Тема: Задачі на спосіб зведення до одиниці (другий вид). Порівняння виразів. Види трикутників. Складання і розв’язування рівнянь. Розв’язування складених задач.
Мета: Виробляти уміння розв’язувати задачі на спосіб зведення до одиниці.
Формувати вміння порівнювати вирази.
Вчити складати і розв’язувати рівняння.
Розвивати усне мовлення, уміння сформулювати і логічно оформити думку.
Виховувати охайність, старанність, доброзичливість.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: презентація, картки із самостійною роботою.
Хід уроку
I. Організація навчальної діяльності учнів
(Перевіряю емоційну готовність учнів до уроку математики. Визначаю, чи є всі предмети, необхідні до уроку.)
- Доброго дня, діти. Мене звати Ольга Олегівна. Сьогодні урок математики проведу у вас я. Тож, сідайте всі рівненько та приготуйтеся слухати.
ІІ. Каліграфічна хвилинка
-
Відкрийте робочі зошити та запишіть число та класна робота.
-
Цікавий факт: Мозок слонів - найбільший серед ссавців, його вага складає близько 5 кілограмів.
-
Запишіть каліграфічно число, що вказує на вагу мозку слона. (5)
-
Запишіть сусідів числа 5. (4,6)
3. Збільшіть кожне записане число на 60. (65, 64, 66)
4. Знайдіть і запишіть лише суму цифр числа 66. (6 + 6= 12)
Перевіряю записи чисел 5, 4, 6,65, 64, 66, 12 вибраних учнів. Звіряються зі слайдом.
– Встаньте ті, хто все виконав без помилок.
ІІІ. Усні обчислення
1. Колові приклади. (на слайд)
- Розв’язати кругові приклади усно. Кругові приклади розв’язуються дуже просто. Вони побудовані так, щоб результат першого був початком наступного, а результат останнього був початком першого. Погляньте на слайд.
-
Обчисли приклади усно.
-
Відкрийте підручники на с. 40. Знайдіть завдання 281. Розв’яжемо його усно.
- Розв’язуємо приклади по колу .
-
Складіть перший вираз 7 ∙ 8 – 24.
-
Знайдіть значення виразу.
-
Складіть наступний вираз.
ІV. Актуалізація знань учнів
-
Завдання 282.
-
Знайдіть завдання 282.
-
Що потрібно зробити? (Потрібно закінчити обчислення)
-
Обчисліть та запишіть в зошит.
-
Дайте відповіді на запитання.
-
Що одержимо коли:
-
Дільник множимо на частку? (Коли дільник множимо на частку одержимо ділене)
-
Ділене ділимо на частку? (Коли ділене ділимо на частку одержимо дільник)
-
Якщо а : b = с, то чому дорівнює b ∙ с? (b ∙ с дорівнює а)
-
Чому дорівнює а : с? (а : с дорівнює b)
2. Робота з геометричним матеріалом.
-
Скільки всього трикутників? (Трикутників шість)
-
Який трикутник називають прямокутним? (Прямокутний трикутник — це трикутник, один із кутів якого прямий)
-
Назвіть їх. (Трикутник АСВ, NOP)
-
Який трикутник називається гострокутний? (Гострокутний трикутник – це трикутник в якому всі кути менші за 90°.)
-
Назвіть їх. (Трикутник ТSI, XZY)
-
Який трикутник називають рівностороннім ? (Рівностороннім називають трикутник в якого всі сторони мають однакову довжину.)
-
Назвіть його. (Трикутник TSI)
-
Який трикутник називається тупокутний? (Якщо один з кутів трикутника тупий, то його називають тупокутним трикутником)
-
Назвіть їх. (Трикутник MKL, DFE)
-
Який трикутник називають рівнобедреним? (Якщо дві сторони трикутника рівні, то його називають рівнобедреним.)
-
Назвіть його. (Трикутник TSI, XZL)
V. Завдання уроку
- На сьогоднішньому уроці ви маєте:
-
Вчитись розв’язувати задачі на спосіб зведення до одиниці.
-
Вчитись розв’язувати рівняння.
-
Бути уважним і працьовитими.
VІ. Опрацювання нового матеріалу
-
Розв’язування задачі 283 за таблицею.
-
Знайдіть задачу 283.
-
Розгляньте таблицю.
-
Назвіть трійку взаємопов’язаних величин? (Норма витрати тканини на 1 сукню, кількість суконь, витрачено тканини)
-
Як знайти всього витрачено? (Потрібно норму помножити на кількість і одержимо витрачено)
-
Як можна визначити кількість? (Щоб визначити кількість потрібно витрачено поділити нам норму)
-
Як можна визначити норму? (Потрібно всього поділити на кількість)
-
Що шили? (Шили сукні)
-
Що відомо про пошиття суконь першого разу? (Відомо, що з 24 м тканини пошили 8 суконь)
-
Що сказано про пошиття суконь другого разу? (Сказано, що на них витрачено 27 метрів тканини, а їх кількість не відома)
-
Що треба знайти в задачі? (В задачі потрібно знайти скільки суконь пошили з 27 м тканини)
-
Які дві величини потрібно знати, щоб дати відповідь на питання? (Потрібно знати такі величини як всього та норма)
-
Чи обидві величини відомі? (Ні, всього відомо, а норма невідома)
-
Чи можемо знайти норму? (Можемо, потрібно всього поділити на кількість)
-
Складіть текст до задачі. (З 24 м тканини пошили 8 суконь. Скільки суконь можна пошити з 27 м тканини.)
-
Як знайти норму витрати? (Потрібно метри тканини, які витратили поділити на кількість суконь)
-
Складіть дію. (24 м : 8 = 3 м)
-
Як знайти яку кількість суконь пошили з 27 м тканини? (Потрібно всю витрачену тканину поділити на витрачену тканину на одну сукню)
-
Складіть дію. (27 м : 3 м = 9 (с.))
-
Запишіть в зошит.
Задача 283
-
24 м : 8 = 3 м – норма витрати
-
27 м : 3 м = 9 (с.)
Відповідь: 9 суконь можна пошити з 27 м тканини.
Фізкультхвилинка Щоб ви трішки відпочили ми виконаємо фізкультхвилинку. Встаньте будь ласка. Вийдіть трішки із за парт і повторюйте рухи за мною.
Всі ми дружно працювали,
А тепер рівненько встали!
Руки вгору всі підняли,
Нахилились вліво, вправо.
Опустили руки вниз.
До сусіда посміхнулись,
Та й за парти повернулись.
-
Розв’язування задачі 284.
-
Прочитайте задачу 284.
-
Зачитай розв’язання.
-
Складіть і розв’яжіть подібну задачу.
-
Розкажіть задачу, яку склали.
-
Наприклад: Невідоме число зменшили у 2 рази і дістали 8. Знайти невідоме число.
Розв’язання:
Позначимо невідоме число буквою х. Складемо рівняння: х : 2 = 8.
У цьому рівнянні невідоме число х є діленим. Знайдемо його.
х = 8 ∙ 2
х = 16
Відповідь: невідоме число дорівнює 16.
VІІ. Розвиток математичних знань і вмінь
-
Розв’язування задачі 285.
-
Прочитайте задачу.
-
Скільки корові на день давали силосу? (Корові на день давали 24 кг силосу)
-
Скільки силосу давали восьми вівцям на день? (Восьми вівцям на день давали силосу стільки ж скільки давали корові)
-
Про що запитує задача? (На скільки кілограмів силосу більше давали на день корові, ніж вівці?)
-
Які ключові слова в задачі? (Ключові слова в задачі корова і вівці)
-
Складемо короткий запис. (слайд)
Корова – 24 кг силосу
Вівця – 8 ов. – 24 кг, по ? кг
-
Чи можемо відразу дати відповідь на запитання до задачі? (Ні, тому що спочатку потрібно дізнатися скільки силосу давали одній вівці на день)
-
Як дізнатися скільки силосу давали одній вівці на день? (Потрібно кілограми силосу, які давали корові поділити на вівці)
-
Складіть дію. (24 кг : 8 = 3 кг)
-
Якою дією знайдемо відповідь на запитання до задачі? (Дією віднімання)
-
Запишіть в зошит:
Задача 285
-
24 кг : 8 = 3 кг – силосу давали одній вівці на день
-
24 кг – 3 кг = 21 кг
Відповідь: на 21 кг силосу більше давали на день корові, ніж вівці.
-
Розв’язування задачі 286.
5 м’ячів – залишиться 10 грн
8 м’ячів – не вистачить 14 грн
На різницю м’ячів треба 24 грн, тобто ціна 1 м’яча 8 грн.
Виділили 8 грн · 5 + 10 грн = 50 грн, або 8 грн · 8 – 14 грн = 50 грн
-
Самостійна робота
-
А зараз ви виконайте невеличку самостійну роботу. Підпишіть картки. Прізвище та ім’я.
Варіант 1 Варіант 2 ___________________________ ______________________________
-
х + 3 = 15 1) х + 4 = 16
-
х ∙ 5 = 25 2) х ∙ 6 = 42
-
х : 9 = 3 3) х : 7 = 8
IX. Підсумок уроку
- Якого типу задачі сьогодні розв’язували? (Ми розв’язували задачі на спосіб зведення до одиниці)
- Що викликало у вас труднощі?
Х. Домашнє завдання.
-
Відкрийте ваші щоденники та запишіть с. 41 № 287, 288.
-
На цьому наш урок завершений. Дякую за роботу. До побачення.