Театр – цікава установа, тут легко вивчається рідна всім мова
(Екскурсія дитячими театрами)
Тема уроку: Встановлення зв’язку прикметників з іменниками за допомогою
питань від іменника до прикметника.
Мета: поглиблювати знання учнів про прикметник як частину мови, його значення у мовленні, зв’язок з іменником; формувати вміння вживати прикметники в усному і писемному мовленні; розвивати чуття мови, культуру мовлення; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: комбінований, «нетрадиційний» (театралізований).
Обладнання: елементи різних видів театрів (тіньового, пальчикового, маріонеток,
масок, «топотушок»), дидактичний матеріал: роздаткові пошукові
картки; демонстраційне відео «Зв'язок прикметників з іменниками»;
музичний матеріал (народна пісня «Черевички»).
Хід уроку
Вчитель. - Сьогодні урок – відкритий для всіх
Багато гостей! Тож вітаємо їх!
Діти хором. Ласкаво просимо!
Вчитель. Закінчилася перерва
Пролунав чаклун-дзвінок,
А тепер усі швиденько
Налаштуйтесь на урок.
Бажаю вам:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно співпрацювати.
II. Актуалізація опорних знань
До поданих словосполучень добери за зразком протилежні за значенням і запиши. У прикметниках познач закінчення. (правильність відповіді голосуємо «кольоровими долоньками»)
Теплий день - високий берег –
Зимовий ранок - нове взуття –
Темна кімната - молоді дерева –
2. Каліграфічна хвилинка (щоб підготувати наші пальчики до письмової роботи, пригадаємо особливості написання літер)
а)Т ее тр аа тт Рр театр
б) дітвору; ляльок; Театр; веселить - із запропонованих слів скласти речення – Театр ляльок веселить дітвору.
- Яке це речення за метою висловлювання? А за інтонацією?
IІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми, мети уроку
Демонстрація відео «Зв'язок прикметників з іменниками»
— Сьогодні на уроці ми поглибимо свої знання про слова, які роблять нашу мову красивішою (прикметники). Будемо підбирати їх до іменників та вчитися ставити запитання. Дізнаємося багато нового і цікавого.
1.Повідомлення теми уроку
Учитель демонструє яскраву листівку формату А3, на якій написано «Запрошення». Розгортає її й пропонує учням розгадати ребус.
Театр ( Теля ,, ,,, пірат риба,,,)
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Бесіда з елементами розповіді
Теа́тр - установа, організація, що здійснює сценічні вистави певним колективом артистів.
Каса у нас незвична. В ній отримають квитки лише розумні діти, які вірно виконають завдання – Вправа («Сундучок знань») – із нього вчитель дістає запитання для учнів.
Сьогодні театри особливі. Щоб глядачі із цікавістю до них ходили, вони дивують їх не лише особливими виставами, а й пропонують їм самим взяти участь у деяких дійствах. Саме у таких незвичних театрах ми і побуваємо.
Одним із незвичних є тіньовий театр.
Тіньовий театр – відноситься до режисерських театральних ігор. Це показ вистав за допомогою екрану з прозорої тканини, вирізаних темного кольору фігур персонажів і яскравого джерела світла.
Фронтальна робота (вчитель показує в тіньовому театрі зображення героїв казок) – заєць, лисиця, вовк, миша, ведмідь, внучка (дівчатка записують слова жіночого роду, а хлопчики – чоловічого роду і підбирають кожному іменнику по два прикметники).
(звуковий аналіз слова «заэць» учнем біля дошки).
а) демонструється маска «Колобка» (учень відгадує одягнену маску героя) - У якій казці і хто його з′їв?
б) Самостійна робота. Списування тексту з наступною взаємоперевіркою .
Вчитель. Сценарист вистав прислав вам на перевірку частину казки-п’єси. У ній він не зміг підібрати відповідних закінчень для прикметників. Тому це необхідно буде зробити вам. Щоб завдання виконати вірно, необхідно знати правило (учень в підручнику зачитує правило):
Правило: Прикметники в реченні зв’язані з іменниками, бо вказують на
ознаки предметів. Питання треба ставити від іменника до прикметника.)
Лисичка – Сестричка
У лисички зубки гостр_, мордочка тоненьк_. Вушка в неї на маківці, хвостик довг_, кожушок тепленьк_. Добре лисичка прибрана: хутро пухнаст_, золотист_. На грудях у неї жилет, а на шиї біленьк_ комірець.
(взаємоперевірка за допоміжними картками)
Вчитель. Коли вистава дуже довга, то глядачам важко висидіти дві години на одному місці. Що в такому випадку пропонує театр? (антракт)
V. Закріплення знань і вмінь учнів.
Вправа «Літературна морока» (перевірка - голосуємо долонькою)
Прикметники Прислів’я
Працьовитий Хто спішить, той людей смішить.
Добрий Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.
Швидкий Навчай інших – і сам навчишся.
Розумний Добре роби – добре і буде.
Хитрий І риби наловить, і ніг не замочить.
Сердитий Гнів людину сушить.
5.Театр пантоміми – відгадати показані прикметники (красивий, працьовитий, сердитий, неслухняний).
VІ. Підсумок уроку
Пальчиковий театр
3.Домашня робота прихована в середині квитка-гаманця, отриманого в касі на початку уроку х (диференційовані завдання).
Вправа 345 (2), с. 143.
Вивчити правило, виконати завдання на картці.
Вчитель. Коли завершено спектакль,
А в залі чути вигук «Браво!»
Й компліменти.
Усім акторам глядачі
Гучні дарують… (аплодисменти)
Вчитель. - Поаплодуйте собі за роботу.
- Проголосуйте своїми «Домовичками» щодо проведеного уроку. (Діти заселяють казковий будиночок веселими (якщо сподобався урок), або невеселими (якщо не сподобався урок) «Домовичками».