домашнього завдання
Літературний диктант «Хто кому сказав?»
1. «Я знаю, чого ти до мене чіпляєшся. Ти ж мені просто заздриш» (Юлько Славкові).
2. «Не на того натрапив. Не буду за тебе нікого бити» (Стефко Юлькові).
3. «Ти сам винен. Ти перший почав. Якби не почав, усього цього не трапилося б» (Лілі Юлькові).
4. «Невже ви гадаєте, що з ним не говорили? Він просто мовчить і не заперечує своєї
вини. Та коли дитина не винна, вона знаходить тисячу доказів, щоб виправдатись…» (Варвара Трохимівна учителеві географії).
5. «Хіба спортсмени цікавляться балетом? Дуже йому потрібен балет!» (Юлько Лілі).
6. «Мовчи, сину, я говорю сам до себе…» (батько Юлькові).
7. «Навіщо ти вчинив це побоїще? Та ще й заховався після всього» (тренер Славкові).
8. «Максимальне навантаження, синку, максимальне навантаження» (батько Славкові)
9. «Бачиш, треба просто мати удачу, тоді все в руки само йде» (Юлько Славкові).
10. «Покажи мені своїх учнів – і я скажу тобі, хто ти» (тренер спортсменові).
11. «А серветочку, мамцю?» (Юлько мамі)
12. «А якби то я був?» (Юлько Лілі).
Взаємоперевірка
Обміняйтеся зошитами і звірте відповіді з правильними, які записані на дошці. Виставте своєму сусідові по парті оцінку. Одна правильна відповідь – 1 бал.
Оголошення теми і завдань уроку
Проблемне запитання
- Хто або що найбільше впливає на формування характерів підлітків? Що нам відомо про чинники впливу? (Батьки, а ще друзі, однокласники, вчителі, «вулиця»…)
Як відомо, характер формується протягом життя людини. Витоки характеру та перші ознаки його вияву слід шукати на самому початку, в дитинстві. Головну роль у формуванні та розвитку характеру дитини відіграє його спілкування з оточуючими її людьми. Перші звички та форми поведінки формуються на основі механізму наслідування: дитина наслідує своїх батьків, близьких, а також шляхом навчання через емоційне підкріплення. Дорослі люди мають незаперечний авторитет у дитини, можуть впливати на неї за допомогою слова, вчинку і дії, що створює сприятливі умови для засвоєння та закріплення необхідних форм поведінки.
Першими в характері дитини формуються такі риси, як: доброта, товариськість, чуйність, повага, а також протилежні їм якості − егоїзм, черствість, байдужість до людей. І головну роль у процесі формування особистості відіграють, звичайно, батьки.
«Повага – це межа, яка охороняє як батьків, так і їх дитину; одних вона оберігає від прикростей, інших – від мук совісті…».
- Як ви розумієте зміст цього вислову?
ІІ. Основна частина.
Корекція знань, умінь і навичок
Емоційне входження в тему
Звучить пісня «Родина» у виконанні Василя Демчука.
На сьогоднішньому уроці ми завітаємо до родин наших героїв.
Метод «Асоціація»
Підберіть до кожної з родин одне-два означення, відповідно до того, яка думка у вас склалася після прочитання твору.
Родина Юлька Ващука – зразкова, але показна, заможна ...
Родина Стефка Вуса – неповна, неблагополучна, бідна…
Родина Славка Беркути – справжня, дружна, цілісна, коли один за всіх, а всі за одного...
Родина Лілі Теслюк – повна, звичайна, проста, дружна.
Найкраще про родину та вплив на кожного з героїв розповідається у розділах, які мають назву «Юлько вдома», «Стефко вдома», «Славко вдома».
Коментоване читання
Давайте знову перегорнемо сторінки цих розділів, щоб краще уявити кожну родину.
І так «Юлько вдома»
- Яке перше враження у вас виникло, коли ви прочитали про причину невдоволення Юлька? (Юлько був невдоволений, що не відповів Славкові, як слід, коли той шарпнув його за рукав при Стефкові, але мені не сподобалося те, як він думав про Стефка, як про щось не варте його уваги, а ще мені не до вподоби те, що він більше переймався брудним одягом, а не «заплямованою» репутацією).
- Прочитайте пестливі слова, які вимовляли мама і Славко у діалозі, як вони характеризують стосунки між рідними людьми? («Юльчику», «мамцю», ці слова вказують на те, що вони люблять один одного, але мати сприймає свого сина ще маленьким хлопчиком, не помічаючи, що він уже підліток).
- Як ви ставитесь до того, що Юлько цілує маму у щоку, потім просить серветку, потім говорить комплімент і просить каву? (На мою думку, це не дуже добре, цілувати, говорити компліменти, а не встати і не взяти самому серветку і каву, мама ж не прислуга для вже майже дорослого хлопця).
- Зверніть увагу на такі слова мами: «не відбирай мамі здоров’я», «не відбирай мамі приємності»... Як ви думаєте, для чого автор використала такий прийом? (Гадаю, авторка використала цей прийом знову ж таки з тією метою, щоб підкреслити, що мама чекає від свого маленького сина тільки послуху і хороших вчинків, тому Юлько і «одягає маску»).
- Висловіть свою думку щодо характеристики Юлька і Славка, опираючись на останні 5 абзаців розділу. (Зрозуміло, що хлопці дуже різні, зокрема ставлення до дружби у них кардинально відмінні: Славко заради друга готовий на все: віддати шапку чи програти партію в шахи, а Юлько все це приймає і нічого не робить навзамін).
А тепер «Стефко вдома»
- Знайдіть і прочитайте пестливі і згрубілі слова у цьому розділі, поясніть їх роль («заволоко», «буркнув», «татульо», «сестричка», «встромила носа», «тоненьким голоском», «Настка», «худенька», «вузеньке личко», «плеще язиком дівчисько», «тоненького голоску», «Стефцю», вони свідчать про те, що Стефко з Насткою люблять один одного, але до батька у них немає ніяких почуттів, він не займається їхнім вихованням, не дбає про добробут, тому діти, зокрема Стефко, грубо з ним говорить, бо не поважає батька).
- Які риси характеру своєї сестри поважає Стефко? (Стефкові подобається, що вона старається гарно вчитися, відповідально підходить до виконання домашніх завдань, готує їсти і пере йому сорочки, вона добра і трудолюбива, хоче, щоб і Стефко був таким).
- Як ви думаєте, чому думки Стефка розбігаються зі словами? (Стефко звик «наперекір і іншим, і самому собі чинити», бо, гадаю, так він захищається від жорстокого світу).
- Яку роль відіграє батько у цій сім᾽ї? (Ніякої, або негативно впливає на своїх дітей, показуючи їм приклад пияка і нечупари).
Нас чекає «Славко вдома»
- Що вразило вас під час читання цього уривку? (Стосунки сина і матері, повне розуміння і підтримка, злагода, спокій).
- Про що вони любили розмовляти? (Про книжки, про мрії).
- Чи вказує безлад у кімнаті Славка на його лінь або байдужість мами щодо порядків? (Ні, мама просто дозволяє синові мати свій простір, свою «територію» і поважає його вибір).
- Чому автор останній абзац склала лише з односкладних і простих речень, як ви думаєте? (Щоб ще раз підкреслити, що для мами в житті сина все головне, воно не залишається поза увагою).
Робота в групах
Учні отримують завдання скласти характеристику батьків хлопців, розставивши у певному порядку, за місцем у родині, всіх членів, обґрунтувавши свій вибір.
Ващуки: мати – син − батько.
Вуси: батько – син – донька.
Беркути: батько – син – мати
Зробіть висновки, який вплив на формування характеру дитини мають батьки, оточення і захоплення.
Проблемне запитання
Прочитайте цитати з перших розділів повісті. Хто і за яких обставин говорить ці слова? Яку цитату ви записали б до свого щоденника як афоризм чи мудру пораду? Вибір аргументуйте.
«Ніколи не намагайся робити щось тільки тому, що це роблять інші. Своє шукай» (Тато Славка)
«Коли людина не певна, що її робота залишиться навіки, то, може, не треба братися за ту роботу» (Тато Юлька)
- Оточення дітей – героїв твору – це не тільки батьки й ровесники, а й учителі. Пригадайте імена педагогів. Яку роль відіграли вони в житті своїх вихованців? Хто з них, на вашу думку, не відповідає високому званню Учитель? Хто може скалічити дитячу душу, а хто врятувати?
Антон Дмитрович
Надія Григорівна
Варвара Трохимівна
Андрій Степанович
(Учні коротко характеризують кожного учителя, висловлюючи своє ставлення до нього)
- На формування особистості підлітків впливає також і вулиця. Як у повісті показано її згубну дію? Яке враження справила на вас жінка з дитячої кімнати міліції? А так звані «дружки» Юлька, що втекли, а його покинули?
ІІІ. Підсумкова частина.
Узагальнення вивченого
Бліц-опитування
- Які чинники найбільше впливають на формування особистості підлітка? (батьки, друзі, школа, вулиця).
- Які типи сімей ви побачили у творі? (повна – неповна, благополучна – неблагополучна, дружна – «чужі люди», справжня – зразково-показова).
- Чия родина сподобалась? (Славка Беркути).
- Чиїм батькам ви зробили б зауваження або висловили б побажання щодо виховання дітей? (Стефка Вуса і Юлька Ващука).
- Хто з героїв твору своєю поведінкою дав вам важливий життєвий урок? (Славко).
- Що ви взяли з історій ваших ровесників для себе?
Оцінювання
Домашнє завдання
Написати
Лист комусь із батьків героїв.
Або
Лист авторці з пропозицією, як би ви хотіли продовжити повість.